Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att sätta pris på en hemsida? Svårt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har drivit ett sk webbdesignföretag under året i samband med Ung Företagsamhet, fast det bara har inneburit att jag skapat EN hemsida åt en grupp som anordnar en studentskiva nu i vår.

Nu så tog jag inte något i betalt, förutom att jag fick någon hundralapp av att jag skaffade annonsör på hemsidan. Men jag funderar på att skapa ett webbdesignföretag på riktigt, men problemet är att jag inte har någon koll på hur mycket man ska ta betalt för ett projekt!

Hur mycket skulle jag kunna ha tagit för hemsidan jag skapade åt studentskivan?

http://www.studentskivan.com/

Sammanlagt är det nog omkring 48h arbete bakom.

850-1000 kr per timme exklusive moms är väl vad marknadspriset ligger på ungefär?

Ursprungligen av Kristofer:

850-1000 kr per timme exklusive moms är väl vad marknadspriset ligger på ungefär?

Han skriver att han lagt ned 48 timmar på sidan.

Om han hade varit driven nog att han kunde ta tusen kronor / timme hade nog den nedlagda tiden varit 5-10 timmar.

De resterande timmarna får nog betraktas som utbildning och den tar man inte betalt för.

Jo, jag har faktiskt funderat på just det här och det här projektet var ju som du sa till största del utbildning. Jag kan inte mäta mig med utbildade och rutinerade webbdesigners, det vore liksom som att jämföra knattefotboll med allsvenskan. Jag har fortfarande ett par matcher att gå innan jag tar mig dit upp.

Det webbdesignföretag jag funderar på att driva skulle bara vara ett mindre, till exempel så vill en lärare köpa en hemsida till sitt jordbruk. Ni vet, mindre projekt till företag som vill synas på Internet. Inga behov av några mer komplicerade funktioner (som jag inte hanterar).

Det skulle kort sagt bli ett bra extraknäck.

och BY THE WAY så är jag en HON och inte en HAN

just so you know haha

/SOFIA Ahlbäck



Ursprungligen av Mats Larsson:

Han skriver att han lagt ned 48 timmar på sidan.

Om han hade varit driven nog att han kunde ta tusen kronor / timme hade nog den nedlagda tiden varit 5-10 timmar.

De resterande timmarna får nog betraktas som utbildning och den tar man inte betalt för.

Ursprungligen av Ahlbäck:

Jo, jag har faktiskt funderat på just det här och det här projektet var ju som du sa till största del utbildning. Jag kan inte mäta mig med utbildade och rutinerade webbdesigners, det vore liksom som att jämföra knattefotboll med allsvenskan. Jag har fortfarande ett par matcher att gå innan jag tar mig dit upp.

Det webbdesignföretag jag funderar på att driva skulle bara vara ett mindre, till exempel så vill en lärare köpa en hemsida till sitt jordbruk. Ni vet, mindre projekt till företag som vill synas på Internet. Inga behov av några mer komplicerade funktioner (som jag inte hanterar).

Det skulle kort sagt bli ett bra extraknäck.

och BY THE WAY så är jag en HON och inte en HAN

just so you know haha
/SOFIA Ahlbäck

Bra, Sofia!
Alltid lika intressant när vi med könsneutral nick tas för män. Och jag tror, alltid lika nyttigt när vi påtalar att så inte är fallet.

Jag var lite taskig i min uppdelning av webbmakare men jag är glad att du verkar ha förstått vad jag menar.

Den grupp du verkar rikta dig till - företag/organisationer som vill ha en snygg sida på nätet för att visa att de finns men som inte vill lägga tid på uppdateringar mer än kanske via en blogg* är oftast inte heller intresserade att lägga ner så mycket pengar på det. Dessutom har en del av dem en ganska tajt ekonomi.

Förutom proffsen, som kan piffa till en standardmall på mycket kort tid så att den ser "unik" ut, kommer att du konkurrerar med ett antal "extraknäckare" och "barn till". För många av dessa innebär en såld webbplats pengar i fickan som de inte annars skulle ha, dvs den tid dom lägger ner skulle annars varit icke-inkomstbringande fritid. De har inte heller några utgifter eftersom de redan har en dator och programvaran. Många tycker dessutom att det är kul att deras sidor syns vilket gör att de inte räknar speciellt på antal timmar. Man kan säga att det råder en osund konkurrens på denna del av marknaden

Slutligen ger ett antal webbprogram sig ut för att kunna skapa en "perfekt sida för ditt företag" utan att du behöver kunna något. Så varför ens betala 1 000 kr när ett sådant program kostar mindre. Att det sedan inte är så enkelt är en annan sak.

