Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa licenser från USA?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-25 12:16

Om man jämför att köpa licenser direkt från USA (tex via Ebay) och Sverige skiljer det väldigt mycket (ca 4000kr vill jag minnas på CS3 paketet för att ta ett exempel).

Jag vill inte ändå inte ha svenskt språk utan trivs bäst med den engelska, finns det ändå någon anledning för mig att köpa i Sverige? Det är ju trots allt väldigt mycket pengar som skiljer...

Visst, om man köper hårdvara kan det vara skönt med garanti i Sverige, men det behövs ju inte på mjukvara?

Finns det någon hake?

tror inte det finns någon speciell hake just om du föredrar engelska, dock är det fraktpris osv som tillkommer

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-25 20:45
Ursprungligen av Ipod_Lover:

tror inte det finns någon speciell hake just om du föredrar engelska, dock är det fraktpris osv som tillkommer

Fraktpriserna blir inte så dyra ändå.. Paketen väger ju nästan ingenting.. Bara lite papper och skivor egentligen

Finns väl downloads också? då beöver man ju inte betala någon frakt alls.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-25 21:28
Ursprungligen av panther:

Finns väl downloads också? då beöver man ju inte betala någon frakt alls.

För att utveckla det lite så kan du alltså köpa direkt från adobe och ladda hem programvaran till datorn direkt Ingen leverans...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-25 21:37
Ursprungligen av Csoft:

För att utveckla det lite så kan du alltså köpa direkt från adobe och ladda hem programvaran till datorn direkt Ingen leverans...

Jasså, det visste jag inte...

Men det går inte att köpa Apple program direkt eller? Jag är intresserad av Aperture 2 och iLife att börja med

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-19 17:19
Ursprungligen av Csoft:

För att utveckla det lite så kan du alltså köpa direkt från adobe och ladda hem programvaran till datorn direkt Ingen leverans...

Hur gör man det? Jag försökte precis genom att välja den amerikanska affären på adobe.com, men då kunde den bara "skicka" (ladda hem) till USA. Väljer man den svenska affären blir det skit dyrt. Visst, man kan säkert hitta på någon adress i USA, men när det handlar om 15 000kr känns det sådär säkert....

Usch då, hade också tänkt att inhandla den vägen, dock inte en hel CS3 serie, men ändå, dollarn är ju billig nu. Hitta på ur tomma luften går nog inte, får nog passa rätt bra med postnummer och så förstås. Låna någon kompis address kanske?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-19 18:34
Ursprungligen av panther:

Usch då, hade också tänkt att inhandla den vägen, dock inte en hel CS3 serie, men ändå, dollarn är ju billig nu. Hitta på ur tomma luften går nog inte, får nog passa rätt bra med postnummer och så förstås. Låna någon kompis address kanske?

Jo kanske.. Men det känns inte så seriöst.. OCh väldigt osäkert ändå när det handlar om så mycket pengar..

Får nog bli eBay istället... Lite dyrare, men billigare än Sverige i alla fall

Ursprungligen av p2d:

Jo kanske.. Men det känns inte så seriöst.. OCh väldigt osäkert ändå när det handlar om så mycket pengar..

Får nog bli eBay istället... Lite dyrare, men billigare än Sverige i alla fall

Jag reggade ett konto på http://www.bongous.com som jag tänkte jag kunde använda till både detta och vid senare behov om man behöver köpa ngn annat som behöver en US shipping address. Lite pappersarbete bara innan det funkar, men det verkar det vara värt för att kunna köpa på adobe för halva priset nu

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-19 23:19
Ursprungligen av panther:

Jag reggade ett konto på http://www.bongous.com som jag tänkte jag kunde använda till både detta och vid senare behov om man behöver köpa ngn annat som behöver en US shipping address. Lite pappersarbete bara innan det funkar, men det verkar det vara värt för att kunna köpa på adobe för halva priset nu

Det verkade lite krångligt.. Kan du förklara snabbt hur det fungerar?

Bara lite krav på Id handlingar, 2 stycken ska dom ha kopior på (jag som inte har hunnit skaffa nytt pass) men det gick visst bra med ngt hemförsäkringsbrev också + körkort då. Det är ju bara en engångsarbete med pappren som USPS kräver för vidarebefordring, när de väl fått in det så kan det ju vara ganska käckt med en US address i många sammanhang, fanns ju lite olika tjänster man kunde utnyttja på bongo i framtiden också.

Sen kan det ju vara praktiskt att ta ett snack med sitt kreditkorts kundtjänst och lägga till den amerikanska addressen till kortet också, det kan säkert underlätta i vissa fall vad jag fattade när jag läste som hastigast igenom på sajten.

$5 kostade det att registrera sig, det är ju rätt bra för en lägenhet i US

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-19 23:43
Ursprungligen av panther:

Bara lite krav på Id handlingar, 2 stycken ska dom ha kopior på (jag som inte har hunnit skaffa nytt pass) men det gick visst bra med ngt hemförsäkringsbrev också + körkort då. Det är ju bara en engångsarbete med pappren som USPS kräver för vidarebefordring, när de väl fått in det så kan det ju vara ganska käckt med en US address i många sammanhang, fanns ju lite olika tjänster man kunde utnyttja på bongo i framtiden också.

