Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-a-dam

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-15 13:22

Lägger upp denna diskussion för att välkomna KaRo till ett lite "softare" hörn på 99mac.
http://www.99.se/feedback/238885-ett-nyb-rjarforum-f-r-amat-rer.html

Jaha, själv brukar jag använda Kryolan smink, speciellt deras Mascara när ...

Näe, skämt åsido.

Vad skall vi prata om här då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-15 13:54

Läste precis tråden som KaRo startade. Mina synpunkter som följer är kanske inte helt relevant till vad ursprungsinlägget handla om. Men jag kör på ändå.

Det kan vara svårt att beskriva ett problem och därmed ställa rätt formulerad fråga. Och personligen när jag märker att personen är osäker själv på sin fråga, så ställer jag några följdfrågor. Man får göra så gott man kan för att identifiera problemet. Men för min del så gör det inget att det tar några inlägg för att identifiera problemet. Huvudsaken är att personen får hjälp. Givetvis vore det smidigare om man direkt kunde utläsa problemet i huvudinlägget. Men det kan man inte ha som krav eller förvänta sig. Alla är vi nybörjare från början. Keep up the good work, folks!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-15 19:29

Men det här är ju trevligt, nu är vi tre personer att välkomna KaRo. Nu väntar vi bara på att hon ska dyka upp. Vad vi ska prata om? Ja, vi kan ju börja med melodifestivalen som börjar snart - ni ska väl titta?

KaRo

Oj, vilka goa typer ni är då !
Tack för det fina välkomnandet !

Jo, i Melodifestivalen gick det väl som det skulle (eller ?); Hero vann. Tittade inte direkt utan gjorde andra nyttigheter i hemmet.
Så det är här man kan ställa alla möjlig frågor ? Nice ! Fast för tillfället är jag för trött för att tänka ut någon av alla mina frågor så det får bli sängen nu. Vi hörs !

Ääähh... Är det bara jag som ignorerat Melodifestivalen som händelse de senaste tio åren...?

Ursprungligen av Capeman:

Ääähh... Är det bara jag som ignorerat Melodifestivalen som händelse de senaste tio åren...?

Absolut inte. Jag har faktiskt inte någon TV men nu när TV4 Sci-Fi har kört igång funderar jag nästan på att skaffa en.

Artsy-fartsy 4 life!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Absolut inte. Jag har faktiskt inte någon TV men nu när TV4 Sci-Fi har kört igång funderar jag nästan på att skaffa en.

Artsy-fartsy 4 life!

Ah skönt att höra! Jag tror jag tappade intresset när det blev så extremt kommersiellt, orkestrarna försvann och kvaliteten på bidragen sjönk. Har inte hört en vinnarlåt på oerhört många år som jag tyckte var bra, och det gäller inte bara de svenska bidragen.

TV4 Sci-Fi är faktiskt rätt skaplig. Framförallt är det hyfsad bildkvalitet och ännu inga reklamavbrott.

Ursprungligen av Capeman:

Ääähh... Är det bara jag som ignorerat Melodifestivalen som händelse de senaste tio åren...?

Jag brukar inte heller följa den, men just i år tycker jag att det var ovanligt många bra bidrag. I finalen var det bara ett bidrag jag verkligen inte gillade och det var Christer Sjögrens. Jag tyckte inte att Hero var dålig, men jag hade hellre sett att något annat bidrag vann.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 13:15

Jag måste erkänna att jag tycker det är vansinnigt roligt, det har liksom kommit smygande. För några år sedan skämdes jag nästan över att jag gillade Melodifestivalen, nu bara frossar jag i mig av festivalsstämningen och skäms inte ett dugg. Konstigt - det har kanske med åldern att göra

När jag var ung hade jag inte en tanke på att titta på något så kommersiellt, ytligt och meningslöst! Nej, då demonstrerade jag för att USA skulle ut ur Vietnam och lyssnade på musik med Mening och Innehåll.

KaRo

På tal om Melodifestivalen (ja, jag vet att det är lite långsökt men...):

Är det någon som har provat på att hyra film genom iTunes och med ett amerikanskt presentkort ? Se http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.150532. Vågar man sig på detta ? Det lär väl dröja innan det kommer till Sverige.

