Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vet vad du har i lön !

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte ta upp ett lite moraliskt dilemma.

Jag har registrerat mig på en sida för några år sedan där jag genom att notera namn och ev även personnummer på en person kan få fram personens hela personnummer, adress, civilstånd, sammanräknad inkomst, inkomst av tjänst och förmögenhet.

Det som krävs är att man ha någon form av företag (jag har enskild firma) och det kollas om uppgifterna man lämnar stämmer. Förfrågningarna kostar mellan 5-50 kr. Personen som kollas får inte veta detta.
Om man däremot vill använda denna sida som privatperson skickas det ut en kopia till den omfrågade personen.

Den här sidan är praktisk om man vill ta en kreditupplysning till de som man säljer eller köper saker/tjänster av. Nu har den här och liknande sidor fått mycket kritik för några år sedan och jag kan förstå kritiken och är mycket sparsam med att använda sidan.
Skulle vilja veta om det är fler än jag som använder sådan här sidor ? En moralisk gråzon eller OK ?

Nä, jag vet inte vad du har i lön !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 18:19

Ratsit.se ? Det är ju offentlig information, vad är det för fel med att kolla på sånt? Jag gör aldrig affärer med företag/personer som jag inte känner innan jag kollat upp dem. Ratsit är ett sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 18:28

Snart är det slut med att få veta förmögenhet eftersom det inte skulle tas upp i senaste deklarationen!

Ännu billigare är att gå till skattemyndigheten och begära fram sida 1 av personens deklaration - offentlig och de får inte fråga vem du är

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-21 18:52
Ursprungligen av Katinka:

Ännu billigare är att gå till skattemyndigheten och begära fram sida 1 av personens deklaration - offentlig och de får inte fråga vem du är

Med ett par musklick på några sekunder? Hur gör man? Isåfall faller ju Ratsit's hela affärside.

För du menar väl inte att man ska ringa eller skriva till skattemyndigheten och sedan vänta in ett brev med posten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-21 20:09
Ursprungligen av mjg:

Med ett par musklick på några sekunder? Hur gör man? Isåfall faller ju Ratsit's hela affärside.

För du menar väl inte att man ska ringa eller skriva till skattemyndigheten och sedan vänta in ett brev med posten?

Jag har för mig att skattemyndigheten har offentliga terminaler man kan slå upp sånthära på. Och ratsits affärsidé är väll att du inte ska behöva röra på dig ända dit. Underskatta inte lathet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-21 20:16
Ursprungligen av snutte:

Underskatta inte lathet.

Det var det jag menade. Tröghet och lathet gör att Ratsit slår Myndigheterna med hästlängder.
Att grejer kostar pengar är oväsentligt när alternativet är en fysisk insats och - inte minst - att det tar TID. Detta är det postmoderna samhället.
Själv betalar jag - utan att blinka - extra för prylen som säljs nere i hörnbutiken - trots att den är betydligt billigare på Storköpet 15 minuter tunnelbaneresa bort.

Det moraliska dilemmat kommer främst när klåfingriga jag inte kan låta bli att kolla upp släktingar och vänner. Då poppar det upp saker som kan förvåna. Släktingar som brukar säga att dom inte har råd med saker, visade sig ha några miljoner i förmögenhet. Häpp ! Skulle ta fram adressen till en släktings firma och upptäckte att hon skilt sig men inte berättat det för någon. Häpp !

Men ni kanske inte kollar nära och kära ? Ska väl säga att jag bara gjorde det när jag först började med sidan och inte längre. Jag vill inte få en dålig relation till släktingar. De har väl ett bra skäl till att hålla tyst om sina pengar.
Har hjälpt en yngre väninna att kolla upp om en man som hon dejtade var ogift. Det kändes däremot helt OK.

Är kanske också rädd att dessa sidor kan användas av "kriminella element". På många arbetsplatser finns det stränga sekretessregler om att lämna ut personlig information och här är det bara att gå in och få fram viktig fakta. Är det bara jag som har för mycket fantasi eller någon mer som har tänkt på det ?