Min erfarenhet av småföretag är att de är livrädda för att beställa saker på löpande räkning - hellre ett, kanske, högre pris som man vet än något okänt som kommer i framtiden.

Jag tror därför att det är bättre att kunna presentera priser för en eller flera typplatser där man berättar vad som ingår och vad kunden ska leverera. Man kan samtidigt berätta att om kunden vill ha andra saker så tillkommer det enligt priser som då meddelas. T ex om en kund kommer på efter ett par dagar att man också vill ha en blogg så meddelar man att då tillkommer x kronor och låter kunden ta ställning till om den anser det värt det eller inte.

* Att göra en sådan webbplats, där inga sidor skvallrar om att den inte
uppdateras/uppdaterats kräver dock sin kvinna. Det är lätt att få in saker som "nästa år", "i fjol" etc.

PS till thevil Jag talar alltså här inte om företag som använder webben som en aktiv kommunikationskanal med genomtänkta kort- och långsiktiga mål och strategier för att möta sina användare. Företag med en sådan inställning har oftast en annan inställning till såväl leverantörens kunskapsbredd och -djup som kostnader. Tack o lov finns det både sådana företag och leverantörer!

Sara:
Hm....lite snällare tonfall när det visade sig vara en "tjej"....
Lustigt att man är så fast i könstänkande och tror att alla är killar här som svarar.

Några tusen kronor tycker jag låter rimligare för den hemsidan. Jag tycker den är OK med tanke på att det är en studentsida. Då blir det fel att lägga ned massor med krut på den.

macwitty:
Blir lite nyfiken; på din sida står att du är född 1985, började med Mac 1987 (?) och är 50 år (??). Du verkar kunna detta med webbdesign så du kanske var ett avancerat
flickebarn och började med Mac som tvååring ?:D (ursäkta, kunde inte låta bli....)

KaRo
kvinnlig mac:are

Ursprungligen av KaRo:

Sara:
Hm....lite snällare tonfall när det visade sig vara en "tjej"....
Lustigt att man är så fast i könstänkande och tror att alla är killar här som svarar.

Några tusen kronor tycker jag låter rimligare för den hemsidan. Jag tycker den är OK med tanke på att det är en studentsida. Då blir det fel att lägga ned massor med krut på den.

macwitty:
Blir lite nyfiken; på din sida står att du är född 1985, började med Mac 1987 (?) och är 50 år (??). Du verkar kunna detta med webbdesign så du kanske var ett avancerat
flickebarn och började med Mac som tvååring ?:D (ursäkta, kunde inte låta bli....)

KaRo
kvinnlig mac:are

Jag är registrerad med mitt födelsedatum 10 december 1957 (samma dag som Albert Camus tog emot Nobelpriset i litteratur) och eftersom jag valt att låta min ålder vara publik är det sedan mjukvaran som räknar fram och publicerar hur gammal jag är. Ålder, angett i antal år man är, är inget man fyller i själv och behöver ändra varefter åren går.

Att det står 1985 beror programvaran - den kanske inte kan visa längre tillbaka. Men uppenbarligen kan den räkna på tidigare årtal.

Tillägg: Jo, jag ser att den kan visa längre tillbaka. Om man är 55 år så visar den 1980.

Senast redigerat 2008-04-12 08:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:13

Fast som grön och ny kanske man ska begränsa sig till ca 500 eller alt 600, för att kunna ha en bra beläggning

48.000 kr exkl moms ? 60.000 kr med moms för en hemsida (som mest) ? Om nu momsen är 25 %.
Ni skojar väl ? Visserligen var den här sidan snygg men....
Jag har valt fel yrke, helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:34
Ursprungligen av KaRo:

48.000 kr exkl moms ? 60.000 kr med moms för en hemsida (som mest) ? Om nu momsen är 25 %.
Ni skojar väl ? Visserligen var den här sidan snygg men....
Jag har valt fel yrke, helt klart.

Jo visst, men momsen har man tyvärr inget med att göra i vårt detta fria land. Speciellt som konsult så har man inga dyra inköp att kvitta momsen mot.

Konsulter tar mellan 600 och 3500 per timme beroende på hur avancerad hjälpen är som man ger.

