Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Hitta på nått"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-04-28 19:51

Kära bullen...

Jag tänkte försöka rädda mitt förhållande och förslog att vi skulle hitta på något riktigt roligt tillsammans. Men.. Vad ska man hitta på egentligen?
Jag har funderat lite på att gå på grönalund eller åka gokart, men jag vägrar tro att det är det enda man kan göra i stockholm.

Som ni ser så är min fantasi väldigt begränsad och skulle verkligen behöva lite hjälp på traven!
Kan tillägga att hon är 18, gillar indy-rock och husdjur om det skulle vara till någon hjälp.

Varför inte börja med ett biobesök (hon väljer och du säger ja även om du inte gillar filmen) så ni kan kramas i mörkret. Gå sedan och ät på något mysigt ställe, gärna en italienskt restaurang så du kan putta över den sista köttbullen till henne ! Var uppmärksam och lyssna på det hon vill prata om. Avsluta med en promenad och se på hur Gamla stan speglar sig i vattnet. Föreslå en picnic på Djurgården nästa helg. Resten får ni klura ut själva.

Ja, jag vet inget märkvärdigt men en säker klassiker. Det viktiga är att du fokuserar på henne och er relation. Ha mobiltelefonen avstängd. Go for it !

Säg gärna att du stänger av mobilen, att det här är hennes tid.

mkt snygg gest som kvinns brukar uppskatta.

Åka gocart kan vara ngt om ni aldrig gjort det förut, en ny upplevelse tillsammans...
Annars, ta ngt annat.

Just det där med att göra ngt knäppt som man inte brukar göra...

Jag har haft en och annan knäpp date. På en skjutbana med en polare som instruktör, knallade massa stora grejer...

På studiebesök under jorden när de byggde Götatunneln (Buss ner i ett jävla stort svart hål). Marstrands fästning (som egentigen heter Carlstens Fästning), Elfsborgs fästning i hamninloppet.

Säkert finns liknande saker i Stockholm...

  • Medlem
  • 2008-04-28 22:30
Ursprungligen av Goflorp:

Säg gärna att du stänger av mobilen, att det här är hennes tid.

mkt snygg gest som kvinns brukar uppskatta.

nej nej nej, det där går ju fetbort! Stäng av telefonen och låt henne märka det själv. man kan ju inte briljera med hur förstående och generös man är... Ödmjukhet is da shit!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 19:03
Ursprungligen av Baron:

nej nej nej, det där går ju fetbort! Stäng av telefonen och låt henne märka det själv. man kan ju inte briljera med hur förstående och generös man är... Ödmjukhet is da shit!

Precis det jag tänkte skriva. Det där är ett perfekt exempel på hur killar tycker de har gjort allt helt rätt men inte förstår varför tjejen nobbar. No offense, Goflorp.

Hehe.. Vi har ju alla olika erfarenheter av det motsatta könet. Själv är jag analfabet på alla kön.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-28 21:28

Åk Segway! Eller om du har riktigt stora sedlar i plånboken Luftballong!
http://www.uppner.se/segwayerbjudande.aspx

Hm, jag tror visst herrarna Goflorp och Jetwash missar att du skrev "försöka rädda mitt förhållande". Att göra eller inte göra det är frågan. Och svaret är att inte göra...för mycket. Det räcker långt med att bara vara. Har själv varit en 18-årig tjej för ett tag sedan (nåja, länge sedan då) och vet att man helst av allt vill ha en försäkran om att man verkligen betyder något för mannen, att man har en framtid ihop (oavsett om framtiden är hela livet eller en del av livet), att man är fin/söt/smart osv. Tänk enkelt med kvalitet !

För några år sedan skrev jag här på 99.se ner en lista på presenter jag gett till tidigare flickvänner i en tråd som handlade antingen om födelsedagspresenter till flickvänner eller om alla hjärtans dags presenter till flickvänner.

Så även det väldans långa nedanstående inlägget kanske inte är ett bra svar på frågan "vad skall du göra tillsammans med din flickvän" så kanske en del av dessa ideer kan ge dig någon ide på hur förslaget om vad ni skall göra kan presenteras på ett betydligt roligare sätt. Som en bonus ovanpå det så kan ju en sådan present som visar lite omtanke kommunicera något vettigt, som tex att hon betyder mycket, vilket väl är vad du vill säga?

