Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Leopard?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-25 20:17

I morgon kommer mitt up-to-date-Leopard men har inte bestämt mig för om jag ska våga uppgradera än. Så jag tänkte höra hur det gått för er som redan uppgraderat, har ju läst en del om att det krånglar för många men det är väl också dom som hörs mest så det kanske ger fel bild?

Hos mig verkare det stadigare än Tiger. Inte för att jag hade några större problem med Tiger heller . . .

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-25 21:21

Jag har haft en kernel panic, nåt som jag inte minns att jag haft i Tiger nånsin. Dessutom verkar leo inte riktigt klara av att stänga av sig. Den hänger sig i sista steget när den släckt ner allt och bara väntar på att starta om. Jag får alltid tvångsomstarta den.

  • Medlem
  • 2007-11-25 22:12

Inga allvarliga konstigheter alls. Den slukar mer minne än Tiger. Därför segar den extra med framför allt flash. Ibland fungerar inte flash alls.
MEN!! Jag kör Leopard på en Ibook G4. Visserligen 1.42 GHz, så det räcker bra. Men jag har bara 512 mb minne. Så det är ju helt mitt eget fel att det segar! I övrigt hur stadigt o stabilt som helst. Inga problem alls.

Ursprungligen av stiko:

Därför segar den extra med framför allt flash. Ibland fungerar inte flash alls.

Jag tror det finns ett dokumenterat problem med Flash och Leopard. Finns också en patch för det... Kolla Adobe's sida...

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-11-25 22:46

Hårddisken som är inkopplad till min AEBS fungerar tyvärr inte helt okej. Varje gång jag stänger locket på min macbook kommer jag inte åt hårddisken när jag sedan startat upp datorn igen. Den loggar även in mig som "gäst" då. Det enda som verkar hjälpa är att göra en soft reset på AEBS och sen fungerar det. Någon annan som har liknande problem?

  • Medlem
  • Håbo
  • 2007-11-26 11:36

På min PB G4, 1,5 Ghz upplever jag problem med batteriet som många andra också märkt (finns många i supporter-forumen på Apple). Datorn kan gå i vila utan att varna. Den indikerar även att jag tappat mycket effekt på batteriet från Tigers ca 95 % ner till 75 % i Leopard. Förhoppningsvis är detta bara en bugg som åtgärdas snart.

Vidare har jag haft problem med att inget av nätverks-interfacen (Airport + fast ethernet) ville få adress via DHCP. Fast adress gick bra och efter ett långt samtal med Apple Care så var lösningen att kasta "SystemConfiguration"-katalogen under MacHD-->Library.

Jag fick även min första kernel panic någonsin med Leopard. Upplever även systemet som lite mindre optimerat än Tiger, främst inom grafik (dockan är lite sluggish) men även tex lång avstängningstid och lite badbolls-varning här och där.

Usch, jag inser att jag gnäller men jag har haft precis noll (0) fel (varken hårda eller mjuka) med PB:n under de 2,5 år jag kört Tiger, så jag är helt enkelt lite ovan. Det känns helt klart som en naturlig uppgradering men på just min datorkonfiguration hade jag nog hellre dykt in vid 10.5.2-4 eller liknande. För att vara lite pessimist så kan man ana att Apple lägger mest tester av nya funktioner på nyare maskiner (läs intelmacar) än den modell jag har (snart 3 år gammal PPC).

Ursprungligen av Walle:

På min PB G4, 1,5 Ghz upplever jag problem med batteriet som många andra också märkt (finns många i supporter-forumen på Apple). Datorn kan gå i vila utan att varna. Den indikerar även att jag tappat mycket effekt på batteriet från Tigers ca 95 % ner till 75 % i Leopard. Förhoppningsvis är detta bara en bugg som åtgärdas snart.

Batteriproblemet har jag också. Beter sig helmysko; går från 65% till 0% och "deep sleep" på två blanka. Sen får jag nästan alltid kernel panic vid uppstart från "deep sleep". Störigt!

Har sista modellen av Powerbook.

Ursprungligen av ferroz:

Hårddisken som är inkopplad till min AEBS fungerar tyvärr inte helt okej. Varje gång jag stänger locket på min macbook kommer jag inte åt hårddisken när jag sedan startat upp datorn igen. Den loggar även in mig som "gäst" då. Det enda som verkar hjälpa är att göra en soft reset på AEBS och sen fungerar det. Någon annan som har liknande problem?