Sen kan det ju vara praktiskt att ta ett snack med sitt kreditkorts kundtjänst och lägga till den amerikanska addressen till kortet också, det kan säkert underlätta i vissa fall vad jag fattade när jag läste som hastigast igenom på sajten.

$5 kostade det att registrera sig, det är ju rätt bra för en lägenhet i US

Man får alltså en riktig amerikans adress då? Och all post som kommer dit skickas automatiskt vidare hem till mig?

Ursprungligen av p2d:

Man får alltså en riktig amerikans adress då? Och all post som kommer dit skickas automatiskt vidare hem till mig?

Yep, en riktig address, hur vidarebefodran sker har ja inte satt mig in i ännu, eftersom det inte varit aktuellt för mig ännu, men det finns tydligen lite alternativ på hut man sköter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 20:57

Om du enbart räknar om priserna i USD till SEK med hjälp av en valutakonverterare finns risken att du kommer känna dig lurad. USD-pris * växelkurs USD-SEK * tullpåslag * moms = SEK-pris, nämligen. En bra fingervisning just nu brukar vara USD-pris * 10 = SEK-pris, för att inkludera alla "gömda" extraavgifter.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-25 21:08
Ursprungligen av berdan:

Om du enbart räknar om priserna i USD till SEK med hjälp av en valutakonverterare finns risken att du kommer känna dig lurad. USD-pris * växelkurs USD-SEK * tullpåslag * moms = SEK-pris, nämligen. En bra fingervisning just nu brukar vara USD-pris * 10 = SEK-pris, för att inkludera alla "gömda" extraavgifter.

Jag är medveten om detta. Dock gäller väl detta bara privatpersoner? Jag som företagare kan ju dra momsen. Och skulle man råka ut för tullavgift är den bara 1,5% på böcker och cd-skivor vad jag förstod när jag pratade med tullverket.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-04 02:15
Ursprungligen av p2d:

Jag är medveten om detta. Dock gäller väl detta bara privatpersoner? Jag som företagare kan ju dra momsen. Och skulle man råka ut för tullavgift är den bara 1,5% på böcker och cd-skivor vad jag förstod när jag pratade med tullverket.

Går inte det som mjukvara, där är den väl högre? Har inte helt koll kan jag säga.
Tänk dock på att det kan strida mot användaravtalet, så kollat runt lite. Det kommer ju inte göra att ditt program kommer sluta fungera, men du det kan hända att du inte får något support, eller mer troligt, att du ringa till usa för att få support.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 12:08

Apple är ju så fula att du inte kan köpa från USA.
De har avtal med Amazon också att bara de med USA-adress kan köpa där.
Bäst är om du känner någon i USA som bor i nån delstat utan delstatsskatt, typ Oregon, sedan kan han/hon skicka till dig
Omständligt, men det funkar.
Amazon brukar ju också ha rabatter som man aldrig hittar någonannanstans.

Eh... får man jobba med en US-licens i Europa då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-04 13:13
Ursprungligen av kitesurf:

Eh... får man jobba med en US-licens i Europa då?

Får man inte jobba om man tar datorn med sig över atlanten? Om så är fallet ska jag enbart köra piratkopior i all programvara hädanefter.

Ursprungligen av Csoft:

Får man inte jobba om man tar datorn med sig över atlanten? Om så är fallet ska jag enbart köra piratkopior i all programvara hädanefter.

Jepp, så är det med t.ex med Solidworks. Varför betalar man överhuvudtaget? Jo, för att man vill ha bra grejer i burken, skrivet av duktigt och engagerat folk. Har de en modell där kunder betalar "per kontinent" så är väl det väl ok?

Tycker inte att kostnaden för program som t.ex Adobe-sviten är särskilt mycket att bråka om. Har du inga betalande kunder i din tur så är det knappast Adobe's fel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-04 14:04
Ursprungligen av kitesurf:

Jepp, så är det med t.ex med Solidworks. Varför betalar man överhuvudtaget? Jo, för att man vill ha bra grejer i burken, skrivet av duktigt och engagerat folk. Har de en modell där kunder betalar "per kontinent" så är väl det väl ok?

Tycker inte att kostnaden för program som t.ex Adobe-sviten är särskilt mycket att bråka om. Har du inga betalande kunder i din tur så är det knappast Adobe's fel

Nu kapade vi kanske tråden men det är nog dags att sluta bli förvånad

  • Oregistrerad
  • 2008-03-04 14:41
Ursprungligen av Csoft:

Får man inte jobba om man tar datorn med sig över atlanten? Om så är fallet ska jag enbart köra piratkopior i all programvara hädanefter.

Det är ju en modell som har funnits på mjukvara till spelkonsoller i evigheter, dvd filmer sedan introduktionen av dvd för 15 år sen.

p2d rensa din inkorg på meddelanden, det går inte att skicka till dig för den är full.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-03-20 10:08
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

p2d rensa din inkorg på meddelanden, det går inte att skicka till dig för den är full.

Såg det nu... Vänligen skicka igen

1
Bevaka tråden