Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tvätta gammalt Lego?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 18:11

Dotter fyller snart fyra, och det börjar bli dags att ta fram mors gamla Lego (fars brann upp). Vid närmare inspektion av ovan nämnda Lego, visar sig att kontakten med barnahänder och tiden själv, lämnat spår i form av smuts.

Hur tvättar man lämpligen Lego i större skala? Erfarenheter eftersökes!

Vänligen, Ylan

Badkar, vatten och diskmedel. Dumpa i alltsammans och låt det ligga några timmar. Skrubba sedan med en disksvamp, och de blir som nya.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-18 18:44

Skulle ha gjort likadant eller ingenting alls. Ungarna behöver lite skit för att bygga upp motståndskraft:)

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2007-11-18 18:58

Tvättmaskin med lägsta temperatur i tvättpåse...?

/B

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 19:09

Det här har jag också funderat på. Hur i h-vete ska man få bårt allt damm som fastnat innerst inne i dom minsta delarna?

Det går ju inte..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-18 19:22

Ultraljudstvätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 20:22

tvätta i tvättmaskin och tvättpåse, men var försiktig ... jag lyckades få ett hål i tvättpåsen, varav en hel del bitar hamnade inuti tvättmaskinen, efter det var den endast halvautomatisk.. men legot blev rent och fint

Släng i både legot och ungarna i badkaret. Samtidigt som de rengör sig själva - rengör de även legot!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 21:08

Lego är förresten lätt det bästa som hänt leksaksindustrin. Även om företaget går med förlust så finns det helt enkelt inga bra alternativ till Lego idag.

Ursprungligen av boris91:

Lego är förresten lätt det bästa som hänt leksaksindustrin. Även om företaget går med förlust så finns det helt enkelt inga bra alternativ till Lego idag.

Förlust?
Första halvåret 2007 omsatte företaget 3 miljarder danska kronor och gjorde en vinst på 173 miljoner.

Prognosen för helåret är en omsättning på 7,8 miljarder danska kronor och en vinst på 900 miljoner.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 00:12
Ursprungligen av Kristofer:

Förlust?
Första halvåret 2007 omsatte företaget 3 miljarder danska kronor och gjorde en vinst på 173 miljoner.

Prognosen för helåret är en omsättning på 7,8 miljarder danska kronor och en vinst på 900 miljoner.

Jahapp, det var rätt länge sedan jag såg det där på nyheterna alltså.

Då var man lite uppdaterad.

Synd bara att dagens lego är så mycke sämre än de som fanns för 20 år sen.. Det man byggde med 100 bitar då bygger man med 10 bitar nu. Alldelens för mycke specialformade bitar nu..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 00:13
Ursprungligen av Johan S:

Synd bara att dagens lego är så mycke sämre än de som fanns för 20 år sen.. Det man byggde med 100 bitar då bygger man med 10 bitar nu. Alldelens för mycke specialformade bitar nu..

Håller med! Allt för att göra det "enklare" och snabbare att bygga.

Men det är väl inte meningen heller? Twisted corporate minds..

Ursprungligen av Johan S:

Synd bara att dagens lego är så mycke sämre än de som fanns för 20 år sen.. Det man byggde med 100 bitar då bygger man med 10 bitar nu. Alldelens för mycke specialformade bitar nu..

För att inte tala om nya sexist-legot, höll på att få frispel när jag såg innehållet. Typ 3 bitar: Prinsessa, slott, häst. Variationsmöjligheterna sträcker sig i princip till att prinsessan antingen kan åka efter hästen eller stå framför sminkspegeln i slottet. Någon i Billund verkar tro att småflickor befinner sig på guldhamstrars nivå rent mentalt...

Turen i leksaksaffären slutade inte helt otippat med att min halvsyster i stället fick en brandbil som också kunde bli en racerbil. Reaktionen blev: "wow, en brandbil!!"

