Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisering av reskontra

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter ju numera nere i Melbourne, Australien och jobbar som ni vet.

Hanteringen av en kundfaktura eller leverantörsfaktura kostar oss i praktiken ett par hundra kronor inkl vidaresändning till Australien, reskontrahantering (betalning, påminnelse, avprickning), bokföring och revision av bokföring.

Det låter vansinnigt mycket men när man tittar på totala kostnaderna för all hantering och externa kostnader för bokföring och revision delat med antalet fakturor så blir det astronomiska summor.

Jag har därför dragit igång ett internt projekt för att drastiskt minska hanteringen. Så här har jag tänkt göra:

Leverantörsfakturor

- Enstaka inköp gör med American Express. På så sätt får vi 30-45 dagars betalningstid, poäng på inköpen och en enda faktura som ska betalas per månad. Vi behöver inte hantera leverantören i reskontra.

- Löpande leverantörsfakturor betalas med Autogiro.

- Vi kräver samlingsfakturering månadsvis på minimibelopp 2000kr exkl moms (där det är applicerbart). Betalas via Autogiro.

- Antalet inkommande fakturor skall minskas drastiskt. Fakturor under 2000kr exkl moms skall helst elimineras helt.

- Kreditkortsbetalning i "batch" mot NIC SE. (Vi har väldigt många domäner - blir väldigt många fakturor per år...)

Kundfakturor

- Kvartalsfakturering (4 fakturor per år) av löpande avtal istället för månadsfaktura (12 fakturor per år).