Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagen från Helvetet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar med ett mail... Applestore har skickat orden...kom 29.
Kollar när min nya Kensington Expert Mouse kan tänkas komma.
Kollar orden på Applsestore
Finns i GBG enligt UPS Web....levereras den 7:e

Så den skall ligga och mogna då ngn halvannan vecka i Tagene, GBG..? No Way.

Ringer UPS, men den skall ju komma till dig idag, den ligger för utkörning...
Jaha, vad bra. Kan du säga på ett ungefär när bilen kommer?
Nähe, kan man få kontakt med chauffören då eller be att han ringer innan.
Jasså, de har inga mobiler, nähe.
Men den kommer idag? jajamensan! Mellan 09 och 18 då...
Tänker att UPS... hela bolaget måtte väl avlönas i bananer eller nåt...

OK, ser til att vara hemma så mkt som möjligt. Vi hann ändå med att köpa skor till frugan och springa i tre affärer...poppis dojjor.

OK, hem. Orolig att grejerna missats....hmmm. ringer UPS igen. Närå, om det hade vart någon hemma hos dig hade det synts här med en statusrapport på datorn serru... ok.
Ja, skulle det bomma så åker paketet med tillbaka till Tagene.

men invänder jag. UPS kör ju aldrig hit ut till Öckerö med sina egna bilar, de överlämnar ju alltid till PEX (posten) som kör med sina gula bilar och om DE bommar leveransen lämnar de till Statoil (postens utlämningsställe)

Näe, då säger UPS kundservice. Det skulle jag sett här i datorn, det ligger antimngen på vähg till dig inom den närmaste timmen eller så kommer det komma tillbaka till Tagene. Öh? Vad är adressen frågar jag (fraktbolag skall ju vara BRA på adresser)...
Tja, Jag sitter i Bromma säger UPS-killen men i min dator står det (ger en vägbeskrivning som om jag följt den hade jag vart inloggad p åInternetcafé i OSLO nu).

Åker iväg. Till Färjan. Tar färjan över (15min), åker över hela Hisingen till Tagene/Bäckebol. Stövlar in. Möter "Fröken PMS 2007" och konstaterar att hon siktar på att ta pris även 2008....

Hon springer iväg, en trappa ner. Det dröjer.
Sedan kommer en kille och säger att nja, paketet finns...men inte här.. det är överlämnat till Posten (vad var det jag sa?) men det "har nog blivit ngt missat med datan för det står inte i datorn..."

OK, så mitt paket är iväghystat till Posten, inget Pactrac-nummer på posten, man kan inte söka på UPS-numret.
De svarar inte på Poståkeriets telefoner (3st), det börjar bli sent.

Sista chansen. OM Posten bommat blir det ju Statoil. Lyckas få tag på Statoil Hönö och bönar och ber om att de manuellt kollar på mitt namn och adress i sin pakethylla... ett riktigt sketjobb....Anki på Statoil tar uttrycket "Serviceminded" till nya nivåer och röjer genom ALLA paketen på kanske en kvart.... starkt!

Inge paket.

Nu ä jag så sur att själva rymden runt mig kröks.
Jag vill ha kaffe, lugn och ro och elda upp UPS Terminalen i Tagene

Det är väl bara luta sig tillbaka och vänta på att skiten kommer den 12:e eller nåt...

Käre GUD om du finns Varför MÅSTE Apple ha att göra med UPS, detta det sämsta av alla fraktbolag i den här kvadranten av galaxen?!

...fy fan vilken dag!

Men riktigt bra skrivet, humor...jag har skrattat jätte-mycket! tack!

Håll ut!

Mår betydligt bättre bara jag fick skriva av mig lite...

Fått kaffet och lugnet, men jag hittar inte tändstickorna...

Nu kanske jag är dum, men allt detta slit för en ny mus?

Hade det varit en dator så visst...

Äh, ett par samtal och lite åka...
Som öbo är man van....
Hade vart kul ha den här innan helgen, det var så jag tänkte.

Sen är det ju inte vilken mus som helst...

Och TNT var sju resor värre i mina ögon.

Usch. Lider med dig. Som prylnörd vet man hur jobbigt det är att hållas på sträckbänken.

Det som riktigt stör mig när man beställer paket (iaf när dom skickas med posten) är skillnaden på privata paket och företag.

Ifall jag beställer nåt från Dustin till jobbet på en måndag kl 12, då har jag det på tisdag kring lunch, förutsatt att varan fanns i lager.
Gör jag samma privat så blir paketet bli liggande i Ånge minst en dag! Taskigt är det.

Ursprungligen av Johan S:

Det som riktigt stör mig när man beställer paket (iaf när dom skickas med posten) är skillnaden på privata paket och företag.

