Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera stress?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-08 23:24

Tänkte fråga er då det verkar som många av er gör mycket på dagarna så jag tänkte att ni kanske har eller har haft samma problem som det jag har nu, nämligen stress. Jag har insett att jag har problem med stress och jag tänker nu försöka göra bot på det.

Det jag nu vill fråga om någon av er har upplevt en högre form av stress och hur ni tog er ut från det eller om ni bara har småtips som kan hjälpa? Jag är öppen för förslag då jag har insett att min stress kommer att skada både mitt förhållande och min skoltid förr eller senare.

// johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:43

1. Ställ inte så höga krav på dig själv

2. Ta dig själv med en nypa salt

3. Gör saker du gillar, stanna och titta på saker tex byggnader, blommor, gatustenar vad som helst egentligen.

Det låter lite svagt kanske men det funkar bra.

Våga säga nej. Verkligen. Det är viktigt att kunna det, men ack så svårt. Det har hjälpt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:55
Ursprungligen av Snabeldrake:

Våga säga nej. Verkligen. Det är viktigt att kunna det, men ack så svårt. Det har hjälpt mig.

Viktigt, kan inte det riktigt ännu, men håller på att tränar.

Några tips som hjälpt mig en hel del:

- Ta ett papper och skriv ner allt, allt som du måste göra. Allt ifrån dom stora grejerna till dom minsta grejerna. När du är klar ska det inte finnas något du går och funderar över som inte finns med på listan. Du ska kunna tömma huvudet och veta att allt faktiskt finns nedtecknat så du behöver inte fundera på det.

- Titta på listan och se om du kan gruppera dom. För mig personligen har det blivit nio grupper men för dig kanske det blir fler än färre. Vissa saker hamnar i gruppen "någon gång i framtiden" och är inte riktigt värda att stressa upp sig för just nu.

- Det viktigaste steget: Titta på varje sak du skrivit och lägg till en extra rad: vad är nästa steg för att nå fram? Istället för "göra bokföring" som kan vara ett relativt omfattande projekt så skriver du på raden under: Samla ihop bankgiroinbetalningar och sätta in i pärm.

Det är ett betydligt mindre projekt som kanske tar 10 minuter och när du gjort det så är du på väg. Då lägger du till något annat på den raden.

Allt ovanstående är lätt att administrera i programmet Things:
Things - task management on the Mac

PS. Sedan jag började träna regelbundet så har jag blivit några snäpp piggare i sinnet och kan koncentrera mig bättre. Min flickvän blev lite chockad häromdagen när jag satte mig vid datorn och sa "nu ska jag skriva ihop en mac.se manual" och sex timmar senare hade jag fått ihop 38 sidor

Ursprungligen av High|ander:

Tänkte fråga er då det verkar som många av er gör mycket på dagarna så jag tänkte att ni kanske har eller har haft samma problem som det jag har nu, nämligen stress. Jag har insett att jag har problem med stress och jag tänker nu försöka göra bot på det.

Positiv stress är bra. Jag är -- som många andra -- som allra kreativast precis innan en deadline. Då har tankarna samlats ihop och det bara sprutar ur mig. Sådan var jag i plugget också.

Men den negativa stressen måste hanteras. När telefonen ringer, uppgifterna hopar sig och samtidigt kräver vänner och jag själv mycket. Då kan det bli jobbigt och istället för att metodiskt ta en sak i taget, kommer stressen, paniken och tillslut uppgivenheten och ingenting blir gjort.

Det går att stressa upp sig över många saker; mycket på jobbet, stökigt hemma, problem i relationen, hinner inte med åtaganden utanför jobbet etc etc. Jag vet inte vad som stressar upp dig, men för att få ett viss lugn och veta att vissa saker går att ha under hyfsad kontroll rekomenderar jag att du gör det som Björnström tipsar om.

GTD (Getting Things Done) är en poppis metod att bringa ordning i kaoset. Det kan vara ett tips att läsa lite om det och hitta guldkorn som passar just dig.

På jobbet har jag börjat med två saker för att få en överblick och minska stressen.
1. Kolla mejlen en gång i timmen. Alla notifieringar om att nya mejl finns är borttagna. En gång i i timmen går jag in i inkorgen och plöjer alla mejl. Alla får ett svar. Vissa några korta meningar om att jag tagit emot mejlet men återkommer med kommentar. Andra innehåller en snabb uppgift eller betänkande som jag agerar på direkt. De ärenden jag inte "löser" direkt skickar jag in i Things.app.

Jag håller min inkorg tom. Dvs alla mejl som jag svarat på åker i papperskorgen och de jag behöver spara och återkomma till går in i en arkivmapp. En tom inkorg är sååå avstressande.

