Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga problem

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-11 08:15

Tänkte bara meddela att mina Macar fungerar och inte har några problem. Alla program fungerar och jag har inga virus, trojaner eller andra malware.

Allt är lungt och jag kan producera

Haha! Jag kan rapportera att jag kört mina Macar nu en längre tid med gott resultat utan nämnvärda problem

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-11 08:47

Yaay \o/

Även jag får sälla mig till denna skara av glada användare

Just nu inga problem alls faktiskt.

Datorn komprimerar ihop en DVD (fem avsnitt på en DVD, med menyer). 13% klar
Handbrake repar ngt
VisualHub packar om en film till iPhone-format.
iTunes spelar Mozart, Symfoni #6, lite stillsamt i bakgrunden
Några Podcaster håller på att tankas hem.

Inget på G på FlickR, Blogspot eller BBB just nu.

Inga virus, MalWare, Trojaner, BadCode, UglyCode eller not-so-nice-code nånstans i sikte. Gäsp

Humöret på topp, febern borta.

Livet är gött!

MatsOlov: du har precis skrivit århundradets inlägg! I like!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-11 20:29

Underbart MatsOlov, jag gläds med dig. Och med mig-för jag är lika nöjd jag också. Visst är livet härligt

Jag har haft två problem på sistone.

1. Loggan tillhörande programmet Awaken försvann inte per automatik från menyraden när jag avinstallerade programmet. Tog bort den manuellt med hjälp av forummedlemmars hjälp.
2. Mitt ljudkort gav datorn kernel panics när jag hot-pluggade dem. Men det är ju ganska självklart egentligen, när man pluggar in ett ljudkort som inte har drivrutiner.

Men ska detta räknas som problem? Tror jag knappast. OS X funkar galant, mina program hänger sig aldrig, uptime är inget problem - alles gut!

Själv befinner jag mig just nu i paradiset (benämnt Condeco-cafe med gratis WiFi)
med en The´ Latte smak Ginger Lemon och min MicRo dvs Air som tar sig fram genom universum utan några problemo.
Hemma finns MacRo dvs min MacBook Pro 17" som sover sin skönhetssömn.

En bieffekt av att vara här på 99.se är att jag uppskattar min amatörstatus. Jag har märkt att om man vet jättemycket om hur Mac fungerar, kan man säkert ha lite mer skoj men också se mer fel. Så jag kommer nog att lägga mitt letande efter mer kunskap om Macintosch´s datorer på en behaglig nivå.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-02 23:26
Ursprungligen av KaRo:

Själv befinner jag mig just nu i paradiset (benämnt Condeco-cafe med gratis WiFi)
med en The´ Latte smak Ginger Lemon och min MicRo dvs Air som tar sig fram genom universum utan några problemo.

Låter härligt. passar din Air på cafeét? Ryms den på bordet bredvid kaffet?
Är det någon som uppmärksammar din Air och vad säger dom i så fall?

Ursprungligen av MatsOlov:

Tänkte bara meddela att mina Macar fungerar och inte har några problem. Alla program fungerar och jag har inga virus, trojaner eller andra malware.

Det får mig att tänka på en klassisk Monty Python-sketch:

"There is no cause for alarm.."

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det får mig att tänka på en klassisk Monty Python-sketch:

"There is no cause for alarm.."

"My hoovercraft is full of eels!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 17:36

Senaste månaden har jag vid ett tillfälle haft ett lustigt problem, öppnade illustrator och ett dokument på 2 gb och upptäcker att dokumentet beter sig konstigt allt är vänt upp och ner om jag rör musen uppåt åker den neråt, vänster åt höger osv.

Stänger ner dokumentet igen. startar om det...
Väntar, likadant... fan vad är det som hänt.

Min kompanjon kommer förbi och vänder på min trådlösa mus.

PICNIC - Problem In Chair Not In Computer

Ursprungligen av MatsOlov:

Tänkte bara meddela att mina Macar fungerar och inte har några problem.

Samma här. Min snart femåriga Alu-book rullar på i gamla hjulspår (i.e. 10.4)

"We're the knights who say Ni!"