Visst är det kul med den inbyggda kameran ? Jag har skickat små videos till släktingar utomlands som jag träffar sällan. Senast en tegelsten på 10 MB ! Ja, det blir lätt tungt när man pratar en stund. Två brevlådor vägrade ta emot den. Jag har köpt upp mig till Quick Time Pro och har CamMail. Jättebra när man snabbt behöver visa något tex tygprov. Någon som har gjort något roligt med kameran ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 14:40

Ja, kameran är ovärderlig då man t.ex. möblerar om eller funderar på vilka kläder man ska ha och annat "viktigt" Jag har både min syster och min dotter i Stockholm och använder dagligen videochat för att kunna umgås. Det känns nästan som om dom finns här hemma hos mig.

Låter trevligt att skicka små videos till släkten så där.

Cammail har jag inte stött på, det var nytt för mig.

Nog tror jag att du kan våga dig på att hyra film med amerikanskt presentkort. Jag har också tänkt skaffa mig en "amerikansk adress" men det har ännu inte blivit av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 14:51

Med risk att stöta sig med någon undrar jag hur sjutton lyckades reliken Christer Sjögren komma till finalen? Charlotte P har goda chanser. Tyckte att Sanne N:s "bit var fin". Hade varit grymt coolt om snart 16-åriga Amy Diamond hade representerat Sverige därborta.

KaRo

Eva: Här är en länk till CamMail;
http://www.apple.com/downloads/macosx/email_chat/cammail.html.
Det är en enkelt litet program men fungerar. QuickTime Pro är förstås bättre eftersom man kan spela in under längre tid och de har säkert mer finesser som jag inte hunnit lära mig ännu.
Jag har aldrig provat att videochatta. Det behövs väl typ Skype då ? En kusin som bor i England skrev till mig i veckan att "tänk när man kan både ringa och se varandra samtidigt !". Då tänkte jag att det har väl funnits i flera år men kom på att jag inte är säker på hur man gör. Vore intressant att veta.
Har ni sol i norr ? Sol på gnistrande snö ? Här är faktiskt riktigt skönt i Göteborg med sol och hyfsat varmt. Tyvärr har jag stortvätt, hm inte så bra tajmat.

KaRo

Ahaa ! Titta först och fråga sen var det.
Ser att det finns iChat på datorn. Har inte hunnit dit ännu.

Krävs att man har .Mac (vilket jag valt bort) eller AIM. Det får bli AIM alltså.
Problemet är bara att jag inte känner någon som har Mac eller någon som videchattar på något annat sätt. Inte ens min farbror som tidigare varit chef för ELFA i Stockholm. Det är ju inte så att alla som är ingenjörer eller tekniker även gillar IT och datorarbete. Det är väl en ny generation som kan detta med datorer.

Ursprungligen av KaRo:

Krävs att man har .Mac (vilket jag valt bort) eller AIM. Det får bli AIM alltså.

Om du registrerar en kostnadsfri trial av .mac kan du fortsätta att använda den identiteten även efter att provtiden på 60 dagar har tagit slut.

Ursprungligen av KaRo:

Ahaa ! Titta först och fråga sen var det.
Ser att det finns iChat på datorn. Har inte hunnit dit ännu.

Krävs att man har .Mac (vilket jag valt bort) eller AIM. Det får bli AIM alltså.
Problemet är bara att jag inte känner någon som har Mac eller någon som videchattar på något annat sätt. Inte ens min farbror som tidigare varit chef för ELFA i Stockholm. Det är ju inte så att alla som är ingenjörer eller tekniker även gillar IT och datorarbete. Det är väl en ny generation som kan detta med datorer.

Kruxet är att alla som kör PC använder MSN som Chattprogram. Då kan vi Macare chatta med dem via Audium (ett mkt bra program). Men om man vill videochatta blir det svårare. Mendet finns lösningar.

1) Båda använder Skype, som funkar kanon mellan Mac-PC

2) Mac använder iChat (regga ett AIM-konto)
PC använder AIM-Pro (Pro är viktigt, då stöds VIDEO)

3) Mac använder ett hemskt program som heter AMSN, PC kör MSN. Video funkar.

