Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa kontantkort i USA - Erfarenheter sökes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer att åka till USA snart och behöver ha tillgång till mobiltelefon där.

Jag har en telefon som klarar av Nät: GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 så telefonen bör fungera av det lilla jag fattar om mobiltelefoner.
Nu behöver jag ha tag på ett kontantkort. VeriSign verkar inte använda sig av SIM-kort så dom går bort men T-mobile och Virgin Mobile verkar fungera.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa ett kontantkort i USA? Vart ska man köpa, pris och vilket företag ska man välja?

Tacksam för alla svar.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 15:47

Att alla inte har sim-kort beror på att alla inte kör GSM, så du måste välja bland de som kör GSM. UMTS (3G) funkar inte heller eftersom de i USA använder en annan frekvens än vad vi gör i Europa, och telefonerna har inte dual-band-UMTS, så om du har en 3G-telefon är det viktigt att du stänger av 3G-stödet så att den inte ligger och söker efter 3G-nät hela tiden och drar slut på ditt batteri.
Vilka operatörer som finns att välja mellan beror nog också mycket på var du kommer att vara. Förrutom T-Mobile och Virgin så finns Cingular (www.cingular.com) och en hel drös till, hittade en lista på följande adress: http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/cou_us.shtml

GSM aer fullt utbyggt i USA. Storsta GSM operatorer: T-mobile, Cingular.
Jag har Tmobile och reser over hela USA.
Du kan kopa T-mobile kontant kort overallt.

MVH / Christer i Texas

Tack. Det viktigaste är att det är lätt att få tag på och det verkar inte vara några problem. Har inte hittat några riktiga priser på bara kontantkortet på deras hemsidor, men det är säkert inte dyrare än i Sverige.

Om du behover assistans kontakta mig pa christer.hiort@ericsson.com

MVH / Christer

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-06-22 13:40

Försöker väcka liv i denna tråden eftersom den är så gammal nu och det händer mycket i mobilbranschen. Ska fara till USA om 1 vecka med min mbp och iphone. Kommer vara borta en månad. Vad kan ni rekommendera för kontantkort? Rekommendera gärna något som är vettigt att surfa med också! Har en sån där huawei "puck" från 3 om man nu kan ha med den och surfa med 3g (alltså med annat abonemang)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-06 09:42

Bump. Är det fortfarande T-mobile som gäller som kontantkort i USA?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-06 22:23

Jag var i USA i somras, en månad, fick en telefonräkning på 6000SEK när jag kom hem, det var väl bara att tacka och buga, kontaktkort rekommenderas starkt om du känner att det kan svida i plånboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 11:00

@doGG Hur många minuter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 11:12

Kontantkort med iPhone i USA

Jag kommer att tillbringa en del tid i USA snart så jag skulle därför gärna ha en liknande kontantkortslösning som erbjuds i Sverige med kontantkort som innehåller surf upp till några gb. Jag är väl medveten om möjligheterna att söka upp surfzoner men det är inte alltid ett alternativ. Finns det överhuvudtaget någon kontantkortsmöjlighet som erbjuds och vilken rekommenderar ni i såfall? Om det är av betydelse så väntar jag inte så många inkommande samtal, jag prioriterar surf framför samtal och använder gärna Skype eller annan ip-telefonilösning på min iPhone om det går... Östkusten är där jag kommer att vara allra mest... Tips?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-31 22:18

Gammal tråd – aktuellt ämne.

Spenderade 20 dagar i staterna över helgerna. Comviq i all ära, men med roamingtaxa á 25/MB blir det nästan billigare att köpa kartböcker än Google Maps, inte riktigt men ändå.
Jag gjorde såhär: gick till en T-Mobile butik, förklarade att jag ville teckna två Tourist Planer. Fick snällt vänta i 20min på ledig säljare. Därefter tog det minst 20minuter till.
Behövde inte visa leg eller uppge adress, betalde kontant. 30USD + moms, typ 2-3 dollar till per (trippel-storleks) SIM-kort. Han fick ringa sin kundtjänst för att aktivera abben, därefter provringde han.

Det gäller i 21 dagar, gratis ring (1000min) & SMS inom USA, gratis SMS hela världen och 2GB. Jag brände 1,3GB, sambon något mindre. Mycket tack vare att WIFI finns överallt och är gratis. Hotellen tar inte betalt för WIFI, vilket en del gjorde i början. Samma sak med flygplatser, Schiphol vill jag minnas bara erbjöd 15min gratis förr, nu är det bara att klicka på godkänn. Och slå på VPN såklart!

Flera restauranger körde med SMS-bokning av bord, man lämnade sitt nr till personalen utanför och när det fanns ledigt bord fick man ett SMS.

Offline-kartor för Google Maps fungerade fint, laddade in kartorna för nästa dags körning på motellet på kvällen innan.
Vi körde 200mil längst de större vägarna i södern och hade god täckning. Enstaka gånger damp det ner på "E", inne i vissa byggnader tappade jag data helt. Skulle det hända på just ditt motell så har man nytta av WIFI-samtal.

Jag använde en äldre reservmobil och skapade ett extra Apple-ID. iMessage vill man inte röra när det inte strular. Fick ett par oväntade samtal från personer som trodde jag var Benny. När jänkare får samtal så står det på displayen varifrån samtalet kommer med bra noggrannhet. Internetdelning körde jag sedan till min vanliga mobil så att jag fortfarande fick meddelande dit.

Vill man kan man beställa kontantkortet till en vän/släkting i staterna – detta kommer jag göra nästa gång.

Förbrukad data ser man genom att ringa #932# och då får man fram:

Vilket stämmer riktigt bra med vad iOS anger som förbrukad data. När 2GB är slut trillar man ner på 2G hastighet.

Sammanfattningsvis, bra produkt, bra pris. Nackdelen är att man inte kan ladda på data eller ringa utomlands. Eller förresten, det har man ju Facetime Röstsamtal till. Inte många MB per samtal där inte!
Nästan full pott: 
EDIT: Nu när jag tänker efter blir jag osäker på om WIFI-samtal fungerar, körde så mycket Facetime att jag inte minns.

Santa Rosa Island, Florida, vacker men 0°C...

OT: CarPlay på en 2018 Cheva Malibu fungerar med iPhone 6, men ack så segt UI i bilen.

Senast redigerat 2018-01-31 23:15
1
Bevaka tråden