Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom det finns Nikonians och Canonicals (?) så måste det ju finnas Pentaxians.

Klubben för längdpissning, inbördes beundran, ohämmat fjäsk och skitprat runt Pentaxkameror (Pentax systemkameror, 6x7 är välkommet men där får ngn ta på sig expertmössan...)

Vi har högt i tak men vi håller oss till våra kameror, Macarna, programmen och objektiven.
Nä, objektiven måste inte vara pentax egna, RAW-konverteraren inte Pentax egna.

Vi (vi blir väl åtminstone mig + någon?) fungerar också som en service för den som står i begrepp att kanske skaffa sig en Pentaxkamera.

Tillsammans klarar vi av att pajja vilken nördimeter som helst!

Själv utropar jag mig till Medlem Nummer 1 i Pentaxians.

lite nyttiga länkar för den vetgirige.

Lite nyttiga Pentaxlänkar

PENTAX Europe GmbH (Tyskland), filial Sverige - PENTAX Sverige

Bruksanvisningar
PENTAX Sverige

Lite info om blixtar, Vistakompabilitet mm
Digital Support; Frågor & Svar - PENTAX Sverige

Forum (Engelska)
Welcome to PentaxForums.com- The internet's first full-scale Pentax community and forum!

Den utmärkta test-siten digital photography Review:

Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ
Pentax K20D: 1. Introduction:

Wikipedia om pentax (nördpoäng!)
Pentax - Wikipedia, the free encyclopedia

En Sökning på Pentax på flickR (We found 863,507 results matching pentax. )
Flickr: Search

En intressant fotograf på FlickR med en K20D
Flickr: /\ltus' Photostream

K20D-tester
Camera Test: Pentax K20D - - PopPhotoMarch 2008

Pentax K20D DSLR Digital SLR Review

Pentax K20D Review

Svenska Tidningen FOTO, testar i Nummer 6/2008 K20D/GX20
Artikeln kan köpas för 15:- på deras web

TidningenFoto Nr 7/2008 har ett test med flera kameror i samma klass (D300, D40 etc) och K20D

Senast redigerat 2008-06-24 23:22

Pentax MV - 1981 - (den med det grön-gul-röda trafikljuset i sökaren)
Pentax Super A (lever än) - 1985
Makinon 75-150 (köpt och såld med MV-n)
Tokina 28/2.8
Tokina 28/2.8 (när den första var utsliten)
Pentax KA 50/1.4 (favorit på resande fot)
Pentax K 200/4 (kvalitet)
Tokina 70-210/4-5.6 (bra men tröttnade - någon som vill köpa?)
Tokina 17/3.5 ((inköpt billigt typ 1999 efter ha varit hyllvärmare i en kinesisk fotobutik) Tokina RMC 17mm f/3.5 Review / Lab Test Report
Diverse Pentax K-tillbehör:
Diaduplikator (användes bl.a. för ett bildspel med fem diaprojektorer i bredd på Chalmers)
Telekonverter 2x (på frihand tack vare combon 200/4 och T-Max 3200)
Mellanringar (usch - den här typen av macrofotografering är inget för mig)
Omvändningsring (för att sätta objektivet bakofram=brutalmacro)
M42 -> PK. (Tror jag. Har inga objektiv med skruvfattning att prova med)

o.s.v.

Väldigt mycket "o.s.v." då jag jobbade lägligt i Gbgs centrum på den tiden det fanns riktiga fotoaffärer i varenda kvarter. Och alla hade dom oemotståndliga fyndlådor och begagnathyllor...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-25 07:54

Får man vara med även om det är ens första Pentax? I alla fall på prov kanske?

Ursprungligen av Le:

Får man vara med även om det är ens första Pentax? I alla fall på prov kanske?

Självklart! Se dig som extra välkommen.
Vi rãknar inga "provmedlemmar" här, enbart fullvärdiga medlemmar.

Det finns redan en hemsida för "Pentaxians"
PENTAXIAN.com | The Community for PENTAX Users

Sen kan ju denna vara informativ också, med olika "online kurser" om Pentax, ledda av en japansk topp-fotograf.
PENTAX digiich

Jag anmäler mig!

