Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.eu eller .net - skillnad eller samma skrot & korn?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kund som just startat egen firma och ska skaffa sig domän. Com, se, nu etc är redan tagna - kvar finns bl a eu och net.

Jag är engagerad i en helt annan del av hans verksamhetsuppbyggnad men det var när frågan kom på tal som jag rekommnderade att han skulle hitta på ett annat namn där det gick att få en se- eller com-adress. Detta vill han inte utan står i valet mellan eu och net. Jag har ingen känsla för dessa adresser - eller snarare jag har lika dålig känsla för båda.

Vad säger ni är det samma skrot o korn eller är den ena att föredra framför den andra?

Verksamheten är till övervägande delen i Sverige - några kontakter med resten av Europa, USA och Australien. Det finns inga verksamhetslikheter med de som äger se- och com-adresserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 07:03

eu eller net låter på mig lite som pest eller kolera

Först, tror jag det beror nog på vilket verksamhetsområde det gäller. Sedan, hur viktigt det är beror nog på hur kunniga/insatta kunder och samarbetspartners är om toppdomänerna. Slutligen, hur ser det ut tillsammans med domännamnet, den grafiska uppenbarelsen av hela domännamnet

Problemet med eu tycker jag är att det ger ett intryck av att man tagit ställning för EU (organisationen) och det kanske inte är så smart i alla lägen. Annars känns eu nog lite seriösare - om man nu ska gradera.

Ursprungligen av Katinka:

Problemet med eu tycker jag är att det ger ett intryck av att man tagit ställning för EU (organisationen) och det kanske inte är så smart i alla lägen. Annars känns eu nog lite seriösare - om man nu ska gradera.

Problemet är snarare folk som lägger in mera i en domän-ändelse än vad som är brukligt.

Så du menar att alla som har en .eu är för eu? enligt dig.

.eu använder man helst om man ska ha en sida som riktar sig till en större grupp än enbart inom sverige. Typ en site på engelska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 00:18
Ursprungligen av micke_nkpg:

Problemet är snarare folk som lägger in mera i en domän-ändelse än vad som är brukligt.

Så du menar att alla som har en .eu är för eu? enligt dig.

.eu använder man helst om man ska ha en sida som riktar sig till en större grupp än enbart inom sverige. Typ en site på engelska.

Nej, inte om man har en uppsättning toppdomäner till sitt domännamn. Inte heller om ens verksamhetsområde är inom hela eller större delar av EU.

Men om man har EN adress, för ett företag vars "Verksamheten är till övervägande delen i Sverige" och, kan man kanske sluta sig till, leder till en webbplats på svenska - ja, då KAN nog mina tankar gå åt det hållet. Allt under förutsättningen att jag aktivt lägger märke till det.

Om det skulle påverka mig som kund eller inköpare? Nej, jag tror och hoppas inte det.

Men jag kan tänka mig att det finns verksamhetsområden där det finns en större andel eu-kritiker som kanske skulle kunna påverkas av det. När jag skriver "påverkas" menar jag inte att man skulle välja något sämre pg a toppdomänen. Snarare att det kan vara en av alla de saker som medvetet eller omedvetet kan spela in när man väljer mellan förhållandevis lika produkter/tjänster

Ursprungligen av Katinka:

Men jag kan tänka mig att det finns verksamhetsområden där det finns en större andel eu-kritiker som kanske skulle kunna påverkas av det. När jag skriver "påverkas" menar jag inte att man skulle välja något sämre pg a toppdomänen. Snarare att det kan vara en av alla de saker som medvetet eller omedvetet kan spela in när man väljer mellan förhållandevis lika produkter/tjänster

Då tycker jag synd om dessa "eu-kritiker" som inte kan skilja på en domän och en institution.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Då tycker jag synd om dessa "eu-kritiker" som inte kan skilja på en domän och en institution.