(En del av detta är alltså ett gammalt inlägg jag skrev här, sedan flyttades en massa trådar till ett separat forum som sedan lades ner och de är därmed borta härifrån, så här kommer det igen + lite mera.)

Tips för Alla hjärtans dag-presenter

En gång om året så är det Alla hjärtans dag, här är en lista på presenter som jag här givit till en av mina tidigare flickvänner genom de 10 år vi var tillsammans.

1. Ett litet leksakskassaskåp med en påse märkt "Olas kulor" som innehåll sten- och glaskulor. Minns inte vad jag skrev på lappen/kortet men idén anspelar på det engelska uttrycket "He has completely lost his marbles", som betyder att man blivit galen. Jag ville att min dåvarande flickvän skulle ta väl hand om dem så att jag inte blev det.

2. En liten skokartong inredd för att likna en ungkarlslägenhet med några enkla möbler och husgeråd (dockskåps-saker), med dammtussar av bomull och miniatyr-smutstvätt som jag klippt ut ur en tygbit lite överallt. I lådan hade jag stoppat i någon sorts miniatyr-björn tror jag det var som höll en vissen ros i handen. På väggen hade jag klistrat stora fotografier av henne. Så skulle mitt liv vara utan henne. Väldans "corny", jag vet!

3. En annan gång när min flickvän var i England som Aupair så ritade jag en liten serie som gick ut på att jag var väldigt ensam i Sverige för min flicka hade rest över havet (ritade en båt med fiskpinnar simmandes i vattnet) och åkt till England (ritade ett ställe där det blåste så mycket att folk studsade förbi på huvudet).

Sedan ritade jag min plan: om jag skickar en drake till min flicka så kan hon flyga tillbaka på den till mig (det blåser ju som sagt väldigt mycket i England vilket hon hade berättat i sina brev till mig).

Sedan hade jag tillverkat en drake av några tändstickor, lim, papper och sytråd och dessutom målat och lackat den. Komplett med liten svans på draken med rosetter på som jag lade med i kuvertet med serien. Den tecknade serien slutade med att min flicka läste brevet, tog draken, gick ut, väntade på storm och flög i väg till Sverige till mig, så den slutade lyckligt.

Jag hoppas kunna lägga upp den serien på nätet snart.

4. En annan gång så tyckte min flickvän att jag inte behövde skriva så långa brev när hon var i England (inte för att de var tråkiga, ointressanta eller inte uppskattade, men för det tog lång tid för mig att skriva dem)..

Hon föreslog att jag bara skulle skriva ett papper, det skulle räcka. Det gjorde jag förstås. Jag använde ett blädderblockspapper för mitt nästa brev. Det gjorde succe när hon vecklade upp det vid frukostbordet hos värdfamiljen. Mamman i familjen gjorde stora ögon och sade att hon önskade att hon hade en make som gjorde sådana saker för henne och blängde på sin make.

5. En annan gång så fick hon en liten fågelbur av korg som innehöll en Barbie-docka och en gorilla och utanför så fanns det en Ken-docka eller något, en kill-docka i alla fall. På honom satt det en liten lapp där det stod "såna där". Fågelburen var öppen och alltihopa symboliserade vårt förhållande. Man kanske måste varit där för att förstå det...

6. En annan gång så fick hon en liten oval ask av trä (det finns mycket kul på Panduro som ligger på Kungsgatan i Stockholm) som jag hade målat svart utanpå och grön inuti. Inuti så fanns i en liten söt plastkrokodil som tittade uppåt och brevid honom en pratbubbla: "Vad söt du är". När man tar av locket och tittar in så verkar det som om krokodilen säger "Vad söt du är" till just dig som tittar in. Inuti locket så stod det namnsdagen och namnet i silverfärg. Använde glitter någonstans också men minns inte var.

Jag efterlyste krokodilen som faktiskt finns på bild i denna tråd.

7. En present som jag funderade på att göra var att köpa någon sorts pillerliknande godis och sedan några provrör med kork. Peta ner pillren i flaskorna och sätt sedan lappar på flaskorna som tex "Ett långt och lyckligt liv-piller", "Rikedoms-piller", "Härlig sex"-piller, "Nytt spännade jobb-piller" men anpassat till vad du tycker att din partner skulle tycka vara roligt. Dessa pillerburkar finns på Panduro Hobby bland annat.