Jag är väl inte en "renodlad" pentaxian, då jag fotar digitalt med Olympus (har en E-500 och en E-330), men mina två film SLR's är båda Pentax. En svart ME Super och en K1000, tillsammans med diverse objektiv, där mina favoriter är SMC-A 50mm 1:1.4 och SMC-M 135mm 1:3.5.

Bild på min samling:

Jag har fler bilder på dessa, och bilder tagna med dessa på min Flickr-sida:
Flickr: Michael Gatchell's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 17:43

Som nybliven Pentaxian, kommer här mitt färska bidrag till längdpissarklubben:

Pentax K20D
SMC-FA 50/1.4
SMC-DA* 200/2.8

Ja, då varvi samlade. Hur skall vi förhålla oss till dagordningen ?

1. Ta över Världen.
2. Övriga frågor.
3. Mötet Avslutas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 18:35
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, då varvi samlade. Hur skall vi förhålla oss till dagordningen ?

1. Ta över Världen.
2. Övriga frågor.
3. Mötet Avslutas

Jag tycker att dagordningen ska vara följande:

  1. Skapa kreativa foton

  2. Efterredigera vid behov

  3. Visa världen dina konstverk

  4. Ta emot hyllningar och stående ovationer

Just suttit och klippt ihop ett panorama på 53000 x 6000 punkter (ca 900MB datafil).
Allt gick åt skogen för han hade inte pallat upp stativet riktigt. Så snett att det inte gick att göra ngt av det.

Jag blir så trött. Ett snyggt panorama över GBG's hamn...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 21:10
Ursprungligen av Goflorp:

Just suttit och klippt ihop ett panorama på 53000 x 6000 punkter (ca 900MB datafil).
Allt gick åt skogen för han hade inte pallat upp stativet riktigt. Så snett att det inte gick att göra ngt av det.

Jag blir så trött. Ett snyggt panorama över GBG's hamn...

Nämen, stativet är ju A och O i panoramabilder. Trist att det inte gick att rädda efter allt arbete. Mm, jag ska snart se till att använda mitt stativ också. Blir i något sammanhang med lite ljus och långa slutartider.

Ursprungligen av Reisan:

Nämen, stativet är ju A och O i panoramabilder. Trist att det inte gick att rädda efter allt arbete. Mm, jag ska snart se till att använda mitt stativ också. Blir i något sammanhang med lite ljus och långa slutartider.

Köpte ett litet vattenpass på biltema för 19:- till mina egna framtida alster.
Det väger i princip ingenting, så jag har snörat fast det på ena stativbenet.... = alltid med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 21:51
Ursprungligen av Goflorp:

Köpte ett litet vattenpass på biltema för 19:- till mina egna framtida alster.
Det väger i princip ingenting, så jag har snörat fast det på ena stativbenet.... = alltid med.

Ja, det är bra med vattenpass. Har ett litet inbyggt i mitt kulledshuvud. Du kan väl även använda rutnätet som du kan få fram i kameran.

Ursprungligen av Goflorp:

Just suttit och klippt ihop ett panorama på 53000 x 6000 punkter (ca 900MB datafil).
Allt gick åt skogen för han hade inte pallat upp stativet riktigt. Så snett att det inte gick att göra ngt av det.

Jag blir så trött. Ett snyggt panorama över GBG's hamn...

Testa AutoPano Pro - klarar av allt (nästan): sneda och skuttande panoramor, olika exponeringar på delbilderna, "återhopp" för att fota toppen på trädet/huset som inte kom med i första vändan osv.

Bifogade bilderna visar samma panorama fotat med en liten Ixus 400 i panoramaläge och sedan hoptråcklat i Canons medföljande PhotoStitch resp AutoPano Pro. Just detta var speciellt svårt då kameran ofta pekade uppåt under fotograferingen (alltså inte med horisonten i mitten) och inte i våg- Dessutom plåtade jag ganska fort och slarvigt då det var ont om tid. Under mer optimala förutsättningar gör faktiskt PhotoStitch ett riktigt bra jobb. Bättre än den inbyggda funktionen i PhotoSHop iaf.

