Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt kontor?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-11 20:38

Hej, Jag ser efter en lösning efter det mobila kontoret med smart phone typ nokia E90 eller ericsson P1 samt bärbar dator mac eller pc ? , även sk affärssytem fakturering, order ,lager mm .,har tittat på swedbanks efakturings system ( har nån erfarenhet av det ?) funkar det med mac

Så ska det gå till
Order går till mig som jag skall kunna läsa i 3g smart phone som jag skickar vidare till lager/distribution dom avänder windows så jag undrar om det funkar om jag kör mac , undrar även ang smart telefonerna om det går bra med mac ,

Har förstått att det går att även ha Windows op i macen stämmer det är det kompatibelt? .
Detta är nytt för mig och det är allt för mycket att välja på , vill ha det enkelt samt att det ska funka .
Någon som har erfarenhet av mobila lösningar , väldigt tacksam får råd &tips
mvh safra

Kan inte svara allmänt på systemlösningar - kanske någon annan kan? Tycker mig ha sett utvecklare här ifrån bl a Hansa. Men, några frågor kan jag svara på:

Om du skickar från en smartphone till kontoret spelar det väl ingen roll om du använder mac? Förstår inte alls frågan..

Windows i macen är exakt till 100% samma sak som på en windows pc. Det är samma typ av hårdvara som gäller. I många tester har det trevligt nog varit så att windows funkar bättre i macarna än i pc-burkarna och det beror helt enkelt på bättre kvalitet och bättre kompabilitet mellan hårdvarukomponenter och mjukvarukomponenter. Det är ju sånt man betalar pengar för..

Jag kör själv VMware Fusion med XP - mycket bra integration mellan platformarna!

Om du alls behöver köra windows låter jag vara osagt, många behöver inte det utan hittar komptibla program eller andra lösningar.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-13 02:01

Detta är ingen mac specifik fråga utan handlar mer om hur olika lösningar integreras med dator + telefon osv. Skulle föreslår att du pratar med någon systemintegratör istället som kan hjälpa dig med hela kedjan.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-13 23:13

Tack ninjamac .
studiox , jag är inne på att byta till mac , undrade bara om det var någon som har erfarenhet av detta , i.o.m. att jag inte har det , går jag tex till dialect eller nån annan här hos mig vet dom inget om mac , men här finns det många med erfarnhet , jag bor i en mindre stad .

mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-14 09:26

Ska vara lite pessimistiskt och säga att du nog inte kan ta fram standardprodukter för det du är ute efter som fungerar med OS X.
I terorin borde alla system för lager & orderhantering som kan arbeta med ett webgränssnitt fungera bra från en 3G mobiltelefon.
Däremot är det ont om den typen av system för OS X, framförallt för mindre företagare.

Hur olika smartphones fungera rmed OS X kan du säkert ta reda på genom att söka på forumet finns garanterat flera trådar om hur man kopplar upp dom mot OS X och vilka funktioner som fungerar med olika program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 09:58

Kanske en Mac och en iPhone.

Mail skickas vid beställning till din iPhone eller Mac, använder IMAP
Du svarar eller vidarebefordrar mailet till en server som behandlar mailet enligt vissa regler. Ämnesraden, formuleringar osv, borde gå att skriva något?
Filemaker kanske, kolla om Taz ser tråden snart han verkar vara en fena på Filemaker.

Frågan från mig är kanske snarare ska du skapa en NY lösning?, eller har du en klar?
ska den funka för en massa olika människor eller bara för dig?

/Tangen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-14 22:24

Tack för råden uppskattas verkligen !

jag har ingen lösning klar , men tanken är att det ska funka ihop med de som jag lagt ut lager & distribution på de har inte mac , men det blir nog mest att order kommer in på mail, fax tlf ,o,v.s & jag mailar vidare till l&d , och det verkar som nokias e90 funkar lite som ett kontor på fickan samt ihop me en mac , då ska det nog gå bra hoppas jag , synd att det är ont om småföretags program till mac , tycker det borde finnas en marknad för det nu när fler och fler byte till mac .
mvh

1
Bevaka tråden