Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator skall "Återställa" i tre timmar..

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stoppade i en uppdatering igår av Quicktime.
Innan maskinen startade om så började den klaga på min Shuffle... återställ. OK.

Startade om... maskinen startar om IGEN...och igen...och igen...

Nämen vafa....!

I med Leopardskivan, bootat upp i Verktygsdelen, partitionera, radera, GUID-tabell..etc etc.. nu står den och tuggar från externa håddisken...

Please Wait... 2timmar and 41 minurer har den sagt nu en stund...

Jag har lätt tråkigt måste jag säga....

Funderar på att ut och tvätta bilen.....hmmm

Vad gör ni under Backup/återställ etc ?

16 minutes to go....

Bilen tvättad. Skrivbordet röjt.
Tyvärr glömde jag av rabarberkrämen, den brändes i botten... Shittanes!

Jamen, hur gick det nu då ?

Allt återställdes sketabra, vad gäller alla dokument, bilder och filmer etc.
Program däremot gick helt åt helvete... fått installera om i princip allt...

Så nya backuprutiner skall till - helt klart.

Tradigt, fast du vet väl vad du ska göra för att fixa till det.

Vet knappt om jag vågar nämna det men jag har ingen back-up. Lite korkat med tanke på h u r många inlägg jag läst om desperata människor som måste byta hårddisk och förlorar mycket data/program. Vad är det enklaste sättet att göra back-up ? Mina viktigaste saker finns på ett USB-minne. Vill inte ha någon extern hårddisk eftersom jag inte har så mycket jag sparar.

Hur har du lärt dig Mac ? Varit här på 99.se, gått kurs el dyl ? Funderar på en kurs så att det går lite snabbare att fatta alla finesser.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 19:34
Ursprungligen av KaRo:

Vet knappt om jag vågar nämna det men jag har ingen back-up. Lite korkat med tanke på h u r många inlägg jag läst om desperata människor som måste byta hårddisk och förlorar mycket data/program. Vad är det enklaste sättet att göra back-up ? Mina viktigaste saker finns på ett USB-minne. Vill inte ha någon extern hårddisk eftersom jag inte har så mycket jag sparar.

Mitt förslag är att du bränner backup på CD eller DVD-skivor med jämna mellanrum. Datera och sätt i plastficka eller liknande. Få det till en rutin och gör det hellre för ofta än för sällan. Så kan du slänga de äldsta backuperna efterhand.

Köp en CD eller DVD-bulk/spindel. Dvs storpack utan fodral. Och så kan du köpa till storpack plastfickor. Båda delarna är billiga. Slit och släng typ.

Tack, det var ett bra förslag ! Det kräver ju inte teknisk kunskap som jag för tillfället inte har. Och DVD-skivor har jag en hel hög hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 19:43
Ursprungligen av KaRo:

Tack, det var ett bra förslag ! Det kräver ju inte teknisk kunskap som jag för tillfället inte har. Och DVD-skivor har jag en hel hög hemma.

Ja, det är lättare och är inte så dyrt. Jag bränner DVD-backup på de viktigaste filerna som jag vill bevara, då och då. Men min riktiga backup görs via olika hårddiskar mer reguljärt och oftare. DVD-kopieringen är en extra åtgärd ifall man råkar ut för det omöjliga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 19:44
Ursprungligen av Goflorp:

Allt återställdes sketabra, vad gäller alla dokument, bilder och filmer etc.
Program däremot gick helt åt helvete... fått installera om i princip allt...

Så nya backuprutiner skall till - helt klart.

Finns massor av förslag och idéer om backup här på forumet. Jag tycker sånt är intressant och kul. Du lär få tips som passar dig, ifall du kollar runt lite här.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-12 21:24

Varför inte bara köra TimeMachine? Enklare kan det inte bli.

TimeMachine - enklare kan det inte bli ? Jodå, för mig behövs någon enklare förklaring. Det fungerar inte för mig. Trodde det var ett program men det krävs en hårddisk utanför datorn som tar emot kopiorna. Det har jag inte förstått. Borde ha förstått men det gjorde jag inte. Tänker inte köpa till någon hårdisk så det får bli DVD-skivorna alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 10:52
Ursprungligen av KaRo:

TimeMachine - enklare kan det inte bli ? Jodå, för mig behövs någon enklare förklaring. Det fungerar inte för mig. Trodde det var ett program men det krävs en hårddisk utanför datorn som tar emot kopiorna. Det har jag inte förstått. Borde ha förstått men det gjorde jag inte. Tänker inte köpa till någon hårdisk så det får bli DVD-skivorna alltså.

Fast man vill ju alltid ta backup till en annan hårddisk. Annars ligger äggen kvar i samma korg, man bara flyttar man flyttar dem lite.

Karo, låter som du inte haft en krash ännu. När det har hänt är en tusing för en backup-hårddisk värd alla pengar i världen. DVD:er känns så stökigt att hålla på med.

Ursprungligen av Goflorp:

KaRo, varför inte ta backup på en sådan här ?

NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

Tänk på att man för den dubbla storleken om man väljer en hårddisk som är lite större. Kan vara smart för då lockas man inte att ta med sig sin backuphårddisk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 22:09
Ursprungligen av High|ander:

Varför inte bara köra TimeMachine? Enklare kan det inte bli.

Ja, TM är ett enkelt sätt. Dock förutsätter det att man har OS X Leopard 10.5 eller senare. Och en partitionerad enhet eller extra hårddisk.

Ursprungligen av High|ander:

Varför inte bara köra TimeMachine? Enklare kan det inte bli.

Jodå.

Hade en LITEN HD förut som snabbt blev full så jag ställde in att den skulle låta bli backa upp programmappen (bl a) och ist fokusera på bilder/musik etc.
När jag sedan bytte till en 500GB drive så missade jag uppdatera insställningarna.

Så, SBS-relaterat helt enkelt *

*Skit-Bakom-Spakarna

Det finns bara två sorters användare – de som förlorat data, och de som ännu inte förlorat data...

Själv använder jag inte Leopard än, på min huvudmaskin, men jag måste ändå säga att TimeMachine är en otroligt elegant lösning.

För egen del använder jag lite andra backupstrategier, passande för en nerd, men om man gör en sökning här på 99 så kan man få fram många alternativ till bra backupprogram.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns bara två sorters användare – de som förlorat data, och de som ännu inte förlorat data...

Själv använder jag inte Leopard än, på min huvudmaskin, men jag måste ändå säga att TimeMachine är en otroligt elegant lösning.

För egen del använder jag lite andra backupstrategier, passande för en nerd, men om man gör en sökning här på 99 så kan man få fram många alternativ till bra backupprogram.

Nej, de som tar Backup och de som gråter när ingen ser.....

KaRo, varför inte ta backup på en sådan här ?

NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 14:43

Det finns otroligt billiga USB-hårddiskar, t.ex. här:

WEBHALLEN.com

Betydligt bättre än DVD-skivor och bara två ören dyrare per GB.

Ett 50 pack DVD-R med totalt 235 GB data kostar 355 kr = 1.51 kr/GB
En extern USB-hårddisk med 320 GB kostar 490 kr = 1.53 kr/GB

I längden blir det alltså garanterat billigare med hårddisken eftersom skivorna ju bara går att bränna en gång och sen måste köpas nya. Dessutom är det lätt värt de där lilla extra pengarna för att få en helautomatisk lösning där hårddisken bara står inkopplad och sköter sig själv med Time Machine, så att man aldrig någonsin behöver bry sig. Samt att hårddiskar inte repas för att man nuddar dem och att om du har allt på ett och samma medium är det otroligt lätt att flytta över grejerna när det är dags att köpa ny hårddisk eller när datorn väl kraschar och du behöver återställa allt.

eller varför inte en timeCapsule 1gb. Den är både time-machine-backup OCH trådlös station. Då kan KaRo bara fälla upp locket på airen hemma så sköter det sig själv. Det är så "anti-tekno" det bara kan bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 19:07

Kör själv Time Machine till min externa FireWire-skiva, och tycker det är enormt smidigt. Backuppen har redan sparat mig småjobb en mängd gånger. Korrupt Wordfil, Korrupt musikprojekt i Garageband, Lyckats radera fel stycke i en längre text etc.

Backa en timme, och endast en överkomlig mängd arbete har gått förlorat.

Tänk på om man har en något slöare burk, att Time Machine arbetar ganska ofta (en gång i timmen per originalinställning), och att USB kräver väsentligen mer processorkraft än FireWire.

En lösning är ju att man slår av TM när man skall komprimera video eller köra alla sina tunga audiopluggar, men då faller en del av det underbara med TM: När jag kopplade in min nya externa hårddisk, frågade TM om jag ville använda min nya skiva för backup, och jag svarade ja och slutade bekymra mig. Om man slår av TM, måste man ju komma ihåg att slå på igen.

Dock är TM ingen off-site-lösning, så TM skyddar mot t. ex. skivhaverier men ej brand.

Dessutom blir en av mina gamla käpphästar än mer viktig: Var inte administratör (i rättighetsmening) till vardags. Som administratör kan du med två (tror jag) musklick radera alla säkerhetskopior av en fil eller mapp.

Vänligen, ylan

Senast redigerat 2008-06-13 19:28

Goflorp:
Now were talking. Om jag köper en hårddisk skulle jag vilja ha en sådan du rekommenderar; liten, nätt och snygg. Den är slutsåld överallt och kostar för mycket för mig just nu (eftersom jag hade tänkt köpa en iPhone 3G inkl Telia-ab). Det får bli till hösten.

Gays ! Så mycket information och så lite tekniska celler i min hjärna. Puhh !

acke: Nej, någon krasch har jag inte varit med om när det gäller mina två halvårsgamla Mac-datorer. Sån´t ska väl inte hända med Mac ?;) Är nog en försiktig användare som tror på bra underhållsarbete. Jag har ofta bara 2-3 processor/sidor igång och är inte ute på några "konstiga" sidor. Det är som mina tänder. Borstar tänkerna och använder tandtråd/flurolösning varje dag och har inte haft hål på 12-13 år. Långsökt jämförelse men ni kanske förstår....Jag är som tant Grön möter IT. Fast ni kanske är för unga för att veta vem tant Grön, tant Gredilin osv var ?

