Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta liten fotograferingsfirma

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den allmänna åsikten vad jag hört är att fotografbranschen är en väldigt tuff bransch att ge sig in i. Stor konkurrens, stora kostnader på utrustning m m.

Men detta tänkte jag skita i och köra på ändå. Jag är nu 17 år, och är taggad att starta något eget efter en kurs i företagande. Min plan är att börja sakta och försiktigt, eftersom jag inte har särskilt mycket erfarenhet av att fota på uppdrag. T ex vore det ju katastrof och misslyckas med ett bröllopsuppdrag, man kan ju inte göra om eller så ;). Så istället tänkte jag att börjar man bara med en firma, ev visitkort och en domän med en hemsida (förutom foto-utrustning då).

På hemsidan ska man lägga upp bilder från allt möjligt, så att man bygger upp ett stort portfolio där framtida kunder kan se vad man går för. Och de uppdrag jag ska ta är främst eventfotografier. Man kan ju gå på en konsert eller något annat lokalt och fota, och i efterhand prata med arrangörer och lokaltidningarna om att sälja bilderna. Sedan kan jag också ta uppdrag från föreningar och mindre företag, utnyttja ens kontakter så man får uppdrag som man inte tar mycket arvode för, men tjänar någon slant och mycket erfarenhet.

Det är min idé jag vill köra på, men det finns ett stort hinder!

Jag vet inte hur jag ska fixa med en hemsida, helt skulle jag vilja ha det så enkelt som man får igång en blog. Skulle WordPress ha gallerifunktioner skulle det vara toppen till exempel. RapidWeaver är jag inte riktigt vän med tyvärr.

Så jag undrar om någon har några tips om hur man ska skapa hemsidan, den ska innehålla info om mig, gärna en blog där man skriver om nya uppdrag och så vidare så potentiella kunder kan se att man är aktiv och på gång. Det ska också finnas ett galleri, som ska vara det viktigaste. Det ska vara smidigt att hantera, och man ska kunna ha titel och caption till varje bild.

Det vore också roligt med lite feedback om idén :).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 19:25
Ursprungligen av Ajohansson:

Man kan ju gå på en konsert eller något annat lokalt och fota, och i efterhand prata med arrangörer och lokaltidningarna om att sälja bilderna.

Du ska veta att ofta är inte systemkameror tillåtna att ta med sig in på lokaler där konserter eller pjäser skall hållas. Ofta har arrangören anlitat en fotograf så att dom kan kontrollera bilderna så att ingen annan än dom själva tjänar pengar på det. Jag fick hänga in min kamera i garderoben första dagen på Accelerator och det var ju lite surt. Sen såg jag folk som gick runt med Ultra-zoom kameror, som kan ha inställningsmöjligheter som en system, där inne. Det var ännu surare.
Undantagen är ju när det är fritt inträde eller evenemang på offentliga platser utan inhägnad.
I övrigt låter det som en kul idé. Jag går själv och drömmer om att jobba med något så kul som att fotografera. Men kan nog bli rätt så tradigt efter ett tag att sitta fyra av fem dagar i veckan och rensa och redigera... Dock har jag lite tankar på att göra något liknande fast enbart som en extra grej under helger och även erbjuda lite webdesign och Djande som jag också tycker är fruktansvärt roligt, vid sidan om mitt jobb som tekniker.. Dels för att ha kul och dels för att dra in lite extra kulor.

Ursprungligen av nllub:

Du ska veta att ofta är inte systemkameror tillåtna att ta med sig in på lokaler där konserter eller pjäser skall hållas. Ofta har arrangören anlitat en fotograf så att dom kan kontrollera bilderna så att ingen annan än dom själva tjänar pengar på det.

Jo, det har jag koll på. Men de finns ändå rätt många ställen som man får ha med sig kamera på, tills man själv får bli fotografen som har ensamrätt på events ;).

-

Ja, allt bygger ju på att jag inte ska leva på detta företaget :).

Kristofer, vad var det fotograferade då? Till expressen alltså.

Kul, kör på!

Om man skall leva på fotografin kan det säkert vara en tuff branch, men har man det som sekundär inkomstkälla går det att tjäna bra med extra slantar. Under gymnasietiden plåtade jag massvis åt exempelvis Expressen. Se till att alltid vara tillgänlig, det vinner du många av kunder på.

Nu håller jag på med annan business, men ibland händer det att man får rycka ut.