Det viktigaste är...

Viktigaste att tänka på är väl att fundera på vad ert förhållande betyder och sedan springa runt i leksaks- och hobbyaffärer och presentbutiker och smyckesbutiker tills du kan hitta på något kul som består av flera grejer som tillsammans symboliserar eller kommuncierar vad du känner.

Sedan måste förstås personen som tar emot presenten vara rätt också, annars fungerar det ju inte. Vet inte om det fungerar att ge sådana här presenter till killar överhuvudtaget faktiskt.

Hoppas du blev inspirerad till något?

(Detta var slutet på min tidigare text om presenter till flickvänner, nedan är en ny text om en present jag gett till en kompisar och syskon)

Present till vänner, syskon
Till en god väns födelsedag köpte jag en tom första förbandslåda på Apoteket, en sådan där grön plastlåda, vill minnas att den kostade under 200:-.

Den fyllde jag sedan med attiraljer för en glad utekväll och en väldans jobbig efterföljande morgon. I lådan fanns en liten flaska sprit (minns inte sorten) för förfesten, en SL-remsa (numera kallas de för häften) för färden ner på stan och hem igen, en karta över Stockholm (turistbyrån) med en markering av var han bodde för att visa för buss eller taxichaufförer, en liten snuttefilt av rosa filt ca 10x 10 cm (om han fryser), ett litet drinkparasoll (om det regnar) och en liten nallebjörn (som sällskap). De tre senare sakerna skulle han ha när han kommer hem full och blir utslängd av sin flickvän och får sova på parkeringsplatsen. I lådan låg också huvudvärkstabletter (Apoteket förstås) och ett par billiga solglasögon (ÖB) för den efterföljande dagens kopparslagare.

Snuttefilten köpte jag på Panduro hobby, jag tyckte det var jättekul att komma in där iklädd full MC-mundering, dvs skinnjacka, läderbrallor, MC-stövlar med hjälmen under armen och gå fram till damerna på tygavdelningen och säga -"Hejsan, jag behöver en snuttefilt!"

Sedan hade jag i någon kosmetikabutik frågat efter något billigt som luktar gott för tjejer och fått en liten sprayflaska med någon sorts lotion i. På den satt en etikett "Få henne på humör-spray". Det fanns även en liten pillerburk (sådana finns på Panduro Hobby) med blå godispiller med etiketten "Få honom på humör-piller"). Det låg också i första förbandslådan.

Till mina syskons födelsedagar så brukar jag börja med att köpa en sådan där liten väska med handtag där väskan är gjord av ihopsydd kartong, sedan målar och lackar jag den i favoritfärgen för personen.

Sedan har de olika intressen, en är fascinerad av seriemördare, en annan samlar på änglar och en tredje gillar elefanter, så det är runt och leta i leksaksaffärer, videobutiker, bokaffärer och hitta på tema-presenter.

I en seriebutik hittade jag tex små statyer/dockor av kända tokdårar ur historien, däribland Jack The Ripper, den tillsammans med en skräckfilm på DVD, dödskallereflexer, massa lösgodis, någon skräck-bok och ett par andra smågreer i en svartmålad resväska blev en bra present.

Till elefantälskaren blev det tema "Åka på Safari" en tygelefant, ett par böcker om elefanter och lite broshyrer från Kolmården som jag laddade hem och skrev ut på min färgskrivare, där kan man nämligen se elefanter. Detta kompletterades med en termos, en kikare, en film till kameran, en armekniv, Maglite och något mera som passar för camping/safari. Ovanpå allt låg en massa godis och kola.

Den som gillade änglar fick en fyra supersnygga änglar jag hittat i en butik i Gamla Stan, en bok om änglar i historien och jag tror det också var med en av de många filmer som handlar om änglar som stiger ner till jorden och gör olika saker också. Hittade även bokmärken med änglar på och ovanpå allt låg det som vanligt lösgodis.

Till en gammal flickvän gjorde jag även en "Kom och hälsa på Ola i Stockholm"-låda, har ett foto någonstans, skall som jag kan hitta det.

(Jag har hittat på flera presenter än så här, men jag slutar nu, ledsen att det blev så långt!)