2. Alla uppgifter som kommer in via mejl, telefon och möten hamnar i Things.app. Där efter går jag in och sorterar och grupperar dem. Placerar dem i Today, Next och Someday, Scheduled, lägger till lite taggar och sätter tider.

Hemma är jag sämre på att planera men det börjar hamna privata göromål i Things.app också; "Betala räkningar", "Ring mamma: bestäm dag för plantering vid graven" etc. På så sätt töms hjärnan och jag behöver inte känna stress för att glömma något.

Privat är jag duktig på att använda iCal. Jag har en iPhone och synkar flitigt min kalender. Då vet jag vad jag kan tacka ja och nej till utan att känna att jag bokar upp mig för mycket och inte har egentid, vilket för mig är viktigt.

Några tankar en måndag morgon. Nu ska jag ta en andra kopp kaffe och tömma inkorgen.

/c

PS. Things.app kommer till iPhone. DS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-09 10:20

Någon form av fysisk träning, nånting som du gillar att göra och som kräver 100% koncentration på nuet. Egentligen är det bara nuet som existerar, inte sant?! Har man svårt att se det, kan det vara till hjälp att dela in nuet i mindre och mindre intervaller. Till slut blir det för litet för att hinna utföra något och då måste man bara vara. Nästa steg kan vara att hitta nuet i längre och längre intervaller.

För mig är det Bujinkan Budo Taijutsu som ger mig sinnesro. Man har inte möjlighet att låta tankarna vandra, får då åker man på en propp;) Efter träningen inser man förhoppningsvis att man varit i nuet i ett par timmar. En bra sajt med info. Bujinkan To Nan Dojo

Yoga har också den effekten, man lever i andetaget som är ett annat sätt att uttrycka det. Man koncentrerar sig till max på övningen och andningen, inget annat existerar i det ögonblicket. Här och nu!

Ursprungligen av buuyuu:

För mig är det Bujinkan Budo Taijutsu som ger mig sinnesro. Efter träningen inser man förhoppningsvis att man varit i nuet i ett par timmar.

Jag tränar aikido -- även om det gått på halvfart senare året -- och alla tankar och funderingar stängs ute. Det är skönt, avstressande och givande. När jag separerade från ett 6,5 års förhållande var det behövligt andningshål.

Tyvärr så kommer stressen tillbaka -- för mig är det så -- när hakaman är vikt och jag lämnat dojon om det inte finns något system bakom att fånga upp mina uppgifter.

***

Att säga nej är en sak som gör livet enklare. Men varför har vi så svårt att säga nej?

/c

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-09 12:42

Jag tackar för all feedback som jag har fått. Mycket intressant läsning.

Jag vet att jag ställer höga krav på mig själv för att:

  1. Man vill vara någon

  2. Måste bevisa nått för andra

Det skall jag försöka ta bort.

Att säga nej är skitsvårt, dock börjar jag bli bra på det på senare tid, men långt från perfekt. Still working on it.

Har laddad ner things och börjat använda det nu. Verkar vara ett bra app att använda sig av för strukturering av projekt och mindre saker. Skall utvärdera det mera under veckan.

Mina problem har mest varit att jag har för mycket att göra och jag har viljat göra alla på samma gång, och på sätt inte gjort nått av det Det gäller ju inse sina begränsningar vilket jag är verkligen kass på

Själv är jag (trots min ålder) fortfarande väldigt rädd för vad andra ska tycka, det har alltid varit en stötesten för mig.

Genom att våga säga "nej" har det emellertid blivit mycket bättre, även om jag då och då skrivs på näsan av folk som inte förstår, eller kan ta - ett nej. (Galet!) Har blivit utnyttjad så många gånger bara för att jag varit snäll och velat vara "folk till lags", men det är slut med det nu.. Personligen brottas jag fortfarande med min stress och de bekymmer som uppkommit i dess kölvatten - jag är så att säga ingen person som har "mycket på agendan". Numer är hälsan alltid prioritet nummer ett.