Ang hemsidor så finns det ju så många olika nu för tiden. Det finns ju enkla program som inte kostar mycket eller tom är gratis. Du får väl fundera på vad du gillar. Kolla runt på många olika fotografers webbsidor så märker du nog snart vilken stil du själv vill ha.

För att starta en hemsida behöver du förutomhemsidan ett webbhotell (som administrerar hemsidan och ettdomännamn (ett namn på hemsidan). På många webbhotell kan man köpa en domän genom dom. Om du vill ha en .se-domän kan du söka här: Svenska Domäner - Registrera egen domän domännamn domäner se eu com svenska domänregistrering . Många här brukar rekommendera Loopia men jag har Surftowns webbhotell (Webbhotell, Domän, Webbshop | Surftown.se) Dom är bra och billiga samt har ett inbyggt hemsideprogram. Enskild firma startar man genom en ansökan till Skatteverket. Det är oftast den lättaste biten. Sedan behöver du ev hjälp med deklaration och bokföring det första året.
Du kanske känner till allt detta redan ? En del att fixa med och det tar ofta några månader och det kostar ju en del också. Kanske du ska börja med att använda en blogg först som du kan hänvisa till samt snygga visitkort ?

Karo, blir glad av att du verkligen försöker hjälpa mig med tips, men ja, jag känner till det där :).

Ska till skatteverket i slutet av veckan, sedan ansöka om f-skattsedel så jag är förbered på allt.

Domännamn och webbhotell ska jag skaffa, om Björnström är snabb nog med pushme så får det bli hans lösning, annars fixar jag något annat :). Vet bara inte vad jag ska ha för namn på företaget, AJ Foto är rätt tråkigt liksom ;).

Är det någon som har bra tips på att enkelt skapa en snygg foto-hemsida?

Ursprungligen av KaRo:

Ja, vad sägs om:

www.fotografen.eu
jofoto.nu (Johanssons Foto)

Kanske inte så roliga men vad sägs om den här:
www.cameraclick.se
ett riktigt fynd om jag får säga det själv !

Har själv två hemsidor och letade jättelänge efter namn som jag var nöjd med. Man ska ju leva med det namnet länge.

Jag funderar och funderar, vill nog helst ha ett ord, som t ex cameraclick eller liknande istället för det tråkiga JoFoto, AJ Foto osv.

Men kommer inte på något som passar, men du har fina tips!

Ursprungligen av Ajohansson:

Jag funderar och funderar, vill nog helst ha ett ord, som t ex cameraclick eller liknande istället för det tråkiga JoFoto, AJ Foto osv.

Men kommer inte på något som passar, men du har fina tips!

Ett bra tips är att välja ett namn som börjar på bokstäver tidigt i alfabetet. De flesta, för att inte säga alla, register är efter bokstavsordning. Är man först i listan kan det nog ge ett par extraklick = fler besök osv.

Ursprungligen av bastuman:

Ett bra tips är att välja ett namn som börjar på bokstäver tidigt i alfabetet. De flesta, för att inte säga alla, register är efter bokstavsordning. Är man först i listan kan det nog ge ett par extraklick = fler besök osv.

Register som till exempel hitta . se eller sådant? Eller hur menar du?

Ursprungligen av Ajohansson:

Register som till exempel hitta . se eller sådant? Eller hur menar du?

Hitta.se Eniro.se. Alla de olika företagskatalogerna som finns. En eventuell kategorisökning på exempelvis Yahoo eller liknande. Som jag sa tidigare, (nästan) alla register är i bokstavsordning. Om man inte söker efter ett speciellt företag/person så börjar 99% av alla med att ringa/maila/kontakta/besöka den som står först på listan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-11 21:03

Lycka till med dina planer. Ett bra tips för att komma igång är att jobba lite som assistent till en fotograf, för att suga till sig tips och ider. Jag har jobbat åt flera och min tanke var just som du starta eget men tyvärr kom det andra saker i min väg som gjorde att jag bytte inriktning. Detta var innan digitalfoto var för den stora massan nu idag är det ju så enkelt att vara fotograf så nästan alla som jag känner är det
Och mobil bilder kan bli wow om man fångar rätt.

