Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2.1 Firmware beta på gång

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 10:51

Gearlive skriver att Apple släppt ut första betan på 2.1.
Ska innehålla GPS-förbättringar som turn by turn och Push Notifications APIs och massor med buggfixar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-25 11:47

Push Notifications skulle komma i september, så i slutet av aug kanske 2.1 kommer då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 11:58
Ursprungligen av jnx:

Push Notifications skulle komma i september, så i slutet av aug kanske 2.1 kommer då ?

Ja antagligen. Ryktena går ju om en mindre uppdatering, 2.0.1 som ska fixa hängningar och andra buggar som kommit i och med 2.0 Firmware. Den borde komma mycket tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 18:55

Macnn skriver att betan av 2.1 innehåller textbitar om Klipp ut, kopiera och klistra in i webkit-frameworken. Hoppas att det inte bara begränsas till Safari.

Ursprungligen av acke:

Macnn skriver att betan av 2.1 innehåller textbitar om Klipp ut, kopiera och klistra in i webkit-frameworken. Hoppas att det inte bara begränsas till Safari.

Någon sa att detta är standard i WebKit och inte något nytt.
Fast hoppas kan man väl iofs.

Om det dyker upp en klipp och klistra-funktion så borde det väl rimligen innebära att den dyker upp för alla program som är gjorda med 2.1 SDK?

Fler funktioner som textsnuttar ger aningar om är Disk-mode, Holistisk sök, Fil-hantering, Uppladdning av filer, Dra och släpp, Skapa länk, Mobil radio och Text till tal.

Allt detta låter mycket trevligt. framförallt buggfixar.

Ursprungligen av vilhelmsd:

Allt detta låter mycket trevligt. framförallt buggfixar.

Jag är nöjd bara inte Safari exploderar efter 10 min... fast då är det dags sluta sitta på muggen ändå

Ursprungligen av Goflorp:

Jag är nöjd bara inte Safari exploderar efter 10 min... fast då är det dags sluta sitta på muggen ändå

Haha, ja min sambo skäller ut mig ibland. Tydligen har vi män någon dragning till toaletten, eller åtminstone så trivs vi väldigt bra där inne och vill inte gå därifrån (troligtvis för att vi verkligen är ensamma därinne). Detta beteende främjar dock utvecklingen av hemorrojder - tänk på det! Jag är dessvärre redan varse fanskapen

  • Medlem
  • 2008-07-27 17:31

Jag litar inte på gearlive längre, efter deras "Vi är säkra på att flash kommer till iPhone, tro oss" fiasko.

Fast i detta fall verkar det inte så ologiskt med tanke på alla buggar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 18:48
Ursprungligen av can:

Fast i detta fall verkar det inte så ologiskt med tanke på alla buggar

Det och att den går att ladda ned om man är utvecklare.

Skulle vara v-ä-l-d-i-g-t skönt om batteritiden blev liknande den som innan jag updaterade till 2.0..... är denna issue rapporterad vara med i 2.1-arbetet månne?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-28 15:21

Skall bli förbättrad gps funktion oxå enligt mobil.se
Förbättrad GPS i uppdatering till Iphone 3G

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 13:24

Andra betan kom idag.

Vet inte riktigt hur man ska tolka detta

Despite early hints of turn-by-turn GPS and Copy/Paste, further investigation indicates that these may not have been new findings in the 2.1 firmware (and had also existed in 2.0).

Källa: Apple Seeds 2nd Beta of iPhone 2.1 Firmware to Developers - Mac Rumors

Borde inte denna ligga under iphone/ipod-nyheter?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 23:08

Enligt personer som har testat 2.1 ska den lösa mycket av de lagg som många upplever i contact m.m.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-11 10:48
Ursprungligen av zappee:

Enligt personer som har testat 2.1 ska den lösa mycket av de lagg som många upplever i contact m.m.

Det tackar vi alldeles speciellt för i så fall...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-11 11:02
Ursprungligen av Northwiz:

Det tackar vi alldeles speciellt för i så fall...

Håller med
+1

Hoppas detta är sant...men jag tvivlar. Skulle Apple ha släppt en slarvig kod som laggar? En detalj som media hakar upp sig på - detta när dom sjösätter en av sina största launcher ever?
Jag tror vi får leva med laggningen. Chippen fixar inte biffen helt enkelt. OS'et/grafiken är fett så fett för en liten liten nalle.

Ursprungligen av zappee:

Enligt personer som har testat 2.1 ska den lösa mycket av de lagg som många upplever i contact m.m.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-11 15:44

Mjukvaran är ett kapitel för sig - den är buggig.

Sedan har vi problem med sprickor - syns med på den vita 16 GB modellen och slutligen problem med 3G-täckningen.

Apple, AT&T mum on iPhone 3G issues | One More Thing - CNET News.com

Frågan är hur allvarliga problem är?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hoppas detta är sant...men jag tvivlar. Skulle Apple ha släppt en slarvig kod som laggar? En detalj som media hakar upp sig på - detta när dom sjösätter en av sina största launcher ever?
Jag tror vi får leva med laggningen. Chippen fixar inte biffen helt enkelt. OS'et/grafiken är fett så fett för en liten liten nalle.

Laggningen lär antagligen bli ännu värre när man kan börja köra program i bakgrunden också efter som det betyder att ännu mer resurser kommer användas...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 22:37
Ursprungligen av mendezzz:

Laggningen lär antagligen bli ännu värre när man kan börja köra program i bakgrunden också efter som det betyder att ännu mer resurser kommer användas...