Jag tror inte att "folk i allmänhet" skulle bli så glada om de insåg att det är så lätt att ta fram personlig information. Ni verkar ha större tolerans mot detta än dom jag hittills under åren har diskuterat detta med.

Nej, det är inte Ratsit.

Räcker att ringa till skatteupplysningen, har du inte SSN, så ringer du först folkbokföringen, som hjälper dig att lista ut vem som är vem.

Ursprungligen av snutte:

Jag har för mig att skattemyndigheten har offentliga terminaler man kan slå upp sånthära på. Och ratsits affärsidé är väll att du inte ska behöva röra på dig ända dit. Underskatta inte lathet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 20:12

Jag förstår inte vad det moraliska dilemmat är? Är det att personen inte får reda på vem som gjort förfrågan?

Vad är problemet? Det är offentliga uppgifter. Offentlighetsprincipen är en grundläggande princip i vårt rättssamhälle.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-21 21:29

Jag trodde att folk i allmänhet visste att det gick att få fram all möjlig information om dem. Är folk verkligen så naiva att det tror att det går att vara hemlig i Sverige? Hah.

Jag förstår vad du (KaRo) menar. Problemet med dessa sidor är att informationen idag är alldeles för lättillgänglig. Även om det är offentliga uppgifter så fanns det tidigare ett bekvämlighetsfilter som gjorde att de inte plockades fram i onödan.

Det är ju alltid som så att med en kniv kan man skära halsar eller limpa....

Offentlighetsprincipen står inskriven i vår grundlag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 23:20

När det gäller att ta upplysningar om privatpersoner utan att dom ska få veta det, så gäller det att det är av "affärsmässig" betydelse för den verksamhet man bedriver. Dvs om jag ska ta uppgifter på Goflorp, så "måste" jag ha business ihop med honom, och sedan själv velat ha ytterligare information om honom som person eftersom tex. AB´t är för nystartat för att ha en historik.

Om man har anledning att ta uppgifter tycker jag att det är ok, eller kanske til och med rekomenderbart. Om man inte har det så tycker jag att man snokar.

/Tangen

Tangen:
Du behöver inte använda Ratsit om vill bli kollega med Goflorp; det är bara att gå in på hans blog och på Flickr så får du info om hela hans liv !

Skämt åsido; ja det är väl snokar jag gör om jag kollar vänner/släktingar. Mer info ger inte alltid mer lycka utan bara mer saker som man inte kan berätta för den det berör eller för någon annan.
Vi lever i en tid där mängden information är enorm och frågan är hur man väljer ut rätt saker att tro på, fast det är en helt annan tråd förstås...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 22:03

Så länge det inte finns negativa uppgifter om mig som är offentliga, så är i alla fall jag nöjd. Dvs vad man har i skulder, anmärkningar, brottsregister och vad jag har för skonummer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-22 22:14
Ursprungligen av Reisan:

Så länge det inte finns negativa uppgifter om mig som är offentliga, så är i alla fall jag nöjd. Dvs vad man har i skulder, anmärkningar, brottsregister och vad jag har för skonummer.

Brottsregistret är inte offentligt. Men skulder (hur mycket och till vem) alltså sådana som gått till Kronofogden (inte vanliga banklån) och anmärkningar är, dom får man fram på en vanlig upplysning.

Senast redigerat 2008-05-22 22:26

Brottsregistret är visst möjligt att få utdrag från i USA, i alla fall från civilmål. Om jag söker på släktingar i USA på White Pages och betalar $59.95 så kan jag få reda på:

BACKGROUND RECORDS INCLUDE (WHEN AVAILABLE):
Current Address & History
Phone Numbers
Aliases
Tax Liens*
Bankruptcies
Small Claims Civil Judgments*
Relatives, Neighbors & Associates
Home Value
Property Ownership
Marriage & Divorce Records
State Criminal Search Includes:
Case number and charge
Offense, arrest file & disposition date
Disposition and sentence

Utan att betala får jag namn, ålder, adress, alla stater/städer personen bott i, namn på partner och anhörigas namn.

