Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vårstädning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Barmark igen i Göteborg och jag börjar få ✺❃✼vårkänslor❀✿❉.
Och tankar på vårstädning.

Hur mycket progrdamm kan man ha ligga och skräpa i datorn ? Jag, menar sådana program, apps, spel o dyl som är jättekul ett tag men som man sedan inte kommer sig för att använda. Mina datorer är ju nya så jag har inte hunnit göra så mycket ändringar men div nedladdningar har det blivit. Jag hör till dom som inte proppar datorn full med saker och sparar allt utan använder den ofta till enmultimaskin.
Ja, jag är nog verkligen en Air-typ !
Tips om saker som man utan besvär kan ta bort ? GarageBand, Ordlista och Kalkylator kommer jag nog aldrig att använda.

Tar du bort garageband till att börja med och dess loopar. Sök lite här på 99 så hittar du vilka file du kan hysta i papperskorgen. Man vinner ett antal GB - spec looparna (förinspelad musik att laborera med) tar mkt plats...

Ordlista och kalkylatorn etc tar så lite plats att de kan ligga kvar.

Det finns också både program som gör det automatiskt och handledningar som gör det manuellt med skrivardrivrutiner... Har du en HP och vet att det är den som alltid gäller kan du radera bort alla Epson/Oki/Canonetc etc... också lite plats att spara.

Sedan kan man ta bort språk som man inte använder.

Samtligt gäller att det är bra att veta vad man gör när mna raderar dessa saker.
Att släng fel språkfil eller ett enda fel typsnitt kan stå en välidigt dyrt.

Om man installerar om sin burk kan det vara värt att passa på då och välja anpassad installation. Inte ta med mer språk än de man har behov av, inte mer skrivardrivrutiner än till egna märket och hoppa över kanske främst garageband.

Vill man rensa bort språk är Monolingual alldeles ypperligt, gör väldigt stor skillnad om diskutrymmet är skralt. Skrivardrivrutiner är som sagt också bra att rensa, samt Office Test Drive så blir man av med ett irritationsmoment som bara tar plats. iDVD-teman (ligger i biblioteksmappen) tar också upp ganska mycket plats, och det programmet kanske inte är det allra viktigaste att ha kvar på en brännarlös Air?

Tack för förslagen ! Jag har dammat och fejat hela kvällen:) .

1
Bevaka tråden