Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aaaahhh!!! Jag förlorar anslutningen och humöret.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemma fungerade Internet kanon, (nästan) aldrig några problem. Jag har en iMac (Airport) och sambon en PC. Nu är jag hos min bror och för att vi båda skulle kunna få internet så köpte vi en dlink-router. Han har PC.

Jag fattar inte vad det är som är fel. I början förlorade vi anslutningen kanske 5 gånger per dag, och speciellt om båda hade lite mer internet-aktivitet samtidigt. Nu får jag vara glad om jag har internet en timme. Ibland får jag bara tillbaka anslutningen någon sekund (!) innan det är dags igen. Varje gång så rycker jag sladden till routern och sätter i den igen. Vi talar om uppskattningsvis 20 ggr per dag nu...

Jag har provat att ha sladden ur routern en längre tid, det hjälpte inte. Jag kör nu med sladd in i Mac:en istället för Airport, det hjälper inte. Jag har sökt efter och installerat uppdateringar, det hjälpte inte. Jag har sett till att Airport respektive Ethernet, beroende på vad jag för tillfället använder, ligger överst i listan i nätverksinställningarna. Det hjälper inte heller. Jag tycker att det blev lite mindre frekvent sladdryckande för ett tag när jag provade något av ovanstående, men det kan vara önsketänkande, för generellt så blir det värre och värre.

Nu när jag skriver det här, och inte surfar runt, så har jag haft internet hela tiden, det verkar vara värre när jag klickar på länkar och grejar, om jag tar två länkar för tätt inpå varandra i tid så blir det badboll i evigheter och Safari svarar inte. Det hoppar dock igång igen efter sladdryckningsproceduren.

Vissa perioder kommer internet igång självmant efter att jag satt i router-sladden igen, och vissa perioder så måste jag vänta på att Safari ska få upp Network Diagnostics. Det visar rött på Internet och Server. Klickar mig vidare, trycker på Fortsätt utan att ändra någon inställning, och sen står det att mitt internet verkar fungera korrekt och de två röda prickarna blir gröna... Alltså utan att jag ändrat något.

Jag älskar min Mac, och det skär i hjärtat när jag konstaterar att min brors PC får tillbaka internet mycket snabbare än jag efter att det försvunnit. Ibland får han tillbaka det, och jag inte alls, utan jag måste göra ett till ryck i sladden för att det ska funka igen. ☠"!☠#☁☠!!

Om nu någon av er vet hur jag kan åtgärda detta, tänk på att prata dummy-språk för att jag ska fatta, jag behöver förmodligen detaljerade steg-för-steg-anvisningar.

Om brorsans PC också förlorar internetuppkopplingen samtidigt bör ni fundera på varför den stängs av då och då. Vad har ni för leverantör?

När det händer och uppkopplingen är nere, öppna Systeminställningar > Nätverk > Avancerat > TCP/IP, har du då en IP-adress som börjar med 169.? I så fall betyder det att datorn inte får någon nätverksinformation från/via routern. Testa också att Förnya DHCP-tilldelning när ni vet att uppkopplingen är på väg tillbaka.

Har ni testat att installera senaste firmware på routern?

Vi har bredband från en lokal aktör. "Fiber, 10 mbps", säger min bror.

Jag ska kolla IP-adressen nästa gång det dyker.

Det där med firmware på routern är grekiska för mig. :"> Kan du utveckla?

Tack för tipsen, Niklas!

Jag ber om ursäkt för att jag är så slapp, jag kan läsa om hur man uppdaterar Firmware-grejsimojset på Dlinks hemsida. Men det tar jag imorgon, för nu är det sovdags.

/Anna

Inget att be om ursäkt för, fler som vill ha hjälp borde faktiskt ta sig lite tid och beskriva sina problem lika utförligt som dig. Får se i morgon hur det går. Vi hoppas det löser sig!

Det kan vara routern i sig som är svajig och tappar kontakten. Hade en D-Link som dök när den blev varm med bruten internetförbindelse för alla anslutna datorer som resultat. Numera kvittbliven. En annan, äldre router av märket TP-Link "brände ihop" på något sätt så att det inte längre gick att konfigurera den i webgränssnittet och inte heller dela ut nya IP-adresser. Den nätverksskrivare som stått inkopplad hela tiden med samma IP-adress gick dock att använda.

