Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full iPod, hur göra?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-03 21:05

Jag har en iPod Video 30 GB som nu är fylld till bredden, så jag inte längre kan synkronisera den. Problemet är att jag inte vet hur jag ska välja vilken musik jag faktiskt vill ha på iPoden och vilken som kan stanna på datorn.

Jag gjorde en spellista med all musik i som jag sedan plockade bort det jag inte ville ha på Poden ifrån, men jag kom sedan på att det ändå går åt skogen sedan vid synkroniseringen p.g.a. mina andra spellistor. Jag har exempelvis spellistor som "Musik från 60-talet" som jag vill ha på iPoden, men råkar då någon musik ingå i den listan som jag inte vill ha på iPoden så åker den ju in ändå, trots att den inte ingår i min "All musik-lista". Knepigt är bara förnamnet.

Har ni något tips på hur ni gör för att välja vad som ska finnas i iPoden och vad som ska stanna på datorn?

  • Medlem
  • 2008-07-03 22:21

Gör flera spellistor, kopiera alla poster i "Musik från 60-talet" till den nya listan "Musik från 60-talet iPod" och kasta de filer som inte ska vara med. Synka!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 00:25

Hmm ja, det skulle kunna fungera. Blir dock lite knepigt när man har en hel drös med smarta spellistor som man måste försäkra sig att musiken inte hittat in i. Det borde finnas ett "inte till iPod-alternativ" när man gör en spellista, skulle underlätta mycket.

Men tack i alla fall, det kan nog fungera tills vidare. Uppskattar hur som helst fler svar.

Jag tycker att du ska utforska de smarta spellistorna lite mer, det går att göra rätt bra urgallring. Jag har skrivit ett inlägg om hur jag har gjort för att rotera låtarna i min iPhone. Kolla in det för lite inspiration.
99.se - Visa enstaka inlägg - Radera låtar?

  • Medlem
  • 2008-07-05 09:07

Om du orkar kan du märka alla låtarna med en slugg i Kommentarsfältet i Inforutan på varje låt.
Säg att du skriver in iPod i kommentarsfältet på alla låtar som ska till iPod. Inkludera sedan den variabeln i dina smarta listor för synkning till iPod.

Det går ju att göra på alla aktuella låtar på en gång så länge du inte redan har kommentarer du vill behålla i fältet.

  • Medlem
  • 2008-07-05 09:09
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Den första kallar jag för "Heavy Rotation" och där har jag satt regeln att om en låt har betyget 5 stjärnor i iTunes så ska den även ligga på iPhone. Jag valde att använda betygssystemet eftersom man kan sätta betyg på låtar i både iPhone och iTunes. Så om jag t.ex sitter på bussen och tröttnar på en låt som ligger i min "Heavy Rotation"-lista så nollställer jag betyget och nästa gång jag synkar med iTunes så plockas den bort ur iPhone.

Jag tänkte föreslå betygssystemet, men då kan man ju inte använda betyg som "betyg".

Smarta spellistor är helt rätt... Exemplet med 60talare är ju att ha en smart lista med kriterierna Spelista är På ipodden samt Spelista är 60tal. borde fungera iallafall

Sen lägger du in kravet på ipodspellistan i alla smarta listor du syncar över så blir det superbra.

Köp en ipod classic 160GB!!!

1
Bevaka tråden