Mjo, men toppdomänerna finns ju till för att signalera någonting. .org ger intrycket av att det är en organisation, .com att det är ett företag, osv... Många är vana vid att tänka på det sättet (mig själv inräknad) och .eu ger då intrycket av att "det här har något med eu att göra". Lite olyckligt, iom att det lika gärna hade kunnat vara riktat mot hela europa. Fast europa är inte lika likt eu som eu.

Ursprungligen av irrelogical:

Mjo, men toppdomänerna finns ju till för att signalera någonting. .org ger intrycket av att det är en organisation, .com att det är ett företag, osv... Många är vana vid att tänka på det sättet (mig själv inräknad) och .eu ger då intrycket av att "det här har något med eu att göra". Lite olyckligt, iom att det lika gärna hade kunnat vara riktat mot hela europa. Fast europa är inte lika likt eu som eu.

.eu är perfekt att ha om du har en sida som t.ex är på engelska och är inriktad på mera än bara sverige.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 17:00
Ursprungligen av micke_nkpg:

Då tycker jag synd om dessa "eu-kritiker" som inte kan skilja på en domän och en institution.

Med tanke på att majoriteten på nätet inte kan skilja på en hårddisk och ett datorchassi, utan envisas med att kalla datorn för "hår-disk", så ska man gå ner på barn-nivå när man skapar domäner / tjänster på nätet.

Helt klart en .net-adress isåfall om kunden envisas med ett specifikt namn.
Det kommer dock att hoppa upp i bita honom i arslet vid ett senare tillfälle, "då alla svenska sidor är .se" osv. Tänk på alla de tekniskt inkompetenta som han vill försöka nå.

Gör det enkelt och logiskt för dem, istället för att sitta och tjura på en .eu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 08:31

Jag tycker att han ska byta namn till något han jan få domänen .se i alla fall helst även .com - det är inte bra om någon annan har .se med hans firmanamn. Nej enklare Byt namn.

/Tangen

Tangen, jag håller fullständigt med dig.
Problemet är att kunden inte vill det utan det lär bli eu eller net.

Katinka, utseendemässigt skiljer det inte så mycket med net eller eu på slutet
Saka tipsa honom om att kolla hur det se ut bland hans kunder
Det där med att man var eu-positiv var en bra synpunkt, hade inte tänkt på det

Ingen annan som kan dela med sig vad de känner inför eu och net?
Jag är mer än tacksam för spontant tyckande, dvs det behövs ingen motivering

Är det IT-relaterat så tycker jag att .net passar bättre. Annars kanske det går att kringgå problemet genom att lägga till "ab" eller något liknande? ericssonab.se tycker jag är snyggare än ericsson.eu, om man ser på det som "svensk".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-17 14:12

eu är bättre för det är bara två bokstäver.

Ursprungligen av mjg:

eu är bättre för det är bara två bokstäver.

.eu är sämre för att många inte ens vet om att det finns en sådan toppdomän.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-17 17:31

Egentligen spelar det ingen roll vilken toppdomän man har - det vet alla som hängt på Inet ett bra tag. En adress är en adress - länkar hit och länkar dit. Det är innehållet som gäller...och hittar gör alla som vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 19:43

.net tycker jag känns fräschare, än .eu, varför inte bägge, länka sedan .eu till .net, och kommunicera ut på visitkort och så att det är .net som gäller.

/Tangen

Tack för era synpunkter!
De har givit mig nya infallsvinklar - jag var nog inledningsvis ganska låst vid "byt till ett helt annat namn punkt"

Finns det fler som har synpunkter så är jag även tacksam för dem.

Man kan ju alltid höra med den som har .se domänen om dom är intresserade av att sälja.. .

Tack Johan, rådet är bra

Men tyvärr, de är inte intresserade av att sälja. Eller det är vad de säger. Kanske är det en kostnadsfråga men jag skulle inte tro att min kund kan hosta upp så mycket pengar att det är intressant för den att lämna ett ganska inarbetat domännamn (de har se, com och nu). Lite märkligare dock att de inte köpt upp net och eu efter att de kontaktades. Nej, det var inte jag som kontaktade dem.