48.000 är dyrt för en studentsida, men det är billigt för ett företag som omsätter runt 30 mkr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:35
Ursprungligen av KaRo:

48.000 kr exkl moms ? 60.000 kr med moms för en hemsida (som mest) ? Om nu momsen är 25 %.
Ni skojar väl ? Visserligen var den här sidan snygg men....
Jag har valt fel yrke, helt klart.

Vad jobbar du med då?

Jag får rätta mig själv; jag har valt rätt yrke men har fel verksamheter att sälja mina tjänster till. Jag säljer till kommunala eller privata verksamheter och jag misstänker att det är dom som har minst pengar. Det är väl stora firmor som sitter på mest pengar.
Om man får ca 25-30.000 kr i handen för 48 timmars arbete tycker jag det är en bra timpenning. En veckas arbete som ger den summan är väl bra ? Då behöver man inte jobba mer den månaden. Det ger 100-120.000 kr netto i månaden om man har en jämn tillströmning av uppdrag. Fast så mycket uppdrag kanske man inte får ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:05
Ursprungligen av KaRo:

Jag får rätta mig själv; jag har valt rätt yrke men har fel verksamheter att sälja mina tjänster till. Jag säljer till kommunala eller privata verksamheter och jag misstänker att det är dom som har minst pengar. Det är väl stora firmor som sitter på mest pengar.
Om man får ca 25-30.000 kr i handen för 48 timmars arbete tycker jag det är en bra timpenning. En veckas arbete som ger den summan är väl bra ? Då behöver man inte jobba mer den månaden. Det ger 100-120.000 kr netto i månaden om man har en jämn tillströmning av uppdrag. Fast så mycket uppdrag kanske man inte får ?

Svårigheten som konsult är just att få in en jämn ström med uppdrag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:32

Just denna sida skulle jag kanske betala 20 eller 25 tusen för, du behöver nog lite mer erfarenhet innan du kan ta uppemot 1000 lappen. De flesta bra web programmerare tar ca 800 per timme, större projekt mindre.

Jag förmodar att de där 850-1000:- är exklusive sociala avgifter, och sen ska man ju betala skatt också på den lön man får/tar ut. Så några 60.000:- är inget man får direkt i handen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-10 23:35

Snälla ni, kom ner på jorden igen va´? Om vi tittar på denna sida så kan jag räkna till 5 sidor där det är lite olika text, ett bildgalleri på en sida och en blogg som ligger på blogg.se. (har jag missat någon sida).

Min gissning är att man kan ta 5.000:- exkl. moms för den, inte ett öre mer. En webbdesigner med ett par, tre års erfarenhet slänger ihop den på en förmiddag (och hinner dessutom att ta fikapaus).

Sorry Ahlbäck, jag vill inte förstöra dina framtidsdrömmar men om jag var du skulle jag nog vänta lite med att köpa den där nya, snygga BMW'n.

Ja, jag omkring 5 000:- är vad jag hade tippat själv.

Men hördu Leif, tack för den, mina drömmar är verkligen förstörda. Synd bara att jag inte kan komma ihåg att jag nämnt något om att att köpa BMW. Attans.






Ursprungligen av Leif_O:

Snälla ni, kom ner på jorden igen va´? Om vi tittar på denna sida så kan jag räkna till 5 sidor där det är lite olika text, ett bildgalleri på en sida och en blogg som ligger på blogg.se. (har jag missat någon sida).

Min gissning är att man kan ta 5.000:- exkl. moms för den, inte ett öre mer. En webbdesigner med ett par, tre års erfarenhet slänger ihop den på en förmiddag (och hinner dessutom att ta fikapaus).

Sorry Ahlbäck, jag vill inte förstöra dina framtidsdrömmar men om jag var du skulle jag nog vänta lite med att köpa den där nya, snygga BMW'n.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-11 13:17
Ursprungligen av Ahlbäck:

Men hördu Leif, tack för den, mina drömmar är verkligen förstörda. Synd bara att jag inte kan komma ihåg att jag nämnt något om att att köpa BMW. Attans.

Sofia, min sista lilla "slutkläm" var skriven med glimten i ögat och mest på skämt. Jag både tror och hoppas att du förstår det. Det var absolut inte tänkt att vara arrogant eller otrevligt på något vis. Sedan trodde jag att alla ville ha en skinandes ny BMW, men du kanske är en Lexus-människa?...

Jag lutar nog åt Leif_O:s beräkning även om den kanske ligger lite lågt.

