Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dataslang

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag lärt mig brynare, pyttemjuk och påskägg.

Det lär betyda browser, Microsoft resp en gömd men rolig funktion på en webbsida
(ex se: http://www.idg.se/2.1085/1.151933)

Vill lära mig lite fler bra ord så.....teach me !

Error 220 ; 220Volt in i något som oftast skall ha 5 volt.

Ptfffft!" + lite rök....sedan börjar det lukta kul...

modda; bygga om, ofta för att förbättra ett utseende.

i praktiken leder ofta moddning till att resultatet blir fulare....

Påskägg kan även vara inne i ett program. Ofta tar man fram påskägget genom ngn osannolik funktion/knapptryckning.

Hört att gamla versioner av Excel kan man få upp "gemet" - inbyggda hjälpfunktionen och skriva "Where is Elvis?", varpå gemet skall svara ngt i stil med "The King is not dead! The King is alive."

Ett mobiltelefonpåskägg är att skriva 38223534882 i ett sms (med T9 aktiverat) och sedan fundera över vad man anställer för folk till att programmera ordlistor.

Om det hade funnits Mac när jag var ung.

Vajert !
Nu har jag lärt mig nå´ra snajdiga ord.
Det är vajsing på min burk (tror den har kolat vippen) vilket är himla osis eftersom jag inte har nå´ra kulor. Men d´e la inget att glo på när ma kan tjacka en rålugn film till Mackan.

Kom på att jag sett en serieteckning med en datorälskande man och en kvinna i en säng.
Han är sugen på lite rajtantajtan och lägger sig närmare henne.
Då svarar hon "Error 440 - file not found".

Så 440 kan man väl kunna använda i bemärkelsen; "fattar inte alls vad du menar och är inte intresserad av det heller" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 00:32

Ahh påskägg. Det fanns många skojiga i OS 9. Jag minns ett som gjorde att om man höll inne cmd-alt-skift-ctrl eller nåt samtidigt som man valde "Om den här datorn", fick man en bild på Apples campus, samt en flagga som blåste olika hårt och åt olika håll beroende på var man lade musen. Och om man hetsade vinden tillräckligt, kunde flaggan lossna våldsamt. Många påskägg i program gick dock mest ut på att visa bilder/listor med programmens skapare.

I alla fall: "Editera" trodde jag var datorslang. Jag har alltid hatat när folk använder det i seriösa skrifter och inte ens känner till det riktiga ordet – redigera. Men här om dagen slog jag upp det på NE och det visade sig vara en erkänd synonym till redigera sedan 1986!

Ursprungligen av Nationalencyklopedin:

edite´ra verb ~de ~t
ORDLED: ed-it-er-ar
SUBST.: editerande, editering
• redigera (fil) dvs. göra ändringar, tillägg el. strykningar, med avs. på fil som innehåller program och/eller data [databehandl.]
KONSTR.: ~ (ngt)
HIST.: sedan 1986; av eng. edit med samma bet.; jfr

Lyslingon - röd liten lysdiod

Rätt sött faktiskt...

1
Bevaka tråden