Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betyder deleted verkligen stendöd?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sälja eller ge bort min 3 år gamla PC till en bekants tjugoåriga dotter.

Jag har tagit bort alla bilder, dokument, små program och dyl som jag tidigare lagt till.
Nu satt jag här och blev lite paranoid och undrade om det går att få fram det som har funnits på datorn och som jag har tagit bort. Har nog sett för många filmer där en tekniker filar lite på en dator och i nästa filmsekvens har rekonstruerat hela hårddisken och fått fram allt som har hänt på datorn. Inte för att jag har skrivit något speciellt (bortsett från det snuskiga brevet:"> till mr X....) och inte har jag varit inne på några konstiga:mad: sidor (nåja...) men i alla fall.

Så, kan jag sälja/ge bort den utan att få mardrömmar om att hamna på GP´s förstasida ?

När man tar bort filer från en hårddisk tas de oftast egentligen inte bort. För att spara tid tar man bara bort filerna ur hårddiskens "register" som håller koll var på hårddisken som filerna finns. Därför kan man om man analyserar den ta fram filer som tagits bort.

Shit också !
Fast vad krävs för att göra det ?
Så om min dator hamnar i händerna på en nyfiken 20-årig datanörd med fritdsproblem så kan han rekonstruera "mitt liv" med min PC ?

Ursprungligen av KaRo:

Shit också !
Fast vad krävs för att göra det ?

Det finns speciella program för att söka efter sådana filer, eller t ex rädda dem om man har slängt dem i papperskorgen och tömt.

Ursprungligen av KaRo:

Så om min dator hamnar i händerna på en nyfiken 20-årig datanörd med fritdsproblem så kan han rekonstruera "mitt liv" med min PC ?

Jupp, mer eller mindre.

Man kan köra en hårddiskformatering där man skriver nollor över hela hårddisken om man vill förhindra det. Bland annat har Apples Skivverktyg den funktionen, så om din PC är en Apple kan du använda det. I annat fall kan du flytta hårddisken till en Mac och formatera den där, eller få tag på ett program till din dator som klarar av det.

Datorproffs ger aldrig bort sina datorer, vaa ?

Tur att jag inte haft ett såintressant liv att någon tar sig tid att kolla "mitt liv som PC-användare" ! Jag är nog trots allt inte så paranoid att jag gör en hårddiskformatering.

Det är välså att om man vill vara anonym så ska man använda det gamla hederliga papper&penna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-02 22:35

Det säkraste alternativet är att stoppa in en sprillans ny hårddisk i maskinen och gå lös på den gamla med en bygghammare eller annat trevlig redskap.

Så delete betyderinte alls stendöd utan snarare att man man lägger filerna full synligt på en hylla. När kommer en dator som fattar att "ta bort" betyder RIP, "gone to computer heaven"O:-) ?

Tack för svaren !

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-03 12:40

Jag rekommenderar att du kör dban (Darik's Boot And Nuke) som skriver över datat X antal gånger (enl säkerhetsregler).
Körde det själv på en dator jag sålde för ett tag sedan.

Ursprungligen av DBAN:

DBAN is a means of ensuring due diligence in computer recycling, a way of preventing identity theft if you want to sell a computer, and a good way to totally clean a Microsoft Windows installation of viruses and spyware. DBAN prevents or thoroughly hinders all known techniques of hard disk forensic analysis.

Här finner du DBAN

Ursprungligen av KaRo:

Så delete betyderinte alls stendöd utan snarare att man man lägger filerna full synligt på en hylla. När kommer en dator som fattar att "ta bort" betyder RIP, "gone to computer heaven"O:-) ?

Om du sitter framför en Mac så sitter du framför en. Från och med 10.3 kan man använda "säker papperskorgstömning" i Finder som tar bort filerna helt och hållet, men som i gengäld tar längre tid på sig.

Tack Marcus K och Drakfot !
Ska kolla båda sakerna. Har noterat "säker papperskorgstömning"men inte hunnit läsa mig till vad det är för något.

Ursprungligen av KaRo:

Så delete betyderinte alls stendöd utan snarare att man man lägger filerna full synligt på en hylla. När kommer en dator som fattar att "ta bort" betyder RIP, "gone to computer heaven"O:-) ?

Tack för svaren !

Den äger du ju !
Om du på Macen när du vill vara apsäker på att ingen någonsin skall kunna läsa filen så väljer du i Findermenyn, "Säker papperskorgstömning"...

Det innebär: Filen raderas ur "registren", ytan markeras som tom och ytan där filen låg skrivs över med ny data (slumpmässig?) flera gånger. Det kan ta grymt lång tid...

På samma Mac kan man välja en del trevliga alternativ med Skivverktyg när man skall formattera en Hårddisk: 7-pass och 35-pass överskrivningar med nollor eller slumpmässiga data osv. Det blir VÄLDIGT säkert, då får man nog lämna bort driven till expertföretag och betala ett antal sköna tusen för att få fram NÅT öht...

Tänk på att det här kan ta TID, tror säker DBAN står och puttrar över natten...

Ahaa ! Trodde inte att "säker papperskorgstömning" var ett radikalt ingrepp.
Jättebra att veta nu när jag har Mac:ar. Tack !

1
Bevaka tråden