I vintras var en kollega ute och upphandla sin webbplats, ca 8-9 sidor med lite anpassade standardlösningar. Flertalet offerter låg på 7 000-10 000 och då ingick förslag, avstämningsmöte, slutprodukt. Mänga hade även med viss justering efter att den lagts ut. Då ingick att kunden levererade färdiga texter och bilder, alt tillkom kostnaden för stockbilder.

Om det inte är en speciell kund som uttryckligen vill ha speciella lösningar så tror jag inte att man kan ta ut mycket mer än en dags arbete även om man jobbar mycket mer.

Kom ihåg att dessa i 1 000 kr i timmen ingår sociala avgifter och lön under semester. De ska även bekosta lokaler, datorer, administration etc

Det går självklart inte att bara använda branschens timpris som riktpunkt för vad man ska ta betalt.
Om man gör det så innebär det ju att folk som är sämre på att utföra en uppgift (och alltså gör den långsammare) skulle få mer betalt. Precis som Mats skriver så tar man inte betalt för normal utbildning.

Hur mycket en sida är "värd" går inte att bestämma genom att titta på den. Ett proffs bygger inte sidor "på känn" annat än som en hobbyverksamhet eller möjligen som pro bono-uppdrag, men sällan ens då.

Jag har byggt många webbsajter som bestod av typ fem stycken sidor där jag har fått mer än 48000:- i betalning och utan att kunden har kännt sig lurad eller missnöjd. Om vi ser på den aktuella sidan så gör det enkla faktumet att typografin är så förskräcklig att jag inte hade kunnat sälja den där sidan till någon av våra kunder oavsett om den så kostade fyra hundra kronor.

Tillbaka till hur man prissätter en webbsida. Här är några frågor vars svar ger en riktlinje till vad sidan kan vara värd. Observera att även om alla dessa första frågor får tydliga svar så betyder det inte att vi vet vad sidan kommer att kosta.

Det beror på att alla delar kan utföras med olika djup, på olika sätt och med skiftande kvalitet.

Varsina sidor åt Apple, Absolut, Frisören OnTopOfMyHead, Försvarets radioanstalt, Saker & Ting-krimskramsbutik, SL och Socialstyrelsen kommer att kosta olika mycket därför att det ställs olika krav på leverantörens erfarenhet och skicklighet dels vid produktionsprocessen och utförandet och dels i slutproduktens finnish och på grad av tillåtna fel.

• Vad är syftet, mål och målgrupper med/för sidan?
• Hur hög/låg är användbarheten på sidan?
• Hur väl stämmer sidan in i företagets/organisationens övriga marknadskommunikation?
• Hur väl följer sidan företagets/organisationens grafisk profil?
• Hur väl stämmer sidans innehåll och utseende med besökaren/användarens förväntningar på en sida av den här typen?
• Hur väl stämmer sidans struktur med besökarens mentala modell över sidan?
• Hur har formen tagits fram? Är det hemma i köket hos ett enmansband eller har det skett över en lite längre period gemensamt med kunden?
• Hur väl står sig koncept/kontext/innehåll i jämförelse med andra sidor som riktar sig till samma målgrupp eller har liknande avsändare?
• Hur väl står sig form/funktion i jämförelse med andra sidor som riktar sig till samma målgrupp eller har liknande avsändare?

• Hur väl tycker användare/besökare/målgruppen att sidan fungerar?
• Hur uppfattar användare/besökare/målgruppen sidans form?
• Vilka funktioner och finurligheter saknar användare/besökare/målgruppen främst?

• Hur lättskött är sidan för de som ska administrera den?
• Vilket CMS och bloggsystem används? Hur har dessa valts ut?
• Hur dyr blir driften för sidan?
• Hur hög är säkerheten för sidan?

• Vilka standarder är sidan byggd omkring?
• Fungerar sidan på flera plattformar?
• Fungerar sidan i de vanligaste webbläsarna?

• Används Flash? Varför/varför inte?
• Används video? Varför/varför inte?
• Används ljud? Varför/varför inte?
• Används mashups? Varför/varför inte?

• Hur är sidan uppbyggd kodmässigt för att fungerar i sökmotorer?
• Hur är sidan uppbyggd innehållsmässigt för att fungerar i sökmotorer?
• Hur högt hamnar sidan vid relevanta sökord i de största sökmotorerna?

• Hur "bra" är koden? Separeras innehåll, utseende och programmering?
• Bygger sidan på tekniker för semantisk webb?
• Stödjer sidan lämpliga andra tänkbara tekniker och webbplatser? (Facebook eller dylikt.)
• Är sidan tillgänglighetsanpassad? Följer den 24-timmars myndighetens riktlinjer?