Nästan värt att ha en firma bara för att få paketen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-05 19:09

Hur har det gått för dig med levereansen ?

Om du har fått den, hur tyckte du att den var att använda, skaffade en Marble Mouse från Logitech idag (är den enda styrkulemusen från Logitech som jag inte testat ännu. Har dock kört deras trackball i ett par år).
Men jag har kikat lite på Kensington Expert Mouse med, men vill gärna höra någons åsikter om den innan man går vidare och gör ett eventuellt införskaffande.
Har kollat runt lite och det verkar som att få butiker (läs: ingen hitils) har den inne så man kan klämma på den IRL, vilket är lite tråkigt då man vill gärna se den innan man köper den.

Ursprungligen av Drakfot:

Hur har det gått för dig med levereansen ?

Om du har fått den, hur tyckte du att den var att använda, skaffade en Marble Mouse från Logitech idag (är den enda styrkulemusen från Logitech som jag inte testat ännu. Har dock kört deras trackball i ett par år).
Men jag har kikat lite på Kensington Expert Mouse med, men vill gärna höra någons åsikter om den innan man går vidare och gör ett eventuellt införskaffande.
Har kollat runt lite och det verkar som att få butiker (läs: ingen hitils) har den inne så man kan klämma på den IRL, vilket är lite tråkigt då man vill gärna se den innan man köper den.

Jag gillar den verkligen. Den kom med posten idag, öh, ja, jag fick alltså hämta den själv på postens utlämningsställe fast jag betalt för dörr till dörr...

Musen är grym, en ratt att scrolla med, ett par knappar och en kula stor som en biljardboll! Underbart! kan ställa "ballistik" och en massa accelerationer etc, knappar, makron och olika knappar i olika program med mera.
Känslan är grymt go i den.

Jag är kanonnöjd - men du kanske hatar den - det är en UDDA grej!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-08 09:33
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är kanonnöjd - men du kanske hatar den - det är en UDDA grej!

Hehe, snarare att du hjälpt mig övertala mig själv att beställa en egen

Jag har som sagt kört alla styrkulor från Logitech, har en Cordless Trackman Optical på jobbet och hemma har jag kört med Trackman Wheel (både med och utan sladd), och nu det sista en Marble Mouse. Jag har varit väldigt nöjd med dem alla, så vanan att använda trackball finnes och nu ser det ut som att det är dags att ge sig på vad Kensington har att erbjuda (gillar ergonomi)

Tackar för input!

Update: Beställning lagd \o/

Senast redigerat 2008-05-08 10:45

Kollade noga i brevlåddan idag...nada...

Hoppas på Tisdagen.

Hata UPS...mummel...mutter...*fräs*

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-05 21:48
Ursprungligen av Goflorp:

Kollade noga i brevlåddan idag...nada...

Hoppas på Tisdagen.

Hata UPS...mummel...mutter...*fräs*


Hoppas du får den imorgon.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-07 22:38

Grattis till Kulan

För ett gäng år sen körde jag Helecopter strikes (game simulator)
och då var en sån där kula oslagbar i tanke på att flyga Helikopeter simulation...

fingertopps känsla hette det...

Det är en liten invänjningstid på den, och då har jag ändå använt kula tidigare...

Men nu börjar det flyta - speciellt med scroll-ringen runt om. Puttar till den med tummen och åker upp och ner längs inläggen...

OK, de flesta vet hur den ser ut. En kula - stor som en biljardboll i mitten och fyra knappar runt om. Runt kulan ligger en ring med små tänder på som kan roteras som ett vred höger-vänster.

Kulans rörelse flyttar muspekaren, man kan trimma och ställa in olika acceleration och sådana saker.

Ringen är scroll-plitten på en vanlig mus, denna kickar man till lite lojt med tummen...

Knapparna är lite konstiga

Man skulle ju tro att det skall vara så här

Klick Högerklick

r ring r
i kulan i
n n
g ring g

Knapp #3 Knapp #4

men då blir det så dumt att man måste sträcka sig fram med handen varje gång man vill klicka. Lösningen är att knapparna byter plats.
Klick och #3 byter plats, Högerklick och #4 byter plats..

Nu kan man ha pek, lång och ringfinger på musen, tummen används för klick, lillfingret för högerklick...ringfingret sköter scrollen jhär på 99.se med glans...

Jag skall ta några bilder och lägga upp på bloggen jag har.

...så snart jag laddat den jävla kamerans batteri....glömt stänga av den som vanligt....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-08 19:00
Ursprungligen av Goflorp:

OK, de flesta vet hur den ser ut. En kula - stor som en biljardboll i mitten och fyra knappar runt om. Runt kulan ligger en ring med små tänder på som kan roteras som ett vred höger-vänster.

Kulans rörelse flyttar muspekaren, man kan trimma och ställa in olika acceleration och sådana saker.