Jag har haft samma problem... Dock har det löst sig av sig själv... Eller jag har iallafall inte gjort något aktivt för att det ska lösa sig...

Det enda som inte fungerat är en skärmsläckare och den kan jag leva utan. Det enda jag märkt är att uppsrtaen är lite trögare annars fungerar det OK. Kör dock fortfarande 10.4.11 i avvaktan på 10.5.2. En gammal strategi som visat sig bespara mig många gråa hår genom åren, men förutsätter så klart att man har flera volymer att välja mellan.

Något "slöare" uppstart annars e de kalas allting.......... FÖRUTOM att hela mailen gått i fullständigt baklås och den förklarar utgående serverport som ogiltig?? Har tappat alla mina mail thanks... vill ha igång postlådan och förstås helst nån slags recovery på brevlådans innehåll!
iJansson

Ursprungligen av ijansson:

FÖRUTOM att hela mailen gått i fullständigt baklås och den förklarar utgående serverport som ogiltig??

Hade det problemet, men det var för jag har egen domän och inget certifikat. Dessutom så her Loopia, som jag har, port 587 som utgående port nu. Mail 3 verkar dessutom slå på SSL som default. Jag fick en ny adress till en generell utgående server hos loopia så slutade Mail klaga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 01:20
Ursprungligen av Stefan Swales:

Hade det problemet, men det var för jag har egen domän och inget certifikat. Dessutom så har Loopia, som jag har, port 587 som utgående port nu. Mail 3 verkar dessutom slå på SSL som default. Jag fick en ny adress till en generell utgående server hos loopia så slutade Mail klaga.

Stefan,

Jag har också Loopia som mail/webhotell och upplever samma problem med Apple Mali som du,…

Vilken är adressen till den "generella" utgående mailservern hos Loopia?

Undrar,

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Stefan,
Vilken är adressen till den "generella" utgående mailservern hos Loopia?

mailcluster.loopia.se

Dött tangentbord

Tangentbordet på min MacBook har slutat att fungera flera gånger efter Leopardinstallationen. Omstart löser problemet, men det är ganska irriterande.

Fler har ju samma problem:
http://www.macnn.com/articles/07/11/21/leopard.frozen.keyboards/
Så det kommer nog att ordnas med en framtida uppdatering.

Ursprungligen av chrstphr:

Tangentbordet på min MacBook har slutat att fungera flera gånger efter Leopardinstallationen. Omstart löser problemet, men det är ganska irriterande.

Fler har ju samma problem:
http://www.macnn.com/articles/07/11/21/leopard.frozen.keyboards/
Så det kommer nog att ordnas med en framtida uppdatering.

Det här är mitt enda egentliga problem under Leopard. På min Santa Rosa MB har iofs tangentbordet bara lagt av en gång, men jag blev orolig av det.

Dessutom tycker jag att iTunes är lite trögare när man visar cover flow än under Tiger av någon anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 18:58

Leopard gör att min quad g5:a och MacBook samt iMac Core duo går snabbare - däremot så går PowerBook G4:an långsammare. Stabilare än tiger. Jag är nöjd och glad

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-26 12:30

Allting är bra här.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-26 13:31

har gjort en ren instalation tycker att det känns lite ostabilt och lite segare änn Tigern kör Leopard på sista generationens iBook G4

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-26 13:37

Allt fungerar (vad jag kan se så långt) utom att detekteringen av kalender-bokningar från Outlook har lagt av helt och hållet. Jag ser inget överhuvudtaget längre efter brevhuvudet. Vet inte om jag orkar med felsökning eller backar upp maildatat och installerar om hela maskinen. Gjorde nämligen en uppgradering från Tiger 10.4.11. Fegt? Kanske.

Problem med mus på MacBook m. Leopard (nov -07)

Min Kensington Expert Mouse fungerar inte efter uppvaknande från vila, något som endast påverkar den vänstra USB-porten. Det verkar vara fler som har haft problem med detta, framförallt på MBPs (http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5901759&tstart=0), så jag antar att det har att göra med Santa Rosa tillsammans med Leopard.