Ursprungligen av Samuel K:

För att inte tala om nya sexist-legot, höll på att få frispel när jag såg innehållet. Typ 3 bitar: Prinsessa, slott, häst. Variationsmöjligheterna sträcker sig i princip till att prinsessan antingen kan åka efter hästen eller stå framför sminkspegeln i slottet. Någon i Billund verkar tro att småflickor befinner sig på guldhamstrars nivå rent mentalt...

Turen i leksaksaffären slutade inte helt otippat med att min halvsyster i stället fick en brandbil som också kunde bli en racerbil. Reaktionen blev: "wow, en brandbil!!"

Jag tyckte det började barka åt det hållet redan för 20 år sedan när alla dessa små gubbar dök upp. Alla som hade ngn ROLL var alltid män, BrandMÄN, PolisMÄN etc, CowBOYS(Män), var det ngn tjeja med så var hon passiv (Sköterska), söt och ett jävla offer som skulle räddas.

  • Medlem
  • 2007-12-02 22:06
Ursprungligen av Goflorp:

var det ngn tjeja med så var hon passiv (Sköterska), söt och ett jävla offer som skulle räddas.

Host, hrm... är sköterskor passiva offer?

Ursprungligen av Baron:

Host, hrm... är sköterskor passiva offer?

Inte då.

Men de fick ju bara vårda, ta hand om, och behandla skadade hjältar (män).
Actiongrejerna var ju förbehållna lego-GUBBARNA

När jag byggde lego som barn fanns det kanske 25 olika delar/bitar och med dem fick man lösa allt. Det fanns inte fönsterrutor/strålkanoner/boogie-axlar/sjörövarskägg och alla dessa specialbitar...

Ibland såg det man byggt ut som fan, då rev man och byggde om...

Hm,,,. undrar om inte ongar skall ha kottar och tändstickor i alla fall !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 20:07

Är det någon mer än jag som får programmeringsspråksdiskussionsvibbar?

maskinkod
assembler
C
Objective-C
Garbage Collected Objective-C

"Det går inte att skriva vettiga program på en abstraktionsnivå ovanför den som rådde när jag lärde mig programmera!"

"Garbage Collection suger"! Wil Shipley

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-02 22:53
Ursprungligen av Samuel K:

Typ 3 bitar: Prinsessa, slott, häst. Variationsmöjligheterna sträcker sig i princip till att prinsessan antingen kan åka efter hästen eller stå framför sminkspegeln i slottet.

Angående det så försöker man att banta ner antalet bitar i hela leksaksindustrin i allmänhet. Mindre komplicerade grejer säljer bättre helt enkelt - och även om det känns sjukt tråkigt (för att inte säga dumt) så är det verkligheten.

Man drog till och med ner på antalet bitar i Mindstorms, och det tycker jag är ett brott att tala om. O:-)

Senast redigerat 2007-12-03 20:31

Köra i diskmaskin kanske? Prova bara att plasten tål det först. Annars är det väl bara att låta dottern leka. Det är ju ingen farlig smuts.

  • Medlem
  • 2007-11-19 06:36

Jag har hällt ner bitarna i besickkorgen i diskmaskinen och spolat av dem i ett durkslag efteråt, för att skölja ur bitarna inuti.

I en tvättpåse i diskmaskinen - funkar prima!

Big A

Hörde Legos VD för kanske två år sedan. Han sa att Lego skulle hitta tillbaka till sina rötter och låta kreativiteten stå i centrum och därför gå ifrån konceptet med allt för fomgjutna delar.

Någon som vet hur det gått med det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 12:03

Princesslegot säljer dock rätt bra.. och jag tyckte den var kul den med. När jag var 7 år gammal.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-02 22:50

Glöm ej att det även finns onda häxor.

Skulle tro att dom flesta legogubbarna är män för att det är mest killar som köper Lego faktiskt. Det är målgruppen helt enkelt. Tjejernas sagoslott, vita hästar och princessor funkar fint för tjejerna också tydligen, annars hade ingen köpt dom. Tycker också att det är fel att även börja sexualisera leksaker, det här är nog inte riktigt vad det handlar om.

1
Bevaka tråden