Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creative ger skolexempel på sämsta möjliga kundhantering

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Företaget Creative som de flesta känner till för sina ljudkort mm har råkat i blåsväder. Riktigt ordentligt blåsväder. Här är historien i några korta drag:

  1. Creatives ljudkort Sound Blaster Audigy - som säljs som "Vista Ready" - hade ett gäng fina och väsentliga funktioner under Windows XP som slutade fungera under Windows Vista pga av skillnader mellan XP och Vista. Detta gjorde förstås kunderna som hade ljudkortet upprörda.

  2. I somras släppte Creative mjukvara för Vista som i princip ger tillbaka alla finesser som redan fanns under XP. Och för det ville dom ha 10 dollar. Detta gjorde inte kunderna gladare direkt.

  3. Medlemmen "Daniel_K" på Creatives diskussionsforum skapade egna drivrutiner som gav tillbaka alla funktioner och lite till. Dessa drivrutiner gav han bort fritt till Creatives kunder (men tog emot frivilliga donationer). Detta gjorde kunder glada som äntligen fick tillbaka de finesser dom en gång i tiden betalat för att få när dom köpte ljudkortet.

  4. Så långt kunde allting ha varit frid och fröjd, om inte det var för det som hände i fredags. Då klev Phil O'Shaughnessy, kommunikationsansvarig på Creative Lab, in i forumet och postade en tråd där han i princip sa att Creative tagit bort Daniel_Ks tråd och att Creative tycker att Daniel_K stjäl från dom när han ger kunder funktioner som Creative valt att strypa. Detta gjorde folk rasande.

  5. Under helgen växte tråden på Creatives forum till150 sidor med inläggdär de flesta gick ut på att de aldrig skulle köpa en Creative-produkt igen. Way to go Creative!

Man brukar säga att all PR är god PR, men det finns inte en chans att det gäller denna gång. Nyheten om Creatives osmidiga hanteringen av ärenden har gått som en löpeld över nätet i helgen. Det ska bli intressant att se hur Creative fixar denna röra de ställt till med när dom kommer tillbaka till arbetet nu på måndagsmorgonen i USA.

Global Nerdy: Creative Labs: Where No Good Deed Goes Unpunished
The Consumerist: Creative Sparks Customer Revolt When It Tries To Silence Third-Party Programmer
Tråden i fråga: Message to Daniel_K

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 11:20

kul

hahaha - otroligt bra genomtänkt av Creative.

Anställ killen eller köp hans drivrutiner - missade de dessa alternativ?
De signaler de sänder ut nu är allt annat än klara.

Men mest av allt: Vi skiter i våra kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 12:14

Man upphör aldrig att förvånas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-31 16:14

.. "all reklam är bra reklam" .. typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 18:06

Creative's drivrutinssupport har alltid fungerat dåligt. Kommer ihåg när vi skulle ha igång Live!-korten på nya XP-datorer en gång i tiden. Creative tog väl ungefär 2år på sig att få ut fungerade drivrutiner. Sen dess har man ju slutat att rekommendera Creative-produkter till personer som behöver ljudkort.

Antagligen gör de såhär för att få kunderna att köpa nya X-FI istället? Snacka om att pissa på sin kundkrets.

Det var många år sedan man strulade med Soundblaster-korten. Redan där uppfattade jag dem som jobbiga att ha att göra med. När jag sedan gick över till Mac helt och hållet så hade de ju inga produkter direkt för mig..
Macen hade ju bra ljud utan att behöva lyfta i en massa hiskeliga kort och pilla interrupter etc... skruva en hel kväll för lite ljud *suck*

Så med tiden har det inte blivit något från dem...alls....

Men, han killen, är han hotad med stämningar nu då eller om han lägger ut det här någon annanstans?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-31 19:29

Nej, de ångrade sig igen, och lät honom fortsätta med sina drivrutiner. Det beslutet kom nog lite sent, och efter att hans drivrutiner hamnat på ett flertal torrent-sidor. Kanske insåg de att det redan var försent att stoppa det ändå, så de försökte rädda situationen så gott de kunde.

