Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har köpt en sån där iPod! –Nej, en portabel mp3-spelare!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni har varit med om det. En kompis som inte är lika såld på äpplen har tjackat en creative mp3-spelare och säger glatt:
–I dag köpte jag en iPod!
Vi som kan skilja på äpplen och päron replikerar då snabbt:
–Nej, du har köpt en portabel mp3-spelare.
–Whatever.

Vad jag funderar på är hur bra eller dålig en sammanblandning av produkten och varumärket är? DN hade en liten underhållande text om det för ett tag sedan, och de verkar mena att det verkar negativt för företaget som får sin produkt att bli synonymt med alla liknande produkter.

Jag vet inte alls, för jag kan inget om något sådant, men kan det inte vara positivt om alla knallar in en affär och säger att de vill ha en iPod när de egentligen menar en portabel mediaspelare? Min tjejkompis ber ofta om att få en "Martini" som appertif, när hon egentligen kan tänka sig vilken dry Vermouth som helst, och blir alltid serverad ett glas från den italienska tillverkaren...

iPod har blivit musikspelarvärldens Plywood och Plexiglas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 17:26

Det är klart det blir ett problem när ett varumärke blir synonymt med hela produktgruppen. iPod är nära.

Det behöver inte vara negativt för Apple, men det kan bli

Caterpillar = Bulldozer
Vespa = Scooter

Sådana här sammanblandningar har vi väl råkt ut för sedan yngre medeltid skulle jag tro.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-22 19:45

Senaste tiden är det många som klagar på Airport, i själva verket sitter folk med krassliga routers och USB-pinnar från D-Link och Netgear.

Termos, dvs en behållare för varma drycker.
Thermos™

I vissa fall är nog detta positivt men kan säker vara negativt i ganska många fall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varumärkesord

Själv så älskar jag den grimasen folk gör när någon på Siba pekar på en Creative Zen Stone/plus/Extra/light/player och frågar "vad kostar den där iPoden?"

Problemet är inte så stort för Apple eftersom de håller en så hög utvecklingstakt med sina iPods. Konkurrenterna som också kallas iPods av konsumenterna kan inte hänga med i utvecklingen och utgör därför inte något hot. Om Apple skulle stå still länge som de gjorde i början av 90-talet utan patent som skyddar så är marknaden plötsligt full av "me-too" produkter som är svåra att särskilja för den ointresserade (jfr Windows 95 på billiga Compaq osv).

1
Bevaka tråden