Ursprungligen av Reisan:

Så länge det inte finns negativa uppgifter om mig som är offentliga, så är i alla fall jag nöjd. Dvs vad man har i skulder, anmärkningar, brottsregister och vad jag har för skonummer.

Eller jeansstorlek. Usch!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 22:04

Efter en storm av kritik så gjorde Ratsit ett trick. Vill man snoka "anonymt" så är det bara att regga en firma - den behöver inte vara aktiv. Dessutom tror jag att dom plockade bort personnumren för privata och billigaste/minsta affärssökningen.

Ursprungligen av mjg:

Efter en storm av kritik så gjorde Ratsit ett trick. Vill man snoka "anonymt" så är det bara att regga en firma

Vad jag inte förstår är varför det skall vara en skillnad på om ett företag söker information och en privatperson.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-23 10:03
Ursprungligen av bjelkeman:

Vad jag inte förstår är varför det skall vara en skillnad på om ett företag söker information och en privatperson.

Någon saklig skillnad finns inte. Tanken är att privata bara snokar och företag har legitima skäl som gynnar svenskt näringsliv. Därför säger "reglerna" (oklart om dom kan lagföras) att man bara får söka info som företagare om man är snäll och lydig och inte stygg - man ska alltså ha "legitima skäl" - biznizskäl. Detta är givetvis bara flum, ty motsatsen kan aldrig bevisas och någon myndighet som synar företagens sökningar och kollar om dom är snälla och inte stygga - finns inte. Det går helt enkelt inte att komma åt eventuellt "missbruk". Det finns inga resurser och det har juridiskt oöverskådliga problem.

Så - at the end of the day; i verkligheten; vem som helst kan regga en enskild firma - en enkel engångshandling och sedan ligger den där - behöver inte vara aktiv och kostnaden är försumbar. Sen är det bara att göra så många "anonyma" sökningar man vill på vem som helst när som helst hur som helst. Men det kostar väl några spänn varje sökning tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 11:35

Jag förstår precis poängen med offentlighetsprincipen, och jag tycker det är bra att vi har den. Däremot skulle jag gärna vilja veta varför en privatpersons inkomst bör vara offentlig handling.

Vad gäller förmögenhet gör Rickard en viktig observation, och en sak till är att förmögenheter inte taxeras längre, så nästa år kommer de väl inte att stå med på deklarationens förstasida.

Vänligen, ylan

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-23 11:50

Det blir nog ganska grötigt om man differentierar vems inkomst som är offentlig och vems som inte är offentlig. Alla är vi ju "privatpersoner" :-D. Skall offentligheten bara gälla offentligt anställda inom kommun, landsting och stat? Skall det isåfall gälla sopåkaren liksom tjänstemannen/generaldirektören? Om inte; exakt var går gränsen? Eller är det bara offentligt valda personers inkomst som ska vara offentlig? Då blir det inte så många
Ser du problematiken? Ser du gråzonerna? Det ständiga kriget/debatten/politiserandet om VEM som ska vara offentlig och inte? gränserna förskjuts med tiden/trender. Lobbyverksamhet för att få ut en grupp ur offentligheten. Etc. Etc.

Ursprungligen av Ylan:

Jag förstår precis poängen med offentlighetsprincipen, och jag tycker det är bra att vi har den. Däremot skulle jag gärna vilja veta varför en privatpersons inkomst bör vara offentlig handling.

Vänligen, ylan

Jag tror du missförstår ylan, som jag tolkar hans inlägg menar han att allas inkomster oavsett om man är anställd inom offentlig sektor eller privat inte behöver vara en offentliguppgift.

