Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynotevaka i Umeå - tisdag 15 januari 2008

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Årets största machändelse ligger runt knuten nu, Macworld-mässan i San Francisco, där Steve Jobs traditionsenligt kliver upp på scenen och presenterar nyheter och säger “boom”. Därför är det dags för keynotevaka i Umeå!

Vad?
En träff för att vaka inför och sedan se videoströmmen från Steve Jobs keynote på Macworld San Francisco-mässan.

Var?
Först träffas vi på kvarterskrogen Rött på Berghem för mat och/eller dryck.

När vi är nöjda där går vi vidare till Bio Abelli, Västerbottens Museum där vi kommer att vaka och (förhoppningsvis) se själva videoströmmen.

När?
Tisdag 15 januari, från 18.30 och framåt.

Vi går tidigast 20.00 från Rött. Exakt när vi går avgörs på plats, den som vill komma direkt till Bio Abelli bör ringa och kolla om vi är kvar på Rött eller inte, innan man beger sig direkt till Bio Abelli.

Fram till själva videoströmmen (förhoppningsvis) dyker upp kommer vi att underhålla oss med film, keynotebingo eller annat macnördigt. Vi har några idéer, men kom gärna med förslag. Under kvällen gäller förstås total avhållsamhet från alla nyheter på nätet. Kom gärna med idéer och förslag kring kvällen.

Låter detta som något för dig? Känner du någon annan som vill vara med? Anmäl intresse i denna tråd, så att vi får en uppfattning om hur många som kommer.

Preliminär närvarolista, uppdaterad 9 januari

  1. Adrian B

  2. MagnusB

  3. lufra

  4. staed

  5. Mikael E

  6. Johan S

  7. Marcus K

  8. Samul

  9. Narogh

  10. thor

  11. William WM

  12. rhesus

Här är en sida där jag kommer att länka till spoilerfria sidor (MacRumors brukar lägga upp en sådan):
MWSF 08: Spoilerfritt

Bilder från förra årets träff finns här, här, här och här.

Senast redigerat 2008-01-12 20:28

Hehe, brukar vara sjukt kul och trevligt, men också bli sjukt sent!

Egentligen behövs väll inget speciellt: En lokal med "Internet" samt dataprojektor eller fet TV. Vi brukar ju sällan vara så många att vi behöver en så stor lokal? Projektorer går ju dessutom att låna eller hyra...

Även jag kan luska lite ang lokal och projektor.

  • Medlem
  • 2007-12-29 00:32

Jag säger bara: Ja!

Yay! Två veckor kvar nu!

Det är nog inga problem att vara på museet och där finns två alternativ; antingen bio Abelli eller utställningen foUms filmrum. Problemet är att det blir bökigt om vi skall vara där före 21-22 någongång. Fråga inte varför, det har med larmsystemet att göra.

Kan vi härda ut på Rött fram till dess så bör det inte vara några problem. Vi har dock inte pratat med någon ansvarig om lokalen är ledig eller så, men det brukar inte vara något problem.

Att behöva dricka öl fram tom kl 22 låter iof som en svår och tung uppoffring, men vad gör man inte för el Jobso...

Då streamen inte brukar dyka upp förrän vid 23-24 (?) tiden så får vi väll som vanligt hitta på något roligt/nördigt att fördriva tiden med?

Tjohoo!

Detta är ju inget man vill missa! Klart man ska närvara!

  • Medlem
  • 2008-01-02 15:12

Jag märkte när jag diskade idag att jag redan har börjat bygga upp ofantliga förväntningar. Ja fy fanken.

Spontant känns Bio Abelli alldeles pepp. Framför allt om den inte renoverats sedan jag var där sist. Den är så ultrasobert inredd så man kan tro att man är i... ja, ett kyrkorum

Att sitta på Rött innan kanske kan funka. Frågan är väl vilket riskmoment killen (hade inte han en iPhone?) bakom disken är. Scenario: Vi sitter och tisslar om nätverk och kameraobjektiv. Barkillen hänger överkroppen över bardisken och håller fram en laptop som visar aftonbladet.se: "KOLLA MACBOOK THIN!!!" Hälften av Nerd Club förstenas ögonblickligen, resten försöker dyka under bordet för att inte hinna se.

"Nerdgasm".

Ja, vad säger vi? Ska vi satsa på Bio Abelli eller ska vi kolla upp andra alternativ? Det är ju bara en dryg vecka kvar nu så det börjar bli dags att bestämma lokal.

jag börjar jobba igen imorgon så jag skall kolla att lokalen är ledig.

