Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hög lön kan jag begära? (IT-tekniker, Sydafrika)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har med stor sannolikheter postat den tråden fel, men ja hittar inget forum där den passar in. Flytta den gärna i så fall.

Jag fick ett jobberbjudande häromdagen som bland annat skulle innebära ett 1 års kontrakt som IT-tekniker i sydafrika. Företaget som frågade mig om ev anställning undrade då vad jag ville ha för lön. Eftersom detta är mitt mer eller mindre första jobb (i sydafrika) så skulle jag vilja ha lite feedback.

Jag har förövrigt läst just Datorteknik på gymnasienivå i tre år. Mitt snittbetyg ligger runt 18.5 om jag inte minns fel. Jag har aldrig jobbat professionellt med dessa saker innan, vilket givetvis sänker min grundlön.

För att göra det enkelt för mig så bifogar jag några citat ur mailet jag fick.

Citat:
[....]We are requiring a Group It Manager to support our It requirements in terms of support, technical assistance, troubleshooting, networking, backups, email systems maintenance[.....]

Citat:
[......]and what your salary requirements would be. This is not a vacant position, we are creating this, so it is new to us, and we want someone young, dynamic, energetic, proactive[.....]

Meningen egentligen att jag ska läsa vidare, men eftersom jag fick ett så trevligt jobberbjudande så sjuter jag upp högskolan 1 år.

Någon som har någon rekommendation på vad jag skulle kunna begära?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 03:13

"We are requiring a Group It Manager to support our It requirements in terms of support, technical assistance, troubleshooting, networking, backups, email systems maintenance"

Nu blir jag inte riktigt klok på om du ska jobba som tekniker eller administratör men om det är det senare så bör du kanske ha följande i åtanke.

Det första man kanske ska fråga sig själv är om man är kvalificerad. Jag har liknande utbildning som dig och administrerar ett mindre företag med dedikerad linux: filserver, databaser, backup, nätverk, ups och snart ev vpn. Men även om detta inte är så mycket så lär man sig otroligt mycket, och nu i efterhand är det mycket man skulle gjort annorlunda även med den lilla erfarenheten man fått. Det är inte som att sätta upp en server hemma direkt. Tänk bara konsekvenser om backup inte fungerat korrekt. Administratören är ansvarig.

Jag sadlade om till maskiningenjör istället men administrerar fortfarande åt företaget

Ang lön så bör du kanske räkna med att ev extra försäkringar i form av t ex sjukvård. Vet inte hur det fungerar i sydafrika

Senast redigerat 2008-02-22 03:46
Ursprungligen av Csoft:

"We are requiring a Group It Manager to support our It requirements in terms of support, technical assistance, troubleshooting, networking, backups, email systems maintenance"

Nu blir jag inte riktigt klok på om du ska jobba som tekniker eller administratör men om det är det senare så bör du kanske ha följande i åtanke.

Det första man kanske ska fråga sig själv är om man är kvalificerad. Jag har liknande utbildning som dig och administrerar ett mindre företag med dedikerad linux: filserver, databaser, backup, nätverk, ups och snart ev vpn. Men även om detta inte är så mycket så lär man sig otroligt mycket, och nu i efterhand är det mycket man skulle gjort annorlunda även med den lilla erfarenheten man fått. Det är inte som att sätta upp en server hemma direkt. Tänk bara konsekvenser om backup inte fungerat korrekt. Administratören är ansvarig.

Jag sadlade om till maskiningenjör istället men administrerar fortfarande åt företaget

Ang lön så bör du kanske räkna med att ev extra försäkringar i form av t ex sjukvård. Vet inte hur det fungerar i sydafrika

Tack för svaret.

Jag fick precis besked om att de va Zanzibar jag skulle jobba.
Kan det ev läget förändra lönen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 18:19

Har själv fått ett erbjudande om jobb i Sydafrika, det var iofs som utvecklingschef. Ta svensk genomsnittslön och multiplicera med fem. Minst.

Är det så bra lön där? Hur får man jobb därmed nere?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 20:24
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det så bra lön där? Hur får man jobb därmed nere?

Jag underdrev där faktiskt, mitt erbjudande gällde 200 000 kr i månaden. Men jag antar att det var ett förhållandevis välbetalt jobb även med Sydafrikanska mått mätt.

Jag behöver lite konsultation från er innan jag bestämmer mig.

Min arbetsgivare vill inte ge mig mer än 8k/mån netto, då är allt runt omkring inkluderat, så som mat transport os.v. Är detta acceptabelt? Jag tycker att det låter lite.

Dom påstår att lönen är lagom med tanke på att jag inte har någon utbildning (universitet). Jag läser just nu datorteknik, men bara på gymnasie nivå. De roliga är bara det att de va dom som kontaktade mig och inte tvärt om. Meningen var att jag skulle plugga vidare, men nu blir jag tvungen att sjuta upp utbildningen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-25 22:04
Ursprungligen av Linusstrom:

Jag behöver lite konsultation från er innan jag bestämmer mig.

Min arbetsgivare vill inte ge mig mer än 8k/mån netto, då är allt runt omkring inkluderat, så som mat transport os.v. Är detta acceptabelt? Jag tycker att det låter lite.

Dom påstår att lönen är lagom med tanke på att jag inte har någon utbildning (universitet). Jag läser just nu datorteknik, men bara på gymnasie nivå. De roliga är bara det att de va dom som kontaktade mig och inte tvärt om. Meningen var att jag skulle plugga vidare, men nu blir jag tvungen att sjuta upp utbildningen.

8000 / mån för att åka till afrika jag hade inte övervägt det längre iaf!

Hur kan ett företag i sydafrika söka en kille som pluggar IT på gymnasiet i Sverige?
Hur vet dem vem du är?

Jogin: Hade du gått ut högskolan/universitetet då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-25 21:58
Ursprungligen av granholm:

Jogin: Hade du gått ut högskolan/universitetet då?

Jag har ingen högskoleutbildning, jag har lärt mig själv samt med hjälp av yrkeserfarenhet. Personen som erbjöd mig tjänsten hade jobbat med mig tidigare, så utbildningsnivå var aldrig relevant.

Ursprungligen av granholm:

Hur kan ett företag i sydafrika söka en kille som pluggar IT på gymnasiet i Sverige?
Hur vet dem vem du är?

Min lärare känner chefen på företaget och han är (chefen alltså) på besök i Sverige.
Dom påstår att dom vill ha en yngre person (förmodligen för att vi "yngre" är billigare i drift).

Jaha

Men 8000 i mån är lite väl lite, det är ju faktiskt Afrika vi snackar om, man kan ju bli skjuten:p

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-25 21:57

Det är skitlågt. Du borde — minst — ha en hög lön med svenska mått PLUS transport, kost och logi. Tänk på att du faktiskt ger dem ett år av ditt liv, ett helt år då du är borta från släkt och vänner.

1
Bevaka tråden