Vet inte om det är en speciell kill-humor men jag förstår nothing/nada/nicht av det ni skriver:
"We´re the knights who say Ni !" - vi är riddarna som säger Ni ?
"My hoovercraft is full of eels !" - min svävare är full av ålar ?

Ursprungligen av KaRo:

...
"We´re the knights who say Ni !" - vi är riddarna som säger Ni ?
"My hoovercraft is full of eels !" - min svävare är full av ålar ?

En parantes (tråden handlar ju väl om ngt annat?) av (klassiska) Monthy Python citat...
enl min fru - helnördigt med sådana...

Som den här länken med SPAM-info

Citat:

The menu

  • Egg and bacon

  • Egg, sausage and bacon

  • Egg and spam

  • Egg, bacon and spam

  • Egg, bacon, sausage and spam

  • Spam, egg, sausage and spam

  • Spam, egg, spam, spam, bacon and spam

  • Spam, spam, spam, egg, and spam

  • Spam, spam, spam, spam, spam, spam, baked beans, spam, spam, spam and spam

  • Lobster thermidor aux crevettes with a Mornay sauce garnished with truffle paté, brandy and with a fried egg on top and spam

  • Spam, sausage, spam, spam, spam, bacon, spam, tomato and spam

Ursprungligen av KaRo:

Vet inte om det är en speciell kill-humor men jag förstår nothing/nada/nicht av det ni skriver:
"We´re the knights who say Ni !" - vi är riddarna som säger Ni ?
"My hoovercraft is full of eels !" - min svävare är full av ålar ?

Kill-humor? Man behöver ingen snoddas för att gilla Monty Python!

Fransk soldat i Holy Grail:
"I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction. Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries."

Hm, om inte killhumor så lite speciell tycker jag (ang Monty Python). Fast visst gillar jag vissa av deras saker, speciellt de med Cleese.

Ja Eva, igår satt en kvinna i min ålder vid bordet bredvid. Hon frågade mig mycket omkring min Air och funderade på att köpa en. Hon arbetade professionellt vid sin dator och var väl insatt i Mac. Klart impad när jag visade hur man kunde rotera bilder med touchpad (ja, vi blir väl alla som 5-åringar när det gäller nya roliga, funktioner !) och av den fina grafiken.

Sitter vid frukostbordet med min Air just nu. Så himla behändig att ha överallt. Och just nu visar den 4:43 tim batteritid. Har satt in den på Längre batteritid. Läste ett inlägg på 99.se (kommer inte ihåg vem som skrev) om att MBA är som "ett smycke, en livsstil".
Så är det nog. Man köper sig ett lite lättare liv. Fast om jag var tvungen att välja en Mac så skulle det trots allt bli min Pro.

Ursprungligen av KaRo:

Sitter vid frukostbordet med min Air just nu. Så himla behändig att ha överallt. Och just nu visar den 4:43 tim batteritid. Har satt in den på Längre batteritid.

Jag är avundsjuk. Jag tycker att min macbook är lätt att ta med sig, så jag lider inte av den, men efter att ha klämt och kännt på en Air måste jag ju säga att Apple har skapat något helt underbart fantastiskt.

En iMac och en Air och jag hade mått väldigt bra.

Men jag får nöja mig med min macbook (svart sådan från nov 07, med 4gb ram) ett par år till. Ska nog gå, för jag är hur lycklig som helst med den

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-03 12:20
Ursprungligen av KaRo:

Ja Eva, igår satt en kvinna i min ålder vid bordet bredvid. Hon frågade mig mycket omkring min Air och funderade på att köpa en. Hon arbetade professionellt vid sin dator och var väl insatt i Mac. Klart impad när jag visade hur man kunde rotera bilder med touchpad (ja, vi blir väl alla som 5-åringar när det gäller nya roliga, funktioner !) och av den fina grafiken.

Jag tror att jag måste fara in till vår Apple-affär för att testa den där touchpaden. Det glömde jag bort då jag var in och tittade på datorn.

Egentligen borde du få en liten bonus från Apple då du ger dom sån fin reklam

Själv väntar jag på att det ska komma en ny iMac. Det är nämligen så att min mans Mac är väl gammal då den inte har usb2. Han behöver ju det för att kunna synka sin iPhone.