Min mening är att du kommer att ha många andra problem än just din hemsida. Men för att hjälpa dig lite så finns det många olika vägar att gå.

först skaffa ett domännnamn tex hos speednames eller Loopia kostar lite för några år. sen kan du tex hos loopia ha webhotell, OBS! det finns olika webhotell och ställen där du kan köpa domännamn dessa är bara exempel och du gör bra i att söka efter något som passar dig. Alternativet är att ha en webserver hemma tex en gammal laptop eller en mini. du kan också använda dig av me.com om du vill använda iweb

för att skapa en hemsida så kan man ju försöka med sina kontakter om det är någon som kan hjälpa en eller så kan man använda olika program som tex iweb som fungerar i min mening utmärkt om man inte kan någonting.

med tiden så kan du ju försöka att göra något snyggare men många foto siter är enkla och iweb erbjuder något liknande. RapidWaver är också bra verktyg och liknande iweb.

det finns ju också flickr och massa andra webalbums för fotografer. och en blogg kan du skapa på blogger eller någon liknande site. bra tips är ju att besöka fotosidan.se och få tips och hjälp där bättre änn här!

Flickr Photo Album for WordPress : tan tan noodles - msg free since 2005 tillsammans med WordPress borde funka rätt så bra. Just att få ut bilderna på Flickr ger dig en extra marknadsföringskanal, samtidigt som det avlastar trafik från webbhotellet.

Edit: Ehm, reglerna för Flickr kanske sätter käppar i hjulet. Allas våran Carl Rytterfalk (Carl Rytterfalk Fotografi) verkar klara sig iaf.

Ursprungligen av what:

Lycka till med dina planer. Ett bra tips för att komma igång är att jobba lite som assistent till en fotograf, för att suga till sig tips och ider.

Tänkte höra lite med de lokala studiofotograferna, även med lokaltidningarnas. Det är rätt otroligt faktiskt, men på lokaltidningen VN (Värnamo nyheter, täcker Värnamo kommun och de närliggande) jobbar 3 fotografer. Någon kanske man kan hänga på ;). Tack för tipset, jag tror det är oerhört lärorikt att hänga med en sådan.

Ursprungligen av irrelogical:

Flickr Photo Album for WordPress : tan tan noodles - msg free since 2005 tillsammans med WordPress borde funka rätt så bra. Just att få ut bilderna på Flickr ger dig en extra marknadsföringskanal, samtidigt som det avlastar trafik från webbhotellet.

Edit: Ehm, reglerna för Flickr kanske sätter käppar i hjulet. Allas våran Carl Rytterfalk (Carl Rytterfalk Fotografi) verkar klara sig iaf.

Rytterfalk har ju en otroligt snygg lösning, önskar jag visste hur man fick till något liknande. Men du har koll på att det är Wordpress med tan tan noodles plugin som är det han använder? Det är ju verkligen snyggt!

Ursprungligen av bengtb:

TWIP, This Week in Photo, är en podcast som snackar om allt inom foto. Jag kan rekommendera dem. De hade en special om just det att start en verksamhet som fotograf. Ett tips var att inte köpa all kamerautrustning från början, utan att hyra den! Lyssna på det avsnittet vettja!

Tack! Det ska jag genast lyssna på, tack för tipset!

Ursprungligen av nllub:

Kan även tipsa om Lightrooms utomordentliga webalbumexexporterare.. Grymt bra. Så här kan det bli utan någon som helst redigering efter exportering: emil.sundvall.info med flash eller http://emil2.sundvall.info med html. Man kan utgå från en sådan mall och sen bygga den vidare. Flash kanske är lite klurigt att bygga om men html är ju inga problem..

Edit: jag gillar i och för sig inte flashversionen så mycket.. Loggan blir så kasst upplöst i den och den fyller upp hela fönstret, fördelen är att det inte går att spara ner filerna enkelt..

Jag ska titta lite extra på Lightrooms möjligheter, vore verkligen smidigt att använda det då jag använder Lightroom till bildredigering :). Ska jag titta mer på! HTML versionen är verkligen stilren och fin, bättre än flash i mitt tycke då det är lite segare och rörigare. Enkelhet är viktigt i detta fallet tycker jag. Fast jag funderar på om man lägga in titel och lite text till varje bild i Lightrooms gallerier, eller kan man få till det?

Förresten, Aperture ska ju vara riktigt vass på i alla fall att göra fotoböcker och sådant, det kanske även finns bra webgallerier där? Fast Aperture lär vara segt som sirap för mig :/..