Bra inlägg, allihopa!

acke skrev:
En sak som kan vara liten men viktigt för mig. Jag skriver upp det jag ska göra under dagen på en post-it. Bara för att det är så skönt att stryka över avklarade saker, med dubbla streck.
Lustigt det gör jag också ! Och så river jag efter hand ut sidan i almanackan på dagarna som har gått, så min almanacka bantar ständigt !:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:38
Ursprungligen av KaRo:

acke skrev:
En sak som kan vara liten men viktigt för mig. Jag skriver upp det jag ska göra under dagen på en post-it. Bara för att det är så skönt att stryka över avklarade saker, med dubbla streck.
Lustigt det gör jag också ! Och så river jag efter hand ut sidan i almanackan på dagarna som har gått, så min almanacka bantar ständigt !:)

Har alla saker jag ska göra på datorn men just den biten vill jag ha analog. Ska kolla på program men orkar inte sätta mig in i det just nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-11 10:09
Ursprungligen av Christian Å:

Jag tränar aikido -- även om det gått på halvfart senare året -- och alla tankar och funderingar stängs ute. Det är skönt, avstressande och givande. När jag separerade från ett 6,5 års förhållande var det behövligt andningshål.

Tyvärr så kommer stressen tillbaka -- för mig är det så -- när hakaman är vikt och jag lämnat dojon om det inte finns något system bakom att fånga upp mina uppgifter.

***

Att säga nej är en sak som gör livet enklare. Men varför har vi så svårt att säga nej?

/c

Jag hoppas jag inte låter nedsättande, men som jag ser det handlar det om självkännedom. Att lära sig att känna igen och tolka kroppens och tankarnas signaler så att man kan komma insikt och förhoppningsvis sätta saker och ting i relation till större ting. Vår 32:a stormästare hade ett klassiskt japanskt ordspråk som jag gillar: "When facing certain death, die laughing."

The road to enlightenment is long and short at the same time...

Hehe, inte lätt att försöka förklara budo, som du vet.

Ursprungligen av buuyuu:

Jag hoppas jag inte låter nedsättande, men som jag ser det handlar det om självkännedom. Att lära sig att känna igen och tolka kroppens och tankarnas signaler så att man kan komma insikt och förhoppningsvis sätta saker och ting i relation till större ting. Hehe, inte lätt att försöka förklara budo, som du vet.

Inte alls. I min värld har dock aikidons "vägen till harmoni med livskraften" landat i svenskt idrottsrörelse som mitt "andrum".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-11 11:01

Under denna helg har jag suttit och funderat på stress och allt runt omkring detta och hitta en till bov i spelet. Att jag nästan måste vara online. Är jag inte online på AIM, Jabber o.s.v. känner jag att jag hamnar efter. Nu sitter jag hemma hos min pappa under sommaren då jag sommarjobbar, och här har jag mobilt bredband vilket gör att jag an koppla ur det när jag vill. Men detta är lättare sagt än gjort. När jag har kopplat ur det, tar det inte lång tid innan jag fuderar på om jag inte borde kolla min mail och sånt.

Kan ni ge tips hur fan man får bort detta beteende? Jag antar att man måste bryta den på nått sätt, men jag kan inte själv komma på hur.

Ursprungligen av High|ander:

Kan ni ge tips hur fan man får bort detta beteende? Jag antar att man måste bryta den på nått sätt, men jag kan inte själv komma på hur.

Sitter själv 13-14 timmar per dygn framför Internet. Det finns fler med problem.

Svår fråga det där med för mycket datoranvändande. Sitter själv som mest 1 tim på jobbet vid datorn och ca 2 timmar varje kväll (men då ser jag inte på TV alls).

Internet är fantastiskt eftersom man kan få ut så mycket info kunskap och idéer av det. En varningssignal för mig är om man lägger sina känslomässiga behov i "plåtburken".
En vänskapsrelation genom datorn är ju mycket lättare än en iIRL. Det finns nog trots allt en sanning i att datorintresserade ibland kallas nördar; osociala individer. Man får väl hitta sin egen avvägning där. Tror det är en generationsfråga också. Jag känner knappt ingen i min ålder som gillar datorer. De använder sin mobiltelefon till att ringa (och inte till att SMS:a, MMS:a, surfa, skriva mail osv som jag gör) och använder sin dator till att skriva brev och kolla lite på webbsidor (och gör inte som jag och laddar inte ner roliga/nyttiga program, använder Skype, skickar video, bearbetar bilder och massor med annat roligt !). Många på 99.se är mer naturligt uppvuxna med att kommunicera genom "maskiner".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-14 06:33

jo, det är en ny generation nu, och som är mycket snabbare på att ta in information än vad vi gamla är (talar för mig själv just nu ). När jag sitter vid datorn får jag alltid det där behovet att man måste vara online så man inte missar nått. Det är skitjobbigt tycker jag, och jag har provat det ena och det andra för att få bort det, men det är skitsvårt. En bidragande faktor är ju att jag alltid vill vara duktig och så, vilket gör att man stessar upp sig och skapar hård press på sig. Jag har funderat lite på hur man tar hand om det där, men jag har inte kommit så långt än. Min bästa tanke än så länge är att bara ignorera saker och ting (typ säga nej och sånt). På så sätt får man effekten "Det jag inte ser, mår jag inte dåligt av".