Originalen är inte sådär väldigt stora - 11496x1481. Gråmulen dag så drog hastigt och lustigt upp exponeringen i PS för att få en vit himmel för tydlighetens skull i dessa nedskalade bilder.

Photostitch kan f.ö. skapa ett QuickTime VR-panorama (även 360°), vilket är ganska coolt och har hög impfaktor åtminstone på min arbetsplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 20:37

Kan man vara exilpentaxian? Jag sålde min 645 tidigare i år och saknar den redan... snyft!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 21:11
Ursprungligen av sputnik:

Kan man vara exilpentaxian? Jag sålde min 645 tidigare i år och saknar den redan... snyft!

Stödmedlemmar är alltid välkomna!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-25 22:03
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 22:26
Ursprungligen av Jetwash:

Wow, det var en fiffig grej som är enkel att ta av eller sätta dit. Coolt. Ja, en sån kan man ju passa på att införskaffa när man ska skaffa fjärrkontroll och andra småtillbehör.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-25 22:33

På Slutet av 90 talet lekte jag lite med en Hasselblad Xpan som gav 24*65mm
i Panorama.. Kul o fräck sak ... problemet var bara inscaningen ..
vi hade på vårat labb en Imacon och det blev rätt skysst... det är ju lite lättare nu när
det finns digitalt och programvaror som oxå kan fixa till en del...

Fanns oxå en svensk lirare som byggde en skena och monterade 5 st 503 hus i en vågrätt
halv måne .. Urskyssta resultat som desutom panorerades upp som bild spel på biodukar.. Det var tider det ..

Ursprungligen av Trisen:

På Slutet av 90 talet lekte jag lite med en Hasselblad Xpan som gav 24*65mm
i Panorama.. Kul o fräck sak ... problemet var bara inscaningen ..
vi hade på vårat labb en Imacon och det blev rätt skysst... det är ju lite lättare nu när
det finns digitalt och programvaror som oxå kan fixa till en del...

Fanns oxå en svensk lirare som byggde en skena och monterade 5 st 503 hus i en vågrätt
halv måne .. Urskyssta resultat som desutom panorerades upp som bild spel på biodukar.. Det var tider det ..

5st 503-hus = Hasselbladare = Kostar lika mycket som Burmas Armébudget för ett år....

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-25 22:46
Ursprungligen av Goflorp:

5st 503-hus = Hasselbladare = Kostar lika mycket som Burmas Armébudget för ett år....

Möjligt men det var en ren Hasellblad drive och vad jag kommer i håg fick han desutom
hasselbladpriset det året,, har desutm för mig att Kodak med sina projektorer var del sponsorer.. ska ta reda lite mer på teamat ?! får googla lite

Men nog fan är det inte billigt.. men dagens 39mpix bakstycken är ju inte så billiga dom
heller ....

xpan Hasselblad XPan II Review

dagens dig bakstycken Hasselblad Digitalkamera System cf-39ms hos Scandinavian Photo AB

NoBrainer - beställt!

Tack för tipset JetWash!

(Guldstjärna)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-25 23:01

Haha kollade Komentaren för omdöme nedan!!!

Tidigaste Pentaxen, Asahiflex IIA 1958?

Teleobjektiv
Mellanringar

From Wikipedia, the free encyclopedia
Asahiflex

Type 35 mm SLR camera
Lens mount Interchangeable screw mount
Focus manual
Exposure manual
Flash hot shoe
The Asahiflex was a 35mm single-lens reflex camera built by the Asahi Optical Corporation (later to become Pentax). It was the first SLR camera built in Japan.
Asahi Optical introduced its first 35 mm camera in 1952. Unlike the majority of Japanese camera manufacturers of the time, Asahi made a conscious decision not to produce a mere German rangefinder copy, a relatively simple task. Asahi's designers (Nobuyuki Yoshida and Ryohei Suzuki) were convinced of the inherent superiority of the SLR and so proceeded along these lines. This effort resulted in the Asahiflex I, which was also the first Japanese 35mm SLR.