--

Jag ska försöka komma igång med en gång, har redan skaffat ett stort uppdrag, ska fotografera alla anställda och alla förtroendevalda i den lokala församlingen (runt 70 st) eftersom de vill byta ut bilderna på deras hemsida då de är i dålig kvalitet och väldigt skiftande storlekar o s v. Det blir mycket jobb, men en fin början :). Blir till att ta fram stativ och bestämda bra ställe att fotografera emot.

Sedan skulle jag vilja komma igång med lite mer varierade saker, endast porträttfotografi är inte så roligt tycker jag, särskilt inte om de ska vara så många liknande bilder ;).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 23:11
Ursprungligen av Ajohansson:

Jag ska titta lite extra på Lightrooms möjligheter, vore verkligen smidigt att använda det då jag använder Lightroom till bildredigering :). Ska jag titta mer på! HTML versionen är verkligen stilren och fin, bättre än flash i mitt tycke då det är lite segare och rörigare. Enkelhet är viktigt i detta fallet tycker jag. Fast jag funderar på om man lägga in titel och lite text till varje bild i Lightrooms gallerier, eller kan man få till det?

Förresten, Aperture ska ju vara riktigt vass på i alla fall att göra fotoböcker och sådant, det kanske även finns bra webgallerier där? Fast Aperture lär vara segt som sirap för mig :/..

Lightrooms webbexport använder sig av metataggarna. Så du kan enkelt bara ändra "Caption" under metataggar och sen välja att visa det under bilderna. Det går ju även att bygga sitt eget template och använda det och då får du taggarna precis där du vill ha dom. Riktigt grymt med meta för du kan byta template riktigt smidigt.
Aperture ÄR lika segt som sirap. Tycker det är värdelöst. Nu vet jag i och för sig inte hur Apertures katalogisering fungerar men så som jag har det nu med en av mina externa diskar är att jag har alla bilder där, mappade som jag vill, sen ligger katalogfilen där också, alltså kan jag öppna mitt bibliotek med vilken dator jag vill och eftersom jag har både en Macbook Pro och en Macbook så är det riktigt smidigt. Fast nu ska vi inte diskutera mjukvara här Jag gillar i alla fall Lightroom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 21:46
Ursprungligen av Ajohansson:

Så istället tänkte jag att börjar man bara med en firma, ev visitkort och en domän med en hemsida (förutom foto-utrustning då).

TWIP, This Week in Photo, är en podcast som snackar om allt inom foto. Jag kan rekommendera dem. De hade en special om just det att start en verksamhet som fotograf. Ett tips var att inte köpa all kamerautrustning från början, utan att hyra den! Lyssna på det avsnittet vettja!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 22:28

Min far och jag har domän och webbhotell hos one.com och tycker det fungerar super bra. Dom hostade även mitt projektarbete i gymnasiet och det var det värt istället för att hålla på med skolans skitserver. Kan även tipsa om Lightrooms utomordentliga webalbumexexporterare.. Grymt bra. Så här kan det bli utan någon som helst redigering efter exportering: emil.sundvall.info med flash eller http://emil2.sundvall.info med html. Man kan utgå från en sådan mall och sen bygga den vidare. Flash kanske är lite klurigt att bygga om men html är ju inga problem..

Edit: jag gillar i och för sig inte flashversionen så mycket.. Loggan blir så kasst upplöst i den och den fyller upp hela fönstret, fördelen är att det inte går att spara ner filerna enkelt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 23:06
Ursprungligen av Ajohansson:

en domän med en hemsida (förutom foto-utrustning då)

Domän registrerar du billigast (och faktiskt nästan smidigast) på wk.se Webbkonsulterna (jag använder även binero.se, loopia.se, frobbit.se och några till beroende på behov så jag har inget med wk att göra annat än som kund) - ca 60 kr.

Tänk på att använda Google Apps för din mail och gärna kalender (så dina potentiella kunder kan se när du är bokningsbar). Google Mail har en brevlåda på ca 6gb, kan vara bra om du har många mail med stora bilagor.

Ursprungligen av Ajohansson:

Jag vet inte hur jag ska fixa med en hemsida, helt skulle jag vilja ha det så enkelt som man får igång en blog. Skulle WordPress ha gallerifunktioner skulle det vara toppen till exempel.

Börja med Wordpress, det är enkelt och bra. Det finns ett gäng templates som är skräddarsydda för fotografer.

