Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför brinner det alltid på gatan i framtiden?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-05-27 22:58

Det är en ganska löjlig science fiction-film på tv1 just nu. Huvudpersonen reser i tiden. Som ett brev på posten kommer han till framtiden och det första som syns i bild är nån sorts HumV, poliser i hjälmar och - små eldar på gatan! Varför alla dessa jävla eldar på gatan så fort en dystopiskk framtid ska skildras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:00

För att borrningarna i månen har gått fel. Hajar ju vem som helst som lyssnar. Skärp dig Baron!

  • Medlem
  • 2008-05-27 23:03

Visstja. När du säger det så kommer minnena tillbaka. Men hade månen pajat även i T1 och Flykten från New York? Det minns jag inte...

I Flykten från N.Y säger dom inget om trasig måne vad jag vill minnas.. Men där tror jag att det beror på allt trailertrash som driver omkring på gatorna o sätter eld på saker..

Edit: Och i T1 är det väl alla bombningar utförda av cyborgerna(!!) som är orsaken?

Skärpning nu Baron!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:15

Ok, vad i h*lvete hände just precis i den här filmen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:50

Ok, vad handlade den om egentligen? Sådant spännande ämne så slösas det bort på sandlejon? Tycker inte ens den han starta innan den vad slut. Värsta jag sett på länge.

Haha, det är en bra fråga. Det där kaotiska i att Poliserna tvingas ha hjälmar också, för att medborgarna är så våldsamma är också lustigt. Det är då inga optimister som gör sience fiction!

En sak jag funderat på också är att man i många serier och filmer envisas med att ha flashiga operativsystem som inte existerar. Att skaparna lagt ner extra tid i att skrapa ihop någon tarvlig animation som ska förseställa ett mind-blowing system som endast de utvalda använder! Haha, det är löjligt. Samma med all rök och dimma som genast uppbådar sig i gränder...

  • Medlem
  • 2008-06-01 00:11
Ursprungligen av henkebarn:

En sak jag funderat på också är att man i många serier och filmer envisas med att ha flashiga operativsystem som inte existerar. Att skaparna lagt ner extra tid i att skrapa ihop någon tarvlig animation som ska förseställa ett mind-blowing system som endast de utvalda använder! Haha, det är löjligt.

Och varför låter de så mycket? Så fort en graf ska ritas upp eller en status bar fylls så ska det plippa och pirrla, det låter som ett gammalt tv-spel så fort nåt händer i detta superutvecklade system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 00:13

En sak vore det väl om systemen var bättre. Finns ett fåtal exempel på bra system, Minority Report är ett exempel. Men för filmer som utspelar sig nu...kan det vara något copyright grej eller?

Bra fråga. Sen är det lustigt också när man ser futuristiska filmer som skapats för ett tiotal år sedan, där datorerna fortfarande är skitstora med enorma CRT-skärmar. Av alla grejer så trodde de att just datorerna skulle stanna i utvecklingen. Samtidigt hade man visioner om videosamtal som projicerades på väggarna, men datorerna var fortfarande år 2300 klumpiga, fula och stora

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 01:00

Varför är framtida sändningar tex hon bruden i stjärnornas krig brusiga? Borde de inte vara digitala och inspelad direkt i den lilla roboten och därför knivskarp?

Stjärnornas krig utspelar sig för länge sedan, inte i framtiden. Skärp dig Acke!

Jag tycker det vore intressant med en science fiction där allt såg ut som i broschyrerna från Jehovas vittnen, bara glada människor som strövar fritt bland tigrar och lejon (som i sin tur är kompisar med antiloper)

Förmodligen skulle det vara mycket mer skrämmande också

  • Medlem
  • 2008-05-28 08:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker det vore intressant med en science fiction där allt såg ut som i broschyrerna från Jehovas vittnen, bara glada människor som strövar fritt bland tigrar och lejon (som i sin tur är kompisar med antiloper)

Förmodligen skulle det vara mycket mer skrämmande också

Det är väl en gudomlig framtidsvsision som heter duga: tigrarna blir vegetarianer...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker det vore intressant med en science fiction där allt såg ut som i broschyrerna från Jehovas vittnen, bara glada människor som strövar fritt bland tigrar och lejon (som i sin tur är kompisar med antiloper)

Förmodligen skulle det vara mycket mer skrämmande också

Någon har läst fantomen:)
Han har ju EDEN där alla djuren är kompisar och lejon, tigrar och andra rovdjur har lärt sig äta gräs.
Där lever de tillsammans med urtidsmänniskan Hez.
/m

Ursprungligen av martinator:

Någon har läst fantomen:)
Han har ju EDEN där alla djuren är kompisar och lejon, tigrar och andra rovdjur har lärt sig äta gräs.
Där lever de tillsammans med urtidsmänniskan Hez.
/m

...som påminner om monstret från the svarta lagunen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 08:22

Läs Arthur C Clark, mycket mer positivt, tyvärr är det inte många som har blivit film.
Jag tänker på sånger från vår fjärran jord och havsfarmen och andra liknande, 2001 har nog ganska många sett.