Ursprungligen av mjg:

Det blir nog ganska grötigt om man differentierar vems inkomst som är offentlig och vems som inte är offentlig. Alla är vi ju "privatpersoner" :-D. Skall offentligheten bara gälla offentligt anställda inom kommun, landsting och stat? Skall det isåfall gälla sopåkaren liksom tjänstemannen/generaldirektören? Om inte; exakt var går gränsen? Eller är det bara offentligt valda personers inkomst som ska vara offentlig? Då blir det inte så många
Ser du problematiken? Ser du gråzonerna? Det ständiga kriget/debatten/politiserandet om VEM som ska vara offentlig och inte? gränserna förskjuts med tiden/trender. Lobbyverksamhet för att få ut en grupp ur offentligheten. Etc. Etc.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-23 12:25

Aha. Men då blir ju det bara kvar en tummetott...ett adressregister...och en stor del av svensk bizniz pajar ihop. Det är ju ofta det krävs en viss inkomst för att; få kredit, få hyreskontrakt, abbonemang, etc.

Jag är ingen advokat för den svenska extrema offentliga transparensen. Jag vill bara reducera ev. flum. Antingen har man det - eller så har man det inte. En kvinna är aldrig lite havande.

Ursprungligen av Mikael E:

Jag tror du missförstår ylan, som jag tolkar hans inlägg menar han att allas inkomster oavsett om man är anställd inom offentlig sektor eller privat inte behöver vara en offentliguppgift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 15:01
Ursprungligen av mjg:

Aha. Men då blir ju det bara kvar en tummetott...ett adressregister...och en stor del av svensk bizniz pajar ihop. Det är ju ofta det krävs en viss inkomst för att; få kredit, få hyreskontrakt, abbonemang, etc.

Jag fick visa min arbetsgivare ett utdrag ur belastningsregistret när jag sökte lärarjobb. Varför kan det inte vara så att jag tar med ett intyg om min inkomst till den kreditgivare som kräver det, i stället för att alla har tillgång till informationen. Detta med krav för kreditgivning måste väl ändå ses över, eftersom färre och färre har tillsvidareanställning.

Det är ju inte så att all information är offentlig bara för att vi har en offentlighetsprincip, utan den innebär bara att man skall ha goda skäl för att inte lämna ut information. Som det är nu menar man (vi?) att det finns goda skäl att inte offenliggöra mina sjukjournaler, men att det inte finns goda skäl att skydda mina inkomstuppgifter. Jag är inte säker på att jag håller med om att goda skäl saknas.

Men jag är öppen för goda argument

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 01:22

Jo, jag kan väl hålla med om att det inte är så trevligt att massor av information går att få fram med ett musklick - det fanns vissa fördelar när det fanns en "tröghetsfaktor", att man fick ringa runt till olika myndigheter för att få fram allt. Men å andra sidan ser jag mer fördelar med att detta hamnar under offentlighetsprincipen än att det skulle vara sekretessbelagt.

Några släktingar har jag aldrig känt mig hågad att söka på - men så är jag uppväxt i en släkt där "alla" vet att "alla" inte alltid säger hela sanningen. När det gäller pengar skulle jag inte lita på vad någon av dem sa på släktträffar - där har det alltid dragits ifrån eller lagt till, allt efter läge. Antal giftemål och skilsmässor har man inte alltid varit så öppna med och vid dödsfall har det "poppat" upp barn som ingen känt till osv. Galen släkt, tja kanske eller så "vet" vi och hyser inga illusioner som div registerutdrag skulle grusa.

När det gäller förmögenhet så ska man väl också tänka att det inte är samma sak som hög inkomst. Det finns många som har högt värderade fastigheter, aktieinnehav i eget bolag etc. som kan leda till en hög förmögenhet, men i en form som inte kan omvandlas till hög inkomst. Typexemplet är bönder, som i regel har jord, skog och verksamhet som kan vara värderade till många tiotals miljoner, men som för den skull absolut inte har något nämnvärt överskott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 08:03

Jag har inga problem om skulle ids kolla upp mig, men jag tycker att det är bra att det inte är "tillåtet". Någon i tråden nämner att det är ok om man har en firma. Det stämmer inte riktigt, ratsis har lagt upp det så.

Men det är bara tillåtet att göra om tex man har affärer med denna persons bolag och vill kontrollera mer djupt. Denna information har jag fått från vårt kreditupplysningsföretag.

/Tangen

Bevaka tråden