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=Vista&thread.id=30737&view=by_date_ascending&page=6
(tredje inlägget från toppen)

Jajisses, Creative, sikka nötter.
Läste för ett par år sen en artikel på en svensk hårdvarusida där författaren hade kontaktat creative ang. att relativt dyra (kommer inte ihåg vilken serie) soundblasterkort som bara var nått år gammla inte skulle få drivrutinsstöd i vista. Creative tyckte att folk som väljer ett så "fint" operativsystem som vista inte borde nöja sig med så pass gammla ljudkort...
Ja, vad säger man?

Senast redigerat 2008-03-31 23:01

...de behöver nog inte oroa sig. De användarna köper nog nya kort, från någon annan tillverkare. De verkar ju bju på rena Quark-fasoner...

Kommer ihåg att jag hade ett relativt gammalt ljudkort som jag letade drivare till.
Då hade Creative valt att ta bort dom från sin hemsida.
Får tacka DC++ för hjälpen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 13:16

Jag orkade läsa mer än till sidan 27 på min iphone igår innan jag valde att sova...
Trodde sidorna skulle sluta nångång men de bara fortsatte Vart sent nog ändå.
Va många butiksägare mfl som skulle sluta med Creative grejer efter detta beteende...

creative borde fan heller inte ta bort tråden. Ta hellre och anställ honom då de inte verkar komma särskilt långt med sina drivrutiner själva *poke poke*

Nu skall jag inte försvara Creative på något sätt, men anledningen till att de tog betalt för drivrutinen kan bero på de bokföringslagar som infördes efter Enron-kraschen. Kommer inte ihåg vad den kallas. En lag som bl.a. tvingar Apple att ta 17:- för 802.11n-uppgraderingen av Airport-firmware och någon hundralapp för de nya programmen till iPod Touch, men inte till iPhone.
Klantigt hur som helst.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Nu skall jag inte försvara Creative på något sätt, men anledningen till att de tog betalt för drivrutinen kan bero på de bokföringslagar som infördes efter Enron-kraschen. Kommer inte ihåg vad den kallas. En lag som bl.a. tvingar Apple att ta 17:- för 802.11n-uppgraderingen av Airport-firmware och någon hundralapp för de nya programmen till iPod Touch, men inte till iPhone.
Klantigt hur som helst.

Helt säkert så. Men som sagt, information om det bör finnas.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Nu skall jag inte försvara Creative på något sätt, men anledningen till att de tog betalt för drivrutinen kan bero på de bokföringslagar som infördes efter Enron-kraschen. Kommer inte ihåg vad den kallas. En lag som bl.a. tvingar Apple att ta 17:- för 802.11n-uppgraderingen av Airport-firmware och någon hundralapp för de nya programmen till iPod Touch, men inte till iPhone.
Klantigt hur som helst.

Fast jag tror inte det gäller i det här fallet, för produkten hade ju alla finesserna redan från början, innan Vista kom ut, om jag förstår det rätt. Det är alltså inte några nya finesser totalt sett, dom är bara nya på Vista.

Notera att det inte är kunskap som saknas hos Creative. Står tydligt i deras inlägg att skillnaderna i funktioner är ett marknadsmässigt beslut.

Hjärndött.

Ursprungligen av Leftrustle:

Notera att det inte är kunskap som saknas hos Creative. Står tydligt i deras inlägg att skillnaderna i funktioner är ett marknadsmässigt beslut.

Hjärndött.

Kan vara, men jag har inte bra erfarenhet med drivrutiner hos dem. Köpte tex ett Prodikeys DM midi keyboard från creative, men inte ens drivrutiner på sin sida har dem nånsin haft till dem. Dock är jag nöjd med mina creative t20 högtalare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-01 22:56

Att gå emot konsumenterna på detta sättet fungerar ju aldrig... Ni som äger/tänker köpa prylar från Creative, kommer ni söka er till andra företag i framtiden pga av detta?

sålänge det inte gäller om deras produkter behöver drivrutiner

1
Bevaka tråden