Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV på dålig vägg?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 23:43

Hej, köpt en fin platt tv som jag vill ha upp på väggen. Problemet vid testborrning med liten borr är många. Borren går in direkt, ut kommer svart pulver som jag antar är något fulbruk som byggarna använde förr i tiden.

Känns som min 17.5 kg's tv kommer att åka ned tillsammans med Vesa-fästet som det är nu. Någon som har några ideér?

Ikea säljer en del tv-möbler med speciella plattskärmsväggar. Kanske kunde vara något. Personligen föredrar jag Stolmen-varianten men det finns även i andra serier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 10:44

Acke,

Som jag ser det har du åtminstone 2 alternativ:

- Skaffa ett väggfäste med maximal anläggningsyta mot väggen, ex.v.:

Väggfäste för LCD/Plasma

- Montera en MDF/plywoodskiva på väggen, i vilken du sedan skruvar ditt befintliga VESA-fäste.

Skivan bör således vara markant större än fästet ifråga, allt för att sprida tyngden på så stor yta som möjligt. Måla/tapetsera skivan i sammma kulör som väggen…

Bägge ovanstående lösningar kräver rätt skruv & plugg för den vägg du har. Mina erfarenheter av dylika väggar är att du börjar med att borra med mindre borr än vad pluggen kräver, för att sedan, om det behövs, byta till ett större borr…

Glöm dessutom inte att köra dammsugaren samtidigt som du borrar, då borrdammet från dessa typer av väggar har en benägenhet att skita ner ordentligt…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 11:55
Ursprungligen av Torkel:

Acke,

Som jag ser det har du åtminstone 2 alternativ:

- Skaffa ett väggfäste med maximal anläggningsyta mot väggen, ex.v.:

Väggfäste för LCD/Plasma

- Montera en MDF/plywoodskiva på väggen, i vilken du sedan skruvar ditt befintliga VESA-fäste.

Skivan bör således vara markant större än fästet ifråga, allt för att sprida tyngden på så stor yta som möjligt. Måla/tapetsera skivan i sammma kulör som väggen…

Bägge ovanstående lösningar kräver rätt skruv & plugg för den vägg du har. Mina erfarenheter av dylika väggar är att du börjar med att borra med mindre borr än vad pluggen kräver, för att sedan, om det behövs, byta till ett större borr…

Glöm dessutom inte att köra dammsugaren samtidigt som du borrar, då borrdammet från dessa typer av väggar har en benägenhet att skita ner ordentligt…

Lycka till,

- Torkel

Tack! Fästet var ju givet och har gått i tankarna om skivan också. Men måste skivan vara större än tv:n?

Själv har jag smäckt upp min 40" LCD på min fuktskadade/porösa vägg (tegel).

5 rejäla plugg och feta bultar och ett sånt här:

Hävde mig i det för att se om det rörde på sig, men icke!
Och den hänger där än..!

Resultat? Kika här!

Har man bara nå stadig bra expander-plugg brukar det ju fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 17:38
Ursprungligen av Johan S:

Har man bara nå stadig bra expander-plugg brukar det ju fungera bra.

Yes yes yes! Min dröm lever! Jonas, vart köpte du den där? Tack killar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 18:23

du måste nästan veta vad det är för vägg oavsett vilken så finns det plugg till den: filt- molly- expander- eller vanlig plugg

Idén med skiva bakom är inte dum. Skivan tar upp belastningen på en stor yta och låter du nederkanten på den gå ner mot golvet så tar den ju stöd därifrån.

Skruvar/moly/plugg/ankare finns det mängder av. Gå in på ett BRA ställe (då menar jag inte biltema) utan gärna en större järnaffär/byggvaruhus.
EDIT: Eller Klas i sjön (Clas Ohlson Insjön)
Se till att få tag på ngn som kan hjälpa dig.

Givetvis har du ett bra vatten/laser-pass till hands så det blir rätt.

Satt upp lite sådana här saker och blir det det minsta snett så syns det ALLTID.
Lite kabelkanal kostar inte många spänn och då kan man slippa se fula kablar...

Senast redigerat 2008-02-29 22:05
Ursprungligen av acke:

Känns som min 17.5 kg's tv kommer att åka ned tillsammans med Vesa-fästet som det är nu. Någon som har några ideér?

