Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföring med Lazy8?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som har erfarenhet av bokföring med programmet Lazy8? Det är gratis och funkar på de flesta operativsystemen (java). Låter bra, men man vill även att det verkligen ska funka bra så man inte behöver byta program mitt i ett bokföringsår.

http://www.lazy8.nu

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-05 11:52

Jag använder lazy8 och tycker det fungerar rätt bra, det ser ju lite annorlunda ut än de bokföringsprogram man har jobbat med förr men så kostar också de betydligt mer.

Visst kan man väl exportera boken i lazy8? Jag har för mig jag exporterade och importerade i ett annat program jag utvärderade och att det fungerade.

Det kanske går att exportera och i så fall är det väl bara att köra på och se om det fungerar.

Jag testade detta program och det var en skojig upplevelse faktiskt. Här är några spridda anteckningar:

* När man anger ett datum (om man tex bara ändras 2001-04-18 till 2006 så föreslår programmet ett annat datum 0571-04-18! Tre gånger dessutom innan det ger sig.

* Som jag installerade det så angav jag att jag ville kunna ändra på verifikationer, vilket tydligen innebär att man kan radera dem, men inte ändra dem. Så då råkade jag i mitt test först skapa en verifikation, sedan ville jag ändra anteckningen på den (det kan man göra i mitt tidigare bokföringsprogram, men inte konteringen), då blev det en ny likadan verifikation när jag klickade på ändra och sedan bekräftade "Vill du skapa en ny?". Sedan försökte jag radera den som var fel, vilket lyckades, men då blev det ett hål i nummerserien. Så "Ändra" som det står på knappen betyder alltså inte ändra.

* Användargränssnittet har verkligen sina begränsningar, jag förstår varför man byggt som man gjort (tänk er en kombination av BB Edit eller Homesite och MySQL så får du en utvecklingsmiljö för programmerare som heter JEdit http://www.jedit.org/ ) och ovanpå det har man lagt till en plugin till JEdit- som är just Lazy Ledger, ett bokföringsprogram. Knapparna har därför inte riktigt logiska namn för man har knökat in ett bokföringstänkande i en editor och har haft att anpassa sig till den utvecklingsmiljö man valt.

* När man sparar så skapas automatiskt en ny verfikation och man går till den genom att klicka på nästa - inget jag greppade direkt. Så jag letade länge efter sätt att skapa en ny verifikation men det fungerade alltså inte.

* Dialogrutorna för att öppna filer, spara filer mm är hemmabyggen och liknar det man är van vid, men är inte samma sak.

* Datainmatningen är minst sagt knökig. Skriver jag ett kontonummer och trycker tab händer inget, trycker jag en gång till så raderas en siffra i kontonumret och så fortsätter det så. Enter och retur får inget att hända, utan man skriver ett kontonummer, klickar i nästa kolumn (där kontotabellen finns, om ett konto existerar så är det valt och då väljer man det igen där), sedan klickar man i debetrutan och skriver en siffra. Samma sak på raden efter. Det finns ingen funktion vad jag kan se för att lätt hoppa mellan rutorna i den Excel-arks-liknande inmatningsmiljön för verifikationer, eller för att balansera det man matat in.

* Installationsinstruktionen hänvisar till gammal information, som Mac-användare behöver man inte gå till java.sun.com och rota, det finns inbyggt i operativsystemet. Man behöver bara ladda hem JEdit som först installeras. När man sedan startar JEdit så startar installationen av Lazy Ledger. Man kan också då passa på och installera ett testföretag med flera års data i sig, för att kolla rapporter mm.

* En del grafiska besynnerligheter finns också. Ibland syns inte alla knappar man behöver, de hamnar nedanför skärmkanten och det går inte att scrolla fönstret dit, vilket går att lösa genom att ange att "ledgern" skall ligga på annan plats på skärmen (upptill). Då dyker de upp.

* Metoden att registera inkommande saldon är att registrera ett räkenskapsår före det man håller på med, däri registrera lite fejkade transaktioner, som ger ett saldo på de konton man vill skall ha det. Problemet är bara att allt måsta vara balanserat, så man kan behöva skapa några extra konton att debitera mot. (Detta står i FAQ).

* Jag lyckas inte byta företag utan att avsluta programmet, vilket väl kanske är OK ändå.

* Men vad som är lite förvånande med tanke på förutsättningarna och det visuella intrycket är att det absolut mesta fungerar - man kan få ut de rapporter man behöver, man kan bokföra sina verifikationer (om än något omständligt), programmet exporterar och importerar i SIE-format och programmet kan generera PDF-filer av de rapporter man vill ha. Man kan även hantera flera olika företag om man vill. Så är man villig att leva med bristerna (vilket Mac-användare generellt inte är), så kan detta program faktiskt fungera. Men man måste vara van vid att kämpa mot programmet som aktivt hindrar en för att åstadkomma något och tvinga det att göra som man vill, så en Windows-användare skulle nog känna sig hemma med detta.

Jag valde dock inte detta program, även om det är gratis för utseendet är viktigt för mig, liksom även smidigheten i att mata in data (man är ju utvecklare själv) så jag skulle bli pippi om jag var tvungen att klicka om och om igen för att ett program skall begripa vad jag säger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-07 01:19

Tack för en ypperlig och välarbetad recension Taz!

Minns att jag övervägde Lazy8 för ett par år sedan då det trots sina brister och egenheter har två fördelar som passar ett bokföringsprogram i ideell föreningsverksamhet:

1) Det är gratis
2) Det är plattformsoberoende i sammanhang där kassören och därmed operativsystem ofta växlar

1
Bevaka tråden