Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övergivna platser

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 00:29

OK, kan ha postats förut, kanske tom av mig. Men den här sidan är för fascinerande för att inte posta med jämna mellanrum. Är om övergivna platser i Europa. På vissa bilder är det som om folk bara ställt sig upp och gått för att aldrig komma tillbaka.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

Väldigt fascinerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 00:23

Länge sedan man tänkte på såna grejer, bra sida - tack för tipset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 11:39

Får mig att tänka till lite. Vissa bilder känns det verkligen som om folk har ställt sig upp och gått på minuten. Spännande att tänka på alla livsöden och att i varenda av lägenheterna eller kontorsrummen har det funnits människor som tillbringar massor med tid. Spännande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 19:21

Spenderade 2 timmar med att gå igenom olika ställen, grymt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 19:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 20:11

Fantastiskt. Bara jag som går igång på sådan här arkitektur? http://iloblog.inspektionsverket.se/www?ShowFile&image=1202235638.jpeg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 20:51

Nej då, få saker är så bra som sådana - för lite sånt i dagens "moderna" samhälle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:00
Ursprungligen av Tangen:

Nej då, få saker är så bra som sådana - för lite sånt i dagens "moderna" samhälle

Skulle de ha mer av den här designen skulle de få bygga hur högt som helst i Stockholm. Kanske de skulle ha tänkt på när de byggde bankkomplexen på hamngatan... Sweet moses vad de är fula!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:04

Ryssland är fullt av snygga grejer.
Vill ha mer sånt här, har pratat med en del arkitekter om det, men det är inte någon som vill lyssna på det örat, dom tycker att det känns tyskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:05

Det är ju bara snygga stengrejer. Nästa stora projekt jag drar igång ska jag lobba för detta, och rapportera till denna tråd.
/Tangen

Det jag tycker är mest fascinerande är att man har fått lämna så mycket skrot efter sig. En del av de där platserna har en del charm, men i så fall ska man ju rusta upp det och använda det till något vettigt. I annat fall bör det rivas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:41
Ursprungligen av Tangen:

Ryssland är fullt av snygga grejer.
Vill ha mer sånt här, har pratat med en del arkitekter om det, men det är inte någon som vill lyssna på det örat, dom tycker att det känns tyskt.

Lite Germania-vibbar menar du?

Ursprungligen av Marcus K:

Det jag tycker är mest fascinerande är att man har fått lämna så mycket skrot efter sig. En del av de där platserna har en del charm, men i så fall ska man ju rusta upp det och använda det till något vettigt. I annat fall bör det rivas.

Tänkte också på det. Varför får Kodak lämna sina lokaler på det sättet? Även om de bara hyrt tycker jag att de borde städa upp efter sig.
Jag känner inte att dessa ställen måste finnas kvar. Snarare tvärtom. Alltid kul med förändring.
Konstigt att alla är så rädda för förändring. På någon av sidorna ovan rapporterades det om protestlistor för att riva Fagersjö, ett nedgånget område. Spelar ingen roll, bevara bevara bevara. Som att miljonområdena från början av 60-talet kan restaureras i all evighet.
Svensson, bara för du gått runt som liten kotte där med pappa i ena handen och ballong i andra så betyder det inte att allt måste bevaras. Se bara på slussen, ett sönderruttnat skithål från 30-talet som folk vill bevara.

Imponerande sajter, tragiskt att se vilka öden små sammhällen gått tillmötes.

På tal om att saker bara får stå. Ett exempel är Kyrkö mosse i Ryd. Förvisso bilhistoria, förvisso väldigt vackert - men helt sjukt att det tillåts stå och förstöra naturen år efter år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 08:46
Ursprungligen av acke:

Lite Germania-vibbar menar du?

Nja, mycket av det här är väl betydligt mer DDR än Germania. Eller man kanske syftar på den storskaliga industri-arkitekturen i Ruhrområdet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 21:11
Ursprungligen av C-mon:

Nja, mycket av det här är väl betydligt mer DDR än Germania. Eller man kanske syftar på den storskaliga industri-arkitekturen i Ruhrområdet?

Tänkte mer på svar till Tangen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-21 09:04

Kolla in denna sida oxå, visserligen på kinesiska men man kan ju titta på bilderna.
http://home.f01.itscom.net/spiral/research.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-23 00:46

Det är riktigt häftigt. Minns framförallt att jag blev riktigt imponerad av en lyxvilla som jag läste om på Flashbacks Urban-Exploration-avdelning.

För övrigt blir man rätt så överraskad när man ser att folk i sin egen lilla by på 5000 personer håller på och undersöker omgivningarna och lägger upp bilder på det.
(Att sedan få reda på att det är bästa kompisens lillebror gjorde inte saken konstigare).

Hittade tråden: http://www.flashback.info/showthread.php?t=470779

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 01:07

Ja lite Speer så där, men snyggt är snyggt - i min värld

1
Bevaka tråden