Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är era gemensamma kalendrar för arbetsgrupper uppbyggda?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är era gemensamma kalendrar för arbetsgrupper uppbyggda?

Jag vill gärna höra om era exempel både vad gäller programvara för klient och server samt hur många/vilka kalendrar ni använder.

Vi har en blandad miljö, där de flesta använder Mac och iCal samt några som använder Win XP och Outlook. Idag har vi inte ett gemensamt arbetssätt. Detta tänkte jag alltså ändra på.

Är 14 stycken personer som arbetar i olika konstellationer med arbetsgrupper som sätter upp egna milstenar och har egna deadlines på projektbasis. Vi arbetar dessutom ofta med utomstående som på något vis bör kunna passas in i vår struktur utan för mycket krångel och helst oavsett om de kör Mac/Win eller något annat operativsystem.

Det bör finnas fyra olika typer av kalendrar förmodar jag. Per kund (typ kunden flyttar, har fest), per projekt (uppstartsmöte, lansering et cetera) , per person (typ Lisa är hos tandläkaren), och för företaget (typ konferensrummet är bokat).

Alla basfunktioner ska fungera, som att boka möten i varandras kalendrar, prenumerera på kalendrar et cetera. Vi baserar dessutom våra priser på nedlagd tid så personalen är van att tidredovisa även om detta idag inte görs i någon kalender.

Den programvara jag har tittat närmast på är kalenderfunktionen i Leopard (iCal-server) och det lilla tilläggsprogrammet BusySync.

iCal server kommer nog inte möta alla kraven. På mitt jobb använder vi Kerio mailserver och den funkar med outlook, entourage, ical, active sync-mobiler och har en bra webmail/kalender.

De andra alternativen har jag in så bra koll på. google+busysync +något på PC-sidan kanske.. men mer än så vet jag inte.

Jag har precis börjat använda/titta på Plaxo som är en gratis webbtjänst med klienter till både Mac och PC för att synka både kalender och adressbok, och på macen ser det faktiskt mycket snyggt ut med integrering av Adressboken, Mail och iCal.

Sen kan man i sitt Plaxo-konto dessutom synka mot andra system (google calender). kort och gott verkar detta mycket lovande, men jag har ännu inte använt PC-sidans Plaxostöd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-19 14:03

Har ingen erfarenhet av det här själv, men det är säkert värt att titta på. http://www.zimbra.com/products/desktop_compatibility.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 14:33

Röstar för Keiro om ni ska driva det själva, annars för Hosted Exchange på annan adress

Tack för de olika alternativen. Ska försöka köra ett test av dem redan nästa vecka.

Ingen som har specifika tips på hur man bör lägga upp det med kalendrarna?

Duger mitt första utkast med fyra stycken: Per kund (typ kunden flyttar, har fest), per projekt (uppstartsmöte, lansering et cetera) , per person (typ Lisa är hos tandläkaren), och för företaget (typ konferensrummet är bokat), eller bör man lägga upp det annorlunda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 01:24

Vi har bara per kund, per person(personal) samt resurser(som vi aldrig använder)
(vi är för få)

/Tangen

Per projekt verkar roddigt, men det beror så klart på hur era projekt ser ut, vi har ca 10 - 15 aktiva kunder men kanske 50 aktiva projekt, det skulle bli för rörigt att ge alla projekt egna kalendrar. men det är ju vi det

/Tangen

En gång i tiden hjälpte jag ett litet företag att fixa en gemensam kalender.
Mest för att kunna se vad alla gjorde, vem var på kundbesök etc.

Faktum var att det enklaste var Palm Computings Desktopprogram.
Det var gratis och klarade enkla uppgifter. Fanns både för Mac och PC.

Om det funkar i ditt fall eller är alldeles för klent det vete tusan.
Men att utvärdera det borde ju bara kosta lite tid...

Jag röstar för Kerio MailServer som har stöd för både iCal (både Mac OS 10.4 och nya iCalServer i 10.5), Entourage och Outlook. Dessutom enkel att sätta upp och handha.
Finns att utvädera hos www.kerio.eu/kms_download.html

1
Bevaka tråden