Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig välja TV-pryttlar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi skall snart byta adress och jag tänkte "göra rätt från början" på det nya stället.

Befintligt

2st skrivare, båda nätverksskrivare
2st macar
DVD-spelare (ej inspelningsbar)
Netgear basstation (11Mbit)

Bredbandskoppling finnes. Blir nog Comhem.
Funderar på en apple Extreme basststation - kan koppla en 500GB drive i rumpan på den kanske....

Tänkte köpa en 42" Plasma TV med gott om kontakter på.

Vad jag funderar kring:

1) Datorerna skall båda kunna nå skrivarna. Baggis. avklarat.
2) Backup skall tas automatiskt (Apple Time Capsule?)
3) Apple TV för att leverera film till TV'n
Hur koppla in den ? Nätverkskabel + HDMI upp till TV'n?
4) i Datorerna finns massa iTuneslåtar.
Ett Förstärkar + högtalarsystem behövs. Frun har önskemål om högtalare i varje
rum så att hon kan "ta med sig" musiken till annat rum.
Det behövs inte fjärrkontroll i varje rum eller så avancerat.
Enkelt och bra räcker. Har inget emot att dra kabel.

5 Inspelningsbar DVD eller på HD kanske, som kan pillas med i Macen och
sedan visas genom Apple TV burken ?

6 Jag skulle vilja köra Apple på de grejer som går, men om man får vettiga
mervärden ur annat och samma enkelhet ur annat så låt gå för det.

Jag är 41 år gammal, lätt bullerskadad, tämligen ointresserad av flashiga märken och "brutalsnyggt ljud i Cerwin-Vega XGM-4000 till 40 000kr för ett "paket") (ni fattar)
Så, 10000 för en NAD/Denonstärkare är inte riktigt vad jag letar efter.

Tips idéer? Ajjabajja?

Jag vill gärna höra de där "Så här skulle jag gjort".

Så, sälj mig din idé !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 22:08

Ja, det där tekniska har jag inte så mycket koll på. Men nåt jag gillar är snygga installationer.
(tvärtemot hur det ser ut hemma hos mig alltså)

Håller ni på att bygga nytt? Tänk i så fall igenom alla platser där ni vill ha högtalare tv-apparater, datorer, skrivare mm och dra tomrör i väggarna till alla platser - och sen lite till

Då blir det fint och prydligt utan en massa sladdar överallt

Kommer troligen flytta till nybyggd lgh från fallfärdigt hus...

Jag har ingen susning om de tekniska prylarna du tar upp så det får bli lite små kommentarer, take it or leave it ➽

① Varför två skrivare ? Behåll den bästa/nyaste så spar ni in utrymme. Har själv en multimaskin med kopiator/scanner/skrivare som är liten men bra.
② Comhem har jag sedan några år och det har fungerat bra. Du känner väl till ComBo?
Om du tar både telefon, bredband och TV genom dom så betalar du inte för den billigaste. För min del innebär det att jag bara betalar ca 20 kr i månaden i telefonavgift. Jag har "tjatat" mig till en billigare bredbandsavgift (behålla erbjudande-priset efter att ett år gått).
③ Varför inte en inbyggd DVD-spelare i TV så du slipper en till maskin med sladd ?
④ Musiklyssnandet; är det inte smidigare att ladda ned musik på en iPod och ta med sig runt i lägenheten ? Eller brukar ni lyssna på samma musik hemma ? Där sparar du förstärkare och högtalare och mycket pengar.
⑤ Trådlöst är melodin tycker jag. Är lägenheten mindre än huset så satsa på att använda mycket Blåtand och trådlöst bredband. Sitter själv var som helst i lägenheten med mina datorer. Jag har trådlöst headset och Skype för att ringa och då kan jag också sitta var som helst (inom 10 meter).

1) En laser för svartvita skit-utskrifter. En Färg-bläckis kommer, med nätverkskoppling för färg/foto. Plats finns nog.

2) ComBo? Dunno!? Vi har inte flyttat än, vi har bara en idé om vart vi vill bo.
Det låter bra, men det är för tidigt säga ngt, gud vet vad Telia hittar på om fyra
månader....

3) Jag har redan valt TV'n. En Pansatronic TH-42PX70 (42" Plasma).
Tror nog det blir OK att ha en box vid sidan på för DVD/Video etc.

4) Vill inte gå omkring med spelare i örat hemma, gör det ju 8.6 timmar om dagen på Volvo...

5) Mari's bärbara pratar givetvis via trådlöst. Kommer köpa en snabb accesspunkt
(Apples troligen). Fotoskrivaren är också Wifi. Min iMac har jag valet att köra tråd
eller trådlöst. Lasern vill ha kabel...
Att överföra musiken trådlöst mellan flera högtalare tycker jag verkar slöseri med
bandbredd, det går att dra kabel snyggt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-17 23:26
Ursprungligen av Goflorp:

Min iMac har jag valet att köra tråd
eller trådlöst. Lasern vill ha kabel...

Min iMac fick betydligt snabbare Internetförbindelse då jag kopplade in sladden. Det blev typ 4-5 gånger snabbare. Och då har jag ändå Apples senaste Airport.

pratat med min privata teknikkonsult (tack Per-Anders) och fått en del idéer.

Ursprungligen av Goflorp:

2) Backup skall tas automatiskt (Apple Time Capsule?)

