Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Good-bye mac.com, hello me.com.
Så står det nu på Apples hemsida efter beskedet igår att Apple .mac läggs ner och blir MobileMe. "Exchange för resten av världen" som företaget säger.

Grundtanken är att Mac, Windows, iPhone och iPod användare ska kunna synkas automatiskt - information från en enhet pushas till dom andra enheterna. På Mac krävs Apple Mail, adressboken och iCal på Windows används Outlook.

Användare på iPhone kan ladda upp sina bilder direkt till MobileMe. Priset för tjänsten är 99 dollar per år för 20GB data och familjepack kostar 149 dollar per år.

Mac.com blir alltså Me.com. Alla befintliga .mac användare blir uppgraderade automatiskt till den nya tjänsten inklusive e-postadresser.

Apple - MobileMe - Migrating

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-10 00:20

mac.com email-adresser kommer vara kvar också:

.Mac to MobileMe transition FAQ
"Will I still be able to use my mac.com email address?
Yes. You may continue to use your current mac.com email address to send and receive email just as you do today. If you have any email aliases at mac.com, they will also continue to work.

Will I be able to use a me.com email address if I want to?
Yes. In addition to your mac.com email address, you will also get an address at me.com with the same username when MobileMe is available. For example, if your current email is emily_parker@mac.com, you will get emily_parker@me.com. You can send from whichever address you choose. The choice is yours. You will still receive email sent to your mac.com address so you won’t miss any emails."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 08:12

Synd att de har kvar priset. $99 blir väl fortfarande kring 1000:- per år vilket jag tycker är på tok för dyrt. 300:- per år hade funkat.

Priset är justerat till 795:-.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 09:06

$99 per år är på tok för dyrt. $49 ska det vara eller släppa en gratis mini mobile me version där man får endast grundtjänsterna. Uselt.

//Rob

Men 20 GB lagring! Får plats med alla mina bilder där... Hm, får fundera.

BTW, är iWeb nerlagt? Ingenting om hemsidor längre.

Ursprungligen av Leftrustle:

BTW, är iWeb nerlagt? Ingenting om hemsidor längre.

Är det någon som har svar på det där?
Kommer iWebsidorna också att både ha mac.com och me.com?

Edit: Jag kan ju svara själv också...O:-)

Will MobileMe work with my Mac the way .Mac does?
Yes. With MobileMe, you’ll continue to enjoy features that take advantage of seamless integration with Mac OS X and iLife, such as:

* Back to My Mac
* Access to your iDisk in the Finder
* iWeb site publishing

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 13:11
Ursprungligen av the örjan:

Är det någon som har svar på det där?
Kommer iWebsidorna också att både ha mac.com och me.com?

Du kommer att ha tillgång till samma tjänster med tjänsten MobileMe som med nuvarande .Mac - alltså även iWeb. Det enda som jag hittat som tydligen inte kommer att vara kvar är iCards - alltså vykortstjänsten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 09:25

Frågan är också huruvida de har fixat prestandan utanför USA...

Det måste de ha gjort, om de ska köra push-mail etc. över hela världen.

  • Medlem
  • 2008-06-10 10:21

Kommer man kunna använda en egen epostadress? Eller måste man använda @me.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 10:35

Precis, sin egen domän är nog det enda som kan vara en showstopper för mig/oss... går det så blir det familjeabb för oss.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-10 10:46

Frågan är om man kommer att kunna köra både mobile.me synk och Exchange synk samtidigt från samma iPhone? Detta skulle kunna lösa mina problem som sitter med olika lösningar hos olika kunder. Skönt om man äntligen kan få alla kalendrar synkade på ett ställe...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 10:55

Helst hade jag velat kunna ha två olika profiler... så jag kan köra med exchange push för jobbmailen och mobileme för den privata... men det är nog bara önsketänkande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:17

Någon som hittat ett svar på om man kan köra egen domän via mobile me? I så fall kör jag över jobbet dit på stört så länge det fungerar som utlovat.

Det jag finner lite intressant är att Apple har en ganska tjock (till synes) lösning på mobile me, varför har de ingen liknande lösning på sitt server os? Där suger bokstavligen tjänster om man jämför med vad som utlovas på mobile me.

Ursprungligen av Erik.dv:

Någon som hittat ett svar på om man kan köra egen domän via mobile me? I så fall kör jag över jobbet dit på stört så länge det fungerar som utlovat.

Det jag finner lite intressant är att Apple har en ganska tjock (till synes) lösning på mobile me, varför har de ingen liknande lösning på sitt server os? Där suger bokstavligen tjänster om man jämför med vad som utlovas på mobile me.

Kommer i 10.6 server. Det verkar som att där kommer allt som bord varit i 10.5

Ursprungligen av mikotekniko:

Kommer i 10.6 server. Det verkar som att där kommer allt som bord varit i 10.5

Källa?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Källa?