Rejäl räfflad nylonplugg med "hullingar" eller tox trika brukar fungera bara fint i lättbetong (som jag antar att det rör sig om här), men det viktiga här är framför allt att få till mer än bara ett par enstaka fästpunkter så belastningen fördelas jämnt. Råkar man borra upp ett för stort hål är tandpetare eller tändstickor en bra räddning!

Just ja, 38-2052 är billig och bra, ganska stor anliggningsyta. 38-2357 är ännu bättre men kostar 150 kr mer.

lycka till önskar clas ohlson-medarbetaren!

Är du säker på att det svarta pulvret är murbruk? Murbruk har man ovanpå något annat, antingen tegelstenar eller ovanpå skivor stenar. Man gör inte en hel vägg bara av murbruk? Kanske är väggen byggd av Leca-block? I så fall bör som andra skrivit i tråden expanderbultar fungera.

Eller så är det någon form av skiva som väggen består av? Om det är en skiva måste den sitta i något, alltså finns det kanske reglar i väggen, som du kan hitta med en regeldetektor: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=30994031? Finns det reglar kan du fästa dina skruvar med bra resultat i dem. (En annan typ av regeldetektor är en borrmaskin... )

En annan snygg lösning jag såg i Gör Så Här var att man fäste en platt-TV i ett rör (aluminium eller stål) som gick från golv till tak. Då kunde man rotera TV'n också.

Ursprungligen av Taz_1999:

Är du säker på att det svarta pulvret är murbruk? Murbruk har man ovanpå något annat, antingen tegelstenar eller ovanpå skivor stenar. Man gör inte en hel vägg bara av murbruk? Kanske är väggen byggd av Leca-block? I så fall bör som andra skrivit i tråden expanderbultar fungera.

Eller så är det någon form av skiva som väggen består av? Om det är en skiva måste den sitta i något, alltså finns det kanske reglar i väggen, som du kan hitta med en regeldetektor: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=30994031? Finns det reglar kan du fästa dina skruvar med bra resultat i dem. (En annan typ av regeldetektor är en borrmaskin... )

En annan snygg lösning jag såg i Gör Så Här var att man fäste en platt-TV i ett rör (aluminium eller stål) som gick från golv till tak. Då kunde man rotera TV'n också.

Kan du få tag i ngn bild/skiss/artikel eller så på 'Gör så här'-röret...
Fcik lite idéer här till nästa boplats...

Är det en lite äldre lägenhet gissar jag som sagt på lättbetong, brukade användas flitigt till icke-bärande väggar innan gipsskivorna kom. Tål nästan ingenting, kan i extrema fall lossna i stora kakor om man får för sig att dra loss tapeterna, men ack så lättarbetat

Letade lite snabbt i gamla nummer men hittade det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 20:25

Hej, tack för alla tips. Borde som Samuel säger vara lättbetong då huset är gammalt och det inte är en bärande vägg. Vad ska det vara för plugg då?
Samuel > Är den dyra bättre för att den är större och säkrare?
Räcker det med en av de två som Samuel tipsade om och bra plugg för att få upp den (och viktigast se till att den sitter kvar)?

Ursprungligen av acke:

Hej, tack för alla tips. Borde som Samuel säger vara lättbetong då huset är gammalt och det inte är en bärande vägg. Vad ska det vara för plugg då?
Samuel > Är den dyra bättre för att den är större och säkrare?
Räcker det med en av de två som Samuel tipsade om och bra plugg för att få upp den (och viktigast se till att den sitter kvar)?

Om det är lägenhet du bor i så kan du väl fråga fastighetsägaren, vicevärden el. dyl. om vad det är för väggar?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-01 23:02

Schneider Electric har en bra pdf på sin hemsida vad man ska tänka på vid val fästmatriel samt en förteckning över dessa. Lättbetongfäste TLF på sidan 26 tycker jag ser säkrast ut.

Länk till pdf:en

Acke, klicka på bilden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 20:00

Ok, nya bud. Har kollat och det är slaggsten i väggarna. Vad säger ni nu då?

Slaggsten? Fan, tar man rödvin till det eller?

1
Bevaka tråden