Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara för att hålla koll på ekonomin i enskild firma.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 21:36

Hallå!
Sitter och glor på lyxfällan om en kille med enskild firma som har rört till det för sig rejält... och känner att det kanske inte skulle skada att ha lite koll i sin egen firma

Nu är jag ganska försiktig med mina uttag så det är nog ingen större risk på den fronten. Men det skulle vara grymt skönt att ha ett program där man stoppar in sina utgifter och inkomster och kunde hålla löpande koll på hur mycket pengar som bör finnas på företagskontot och hur mycket man kan ta ut.

Lämnar in allt till en redovisningsbyrå vid deklarationen så det behöver inte vara något komplett redovisningskör?!

Jag är verkligen helt tappad bakom en vagn här... vet knappt vad det är jag behöver. Läste grundkursen i företagsekonomi på universitetet men kuggade redovisningstentan 3 ggr i rad eftersom det var så J-*-K-L-A tråkigt att jag somnade så fort jag öppnade första sidan i boken.

Sök i forumet så kommer du hitta en del trådar om det.

Personligen gillar jag iOrdning, så prova och sök på det så kommer du hitta mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 23:39

Jag har sökt och testat flera av de som tas upp. Dom kändes för krångliga att komma igång med om man har noll koll. iOrdning gav dock ett positivt intryck annars. Får kanske be om hjälp av någon som kan att komma igång med det

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-08-28 07:01

Dessvärre finns det nog inga genvägar vad gäller bokföring. Det blir aldrig någon mer lustfylld upplevelse. Möjligen när man efter en del EGET slit tror sig om att ha förstått hur man ska göra och man också utfört det som behövs.
Då men först då infaller ev den lustfyllda känslan av att ha fixat det. Lite tandläkarkänsla mao.
Själv använder jag iOrdning och den support som finns kring detta utmärkta hjälpmedel.

Håller med Le, tyvärr är det så att man måste lära sig en hel del för att kunna sköta sin egen bokföring, men med goda guider, böcker och personer så går det bra. Tyvärr finns det luckor i böckerna på vissa elementära saker har jag märkt, så därför håller jag på och bygger guider för hur man bokför löner och moms på en egen site, som alltså inte är klar:

http://www.bokforamoms.se/

Men jag hoppas att rekommendationer av olika bokföringsprogram diskuteras vidare i de många många trådar om bokföringsprogram som redan finns. Så börja inte nu rekommendera ditten och datten i denna tråd, det finns redan sådana trådar.

Tjena! Har själv ett Eget bolag, och använder www.unibas.se som bokföringsprog. Är lite tappad bakom en vagn själv, men detta funkar klockrent!

Hej Tigerbusen!
Det är roligt att höra att Du gillar våra program.

Tyvärr gav Du en felaktig länk till programmet som du använder. Programmet som Du använder heter UNI_BAS - vårt företag heter UNICELL
Rätt länk: http://www.unicell.se

Hej Sten!

Ber om Ursäkt! Dock ger jag er mitt fulla förtroende med programmet. Är antagligen det mest lättarbetade bokföringsprogram jag någonsin använt. Respekt!

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Hej Tigerbusen!
Det är roligt att höra att Du gillar våra program.

Tyvärr gav Du en felaktig länk till programmet som du använder. Programmet som Du använder heter UNI_BAS - vårt företag heter UNICELL
Rätt länk: http://www.unicell.se

Mycket trevlig site! Tackar!
http://www.bokforamoms.se/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-31 11:25

Är man student eller iallafall läser en kurs på en högskola eller ett universitet, så kan man gå till Drivhuset( om ett sådant finnes, kolla på www.drivhuset.se) och dom hjälper till med mycket bla så får man Hogia kostnadsfritt i ett år. Vilket man kan köra på en intelmac i win.

Dom har en massa kostnadsfria tjänster, så ta hjälp av dessa om du e ngn typ av student.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-03 13:52

Jag kör Fortknox för mitt AB, och det funkar grymt bra. Då allt är webbaserat slipper man backups. Det är dessutom galet billigt. Rekommenderas varmt!

Det bästa är att lämna bort ALLT till nån som vet vad dom gör. Det kostar faktiskt inte så mycket - frågan är om det inte blir billigare t.o.m.

Ursprungligen av koze:

Jag kör Fortknox för mitt AB, och det funkar grymt bra. Då allt är webbaserat slipper man backups. Det är dessutom galet billigt. Rekommenderas varmt!

Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor med trådar som innehåller rekommendationer gällande bokföringsprogram, så jag hoppas att nya sådana rekommendationer skrivs i de trådarna och inte i denna.

Ursprungligen av tiger leap:

Det bästa är att lämna bort ALLT till nån som vet vad dom gör. Det kostar faktiskt inte så mycket - frågan är om det inte blir billigare t.o.m.

Nja, det där håller jag inte alls med om. Min erfarenhet är att det finns massor med värdelösa bokföringsnissar och även helt värdelösa revisorer, tom på de företag med stort anseende. Kan hålla med om att har man mattefobi och behöver en burk lugnande medel för att öppna ett brev eller broschyr från skatteverket, så kan det vara väl värt att lämna bort det, men i regel inte.

Senast redigerat 2007-11-03 16:37
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-11-05 00:09

Provat Hoogia dock har det strulat när jag kör det i windows på pc. Unicell är skönt att man kan köra på mac...laddat ner demo ska prova den. Så trist att starta om o gå in i windows varje gång man ska bokföra ngt.

Jag kör med iOrdning och är mycket nöjd hittills.

1
Bevaka tråden