Första Pentaxen!

Ursprungligen av Saffran:

Tidigaste Pentaxen, Asahiflex IIA 1956

Teleobjektiv
Mellanringar

From Wikipedia, the free encyclopedia
Asahiflex

Type 35 mm SLR camera
Lens mount Interchangeable screw mount
Focus manual
Exposure manual
Flash hot shoe
The Asahiflex was a 35mm single-lens reflex camera built by the Asahi Optical Corporation (later to become Pentax). It was the first SLR camera built in Japan.
Asahi Optical introduced its first 35 mm camera in 1952. Unlike the majority of Japanese camera manufacturers of the time, Asahi made a conscious decision not to produce a mere German rangefinder copy, a relatively simple task. Asahi's designers (Nobuyuki Yoshida and Ryohei Suzuki) were convinced of the inherent superiority of the SLR and so proceeded along these lines. This effort resulted in the Asahiflex I, which was also the first Japanese 35mm SLR.

Så här ser den ut:

det finns alltså inte ens en nål som visar ljusmätning. Vad gäller då? Tummen i luften och gå på känn. Eller hade man handhållna ljusmätare?
fast det duger ju bara i studio...
man måste ha "tänkt fram" exponeringsvärdena. Hmm 1/60 och bländare 8 men nu är det lite molnigt idag....

Ursprungligen av Goflorp:

det finns alltså inte ens en nål som visar ljusmätning. Vad gäller då? Tummen i luften och gå på känn. Eller hade man handhållna ljusmätare?
fast det duger ju bara i studio...
man måste ha "tänkt fram" exponeringsvärdena. Hmm 1/60 och bländare 8 men nu är det lite molnigt idag....

Ja du har rätt, tre saker att ställa in, tid, bländare och avstånd. En mycket tunn och enkel manual jämfört med manualen till en modern "automatisk kamera".

Enda problemet är när man byter filmkänslighet och inte har exponeringsmätare!

Ursprungligen av Goflorp:

det finns alltså inte ens en nål som visar ljusmätning. Vad gäller då? Tummen i luften och gå på känn. Eller hade man handhållna ljusmätare?
fast det duger ju bara i studio...
man måste ha "tänkt fram" exponeringsvärdena. Hmm 1/60 och bländare 8 men nu är det lite molnigt idag....

Va, har du aldrig exponerat manuellt? Ut i busken med en K1000 (utan "D") eller varför inte en Rolleiflex.

Handhållen ljusmätare funkar utmärkt. Varför skulle det inte fungera utanför studio? Infallande eller reflekterat ljus brukar även de enklaste modellerna från anno dazumal klara av. Vid infallande ljus fällde man för en metallucka med slits istället för som nu fälla över en vit plastbubbla. Selencellsmätarna behöver inte ens batteri men de allra enklaste (som kan köpas för en tia på Myrorna) är väl bara "sådär" exakta vid lite dunklare ljusförhållanden. Bäst är ibland att gå på de förtryckta värdena inne i Kodak-kartongen. Inga problem att fota ens "smal" Kodachrome enligt den tabellen med fullgott resultat. Sen är det precis som du säger - "nu kom det ett lite mörkare moln, får nog blända upp till f4".

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-26 21:16
Ursprungligen av Goflorp:

det finns alltså inte ens en nål som visar ljusmätning. Vad gäller då? Tummen i luften och gå på känn. Eller hade man handhållna ljusmätare?
fast det duger ju bara i studio...
man måste ha "tänkt fram" exponeringsvärdena. Hmm 1/60 och bländare 8 men nu är det lite molnigt idag....

Normal molnig dag (TriX 400) pekfingret ca 8/ 125-250 Då klarade man sig rätt bra?!

Nu Tycker jag unga foto aspiranter går rakt på automatik och inte så mycket
att fundera på .. än att komponera. Ett annat ex Hur klarade vi oss för UTAN mobil telefoner???! och vi pratar 20år tillbaka grymmt vad tekniken springer..

eller är det jag som är 45 år?
Ps; diggade min +- pinne i sökaren när jag köpte min första Olympus OM1

Bevaka tråden