Det som brukar vara synd i sammanhanget är att ofta sitter de som kör PC på en videokamera som kostar 79:- eller fådd i Corn-Flakes-paketen.... och Mic... Öh? Tänkte itte på det....

Frun brukar videochatta med en kompis, det slutade med att vi köpte henne en riktig kamera i julklapp... en med Mic.. de kör AIM Pro mot iChat. Funkar

Tack alla, nu har jag fått något att grunna på den närmaste veckan. Gillar idén med videochat så jag ska försöka hitta en lösning. Har kollat AIM men jag vet inte om jag vill ha mer program med massor med funktioner. Försökte få en ny prövoperiod med .Mac (eftersom jag inte vill ha den adress jag valde i december) men alla bra adresser var tagna. Min adress på Mac.se har en bokstav. Det är vad jag kallar bra adress.

Haha, kamera från CornFlakespaket ! Min som jag köpte för några år sedan kostade säkert 150 kr och var från Clas Ohlson i Nordstan. Det är väl ändå snäppet bättre eller vad säger du, Goflorp ?

Försöker få med ett foto nu.....Oops, nu ser det lite konstigt ut med alla Undefined-filer som hänger ned. Jag försökte först med Insert Image och den lilla bilden överst men ser nu att man kan tryck på Bifoga filer också.

Funderar på Air men har kollat på Asus Eee PC också som kommer snart (med ett betydligt billigare pris). Ni som kan skåda i stjärnorna; när kommer Apple med en riktigminidator ?

Jag har två Leopard-DVD-skivor och funderar på att ge bort en till någon.
Fråga 1: Hur många gånger kan man använda en sådan skiva och installera Leopard på en Mac ?
Fråga 2: Det är väl bra att spara en skiva om man måste installera om Leopard (av orsaker som jag inte riktigt kan räkna ut men de finns säkert) ?
Jo jag vet att Du tänker; Varför har hon två skivor ? Don´t ask.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 22:43
Ursprungligen av KaRo:

Jag har två Leopard-DVD-skivor och funderar på att ge bort en till någon.
Fråga 1: Hur många gånger kan man använda en sådan skiva och installera Leopard på en Mac ?
Fråga 2: Det är väl bra att spara en skiva om man måste installera om Leopard (av orsaker som jag inte riktigt kan räkna ut men de finns säkert) ?
Jo jag vet att Du tänker; Varför har hon två skivor ? Don´t ask.

Det skadar inte att behålla båda två skivorna. Ifall den ena går sönder, så behöver du inte köpa en ny. Men får du klåda av att ha två uppsättningar av Leopard, så ge den ena till någon som behöver den.

KaRo

Reisen:
Ja, det var ju en tanke men jag är så larvigt redig att jag inte brukar tappa saker i golvet O:-) ! Får väl se hur jag gör.

Cöt cybercat, den har jag cparat ned.

Högerklicka skriver du. Det går väl inte att högerklicka på Mac:en ? Det är nog det enda jag saknar från PC. Det var så behändigt att högerklicka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 23:36
Ursprungligen av KaRo:

Reisen:
Ja, det var ju en tanke men jag är så larvigt redig att jag inte brukar tappa saker i golvet O:-) ! Får väl se hur jag gör.

Cöt cybercat, den har jag cparat ned.

Högerklicka skriver du. Det går väl inte att högerklicka på Mac:en ? Det är nog det enda jag saknar från PC. Det var så behändigt att högerklicka.

Om du har en Mac-mus med en knapp så kan du "högerklicka" genom att hålla ner Command-tangenten (har en symbol som liknar en kringla) och sedan klicka med musknappen.

Finns Mac-mus som har både vänster- och högerknapp, modellen heter Mighty Mouse. Själv kör jag med en Logitech-mus som har både vänster- och högerknapp.

Ursprungligen av Reisan:

Om du har en Mac-mus med en knapp så kan du "högerklicka" genom att hålla ner Command-tangenten (har en symbol som liknar en kringla) och sedan klicka med musknappen.

