Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med flerårig enskild firma, e-leg och skattekonto?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du haft en enskild firma i flera år, e-leg och kan logga in på ditt skattekonto med det? I så fall kanske du kan göra mig en liten tjänst?

Jag håller på med att skriva guider för att bokföra intäkter, kostnader, moms och förstås skattekontot på min bokföra moms-site (Eh, jo jag vet att det är sommar...)

Till artikeln om bokföra skattekontot så behöver jag de texter som dyker upp på skattekontoutdragen för att förklara vilka av dem man behöver bokföra, från någon som har enskild firma.

Själv har jag inte enskild firma och därför skulle det vara en stor hjälp om någon som har en enskild firma och haft det några år, kunde logga in på skatteverket > skattekonto, söka fram alla transaktioner på skattekonto sedan din företagsstart.

Välj "Transaktioner" > "Bokförda transaktioner" så kommer du till sökformuläret. Tidigaste datum som accepteras i sökningen är 980101.

Det finns en knapp det står "Ladda ner till Excel" när man har gjort en sökning på så vis. Du ser i bilden nedan.

Filen får ändelsen .skv, men det är bara att byta till .txt och öppna den i tex Excel för att göra ändringar. Du får gärna ändra alla belopp eller ta bort dem, beloppen är inte intressanta, men om det är minus eller plus är viktigt att det är kvar och förstås texterna.

Alla mina kontaktuppgifter finns här till vänster i form av färgglada ikoner för olika chat-tjänster och min epost är: Ola at intelligentmammals punkt se.

Stort tack!

Jag har enskild firma sedan snart 9 år och har e-legitimation men det krånglar när jag ska logga in på Skatteverket. Vet inte om jag kan lösa det men det poppar säkert upp någon annan på 99.se som kommer in hela vägen snart....

Jag hjälper gärna till att lösa problemet med inloggningen, jag har fått en fil redan, men ju flera desto bättre. Vore synd att missa någon rolig rad, vill att min guide skall vara så komplett det bara går.

Skatteverket är lite otydliga, på ett ställe står att det räcker att ha e-legitimation för att få tillgång till de egna skattekontot:

Vem kan få åtkomst till e-tjänsten Skattekonto? | Skatteverket [NS4 version]

På andra ställen skall man anmäla något annat först (att man vill fylla i skattedeklarationer på webben) och då får man automatiskt tillgång till Skattekontot. Sedan finns det en blankett för att amäla fullmakt för skattekontot här:

Anmälan/Fullmakt Elektroniska tjänster - Skattekonto | Skatteverket [NS4 version]

Skatteverket har även en sida där man kan testa sin e-legitimation för att se att den fungerar:

Testa din e-legitimation | Skatteverket [NS4 version]

Får du något speciellt felmeddelande?

Jo, det står också på Skatteverkets webbplats att de med BankID måste ha senaste Java-versionen, kanske det är fel? Du hittar senaste här:

Java - Downloads

Men detta borde inte vara ett problem om man har gjort sina systemuppdateringar som man skall?

När jag provar din länk "Testa din e-legitimation..." kommer följande upp:

Nedladdningen av en elektronisk ID-handling fungerar endast om du har PC och Microsoft Internet Explorer version 5.01 SP2 eller senare version installerat.

Jag använder Mac och senaste Safari.

Tack för dina tips ! Har knappt använt min e-leg men nu vet jag genom dina länkar hur jag ska fixa till det.

Testar senare idag igen !

Det är tydligen så att BankID:et fungerar om man har ett som fortfarande gäller, men om man vill hämta hem ett nytt så går det inte.

Någon som har en bra idé om vilka ställen man ska ringa för att sätta lite press på dem?

1
Bevaka tråden