Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara till Excel

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har använt Filemaker mycket i jobbet under många år. Jobbar inom vården och samlar in en hel del statistik via FileMaker. Har numera uppgraderat till FileMaker 9 adv. När man sparar till Excel. Kan man på nåt listigt sätt spara till ett designat excel-ark och få fälten att direkt hitta rätt plats. Skulle vara tacksam för varje tips.
Hälsningar Dick

Inte direkt från FileMaker. Däremot kan du i ett Excel-blad anropa andra datakällor, t.ex. en annan Excel-fil. Du bör därmed kunna ha en designad mall, och anropa data från en "rå" Excel-fil som du exporterar från FileMaker. Lite omständligt men bör kunna funka.

Man kan inte "designa" Excelarket inifrån FileMaker med typsnitt, rubriker osv (nja det kan man till viss del faktiskt om man är väldans fiffig) men något som kanske inte är helt uppenbart är att de fält och den "tab-ordning" de har i den layouten som man står i när man exporterar till Excel är vad som avgör vilken ordning kolumnerna hamnar i Excel-filen.

Kanske det räcker för dina behov?

Hej !
Tack för era råd. Excelarket skall användas som en rapporteringssida till myndighet (kommer inte ifrån det). Nu vet jag att jag skall lägga focus på Excel.
Hälsningar Dick

1
Bevaka tråden