Kommer att lösa det så att jag använder DVD-skivor de närmaste månaderna men får fundera på en hårddisk till hösten. Min router hemma (Siemens) fungerar bra, trots att det står i manualen att den inte klarar Mac ! Så Time Capsule är inte aktuell just nu.
Kan man spara program man köpt via en hårddisk och inte bara dokument, bilder och filmer ?

Ursprungligen av KaRo:

Gays !

Gays = Bögar
Guys = Killar

Hrmpffff!

SORRY !
Min engelska slirar lite. Jag skrev som ordet uttalas.
Det ska naturligtvis varaGuys.....(men ingen offense gay guys) !
Får hålla mig till svenska framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 18:44
Ursprungligen av KaRo:

acke: Nej, någon krasch har jag inte varit med om när det gäller mina två halvårsgamla Mac-datorer. Sån´t ska väl inte hända med Mac ?;) Är nog en försiktig användare som tror på bra underhållsarbete. Jag har ofta bara 2-3 processor/sidor igång och är inte ute på några "konstiga" sidor.

Såg din men skriver i alla fall. En hårddisk är bara en hårddisk vare sig den sitter i en Mac eller PC. Sedan finns det inget direkt sätt som minsta risken för mekaniska krasher. Även om risken att en hårddisk går sönder ökar med åldern så kan en hårddisk gå sönder exakt när som helst.

Ursprungligen av KaRo:

Kan man spara program man köpt via en hårddisk och inte bara dokument, bilder och filmer ?

Tänk på att den externa hårddisken också kan gå sönder så att lägga massor med saker på den och bara ha de där är ingen bra lösning. Är ingen backup om man bara har filen på ett ställe.

acke:
Så det är bara "tandtrollen" som man kan hålla borta med ihärdighet ? Jag misstänkte nog att det var så att en dator/en hårdisk kan lägga av när som helst men vill gärna tro att jag kan påverka själv. Har haft sådan tur med tex mina TV-apparater; hade den senaste i 100 år och den nya har fungerat länge nu också.

Nä, jag förstår att man ska ha sakerna på två ställen, dvs både på den interna och den externa hårddisken fast jag undrar fortfarande om man kan spara hela program ? De flesta kan man ladda ner via internet och aktivera genom den kod man fick vid köpet men någon gång kanske man handlar ett program. Kan inte just komma på något program just nu....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 21:44
Ursprungligen av KaRo:

acke:
Så det är bara "tandtrollen" som man kan hålla borta med ihärdighet ? Jag misstänkte nog att det var så att en dator/en hårdisk kan lägga av när som helst men vill gärna tro att jag kan påverka själv. Har haft sådan tur med tex mina TV-apparater; hade den senaste i 100 år och den nya har fungerat länge nu också.

Självklart kan du minska risken för att din hårddisk går sönder. Men detta gäller mest hårddiskar i bärbara datorer. Att undvika vissa sidor eller bara köra några program i taget spelar ingen roll.

Ursprungligen av KaRo:

Nä, jag förstår att man ska ha sakerna på två ställen, dvs både på den interna och den externa hårddisken fast jag undrar fortfarande om man kan spara hela program ? De flesta kan man ladda ner via internet och aktivera genom den kod man fick vid köpet men någon gång kanske man handlar ett program. Kan inte just komma på något program just nu....

Japp, du kan ställa in Timemachine så den säkerhetskopierar allt. Då även program och Mac OS X.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-17 22:04

fick min externa disk idag så direkt slog man igång TimeMachine och gjorde en backup. Backupen blev 40 Gbyte, och tog ungefär 40 min. Under den tiden blev det lite NFS Underground 2 och IRC:ande

Ursprungligen av KaRo:

Goflorp:
Now were talking. Om jag köper en hårddisk skulle jag vilja ha en sådan du rekommenderar; liten, nätt och snygg. Den är slutsåld överallt och kostar för mycket för mig just nu (eftersom jag hade tänkt köpa en iPhone 3G inkl Telia-ab). Det får bli till hösten.

Tror Macforum har både 500GB (=2895kr) och 1TB-varianten (=4795kr) hemma i sitt lager.

Jag har för mycket bilder/musik och egenförfattat som blir ett veritabelt helvete att återskapa. Förmodligen kommer jag bli sur i fjorton dagar och vara en pina för min omgivning... så det är BILLIGT på alla sätt att köra Time Machine.
Som en bonus kan man ju ge bort sin gamla NetGear-trådlösa-punkt till svärfar....

Programmet i Macen som sköter om'et är underbart, kolla själv under "inställningar".
På / Av ungefär...

Kommer ha det så på MacBookarna framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 00:02
Ursprungligen av Goflorp:

eller varför inte en timeCapsule 1gb. Den är både time-machine-backup OCH trådlös station. Då kan KaRo bara fälla upp locket på airen hemma så sköter det sig själv. Det är så "anti-tekno" det bara kan bli.

1tb hoppas jag annars blir den full fort, som vilken fredagkväll som helst

Bevaka tråden