Nja, jag får inte intrycket att man kommer att köra program i bakgrunden i den presentationen om Push Notification med Scott F.

Ursprungligen av mendezzz:

Laggningen lär antagligen bli ännu värre när man kan börja köra program i bakgrunden också efter som det betyder att ännu mer resurser kommer användas...

Nej, det är även i fortsättningen inte möjligt att exekvera program i bakgrunden. Det är inte så push-notifieringen ska fungera. Principen är snarare att iPhone OS tar emot notifieringarna, gör användare uppmärksam på att ny information finns och att programmet i fråga sen hanterar informationen när det startas.

Disklejmer: jag har inte testat API:et själv ännu.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-12 09:20
Ursprungligen av mendezzz:

Laggningen lär antagligen bli ännu värre när man kan börja köra program i bakgrunden också efter som det betyder att ännu mer resurser kommer användas...

Det går inte att köra program i bakgrunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 13:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Hoppas detta är sant...men jag tvivlar. Skulle Apple ha släppt en slarvig kod som laggar? En detalj som media hakar upp sig på - detta när dom sjösätter en av sina största launcher ever?
Jag tror vi får leva med laggningen. Chippen fixar inte biffen helt enkelt. OS'et/grafiken är fett så fett för en liten liten nalle.

Min 2G var laggfri i 1.1.4. Den laggar rätt hårt i 2.0.1. Alltså drar jag slutsatsen att det är slarvig kod. Det vore inte första gången, minns Aperture 1.0

Pressen var ju stenhård att leverera iPhone 3G, de fick nog släppa det de hade helt enkelt.

Den slutsatsen är verkligen inte klockren. Det är allmänt bekant att nya OS sonkar ner äldre hårdvara. Om man kör Leopard på en äldre Mac - som var pigg med Tiger - så är det alltså slarvig kod i Leopard?

Ursprungligen av rhesus:

Min 2G var laggfri i 1.1.4. Den laggar rätt hårt i 2.0.1. Alltså drar jag slutsatsen att det är slarvig kod. Det vore inte första gången, minns Aperture 1.0

Pressen var ju stenhård att leverera iPhone 3G, de fick nog släppa det de hade helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 18:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Den slutsatsen är verkligen inte klockren. Det är allmänt bekant att nya OS sonkar ner äldre hårdvara. Om man kör Leopard på en äldre Mac - som var pigg med Tiger - så är det alltså slarvig kod i Leopard?

Tycker jag. Vad är det i 2.0 som är nytt som är resurskrävande? Är i praktiken samma OS men med fler program skulle jag säga. Klart tecken på det är väl att 2.0.1 tog bort mycket av slöheten.
Allmänt känt? Med din slutsats skulle ju fortfarande Mac OS X 10.0 vara det snabbaste OS jag kan köra på min PowerMac 450MHz vilket inte stämmer. Nya OS, massor med saker som kan optimeras.

Du har nog rätt. Vad jag inte fattar är varför t.ex. SMS-skrivande laggar så extremt i 2an men inte i 1an. Har dom skrivit en ny SMS-app? Som är sämre? Och isåfall: varför inte steka den nya skiten och lägga in den äldre bättre?
Jo, jag vet att detta är extremt förenklat - det handlar om många parametrar och samverkan mellan funktioner och apps - MEN...varför ha en bra SMS-app och skrota den för en ny skitapp?

Ursprungligen av acke:

Tycker jag. Vad är det i 2.0 som är nytt som är resurskrävande? Är i praktiken samma OS men med fler program skulle jag säga. Klart tecken på det är väl att 2.0.1 tog bort mycket av slöheten.
Allmänt känt? Med din slutsats skulle ju fortfarande Mac OS X 10.0 vara det snabbaste OS jag kan köra på min PowerMac 450MHz vilket inte stämmer. Nya OS, massor med saker som kan optimeras.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har nog rätt. Vad jag inte fattar är varför t.ex. SMS-skrivande laggar så extremt i 2an men inte i 1an. Har dom skrivit en ny SMS-app? Som är sämre? Och isåfall: varför inte steka den nya skiten och lägga in den äldre bättre?
Jo, jag vet att detta är extremt förenklat - det handlar om många parametrar och samverkan mellan funktioner och apps - MEN...varför ha en bra SMS-app och skrota den för en ny skitapp?

Tror det har att göra med ordboken, som tydligen är ny sen förra versionen.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-09-06 23:57
Ursprungligen av Patrik D:

Tror det har att göra med ordboken, som tydligen är ny sen förra versionen.

Ny och ny.
Kia som gjorde Swephone-ordlistorna noterade att 2.0's ordlista innehåller dubbelt så många(?) svenska ord (och många onödiga)... vilket kan ligga till orsak bakom lagget.

Aha. Då kan man ju undra om det laggar på alla språk - och så undrar man varför det laggar i just SMS...man använder ju samma ordbok i andra apps där det inte laggar (inte för mig i alla fall). Är det verkligen så slarvigt ihoprafsat?
Dom gör alltså en ny ordbok, märker att det sånkar ner SMS-skrivning, säger: "äh, skit samma, vi släpper det ändå...fixar det senare...hehehe...dom får stå ut". Är det så det funkar?

Ursprungligen av Patrik D:

Tror det har att göra med ordboken, som tydligen är ny sen förra versionen.

Bevaka tråden