Summa summarum: även "oskyldiga" routrar kan haverera utan att det nödvändigtvis syns på utsidan (lampor slocknar e.dyl.)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-18 09:07

Jag har haft både DLink och Netgear routers hemma - allihop går sönder med just såna problem som du beskriver alldeles åt h-e för fort eller fastnar mitt i en firmwareuppdatering. Nu har jag investerat i en ordentlig Linksys wrt150n-router (som iofs kostar lite mer), och alla problem är som bortblåsta.
DLink GÖR bra saker (vi har en DFL-1600 på jobbet som fungerar perfekt), men just deras konsumentprodukter känns lite... "sådär" minst sagt.
Eller också har jag bara haft en extrem otur.

nej samma här, min D-link har precis krashat,fan

Jag bytte till en linksys och det gjorde mitt liv enklare. Tror airport ska funka bra också.

D-linken gav jag bort, och inte ens då hade jag gott samvete för det kändes som jag blåste han som fick den.

/jon

D-link är väl inte direkt känt för att vara kvalitet

Jag skulle också gissa på en vissen router (din D-Link alltså). Hur gammal är den? Jag spårade ett liknande problem till en trasig router, felsökningen tog ett antal timmar, köpa en ny direkt för några hundralappar hade varit billigare.

Ett symptom var just att uppkopplingen var seg, inte att den var av eller på.

Men hur kan butiker sälja en produkt som d-link som så många har haft problem med?
skulle ägnat mig åt mer forumsökningar innan jag köpte en. värsta skiten någonsin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 01:57
Ursprungligen av bisebusen:

Men hur kan butiker sälja en produkt som d-link som så många har haft problem med?
skulle ägnat mig åt mer forumsökningar innan jag köpte en. värsta skiten någonsin

Därför att svensson inte förstår konceptet "man får vad man betalar för" och därmed stirrar sig blind på priset, så har du inte det billigaste får du det inte sålt.

Om det sen funkar bra, dåligt eller inte alls är inte av intresse vanligtvis vid inköpet, dock när man kommer hem och upptäcker att man varit korkad

Inget ont menat till trådskaparen, men det är första gången som jag stött på detta problemet om man säger så

Niklas:
IP-adressen började på 169 endast när jag hade ryckt sladden, annars stod den på 192. Tack för DHCP-tipset, det gick snabbare att få tillbaka anslutningen när jag förnyade DHCP-tilldelningen, jag upptäckte också att det kunde gå snabbare om jag stängte av och sedan aktiverade Airport igen. Brorsan hade redan uppdaterat firmwaren.

Johan:
Haha, jag diggar ordet "kvittbliven"! Och ja, du verkar ha rätt i det du skriver.

Tomcat:
Skönt att bli rekommenderad en exakt modell, den ska införskaffas å det snaraste. Tackar!

Bisebusen:
Jag garvade när jag läste ditt inlägg, det känns lite bättre när man inte är själv... även om jag inte önskar någon annan detta elände förstås.

Jonkanon:
Hahaha, här börjar jag verkligen inse vilken skitprodukt min router är.

Johan S:
Nä, jag har lärt mig det nu.

Taz_1999:
Hur gammal den är? Två månader, men problemen började direkt... jag eller broder borde ha gått tillbaka med den till affären på stört, men optimist som jag är så tänkte jag att det nog går att fixa.

Bisebusen:
Ajaj, det där gjorde ont, eftersom jag normalt alltid kollar upp saker jag ska köpa extreeeemt noggrant, bevis finns i tidigare inlägg, haha... Men jag bara skickade brorsan till den lokala datorbutiken den här gången, jag hade arbete upp över öronen (därför har jag inte heller haft tid att svara er hjälpsamma människor förrän nu) och inte tid att sätta mig in i router-världen, och jag tänkte att hur fel kan det bli, liksom. De i butiken borde ju kunna det här... Ehm. Jag är riktigt sur på säljarna i den där butiken för jag har förstått nu att D-Links kasshet är välkänd.

Ntity:
Ouch igen! Fasen, nu tror en del att jag är korkad, vilket jag kan vara inom vissa områden, men när jag handlar går jag alltid på kvalitet. Och jag kollar även upp grejerna innan. Alltid. Utom denna gång. Fasenfasenfasen. Jag känner mig lite nere eftersom det verkligen är den enda gången jag inte kollat upp ett köp innan, och så hade jag en sådan otur. Även om ni inte känner mig så vill jag inte framstå som korkad i kategorier jag inte är korkad i. Jag är tydligen inte tillräckligt självsäker för att ta något sådant med en klackspark. Hm, om jag erkänner denna "korkighet" så kanske ni tror mig: Jag undrade vem den där Anon var som verkade donera en hel del till Wikipedia. Jag googlade honom till och med för att se vad han (eller hon) hade för samröre med organisationen. När jag inte fick några träffar så gick det plötsligt upp ett ljus... Sådär, nu är jag mer trovärdig när jag säger att jag inte brukar vara korkad när det gäller inköp.

Tack alla för era svar! Imorgon inhandlas den router som Tomcat tipsade om.

/Anna

1
Bevaka tråden