Apple - Server - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Jo, de skriver om Push Notification i iCal. Men motsvarigheter till de andra tjänsterna i MobileMe finns väl inte där, eller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, de skriver om Push Notification i iCal. Men motsvarigheter till de andra tjänsterna i MobileMe finns väl inte där, eller?

Nej de står ju inte för alla tjänster men varför skulle bara kalendern vara push? Jag tycker det ser lovande ut

Ursprungligen av mikotekniko:

Nej de står ju inte för alla tjänster men varför skulle bara kalendern vara push? Jag tycker det ser lovande ut

Ja, men så länge det inte står uttryckligen att funktionerna finns där, så är det kanske lite väl tvärsäkert att säga "Det kommer i 10.6"?

Men hoppas kan man ju alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:20

mobileme släpps väl inte förräns i början av Juli...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 12:51

Undrar samma sak; måste jag använda me.com som adress, eller fungerar min gmail-adress lika bra?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:30

Apple kan ju bara pusha mail som är kopplad till deras server så klart. Din @mac.com/@me.com-mail pushas. Något annat har jag svårt att förestäla mig. Att dom skulle pusha andra mailkonton som finns i din Mail är alldeles för bra för att vara sant. Exchange pushar också bara konton kopplade till just den servern.
Vanlig synkning fixar dock biffen med alla konton man har i Mail - som förr alltså. jag ser pushing som ett tillägg och att vanlig synkning finns kvar. har jag fel?

Ursprungligen av Adzam 1:

Undrar samma sak; måste jag använda me.com som adress, eller fungerar min gmail-adress lika bra?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 12:43
Ursprungligen av mjg:

Apple kan ju bara pusha mail som är kopplad till deras server så klart. Din @mac.com/@me.com-mail pushas. Något annat har jag svårt att förestäla mig. Att dom skulle pusha andra mailkonton som finns i din Mail är alldeles för bra för att vara sant. Exchange pushar också bara konton kopplade till just den servern.
Vanlig synkning fixar dock biffen med alla konton man har i Mail - som förr alltså. jag ser pushing som ett tillägg och att vanlig synkning finns kvar. har jag fel?

Instämmer - Apple kan knappast hämta mail från ett annat konto och sedan "pusha" ut det - såvida du inte, som användare, kan göra det via en inställning i deras e-posttjänst och jag betvivlar starkt att Apple tänkt sig skicka ut andra tjänster mejl.

/MvH Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 17:48

Vet inte om det bara är jag som skulle tycka att det vore schysst att kunna dela på en pushad ical-kalender. Jag och min fru har ganska snurriga och upptagna liv. Lek med tanken att vi har varsin iphone kopplat till Mobile Me och är duktiga på att uppdatera med vad som planeras i våra liv. Vi hade ju direkt haft full koll på vad den andra gör. (Skrämmande tanke, jag vet ) Men skulle underlätta en hel del i vardagen. Men jag kan inte få fram att detta skulle gå och göra? Är det någon som ser detta annorlunda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:14
Ursprungligen av hawknew:

Vet inte om det bara är jag som skulle tycka att det vore schysst att kunna dela på en pushad ical-kalender. Jag och min fru har ganska snurriga och upptagna liv.

Fredrik Framtidsson

Förlåt! Ta det inte personligt, men jag kunde inte låta bli. Jag och min tjej kunde nog också behöva en push-iCal ibland.

delade kalendrar

Vet inte om jag fattar fel men denna funktion finns väl redan idag? Den bygger ju på WebDav som gör det möjligt att del dokument (t.ex. kalendrar) mellan flera användare. I iCal kan man ju via .mac publicera kalendrar och sedan låta andra prenumerera. Antar att du iofs menar att ni båda skall skriva i samma kalender, det borde ju också vara lösbart tycker jag.

Ursprungligen av hawknew:

Vet inte om det bara är jag som skulle tycka att det vore schysst att kunna dela på en pushad ical-kalender. Jag och min fru har ganska snurriga och upptagna liv. Lek med tanken att vi har varsin iphone kopplat till Mobile Me och är duktiga på att uppdatera med vad som planeras i våra liv. Vi hade ju direkt haft full koll på vad den andra gör. (Skrämmande tanke, jag vet ) Men skulle underlätta en hel del i vardagen. Men jag kan inte få fram att detta skulle gå och göra? Är det någon som ser detta annorlunda?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 11:00
Ursprungligen av Treasuremine:

Vet inte om jag fattar fel men denna funktion finns väl redan idag? Den bygger ju på WebDav som gör det möjligt att del dokument (t.ex. kalendrar) mellan flera användare. I iCal kan man ju via .mac publicera kalendrar och sedan låta andra prenumerera. Antar att du iofs menar att ni båda skall skriva i samma kalender, det borde ju också vara lösbart tycker jag.

Det är det också - skapa en kalender och lägg sedan upp den så att ni kan dela på den - på iDisk eller liknande.

Bevaka tråden