• Hur och vem har undersökt dessa delar?
• Hur väl uppfyller/når sidan dessa olika delar?
• Hur rapporteras dessa delar till projektgrupp, uppdragsgivare och leverantörer?

En normal arbetsprocess av en webbsida består av tre olika steg.
Dessa är 1) förarbete, 2) form/prototyp/tester och 3) utveckling/leverans/lansering.

Detta brukar minst kräva tjugo timmar per steg och sen tillkommer extra tid för möten, telefonerande med leverantörer och diverse annat.

Men pratar vi inte om två helt olika saker? Om jag både ska vara cynisk och drastisk:
- dussinsidor som ska ha en liten knorr för att göra de lite unika för företag/organisationer "som ska synas på nätet".
- webblösningar som ingår som en integrerad del i en kommunikationsstrategi

Ja, det var kanske lite hårt men det är här jag ser den stora skillnaden både vad gäller leverantörens yrkesbredd och pris.

Och jo en sak till, jag har lutat åt att kanske ta en startsumma och SEN när arbetet är klappat och klart så bestämmer man pris??

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-11 13:28
Ursprungligen av Ahlbäck:

Och jo en sak till, jag har lutat åt att kanske ta en startsumma och SEN när arbetet är klappat och klart så bestämmer man pris??

Jag tror att det är svårare att få kunder om man inte kan lämna ett fast pris från början. Om jag har förstått dig rätt tänker du inrikta dig mot mindre företag som inte vill ha/behöver så avancerade webbplatser. Småföretagare har det ofta rätt tajt med ekonomin och tycker därför om att från början veta vad saker och ting kommer att kosta. Att säga "startkostnad 5.000:- och sedan 600:- i timmen" gör nog att många småföretagare blir lite tveksamma. Det är nog bättre att du försöker uppskatta tiden projektet kommer att ta och sedan sätta ett fast pris. Skulle jobbet sedan ta mer tid så får du ta den smällen...

Det är dock viktigt att du och kunden är medvetna om vad ni har kommit överens om och vad som skall ingå i uppdraget. Har ni kommit överens om fem textsidor med max tre bilder på varje så se till att ha skriftligt på detta så att det inte uppstår några konflikter senare när det visar sig att kunden vill ha tio sidor, fyra bildgallerier och dessutom skall du producera 10 custom-ikoner i Illustrator...

Sofia, ett bra sätt att komma igång är att bli underleverantör åt någon större webbyrå. Då vet de redan vad priserna ska vara, och du får dessutom erfarenhet av hur produktionen ska gå till.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-04-12 12:17

Prissättning av webbplaster är skitsvårt. Det handlar inte bara om vad som faktiskt skapas utan minst lika mycket om vem som är kund och hur gärna du vill göra jobbet. Jag har debiterat både 30000:- och 5000:- för webbplatser med ungefär samma struktur, teknik och innehåll.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-12 15:35

Jag blir rätt förvånad av att se andra förvånas av att se timpriser på ca 800-1000 kr. Välkommen till verkligheten.

Vet man inte vad man ska ta betalt förrän man redan har gjort jobbet (överhuvudtaget en situation som aldrig bör kunna uppstå) så är man ju definitionsmässigt en amatör, och bör därför ligga närmare 300-400 kr i timmen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-12 16:39
Ursprungligen av Jogin:

Jag blir rätt förvånad av att se andra förvånas av att se timpriser på ca 800-1000 kr. Välkommen till verkligheten..

Nejdå, det är nog inte någon som förvånas över timpriser på 800-1000 kr. Det som den här tråden handlade om från början var hur mycket Ahlbäck kunde ta betalt för den studentsajt hon har gjort och lagt ner ca 48 timmars arbete på. Kristofer svarade då (första svaret) att marknadspriset väl ligger på 850-1000 kr. Det är dock naturligtvis orimligt att tro att hon skulle kunna debitera 48.000:- för sajten eftersom en driven webbdesigner (en som kan debitera 1000:- i timmen) skulle kunna producera sajten på en förmiddag. Diskussionen handlar därför mer om hur mycket man kan debitera som "grön" webbdesigner.

Att det finns gott om webbutvecklare och annat löst IT-folk som har en oskäligt hög timdebitering är vi nog alla väl medvetna om...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-12 17:06
Ursprungligen av Leif_O:

Att det finns gott om webbutvecklare och annat löst IT-folk som har en oskäligt hög timdebitering är vi nog alla väl medvetna om...

