Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thomas Ytterberg om datortidningar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

Generellt om tekniktidningar i Sverige:

Boomen kom under 90-talet då antalet magasin ökade drastiskt. Mycket av framgången kom ur en ganska enkel och effektiv upplysningsjournalistik som jämförande tester, steg-för-steg, "hela listan" etc. Detta har lagt grunden för hur tidningar tänker och planerar än idag. Mycket handlar om att ge korta och koncisa köpråd. "Bäst i test", "bästa köp" och så vidare.

Detta fungerade utmärkt under 90-talet därför att prylarna skiftade enormt i kvalitet och pris, samt var löjligt enkla prylar. Dessutom fanns det inte så stort utbud. Mitt första MW-test, ett test av åtta cd-rom på fyra sidor i nummer 11-1996 var det inga problem att utse "Bästa produkt" och "Bästa köp". Det är väldigt lätt att skriva djuplodande text och ge tydliga rekommendationer om vilken cd-rom som är bäst och mest prisvärd.

Idag är prylarna som testas otroligt komplexa. Ta sådana vardagsföremål som digitalkameror och mobiltelefoner. Det finns hur många aspekter som helst. Dessutom finns det kanske hundratals aktuella modeller ute på marknaden. En genomsnittlig bläckstråleskrivare har en lång rad olika användningsområden, text, foto, volymutskrifter, olika typer av papper etc. Lägg till att de också kommer med inbyggd skanner, fax och kopiator, liksom nätverkskoppling, Bluetooth och f-n och hans moster. Priserna är färskvaror och kan sjunka 25% på en vecka liksom att de finns förbrukningspriser kopplade. Allt detta gör att produkterna vänder sig till olika användartyper. Sila mygg och svälja kameler.

Inlägget på MacWorld

Finns mer här:
Så här vill Thomas Ytterberg ha det istället

Bra input. Vore kul att genomföra lite av det där!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 01:31

Klarsynt. Exemplet med kameror är bra. Sent 80-tal var det en guldgruva att plöja fototidningarnas tester. Gav heltäckande svar på alla aspekter inför kameraköp. Kom ju inte nya modeller så ofta så varje kamera fick stort utrymme i testerna. Numera är det precis som Ytterberg skriver rena slumpen vilken kamera som råkar bli tidningens "Bäst i test" och väldigt lite information för att veta vilken som är "Bäst för mig". Den informationen hittar man bättre via olika web-sidor, diskussionsforum, bra nät-handlare och ffa klämma på produkten IRL i en bra butik (de som finns kvar)

Ytterbergs förslag om en lättnavigerad webguide om "Min Mac / Mina program" med både bredd, djup och aktualitet är jag rädd att han kan lägga fram för ytterligare 3 framtida chefredaktörer på MacWorld. Helt enkelt för att det är svårt att få det att gå runt ekonomiskt, som han antyder:

Citat:

Kort och gott. Läsaren ska när som helst kan ta reda på allt de behöver veta om de Macar och de programsviter de är beroende av. Utan att de måste bli en Jag-surfar-Mac-sajter-fyra-timmar-om-dagen-besserwisser. Detta kräver en hel del redaktionell insats (stålar), men det finns gott om Jag-surfar-Mac-sajter-fyra-timmar-om-dagen-besserwissrar, som kan anlitas och på köpet mogna till riktiga gurus.

Skulle MW våga satsa på idén är det ju bara för alla "Jag-surfar-Mac-sajter-fyra-timmar-om-dagen-besserwissrar" här på 99 att ställa sig i kö som konsulter

Annars var väl 99mac Wiki ett embryo. Vart tog 99mac Wiki vägen?

Om vi skulle satsa på "Min Mac / Min Program" här på 99mac - vad skulle krävas?

Fullt integrerad Wiki kan vi fixa till 99.se 1.5 som exempel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 02:12

1) En initial kraftsamling att skrapa ihop ett halvfärdigt innehåll och form så man inte börjar med en tom wiki som aldrig tar fart och sedan dör ut... Ett drygt arbete.

2) Moderatorer till olika områden som bevakar, rensar, uppdaterar. Informationen till "Min Mac / Mina Program" är sådant som redan skrivs i olika inlägg på 99.se, (och umpton andra framstående mac-siter världen runt) men det behöver rensas och förpackas. Också ett drygt arbete... Låter jag lite som en pessemist?

Han har helt rätt.
Finns nästan inget mer att säga. På detta sätt skulle tidningen Macworld verkligen bli en bra tidning igen. Att lyssna på vad som är på gång och ta upp det i tidningen. Synergi effekten han skriver om.

Frågan är vad vi kan göra för att uppnå samma resultat?

Det roligaste var ändå "Jag-surfar-Mac-sajter-fyra-timmar-om-dagen-besserwisser".
Då skrattade jag gott.

1
Bevaka tråden