Ringen är scroll-plitten på en vanlig mus, denna kickar man till lite lojt med tummen...

Knapparna är lite konstiga

Man skulle ju tro att det skall vara så här

Klick Högerklick

r ring r
i kulan i
n n
g ring g

Knapp #3 Knapp #4

men då blir det så dumt att man måste sträcka sig fram med handen varje gång man vill klicka. Lösningen är att knapparna byter plats.
Klick och #3 byter plats, Högerklick och #4 byter plats..

Nu kan man ha pek, lång och ringfinger på musen, tummen används för klick, lillfingret för högerklick...ringfingret sköter scrollen jhär på 99.se med glans...

Jag skall ta några bilder och lägga upp på bloggen jag har.

...så snart jag laddat den jävla kamerans batteri....glömt stänga av den som vanligt....

Ser fram emot bilderna

Min skall tydligen ankomma någonstans runt den 15:e, skickade den till jobbet då jag troligen kommer vara där

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-09 11:18

Snabba puckar!
Idag fick jag min Kensington Expert Mouse, skickat via UPS!

Jag lade beställningen igår, och då stod det att leverans skall komma den 15:e. Jag uppdaterade sökningssidan på UPS senare på aftonen och då stod det plötsligt beräknad ankomstdag den 9:e. Och idag sitter jag här (på jobbet) med den och längtar hem

Min gissning är att eftersom jag valde att den skulle skickas till mitt arbete (och därmed kunde kryssa i att det var en arbetsadress) så kanske det är orsaken till den snabba leveransen.

Nu vill man hem och testa! ;D

Bild Kensington Expert Mouse...

Jepp, här är den, inklusive hand-wrist-grip-support-muff !

Inte fått röjt bort alla sladdar än ens...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-11 13:43
Ursprungligen av Goflorp:

Inte fått röjt bort alla sladdar än ens...

Bra att du tar upp den saken - så att vi kan vara trygg i vetskapen om att du kommer att ordna upp sladdarna senare. Skönt. Men vad är det där röda mitt i allt. En penna? Ställ den i pennstället tack!

Men angående "musen" eller vad den nu kallas - den ser intressant ut. Blir kul att få höra hur du gillar den då du använt den under några veckor.

Jag får ont i armbågen, och iskalla händer, då jag sitter alltför länge med musarbete. Det kanske skulle vara bra att växla med något annat.

Har du gjort fint och fixat till sladdarna nu?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-12 09:08
Ursprungligen av Eva:

Jag får ont i armbågen, och iskalla händer, då jag sitter alltför länge med musarbete. Det kanske skulle vara bra att växla med något annat.

Jag har använt olika trackballs över åren för att, som du nämner, kunna variera sin arbetsställning. När det kommer till möss har jag hållt mig till lite mer "anpassade" typer som ex vis Logitech DiNovo (tangentbord och mus, musen är en MX1000 eller 900 tror jag) då jag skriver en hel del (eller iaf brukade göra). När det kommer till tangentbord så har jag personligen föredragit de med en plattare layout på tangenterna (om man bortser från de gamla klasssiska KeyTronic-tangentborden som är trevliga att skriva på med).

Min reaktion är att det varit väldigt fördelaktigt att kunna variera sig mellan olika typer av möss/trackballs mm för att undvika problem med armar, handleder och händer under längre arbetspass.

Jag har bara hunnit att testa Expert Mouse under helgen och får säga att jag är väldigt nöjd. Det var som vanligt lite nytt i början iom att det är en annorlunda layout av knappar och kula än vad jag var van vid, men det satte sig ganska snart och jag fick justera om några knappar efter någon timmes användning för att passa min hållning. Där tycker jag även att Kensingtons programvara gör ett riktigt bra jobb med många anpassningsmöjligheter, något som ökar nyttan med trackballen mycket.

Om jag gjorde en hi-jack så ber jag om ursäkt, tänkte bara nämna min reaktion på trackballen hitils
Och för att flika in lite på din fråga till Goflorp, jag tycker definitivt att du skall kolla upp olika typer av möss/trackballs mm för att se om det kan underlätta för dina armar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-12 09:21
Ursprungligen av Drakfot:

jag tycker definitivt att du skall kolla upp olika typer av möss/trackballs mm för att se om det kan underlätta för dina armar

Intressant det du skrev - och jag ska definitivt ta tag i detta nu och testa någon annan typ av mus.

Det finns väl en del som använder ritplattor (ex Wacoms) för att underlätta för händer/armar eftersom man bara behöver hålla pennan lätt över skrivbordet.

Kört med Wacom med både mus och penna på plattan.
Funkar bra, pennan tar tid att vänja sig vid... men är nog bra rent ergonomiskt.

1
Bevaka tråden