Om du med "gott om" menar "en liten minoritet", javisst. Precis som alla andra branscher.

Det är definitionsmässigt omöjligt att ha en oskälig timdebitering i en hårt konkurrensutsatt bransch (utan att gå i konkurs), vilket webbutvecklingsbranschen är.

Jag kan berätta om min karriär som hemsidesmakare. Jag småpysslade på hobbybasis med lite egna webbgrejer, knappt några hemsidor att prata om, mellan 96-2001. Mellan 2001-2004 gjorde jag några enklare hemsidor för mellan 5-15000/st. 2004 gjorde jag mina första dynamiska hemsidor och lekte lite med CMS:er och OsCommerce.

2005 kostade jag mellan 350-500kr/timme, 2006 kostade jag 500-600kr/timme, 2007 mellan 600-750kr/timme, nu något högre. Utöver detta har jag alltid kört en "utvecklingsfond" på så sätt att mina kunder får betala engångskostnader för mina system, vilka kan ligga mellan 5-20000kr lite beroende på sammansätting. De pengarna räknar jag av mot min egen fortsatta utveckling.

Jag kan titta på totalintäkter/kostnader istället. 2005 fick jag typiskt mellan 10-20000 per hemsida men jag hade ingen uttalad mininivå - vilket var en dum idé. Idag är min miniminivå formulerad så att en kund ska kunna handla för minst ca 50.000/år. Ibland gör jag ett undantag, oftast i samband med utveckling då jag kanske behöver pilotcase. Det är dock mycket jobbigare att hantera många små kunder än några få större så jag försöker undvika detta.

Mina projekt under 2008 är dock av större karaktär. Mer omfattande jobb som pågår under längre tid, ibland flera år framåt. Detta leder till stabilare ekonomi och bättre framförhållning. Jag tampas dock alltid med att klara underhållet för mindre kunder, ofta trogna sådana som har varit med i några år. Det är väldigt svårt att dels hinna serva dem, dels kunna ta ordentligt betalt av dem.

Om mina lösningar:
Under 2004 byggde jag upp mitt första egna publiceringssystem. I februari 2005 startade jag eget företag och började kampen att försöka försörja mig på heltid med webb- och grafik. Jag har sedan dess utvecklat, byggt om och förgrenat mitt publiceringssystem några gånger. Idag har jag fem olika smaker på mitt system:Ett CMS fokuserat på produkthantering, med lite enklare ehandel, ett CMS fokuserat på media/musik, ett enklare CMS för mindre sidor, ett register/mailersystem och ett dynamiskt statistik/diagramsystem. Snart har jag en fullfjädrad ehandelslösning klar också (fast jag är lite splittrad p g a magento).

Så precis som hintas tidigare i tråden, man får börja på en nivå man kan hantera och sedan öka allteftersom. Min egen prissättning står i direkt paritet med efterfrågan. I början fick jag göra en del prisdykningar ibland för att klara dödperioder, numera är efterfrågan konstant hög.

Är det ett välbetalt jobb? Nej, i slutändan är det inte det. Jag hade tjänat mer som anställd webbmakare.

Är det ett fritt jobb? Nej, inte om man vill vara ledig ibland.

MEN, man är ju sin egen chef, vilket jag gillar, någon slags makt över sitt liv har man ju, och ibland tar jag ledigt ändå. Fastän jag inte borde. Och ingen kan ge mig sparken för det:)

Jag vet detta - Hade jag orkat vara mindre sentimental, inte fullt så servicevillig och mindre snäll mot folk som "inte har råd just nu", inte envisats med att bygga allting själv på bästa sätt, utan istället återanvänt existerande lösningar (joomla, magento, m fl... ) så hade jag däremot kunnat tjänat mer pengar och varit mer ledig..

Sen kan man ju hyra in andra att göra ens jobb istället och skumma grädden på toppen. Då kan man också tjäna pengar och vara ledig massvis.

Fast fullt så smart är inte jag..

Jo, men om man inte vet vad som ingår i "debiterade timmar", dvs inte känner till företagande så tycker inte jag att det är konstigt att man förvånas.

Sedan undrar jag om man ska debitera timtaxa som amatör. Det jag gjort som amatör, t ex satt upp ett webbforum skull blivit billigare att köpa av ett proffs som tog 1 000 kr/tim även om jag skulle gått ner i 100 kr/tim. Men föreningen skulle inte gjort det eftersom de inte har de pengarna och jag hade både en kul och lärorik tid.

Bevaka tråden