Bara några snabba exempel, finns en massa, massa fler
Linquist
ShutterThemes

Den gallerifunktion som de flesta använder är den här:
WordPress › NextGEN Gallery

Tänk dock på att du även kan använda Flickr för dina bilder, antingen fristående eller kopplat till Wordpress.

Vad du än väljer så använd gärna ett mailformulär kopplat till varje bild för att ta emot meddelanden (förhoppningsvis beställningar) på dina bilder. Aktivera t.ex. kommentarsfunktionen men se till att avaktivera visningen av kommentaren på sidan.

Ursprungligen av Ajohansson:

Så jag undrar om någon har några tips om hur man ska skapa hemsidan, den ska innehålla info om mig, gärna en blog där man skriver om nya uppdrag och så vidare så potentiella kunder kan se att man är aktiv och på gång. Det ska också finnas ett galleri, som ska vara det viktigaste. Det ska vara smidigt att hantera, och man ska kunna ha titel och caption till varje bild.

Häng inte upp dig för mycket på hur sidan ser ut i början, håll den ren och enkel samt låt bilderna tala för sig själva. Tydliga kontaktuppgifter och vad du inriktar dig på.

Ursprungligen av Ajohansson:

Det vore också roligt med lite feedback om idén :).

Go for it!

Om du gillar konserter kan du alltid prova att kontakta t.ex. Rockfoto och liknande siter.

Ursprungligen av calle:

Domän registrerar du billigast (och faktiskt nästan smidigast) på wk.se Webbkonsulterna (jag använder även binero.se, loopia.se, frobbit.se och några till beroende på behov så jag har inget med wk att göra annat än som kund) - ca 60 kr.

45 kr om året nu, helt otroligt pris!

Ursprungligen av calle:

Tänk på att använda Google Apps för din mail och gärna kalender (så dina potentiella kunder kan se när du är bokningsbar). Google Mail har en brevlåda på ca 6gb, kan vara bra om du har många mail med stora bilagor.

Väldigt bra webbgränssnitt också, och visst kan man lägga google calendar i WP bloggen?

Ursprungligen av calle:

Börja med Wordpress, det är enkelt och bra. Det finns ett gäng templates som är skräddarsydda för fotografer.

Bara några snabba exempel, finns en massa, massa fler
Linquist
ShutterThemes

Den gallerifunktion som de flesta använder är den här:
WordPress › NextGEN Gallery

Tänk dock på att du även kan använda Flickr för dina bilder, antingen fristående eller kopplat till Wordpress.

Vad du än väljer så använd gärna ett mailformulär kopplat till varje bild för att ta emot meddelanden (förhoppningsvis beställningar) på dina bilder. Aktivera t.ex. kommentarsfunktionen men se till att avaktivera visningen av kommentaren på sidan.

Go for it!

Om du gillar konserter kan du alltid prova att kontakta t.ex. Rockfoto och liknande siter.

Det var mycket fina teman! Ska kolla närmre på både dem och pluginen! Och idén med kommentarer som bara jag ser är också smart, så man kan sälja bilder direkt!

Men jag funderar lite på hur WPn ska funka, först ska man ju skaffa domänen, ska man sedan via wordpress.com betala för features som egen domän med mer, eller ska man själv installera Wordpress på sitt egna webhotell? Vilket är det bästa sättet? Jag läste på ShutterThemes att man måste ha en linuxserver, har alla webbhotell det eller måste man leta specifikt efter det?

Tack för all input, jätteschyst!!

Ursprungligen av nllub:

Lightrooms webbexport använder sig av metataggarna. Så du kan enkelt bara ändra "Caption" under metataggar och sen välja att visa det under bilderna. Det går ju även att bygga sitt eget template och använda det och då får du taggarna precis där du vill ha dom. Riktigt grymt med meta för du kan byta template riktigt smidigt.

Jaha, det är så det funkade. Antog att det skulle vara någon smidig lösning :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 00:07
Ursprungligen av Ajohansson:

45 kr om året nu, helt otroligt pris!

Momsen tillkommer dock så det blir ca 56 kr. Något dyrare året efter beroende på vilken registrar du väljer att knyta dig till men alldeles oavsett är den del av kostnaden försumbar.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-08-12 13:00

Varför inte använda dig av iWeb plus ett webhotell hos t.ex. one.com? Det använder jag och tillsammans med Aperture tycker jag det funkar alldeles utmärkt och är störtenkelt.

