Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på MC-kort...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-06 01:03

Jag har börjat fundera på att skaffa bågekort. Är det någon som vet om det är lättare att ta kortet om man redan har B-kort?

Finns det något bra mc-forum med bra tryck i? Jag har hittat några som verkar ha bara några hundra medlemmar.

Måste ju va lättare, man har ju all trafikvana och kan trafikregler när man kört bil några år.
Men om du menar ifall de är lättare som att man slipper några frågor eller nåt på provet så är det nog inte så

  • Medlem
  • 2008-04-06 09:22

Äh, jag tänkte att det kanske var ett annat teoriprov eller nåt. Inte för att jag räds teorin direkt, men ändå.

De ändar ju hela tiden allt inom MC-utbildningen.

Men, du har lättare iom att du redan har bilkortet. Tro inte att du kan slappa för det, det ÄR svårt och man behöver en riktig repetition...

Jag tog INTE MC när jag samtidigt körde för Bil. Främst för att en orolig morsa betalde kalaset och vägrade låta sin son kör MC...

Tog det när jag var 26. Tänk, det enda jag ångrar är att jag inte tog det tidigare

Sedan till hojvalet, allt vad andra säger till dif skall du skita i. Hoj köper man till 10% med hjärnan. 90% med hjärtat.

Så, kompisen som rekommenderar sin hoj är iofs roligt att lyssna på en stund, men man gör ju som man själv vill...

Själv körde jag BMW, för jag är värdelös på att meka - jag vill bara köra.
Hade touringcyklar förut K100RS, R1150RT, vart otrogen ett tag med en Honda också - men det pratar vi inte om...

Vad planerar du för hoj/hojstil ?

  • Medlem
  • 2008-04-06 11:41

Jag har inte tänkt köpa hoj utan hyra när jag behöver en. Jag vill mest kunna köra när eller om jag vill.

Skulle jag köpa en fick det nog bli nåt som inte kräver att man ligger halva vintern i garaget. Inget supersportigt och ingen chopper. "Street" verkar vara det jag är ute efter. Eller Custum eller glidare, typ... Kan inget alls om bågar...

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/street/xjr1300.jsp
http://www.hondamc.com/homc/templates/ModelBefore2005____6018.aspx
http://www.ducati.com/od/ducatisverige/sv/bikes/model.jhtml?model=1142

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 12:30

Vad skoj Baron att du funderar på att ta MC-kortet. Ett annorlunda frihet att ta sig fram på. Du har fördel och nytta av att vara van i trafiken och ha B-körkort sen tidigare. Teorin är säkert densamme. Det är "bara" hur du sköter fordonet som är annorlunda.

Jag siktar på ett MC-kort och egen båge längre fram i livet när tillfälle ges.

Baron: Jag gör tvärtom mot du, har haft MC-körkort i några år nu och håller i dagarna på att ta det för bil. Det är riktigt att man har hjälp av att ha vana i trafiken, men när man är MC-åkare måste man köra på ett helt annat sätt. Tex måste man ha koll på vägbanan (grus mm) och man måste räkna med att man är osynlig (inga andra trafikanter ser dig komma). Sedan tillkommer förstås en massa saker i just körteknik som är annorlunda, att hantera en motorcykel i en kurva, i en nödsituation (undanmanöver mm) och bromsa kräver en massa teknik och övning. Men det är KUL övning.

Du har alltså hjälp av att ha körkort för bil, men teoriprovet ser till viss del annorlunda ut, det tillkommer lite frågor om just körteknik på MC (75% bromskraft på framhjulet och 25% på bakhjulet är en fråga jag minns tex).

På din fråga om forum för Motorcyklister så tror jag detta är ganska stort, det drivs av Riksorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC).

http://forum.svmc.se/

När det gäller hoj håller jag med Goflorp om 90/10-regeln.

Min nästa kommer att vara en Yamaha XV1900A Midnight Star.

Man väljer custom för att man vill glida fram, för det gör man verkligen, man har inte speciellt bråttom och man får en skön åktur. Sport och "bruks"-cyklar ger inte det på samma sätt tycker jag. Nästan alla riskokare kan du köpa och slippa mecka med dem. Det är Harley man måste mecka med och alla gamla brittiska cyklar.

  • Medlem
  • 2008-04-06 12:33

Den där Yamahan kikade jag på, den ser finfin ut. Kan jag väl tänka mig om nån kastar den efter mig...

1
Bevaka tråden