Som vän av ordning skulle jag vilja hävda att många som benämns SCIENCE fiction som bara FICTION.

Nej arthur och aimov är två bra och trovärdiga författare.

[Även om jag läser och ser på det mesta som kommer ut]

Ursprungligen av Tangen:

Nej arthur och aimov är två bra och trovärdiga författare.

Du glömde Robert A Heinlein? Jag har ett litet altare här hemma och tillber honom varje dag. "Främling på egen planet" ändrade livet på mig.

Inte många av hans böcker har blivit film, utom Starship Troopers och The Puppet masters tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:19
Ursprungligen av Taz_1999:

Du glömde Robert A Heinlein? Jag har ett litet altare här hemma och tillber honom varje dag. "Främling på egen planet" ändrade livet på mig.

Han är givetvis med i samligen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-29 21:20
Ursprungligen av Taz_1999:

Du glömde Robert A Heinlein? Jag har ett litet altare här hemma och tillber honom varje dag. "Främling på egen planet" ändrade livet på mig.

Trevligt att se att det är fler som uppskattar Mästaren...

Hm, är det inte Hichcock som brukar kallas Mästaren ?
Mästare i spänning/skräck i alla fall. Gissar att om man frågade Medel-Svensson om
oförglömliga scener från filmer (skulle vara en rolig tråd, föresten) skulle det vara många från just H`s filmer. Nämner bara Fåglarna...jag tittade snett på fåglar länge efter jag sett den filmen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-31 17:39
Ursprungligen av Taz_1999:

Du glömde Robert A Heinlein? Jag har ett litet altare här hemma och tillber honom varje dag. "Främling på egen planet" ändrade livet på mig.

Kan väl säga något liknande även om det inte direkt gäller Stranger in a Strange Land...R.A.H lade helt klart grunden till mina politiska åsikter...framförallt med The Moon is a Harsh Mistress och Starship Troopers...
Missade chansen att träffa honom någon gång i början på 80-talet...då hade han infört regeln att han bara gav autografer till de som lämnade blod...och med sprutskräck så var det ett för stor steg att ta...:)
Läser man om honom och hans liv så får man ibland intrycket att karln var en riktigt skitstövel...men han var nog my kind of skitstövel...:)

lasselu skrev; "han bara gav autografer till de som lämnade blod..."

Låter för kinky för mig..

Ursprungligen av KaRo:

lasselu skrev; "han bara gav autografer till de som lämnade blod..."

Låter för kinky för mig..

Hahaha, hur kan du få detta till något kinky, KaRo? Vågar jag möta dig i en mörk gränd?!

Ursprungligen av Taz_1999:

Du glömde Robert A Heinlein? Jag har ett litet altare här hemma och tillber honom varje dag. "Främling på egen planet" ändrade livet på mig.

Inte många av hans böcker har blivit film, utom Starship Troopers och The Puppet masters tex.

En annan gigant att tipsa om.
Philip K Dick, ligger bakom Total Recall och Blade Runner bl a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 08:17
Ursprungligen av Goflorp:

En annan gigant att tipsa om.
Philip K Dick, ligger bakom Total Recall och Blade Runner bl a.

Det är sant, borde verkligen upp på "listan"

Men för att svara på frågan - varför det alltid brinner.

En del dystopiska framtidsskildringar handlar om att med den hastighet vi producerar avfall och lägger dessa på hög, så kommer dessa att släppa ifrån sig stora mängder med metangas, som man väljer att elda upp helt enkelt (eller så eldar man upp avfallet).

En annan variant är att man har reningsverk för avlopp inuti städerna istället för långt ifrån dem. Fantiserar man under den förutsättningen att befolkningsexplosionen leder till större och större städer så är det troligt att framtidens människor har dessa i städerna, alternativt så har städerna växt ut och förbi reningsverken som förut låg utanför städerna.

Tex har ju Henriksdals reningsverk här i Stockholm (precis vid Danviks Tull) en skorsten de regelbundet har en enorm flamma ur på flera meter. Kanske inte så exotiskt som förklaring men, men detta är science-delen i SF.

Senast redigerat 2008-05-28 12:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:27

Taz det verkar som vi har en del att prata om du och jag

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-28 14:16

Alla tuffa hackers skriver oftast även bara "override", eller något i stil med det, för att komma in i top sec system

I filmer gör folk saker på ett konstigt och övertydligt sätt.
Tex när någon skata medicin❍ i en scen lägger dom tabletten i handflatan och "kastar" in tabletten genom att föra hela handen mot munnen ! Har aldrig gjort så själv utan håller tabletten mellan pekfinger och tumme och lägger in tabletten.

Och det är alltid skumma saker bakom ett duschdraperi !

Bevaka tråden