Eller AirPort Extreme (eller liknande som stödjer delning av extern hårddisk) + den där hårddisken som du skrev om. Funkar lika bra. Men Time Capsule är säkert skitbra.

Citat:

3) Apple TV för att leverera film till TV'n
Hur koppla in den ? Nätverkskabel + HDMI upp till TV'n?

Du behöver inte någon nätverkskabel, den har AirPort-kort i sig så du kan skicka trådlöst till den. HDMI eller komponent. Se gärna Apple TV-FAQ:en som jag tagit initiativ till att skapa.

Citat:

4) i Datorerna finns massa iTuneslåtar.
Ett Förstärkar + högtalarsystem behövs. Frun har önskemål om högtalare i varje
rum så att hon kan "ta med sig" musiken till annat rum.
Det behövs inte fjärrkontroll i varje rum eller så avancerat.
Enkelt och bra räcker. Har inget emot att dra kabel.

www.hifiklubben.se, till exempel. När det gäller anläggningar handlar det om att lyssna själv. Det är en smaksak med stort S! Men du behöver ju minst 2 högtalare i varje rum som ni vill ha högtalare, därför måste du ha en förstärkare eller receiver med tillräckligt många högtalarutgångar. Men du måste matcha högtalare och högtalarutgångar också, måste vara rätt watt- och ohm-antal. Snacka med KUNNIG personal som kan hjälpa dig i träsket och tänk på att högtalare i badrummet ska vara anpassade för fuktiga miljöer!

Citat:

5 Inspelningsbar DVD eller på HD kanske, som kan pillas med i Macen och
sedan visas genom Apple TV burken ?

Kanske lika bra att spela in direkt i macen då? EyeTv, eller liknande kanske vore något? För att slippa föra över och sånt och dessutom, har du spelat in det på en 4000 kronorsburk, vill du väl inte behöva föra över det till något annat för att spela upp det?

Citat:

6 Jag skulle vilja köra Apple på de grejer som går, men om man får vettiga
mervärden ur annat och samma enkelhet ur annat så låt gå för det.

Jag är 41 år gammal, lätt bullerskadad, tämligen ointresserad av flashiga märken och "brutalsnyggt ljud i Cerwin-Vega XGM-4000 till 40 000kr för ett "paket") (ni fattar)
Så, 10000 för en NAD/Denonstärkare är inte riktigt vad jag letar efter.

Sant. Jag tycker att HiFi-klubben har många bra grejer för mycket lägre priser än 10000:-. Jag skulle själv inte lägga ner mer än 5000 (tror jag) för en förstärkare och med högtalare inte mer än 6000:-. Anledningen är så enkel som att jag troligtvis inte kommer tycka att ett paket för 10.000:- låter bättre! Man kan hitta väldigt bra grejer för väldigt bra priser, men lyssna först är alltid en regel och jag anser att Siba, OnOff och liknande inte kan mäta sig med vare sig kvalitetsutbud eller kompetens/bemötande mot t.ex HiFi-klubben.

Hade jag fått välja, låt oss säga att jag hade haft en budget på 30.000:-, så hade jag nog kört på en
- Tv i Full HD så att man kan ha så hög upplösning som möjligt (för bruk med en dator). Skulle dock aldrig i mitt liv pynta mer än 15.000:- för en tv, då det är den pryl jag använder minst i hela hemmet. MacBooken, stereon och köksutrustningen är typ det enda jag använder!
- Apple Tv eller en Mac Mini. Valet är svårt. Mac Mini är överflödig. Behöver inte mer datorer, men jag vill kunna spela in på den, med till exempel EyeTv. Det kan man ju inte med en Apple Tv. Men samtidigt är Apple Tv billig, fräck och fungerar som AirTunes-station. Tror att jag hade valt den faktiskt.
- En AirPort Extreme + Extern hårddisk för både Time Machine och Mediabibliotek.
- En förstärkare / receiver + högtalare för totalt MAX 6-8.000:-, men då ska det fan låta bra Jag är inte märkesfixerad (mer än Apple höhö), till skillnad från min morbror som precis har beställt ett Bang & Olufsen-ljudsystem för 260 000:-:$
Sinnessjukt.

Sen hade jag kopplat Apple Tv till Tvn och förstärkaren / receivern och samtidigt flyttat ut min AirPort Express i köket till ministereon så att jag hade AirTunes i köket och i vardagsrummet! Finemang!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-19 06:46

OT - henkebarn, 04.16! Är du uppe sent eller tidigt uppe?

Ursprungligen av Eva:

OT - henkebarn, 04.16! Är du uppe sent eller tidigt uppe?

Jag jobbar natt Nattportier!

Tack, grymt bra svar!

Tänkte inte på att ATV'n har Airport inbyggt och att jag ju kan koppla en extern HD till en Extremestation. Det blir hur som helst ATV framför en Mini - frugan vill nog inte ha en dator till för att kolla på film.....

Jag funderade och läste lite annorstädes att det kanske kan funka med en MiniStereo ( Typ: Den här) och sedan en sån där FM-transmitter och så får 91,9MHz vara husets frekvens...
Fördelar ; Billigt, man kan spela vad man vill i vilket rum som helst.
Osäkert: Ljudkvalitet via FM-transmittern

TV'n blir en som rekommenderades i en annan tråd här till Matsolov, Panasonic 42" plasma, 9990:- just nu på Siba, lägger till CA-modul och väggfäste (ca 1000:-)

1
Bevaka tråden