Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför är ljudnivån högre på TV:n när det är reklampaus!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 19:17

Efter många frustrerande år sedan reklampauser introducerades har jag kommit fram till varför ljudnivån är så mycket högre i reklampausen än i t ex långfilmen man tittar på.

Ljudnivån är högre pga att om du går ifrån TV-apparaten, t ex till köket för att hämta något att äta eller dricka, så ska du fortfarande höra reklamen från TV:n!

Snacka om att vi är hjärntvättade av reklam både på gott och ont.

Free your mind - Mute the damn TV!

Var det inte på tapeten för några år sedan det här? Jag tycker att olika kanaler har olika ljudvolym (men det är kanske bara min hörsel som spökar?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 19:49

Vet inte om detta tagits upp här tidigare...

Nej, nej.. jag menar inte här på 99.se. Diskussionen gick i samhället, det skrevs insändare och det var snack både här och där. Kanske minns fel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:31
Ursprungligen av Snabeldrake:

Nej, nej.. jag menar inte här på 99.se. Diskussionen gick i samhället, det skrevs insändare och det var snack både här och där. Kanske minns fel?

Mjo, har nog ett vagt minne av det... Eller så har du planterat det i mitt huvud med din fråga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-22 19:52

Kanalerna påstår att volymen inte höjs för reklamen. Dom säger att det har med inspelningen att göra. Vad vet jag? Irriterande är det i alla fall, men kanske inte lika irriterande som den musik som spelas i alla program samtidigt som folk pratar, skitjobbigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Kanalerna påstår att volymen inte höjs för reklamen. Dom säger att det har med inspelningen att göra. Vad vet jag? Irriterande är det i alla fall, men kanske inte lika irriterande som den musik som spelas i alla program samtidigt som folk pratar, skitjobbigt.

Mm, inspelningsnivån stämmer nog. Ibland är det lite lägre ljudnivå på en film och sedan jättehögt i reklamen, så att man studsar till.

Ljudet i en reklamfilm överstyrs rejält för att det skall höras ända ut i köket eftersom så många går ifrån TV'n

Men TV4 HÖJER inte ljudet när reklamen kommer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:30
Ursprungligen av Goflorp:

Ljudet i en reklamfilm överstyrs rejält för att det skall höras ända ut i köket eftersom så många går ifrån TV'n

Men TV4 HÖJER inte ljudet när reklamen kommer...

Mm, har för mig också att TV4 inte har högre ljudnivå på reklampauser. Men jag kollar sällan på den kanalen.

Ursprungligen av Goflorp:

Ljudet i en reklamfilm överstyrs rejält för att det skall höras ända ut i köket eftersom så många går ifrån TV'n

Men TV4 HÖJER inte ljudet när reklamen kommer...

Har du lust att ge en förklaring på 15 ord (eller något) vad det innebär att överstyra, för oss som inte hänger med i facksnacket?

Min personliga upplevelse är liksom många andras, att ljudnivån går upp vid reklampauserna. Alltså på så sätt att jag får sänka för att inte väcka grannarna.

Frafmörallt på TV3 och tillika TV6 är detta enormt påtagligt. Men det är även bra; för det första får det en att inse att de kanalerna faktiskt till 95% sänder skit, och för det andra, om man sitter och slötittar på deras skit och börjar somna väcks man abrupt och kan masa sig till sängen.

När man spelar in ljud så har man lite rattar där man kan styra hur mkt förstärkning man skall ha. Om man vrider upp lite för mkt här så låter det iofs högt, men inte rent...
Därför har man ngt som kallas VU-metrar som visar med en nål att nu "går man in på det röda"...man styr ljudet så att man ligger på gränsen till det röda - då blir det en kraftig och bra inspelning.

Du som är gammal nog att ha kopierat LP-skivor till Kassetter vet precis vad jag pratar om, fast VU-metrar är dyra, så din stereo kanske hade en radda med röd/gröna lingon (lysdioder).

Som gammal ljudtekniker (20 år sedan i Närradion) så lyssnade vi på bokstaven S. Om du hör att S:en framträder i orden under en intervju t ex "vi SSSSSSynar SSSSSydSSSverige" och S:en liksom låter distorsion kring, då har man dratt på för mkt.

Ett modernt trix komma runt att det låter apa genom detta är att man kör in ljudet i en dator. Datorn kan ta den FÖR kraftiga inspelningen (överstyrda) och "tvätta" den ren. Ljudet blir högt som fan, men det låter bättre. Så gör man nog med reklamspåren.

Ljudet i reklamfilmer är i allmänhet väldigt komprimerat, precis som reklamradio som ska låta fett även på en klockradio.

1
Bevaka tråden