Ctrl ska're va'!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 05:54
Ursprungligen av ztaafen:

Ctrl ska're va'!

Haha, nu skrev jag fel igen! Och ännu en gång fick du rätta mig, om jag inte minns fel. Bra att du har koll på mig!

KaRo

Tack för de olika förslagen ! Jag tänker använda Ctrl plus trycka på styrplattan. Får lära mig andra alternativ sen. Så testing-time:

http://images2.outdoor-photos.com/photo/2469788.jpg

Check ! Fungerar. Prövade på "Kopiera bildadress" men också på "Kopiera bild" men det ville sig inte utan då kom adressen som ovan upp igen. Kan det ha varit för stor bild ?

Nu har jag prövat ett annat sätt genom att kopiera adressen från ett foto (genom Ctrl och musklick) och sedan på Insert Image ovan (lilla gula rutan ovan med berg/sol).
Få se vad det gör för skillnad.

KaRo

Yes ! Yes !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 16:38
Ursprungligen av KaRo:

Yes ! Yes !

Jag ser inga bilder KaRo
Länken säger:

Forbidden
You don't have permission to access /photo/2469788.jpg on this server.

Och längre ner ser jag en blå ruta med ett frågetecken.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-16 16:42
Ursprungligen av Reisan:

Hade varit grymt coolt om snart 16-åriga Amy Diamond hade representerat Sverige därborta.

Tycker jag också, så hon fick en iPhoneröst av mig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 18:04
Ursprungligen av Reisan:

Med risk att stöta sig med någon undrar jag hur sjutton lyckades reliken Christer Sjögren komma till finalen? Charlotte P har goda chanser. Tyckte att Sanne N:s "bit var fin". Hade varit grymt coolt om snart 16-åriga Amy Diamond hade representerat Sverige därborta.

Men tänk Reisan - jag håller med dig i allt!
Och visst hade det varit kul att skicka fräscha, glada och naturliga Amy Diamond att representera Sverige. Men den enda låt jag hämtat på iTunes är Sannas.

KaRo - ja, vi har haft sol och gnistrande snö idag. Har gått en långpromenad med hunden.

Såg att Markus K skrev att man fick behålla identiteten på .mac även efter provtiden. Det var ju väldigt bra det. Men samtidigt kommer du nog att vilja fortsätta medlemskapet då det är supersmidigt att göra hemsidor, webbgallerier mm via .mac

När du lyckas koppla upp dig på iChat kan du testa att chatta med mig. Det är väldigt enkelt och smidigt. Klicka på plus-tecknet i kontaktlistan och välj Lägg till kontakt... Min adress är evaw@mac.com

.mac och AIM verkar vara "samma" på nåt sätt för längst upp i kontaktlistan står AIM-kontaktlista. Är det nån som har koll på det här, är det samma?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 18:20
Ursprungligen av Marco:

Tycker jag också, så hon fick en iPhoneröst av mig.

Ursprungligen av Eva:

Men tänk Reisan - jag håller med dig i allt!
Och visst hade det varit kul att skicka fräscha, glada och naturliga Amy Diamond att representera Sverige. Men den enda låt jag hämtat på iTunes är Sannas.

Åh nej, jag som hade hoppats på att vara unik med min åsikt.

KaRo

Eva: Ja, jag har haft dotMac under prövoperioden men jag tyckte det var lite mycket att betala ca 1.000 kr per år för så jag kollade på Mac.se istället. Det kostar 450 kr/år att få en helt spam-fri (enl reklamen i alla fall) mailklient.
Men visst var det frestande med allt som ingår. iWeb kan man använda trots att prövoperioden har gått ut har jag läst.
Snällt att jag får testa videochatt med dig. Jag återkommer med min AIM-adress.

Har en fråga som jag misstänker att en 6-åring klarar av men för mig är det lite hjärnsläpp just nu; hur får man in bilder i inläggen ? Tex om jag har ett foto eller en skärmdump jag vill visa. Hur får jag fram URL (vet vad det är) för ett visst foto tex från iPhoto ? Tacksam för ett pedagogiskt svar.

Bevaka tråden