Varken jag eller Google verkar veta vad Bio Abelli egentligen är, men säger ni att det är ett bra ställe så är det nog det. Vi klarar oss ju så länge det går att koppla in en dator och det finns en hygglig Internetuppkoppling.

Ursprungligen av Marcus K:

Varken jag eller Google verkar veta vad Bio Abelli egentligen är, men säger ni att det är ett bra ställe så är det nog det.

Här är en bild som jag tog där på en föreläsning om julmaten i Västerbotten genom historien:

  • Medlem
  • 2008-01-07 11:37

Ser ut som om Abelli hållit stilen. Fint.

Johan: Ja! Bra av dig. Meddela hur/om det går!

Jag har styrt upp Bio Abelli nu, så det är bara vi kör!

Ok, hur var det med larm och annat?

Jag kan larma av o allt sånt så det är lungt.

Ok, nu liknar det något. Då tycker jag vi siktar på Bio Abelli.

Vad ska vi säga för tidpunkt där? Hur många vill käka hemma och bara dyka upp där eller vill alla träffas tidigare och käka någonstans också? Förra året valde de flesta att fixa mat och annat håll.

Kvällen blir ju rätt lång, så jag ser egentligen ingen större vits i att träffas för tidigt, kanske vid 19-20-tiden ungefär?

John Siracusa har lagt ut sitt keynotebingo, kan vara kul att ha med sig inför kvällen.

Medan vi smider på de sista detaljerna kring tidpunkt och sånt så behöver vi börja ta upp en preliminär anmälan nu så vi ser vilka som kommer och hur många vi blir. Utifrån vilka som skrivit i tråden (och folk jag pratat med) ser listan ut såhär just nu:

Preliminär närvarolista:

  1. Adrian B

  2. MagnusB

  3. lufra

  4. staed

  5. Mikael E

  6. Johan S

  7. Marcus K

  8. Samul

Bekräfta gärna om ni kommer eller inte och om ni vet om andra som vill komma men inte hänger på 99.se varje dag så kan ni kanske sprida ordet vidare.

Bekräftar min närvaro!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 17:34

Borde åxå kunna vara närvarande.
Hur ser det ut på underhållningsfronten?
Lämpligt matställe i närheten?

Det ser ut som att vi kommer in i Bio Abelli tidigast klockan 20.00 pga av att slippa tjafsa med Securitas om ändrade larmrutiner. Det har föreslagits att de som vill träffas tidigare på Rött (eller annat ställe) och äter eller bara tar en öl/cola och umgås innan man promenerar iväg till museet.

Minienkät för alla som ska komma, välj ett alternativ:

A) Jag kommer till direkt till Bio Abelli (tidigast 20.00).
B) Jag vill gärna träffas innan för annars kan jag inte hålla mig från nätet.

C) Jag kan hålla mig från nätet på egen hand, men skulle ändå gärna träffas och äta en bit mat

Ett B alltså.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 18:01

ett b för min del åxå.

B för mig också

Mat äter jag nog hemma men en öl på Rött är jag inte främmande för

B

Om vi inte blir 2000 stycken så kan jag nog skriva ut bingo:n. Har gjort en dubbelsidig med bingobricka på ena sidan och förklaringar på andra sidan. Så att det inte blir några missförstånd

B. Men är det någon som vill gå ut och äta en bit först så är jag gärna på.

Ok, massor av B, det låter bra, då planerar vi för det. Typ 18.30 på Rött, eller har någon annan ett bättre förslag?

Rött lär ju vara närmast, Taormina finns på Sandbacka, men det passar ju mest om man bara ska äta. Samma gäller den där kvarterskrogen/pizzerian nedanför Östra gymnasiet, precis på andra sidan Blå vägen (minns inte namnet).

Om vi inte ska vara där alltför länge utan bege oss relativt tidigt mot Abelli finns en rätt schyst pizzeria vid tankstationen mellan Rött och Gammlia. Heter något i stil med Berghems Restaurang eller så.

Ursprungligen av Marcus K:

Om vi inte ska vara där alltför länge utan bege oss relativt tidigt mot Abelli finns en rätt schyst pizzeria vid tankstationen mellan Rött och Gammlia. Heter något i stil med Berghems Restaurang eller så.

Jo, dom kan fungera bra också. Finns en liten restaurang nära som heter Great Wall också, lite pizza och kinamat. Men om det är många som äter hemma men gärna vill ta en öl innan så passar ju Rött bättre.

Bevaka tråden