Ursprungligen av ferroz:

Varför inte använda dig av iWeb plus ett webhotell hos t.ex. one.com? Det använder jag och tillsammans med Aperture tycker jag det funkar alldeles utmärkt och är störtenkelt.

Jo, men det är också lite för basic egentligen. Om man ska vara petig ;).

Ska nog köra med egenhostad Wordpress, Proinet hette ett intressant webbhotell. Det är domännamnet som jag fortfarande funderar på, och nu ska jag också börja fiska några småuppdrag.

Är det svårt att installera Wordpress på webbhotell själv, har någon erfarenheter?

Fint att heta Anton då ;). Nej, får verkligen fundera på ett bra namn.. Helst med A i början då. Tack för tipset!

Ursprungligen av Ajohansson:

Fint att heta Anton då ;). Nej, får verkligen fundera på ett bra namn.. Helst med A i början då. Tack för tipset!

Förutom att det börjar på A så är det helt klart det snyggaste namnet.

Ursprungligen av KaRo:

Www.antonsfoto.se är ledigt liksom www.antonsfoto.se. Anton.se eller dyl är helt upptaget. Ajfoto.nu och ajfoto.net är ledigt men är väl inga höjdare.
Tycker cameraclick.se är snärtigast.
Nu kommer jag ligga sömnlös tills jag hittar ett perfekt domännamn till dig, Anton !
Bara så du vet det....

Jag hoppas du lyckas somna ändå KaRo :). Skulle ju få skuldkänslor annars ;).

antonfoto, eller antonsfoto är ju trevligt. Lätt att komma ihåg i alla fall.

Om man startar företaget med det namnet, eller Anton Johansson Fotograf/Foto, och korta domänen antonfoto, kan man ju kalla gallerierna lite roligare saker, och bloggen. :).

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan tipsa om denna tråd i vilken jag tipsade om ett rolig bildgalleri:

http://www.99.se/blog-cms/248593-exp...er-i-blog.html

Ursprungligen av akerstrom:

Det finns "inbyggt" i Lightroom 2, helt ok.

Tiltviewer är snygg, men lite för random, lite för lite kontroll för användaren. Bilder fylls på slumpmässigt osv. Goflorps bilder på Tiltviewer är jättefina annars. Smidig sak, fast passar inte mina behov.

Lightroom är smidigt det med, men jag tror jag ska bygga sidan på Wordpress plattformen på ett webbhotell, och sedan köra Shutterthemes :). Blir förhoppningsvis stilrent. Har någon tips om vad man ska tänka på med egen wordpress site?

/Positiv Anton

Senast redigerat 2008-08-13 00:53
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-12 17:39

Jag tycker att om du skall försörja dig på lång sikt som fotograf så skall firman heta ditt namn, dvs (m du nu heter Anton Johansson) Fotograf Anton Johansson, eller Anton Johansson, Fotograf.

Tråkigt, javisst, men varför krångla till det, när du sedan blir berömd för dina bilder så vill ju de potentiella kunderna veta vem som tagit bilden och då är det ju du och inte en firma som heter typ "zipedidoo foton ab" (typ, du fattar vad jag menar )

Just inom fotografering så måste man väl anse att personen är viktigare än företaget.

/M

Ursprungligen av Mattias L:

Jag tycker att om du skall försörja dig på lång sikt som fotograf så skall firman heta ditt namn, dvs (m du nu heter Anton Johansson) Fotograf Anton Johansson, eller Anton Johansson, Fotograf.

Tråkigt, javisst, men varför krångla till det, när du sedan blir berömd för dina bilder så vill ju de potentiella kunderna veta vem som tagit bilden och då är det ju du och inte en firma som heter typ "zipedidoo foton ab" (typ, du fattar vad jag menar )

Just inom fotografering så måste man väl anse att personen är viktigare än företaget.

/M

Hur kunde du gissa vad jag hette ;).

Men ska man köra på Anton Foto, kan det räcka, eller ska man ta hela köret?

Kan tipsa om denna tråd i vilken jag tipsade om ett rolig bildgalleri:

http://www.99.se/blog-cms/248593-expos-liknande-s-tt-att-visa-bilder-i-blog.html

Det finns "inbyggt" i Lightroom 2, helt ok.

1
Bevaka tråden