Jag tror du är på rätt väg när du prövar att säga nej oftare även när det gäller datoranvändandet. Mycket här i livet är trots allt en vana. Man kan vänja sig av att göra vissa saker. Man brukar ju prata om att ha en sömnhygien när man har svårt att somna. Det innebär att tex bara använda sovrummet att sova i och inte arbeta i, att trappa ned timmen före läggdags, att inte dricka kaffe för sent osv. Tror att det går att skaffa sig en bra data-hygien. Kanske ge sig själv två (eller annan rimlig siffra) timmars datoranvändande varje kväll. Det som man inte hinner får sparas till nästa dag.

Själv har jag nog lättare eftersom nästan ingen jag känner gillar datorer, så jag pratar inte om det med andra. Ingen som kan tipsa mig om ny roliga program. I din ålder finns det nog en förväntan att man kan lite om datorer. För mig räcker det med att säga "skivverktyg" så blir jag dataproffs i bekantskapskretsen.:)

Jag har också fått den känslan att många som är dataintresserade är mycket bra på att se små detaljer vilket kan vara en inbyggd stressfaktor. Är uppvuxen med pappa och bröder som är tekniskt kunniga och kan pilla och laga saker. Men ibland måste man lyfta ögonen och se på helheten och de större sammanhangen. Titta på landskapet och inte bry sig om alla grässtrån på marken.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-14 16:16

Hm, jag tror att du är inne på något där, just det med att se på helheten. Jag skall kanske bara sitta en stund och göra det jag skall + surra lite skit på 99.se, men sen stänga av, och kanske läsa en bok eller umgås med kompisar eller motsvarande. Det kanske kan minska ner stressen lite grann.

Sen just det där med vanor är ju hemskt ibland. Det vet jag just för när jag skulle börja gå ner i vikt, gick allt bra, förutom det faktum att man alltid tar nått tillbehör till kaffet. Svårt som fan att få bort den vanan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-11 11:13
Ursprungligen av Christian Å:

Inte alls. I min värld har dock aikidons "vägen till harmoni med livskraften" landat i svenskt idrottsrörelse som mitt "andrum".

Härligt, då finns det egentligen bara ett råd:

Keep on going!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:41
Ursprungligen av Christian Å:

Att säga nej är en sak som gör livet enklare. Men varför har vi så svårt att säga nej?

Min renrakade vän du borde verkligen lära dig det. Kanske du slipper tightsen och de lena benen då.

Ursprungligen av acke:

Min renrakade vän du borde verkligen lära dig det. Kanske du slipper tightsen och de lena benen då.

Haha. Jag sa senast nej i förrgår till att komma på ett möte. Och benen är håriga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 11:10

En sak som kan vara liten men viktigt för mig. Jag skriver upp det jag ska göra under dagen på en post-it. Bara för att det är så skönt att stryka över avklarade saker, med dubbla streck.

jag tror att för att klara stress måste man LÄRA sig koppla av.

En del Terapeuter använder Fotograferande som Terapiform.
Den sjuke får låna en kamera och uppdrag att fotografera vissa saker på vissa platser.
Ex en sjö i skogen som man båda vet vart den ligger.
Det tar tid, man tvingas tänka på fotot, promenera dit och hem.. etc.

Naturen är väl öht en väldigt vanlig rehab-plats. Vi som bor på västkusten har ett kargt landskap som fungerar som ett väldig neutral/lugn bakgrund till tanke/helande-processer.

Så, vad kan man göra

Norska "Gå på tur" ?
Skaffa en kamera
Börja med ngn form av träning (Judo, fäktning, Fiskis&Svettis etc etc etc)
Läs böcker

Skriv ner saker som måste göras. Såg på Rachel Ray idag;

Delete things. Not everything needs to be done right away. In fact, some things really don’t need to be done at all. Reduce your ambition for the day or for the hour.

Delay. This isn't procrastination, but rather scheduling it for a more appropriate time. "Don't start scrubbing the grout tile right before your guests arrive."

Diminish. Take the shortcut by cutting some corners. The house doesn’t need to look perfect. Get your kids to school on time instead.

Delegate. Have someone else do it so you can arrive on time.

Det här handlade om en kvinna som stressade och alltid var sen, till ALLT.
Pubkterna ovan gjorde att hon fick tid att ägna sig åt det som var viktigt egentligen.

Mer läsning ;
Rachael Ray Show "I'm Always Late!"

1
Bevaka tråden