Och behöver han en ny mac så innebär det att jag "måste" köpa en ny mac till mig
Turordningen på Macar i vår familj är nämligen så att
när jag köper en ny dator till mig så får dotter Anna min gamla . . .
Och min man Tomas får Annas gamla.
Vilket duger gott och väl till honom

Visst är det bra?

Det vi saknar är förstås någon som kan ta över i fjärde hand . . . . .

©a®o ♥ @ir

Eva: Jag får säga som du sa till mig; du är definitivt värd en Air ! Du som kan så mycket om Mac och haft så många, klart att du ska ha detta "smycke". Du är ju mer värd den än jag, tycker jag, om man nu kan prata om dator-rättvisa. Kan du inte säga till din man att vi har haft en omröstning här på 99.se och att94 % tyckte du skulle köpa en ny dator ! Jag råkar ha råd just nu eftersom jag har jobbat mycket med privata uppdrag det senaste halvåret. Lite "justeringar" innebär det dock. Jag har sagt upp GöteborgsPosten, avslutat Canal+ på TV, ska inte köpa några mer kläder i år och tänker inte förnya mitt dyra träningskort i augusti.

Men sedan har jag lagt till 189 kr/månad (Tele2) för det trådlösa bredband som jag just har lyckats installera. Längtar efter att sitta med min uppkopplade Air och mina akvarellfärger på en solvarm rosa granithäll:cool: !

Jaha du, jag tänkte också på att Apple får skicka mig lite ersättning för att jag gör reklam för deras varor. Varför inte den ljuslila iPod Nano ?

henkebarn: Du får väl trösta dig med att innehållet med program o dyl är precis detsamma. Du har tiden framför dig. Det är väl en gudomlig rättvisa att "tanter" som jag som har harvat med hackiga skivspelare och TV i storleken traktor sitter här med ett tekniskt underverk !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-03 20:27
Ursprungligen av KaRo:

Eva: Jag får säga som du sa till mig; du är definitivt värd en Air ! Du som kan så mycket om Mac och haft så många, klart att du ska ha detta "smycke". Du är ju mer värd den än jag, tycker jag, om man nu kan prata om dator-rättvisa. Kan du inte säga till din man att vi har haft en omröstning här på 99.se och att94 % tyckte du skulle köpa en ny dator !

Haha, jo, jag ska berätta om omröstningen för Tomas
94 % - hmm, det låter bra det.

Och sen tar jag naturligtvis mitt nya Air-smycke och kommer till ditt "Paradis" så att vi kan sitta där och surfa och fika. Det blir riktigt kul det

Sen håller jag naturligtvis med dig om att det är en gudomlig rättvisa att "tanter" ska ha små fina tekniska underverk. Det är vi värda.

Ursprungligen av Eva:

Det vi saknar är förstås någon som kan ta över i fjärde hand . . . . .

Här har ni mig!

Ursprungligen av henkebarn:

Fransk soldat i Holy Grail:
"I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction. Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries."

Ja shit den scenen är ju ren kärlek. Älskar "tortyrsången" som Sir Robins gycklare sjunger.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ja shit den scenen är ju ren kärlek. Älskar "tortyrsången" som Sir Robins gycklare sjunger.

Medans de klappar med sina kokosnötsskal...

My hovercraft är Monty Pyton

Nån ungrare (Cleese) som minsann har skaffat en utmärkt engelsk parlör....

http://www.youtube.com/watch?v=p_ve37gVwxw

Det brukar användas som "testfras" i de mest konstiga sammahang...

Transkription finns på http://www.thisisawar.com/LaughterMPHungarian.htm
(Youtube visar iofs bara fram tills Bobbyn vränger armen av Cleese)

Översättning till MÅNGA språk;
http://www.cs.cmu.edu/~sprite/mhifoe.html

Det finns info i Wikipedia;
http://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_Hungarian_Phrasebook

Knights är väl också Pyton, ur filmen "The search for the holy grail"...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-03 21:37

Jag berättade om "omröstningen" för Tomas och han sa
- Du kan ju berätta för dom där att du har köpt flest Macar i hela jävla Sverige!
Och när det gäller att rösta om inköp har du haft 99 röster och jag 1 röst!

Men jag tycker nog att han överdriver en smula O:-)

1
Bevaka tråden