Är det någon mer som har detta problem? Eller är det kanske rentav läge på att slå en signal till Apple och be om en ny dator? :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 15:04

Har samma problem som chrstphr med min macbook pro (att tangentbordet slutar funka), som förövrigt kom förinstallerad med leopard, har även märkt något "segare" grafik, framförallt vad gäller den nya stacks funktionen. Detta gäller både på min imac alu och min nya macbookpro... Dock har väl båda nya grafikkort så det är möjligt att drivrutinerna inte har hunnit med riktigt...

För övrigt så är jag jättenöjd, har blivit fullständigt beroende av quicklook:)

Senast redigerat 2007-11-26 17:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-26 15:32

Tangentbordet har tillfälligt slutat fungera (krävdes omstart för att rätta till). Annars väldigt få bekymmer med Leoparden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 15:47

Jag kan inte göra tryckbara PDF från Quark XPress längre. Processen startar, men det blir inget.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-26 19:25

Inget Leopard idag men i morgon kommer det...får lite extra tid att fundera på. Men det låter ju onekligen som att det är säkrast att låta Tigern bo kvar ett tag till

Jag ¨uppdaterade¨ mitt operativsystem med lep. och då slutade tangenbordet att fungera.. 2 timmar med supporten och jag fick göra en helt ny installation för att få det att fungera... Mail ändrar mitt konto så jag inte kan hämta e-post... jobbigt att hela tiden ändra till baka. Med TimeMachine PÅ segar allt otroligt.. Uppstarten är seg och det är inte alltid det går att stänga av datorn... Va? jag har ju en Mac Book Pro!! Må det komma en hel bunt uppdateringar.

Jag har kört PC och windows hela mitt liv... köpte en macbook för 2 veckor sen

har upplevt vissa snälla problem (exempelvis att första bokstaven jag skriver försvinner i textfältet ibland mm)

men i övrigt så e ju leo extremt mycket bättre än det win XP jag minns...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-27 08:38
Ursprungligen av albertcrona:

Jag har kört PC och windows hela mitt liv... köpte en macbook för 2 veckor sen

men i övrigt så e ju leo extremt mycket bättre än det win XP jag minns...

Samma här
Fast jag switchade för styvt ett år sen och har inte ångrat mig en sekund. Den tid jag lagt för att hantera mina Leopard-problem är bara en bråkdel av den tid jag regelbundet tvingades lägga på familjens XP-burkar bara för att hålla dom igång.

Många av de verktyg och funktioner i Mac-världen som jag lärt känna gör ju livet så oerhört mycket enklare. Exempelvis möjligheten att kopiera ut sitt system på en extern FW-disk och boota därifrån om huvudsystemet skulle "kajka" efter en uppgradering. Sådant är ju i stort sett omöjligt i Windows-världen.

Mina Leopard-problem;

  • Tangenbordet "fryser" emellanåt. Varar mellan 20-40 sekunder (MBP)

  • Finder "ser" inte andra datorer i nätverket vid kopiering av stora filer mellan datorerna (gäller både trådlöst och trådat). Problemet upphör av sig själv efter några minuter och då dyker datorerna upp igen.

  • Mail - mappar på en IMAP-server uppdateras inte efter uppgradering från Tiger till Leopard. Löste sig genom en "workaround" (Se annan tråd)

  • Performance - håller med de som också tycker att Leopard är något "tyngre". Tiger kändes rappare i vändningarna. Överlag är det dock en försumbar prestandaförsämring. Går ju inte att jämföra med hur mycket trööögare Windows XP var när man uppgraderade från Windows 2000 utan att bygga ut minnet (!)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-27 01:58

Mest stör jag mig på att tangentbordet i Finder fortfarande hänger sig... Fortfarande ingen som svarat på min tråd.. Så om någon vet vad det kan vara:
http://www.99.se/mac-os-x/228193-problem-med-findern-tangentbord.html

Dock är jag mest glad att mail inte längre skickar kinesiska tecken till mina kunder som kör windows.. Och datorn hänger sig inte så fort man glömt montera ut en nätverksenhet..

Minneshanteringen känns inte helt 100% idag. SystemUIserver använder 500 MB+ något som kunde avhjälpas genom att döda processen men ändå. Det sölade ner hela datorn.

Bevaka tråden