Senast redigerat 2008-04-29 21:53

Herrejisses, ja här råder det då knappast brist på fantasi!

Egentligen spelar det ju ingen roll vad ni GÖR.
Fan sätt er någonstans där ni får vara ifred och ta ett "vuxensnack" om det hela.

Skall vi vara ihop eller inte?

Lyssna dubbelt så mkt som man pratar.

Säga rakt ut "Jag tycker det är skitbra med att du kan laga mat", "Jag gillar inte att du petar näsan offentligt", "Jag kan inte med att du smaskar när du äter banan" "Jag älskar ditt sätt att bita mig i nacken" Ut med all skit och allt bra.

Bestäm sedan er för om ni vill fortsätta eller om ni vill lägga av.

MAn kan sällan BACKA i ett förhållande, ex gå baklänges från Sambo till Särbo..."Ta en paus" och sån skit. Lägg då hellre ner det...

För att spinna vidare på Goflorps inlägg:

Om man undrar exakt när förälskelse övergår i kärlek och när det är dags att göra slut, så kan jag rekommendera boken "Efter förälskelsen" av Tomas Böhm (1996 och 1999). (Hade den i min kurs om förhållanden, flörta mm).

Det finns tre frågor för det första och en ganska enkel regel för det senare.

När det gäller kommunikation finns en väldans bra regel i en annan bok "Öppna ditt äktenskap" (kanske lite overkill i just det här fallet), men hursom, regeln är: "Berätta vad du ser och känner men kritisera inte".

"… i min kurs om förhållanden"?! Inte undra på att mitt gick i kras.. :/

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-05-02 13:57

Oj, tack för alla förslag! Och tack taz för presenttipsen! Kan alltid behövas.

Hon och jag har redan "talat ut" om allt trubbel och vi har tillslut kommit fram till att vi aldrig gör något kul tillsammans, utan bara sitter hemma och umgås. (självklart är det mitt fel... typiskt!)
Vi tänkte hitta på något nu på söndag och jag har sagt att det är en hemlis, så jag hinner fortfarande ändra mig Jag hade tänkt att vi skulle gå runt på skansen, (för att hon tycker om djur så mycket), och sedan kolla in Quarnevalen och byggplatsen och allt vad det heter vid KTH, (för att jag tycker om öl så mycket).
Verkar det som en bra idé? Någon som vet något om Quarnevalen/byggveckan? Deras hemsida beskriver inte så noggrant..

Tack igen för tipsen!

Gå runt på en byggarbetsplats ?
Låter mer käckt än romantiskt. Jo, jag vet
att det är Teknis (min pappa, bror, farbror m fl har gått
där) men ändå...Skansen med björnungar låter
bra men varför inte ta färjan över till Slussen
ochgå till Gamla Stan eller färja till Moderna
mus'eet och fika i deras fina cafe ?

Eller så gör vad som faller er in ! Spontana
saker är bra ocksål. Ha kul !

  • Medlem
  • 2008-05-02 18:34
Ursprungligen av orrefan:

(för att jag tycker om öl så mycket).

Det där lät inte som ett jättebra argument i något sammanhang där man försöker lappa ihop ett förhållande...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-19 14:08

"Råkade" hitta in i den här diskussionen (ja, jag ser att den är från 2008) och måste då säga att det finns fantastiska, underbara, kloka och härliga "knäppskallar" och "mer vanliga skallar" här

Hur gick det med ditt förhållande orrefan, lyckades du rädda ditt förhållande? Och ni andra, är ni mer erfarna nu?

Ursprungligen av Eva:

Hur gick det med ditt förhållande orrefan, lyckades du rädda ditt förhållande? Och ni andra, är ni mer erfarna nu?

Tyvärr misstänker jag att orrefan inte är Supporter längre, alltså kan han inte läsa ditt inlägg eller svara på det... Men om han är det skulle jag också vilja veta hur det gick.

Han var senast här för ren månad sedan. Kan ingen PM:a och fråga?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-20 14:20

Det viktiga är vad man tycker och betyder för varandra, inte vad man gör tillsammans. Prata ut och analysera ert förhållande. Pauser i förhållandet eller flytta isär är inte en lösning. Man bara undviker eller skjuter upp det negativa.

Mvh,

Rei Trulsson
Diplomerad och certifierad Dr Phil-wannabe

1
Bevaka tråden