KaRo

Adressen till sidan är jätteviktig tycker jag. Den ska man leva med länge. Har köpt en .nu-domän och fyra .se-domäner varav tre är aktiva. Jag prövade länge olika alternativ och blev larvigt lycklig när det till sist stämde.
Gillar när det är enkelt, kort och helst också beskriver vad som finns på websidan.
Jag lever enl devisen; kortast och kärnfullast adress när man dör vinner !
Nördigt eller...?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-17 21:43

En domänadress är lika viktig eller oviktig som en vanlig adress.

Om du ska skicka ett brev och kunden har sin adress på "Fiffel & bågs väg 1, 111 111 Äcklebo" så kanske du lägger viss vikt av det, eller inte. Det går inte att säga såhär från fall till fall.

Om kunden däremot ska använda adressen som en del i varumärket, dvs. vid annonsering, kanske TV-reklam osv. Då kan man ju jämföra det med ett telefonnnummer, dvs. det ska vara lätt att komma ihåg och helst se bra ut.
Exempelvis så vill jag hellre använda "020 20 20 20" jämfört med "0641 18 63 98"

Jag tycker han ändå ska skaffa en .se adress, även om den är upptagen så går det ju att göra på många olika sätt.
foretag-sto.se
foretag-ab.se
foretagab.se
.osv
Finns många sätt även om den "riktiga" är upptagen.

Vad gäller frågan .NET / .EU så är det nog skitsamma. Däremot kanske andra är lediga, har nu kollat .info?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 21:29

Det är svårt att ge råd utan att veta företagets verksamhet eftersom det finns en oerhörd mängd faktorer som spelar in.

Är företagets verksamhet nationell eller internationell?
Är företagets webbsida central för verksamheten? (Nätbutik, support, reklamkanal?)
Är företagets webbsida central för verksamheten? (bl.a. ranking i sökmotorer kan påverkas av domännamnet)
Behöver kundens och de anställda ofta säga namnet i telefon? (restauranttavaritj.se lär ge problem jämfört med t.ex. tava.se)
Är länken viktig i den externa kommunikationen? (restauranttavaritj.se kommer få att komma ihåg från affisch jämfört med återigen t.ex. tava.se)
osv osv...

Jag skulle föreslå en bukett med domännamn som kan prövas av under en tid - dels i detta forum (gör en omröstning efter att de registrerats) samt på befintliga och potentiella kunder.

Om din kund säljer ekologiskt odlad mossa och domänerna mossa.se och mossa.com är upptagna kan han istället registrera

mossa.eu
mossa.net
mossexperten.se
svenskmossa.se
ekomossa.se
mossbutikerna.se

och om verksamheten är internationell även

mossexperten.com
svenskmossa.com
ekomossa.com
mossbutikerna.com

Pröva dem på lämpliga människor vilket kanske kan övertyga din kund. Han bör vara medveten om att den tld som har högst anseende i Sverige är .se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 23:20

At är väl fint? Österrike. Gott öl, feta knödlar och fina kossor.

Tack alla som bidragit i diskussionen!
Jag har följt den med intresse även om jag inte varit inne och kommenterat.

Tänkte jag skulle berätta hur det gått. Jag lyckades inte övertyga honom att byta (inkl göra tillägg) och få ett domännamn med se/com. Trots att fler personer hade sagt detsamma så framhärdar han. Så det blev net och eu med den första som huvudadress.

Man lyckas inte alltid - men försöker man inte så lyckas man aldrig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 03:13
Ursprungligen av macwitty:

Tack alla som bidragit i diskussionen!
Jag har följt den med intresse även om jag inte varit inne och kommenterat.

Tänkte jag skulle berätta hur det gått. Jag lyckades inte övertyga honom att byta (inkl göra tillägg) och få ett domännamn med se/com. Trots att fler personer hade sagt detsamma så framhärdar han. Så det blev net och eu med den första som huvudadress.

Man lyckas inte alltid - men försöker man inte så lyckas man aldrig

Nu kanske du kan avslöja url:en?

1
Bevaka tråden