Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nörderi: Visa dina Apple-kartonger

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Edit: Förresten, gäller det även produkter som inte är Apple men köpt via Apple Store?

Nej, det tycker jag är att gå lite för långt ifrån ämnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 22:08
Ursprungligen av henkebarn:

Nej, det tycker jag är att gå lite för långt ifrån ämnet.

Ok, försöka duger...

Ibland slås man av tanken att själva förpackningarna är jobbigare att tillverka är produkterna.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-06-03 22:40

Kul tråd.:)
Här är de kartonger som jag hade i huset från vänster och uppifrån och ner Tiger, AppleCare Protection Plan iMac/eMac, iWork 06, iPod shuffle, Mighty Mouse och iPhone.

iMackartongerna både G3 rev A och G5 ligger i friggebon, får plocka fram de till helgen, samt eventuellt åka till föräldrarna och se om jag hittar kartongen till deras Mini, iBook G3, Performa 460 och StyleWriter II. Tror att de är sparade och ligger på deras vind.

Ursprungligen av Marco:

Kul tråd.:)
samt eventuellt åka till föräldrarna och se om jag hittar kartongen till deras Mini, iBook G3, Performa 460 och StyleWriter II. Tror att de är sparade och ligger på deras vind.

Det tycker jag! Bjud på fika och ta bilder på deras kartonger! Sådana gamla prylar är ju ännu roligare!

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-03 22:54

Men förbaske mig om jag inte får en tår i ögonvrån! Inte bara för att jag själv sparar .. har en hel vind full med förpackningar nu. Men jag är dessutom ansvarig för att ha konstruerat en och en annan förpackning i mina dagar. Har jobbat 20 år inom förpackningsbranchen och åtminstone 5 år som konstruktör. Dock aldrig av något så upphetsande som en Apple förpackning tyvärr .. har mest hållit mig inom verktygsbranchen och en del hushållsartiklar av varierande art.

Men tack för att ni uppmärksammar min yrkesgrupp, det är för galningar som er som man lägger ner den där extra lilla tankemödan och gör den där extra, egentligen onödiga, omgången med finputsningar av konstruktion och användarvänlighet.

Ursprungligen av Smeddie:

Dock aldrig av något så upphetsande som en Apple förpackning tyvärr.

Tetra Pak är dock förpackningar vars genialitet kan slå Apples. Ett otroligt lyckat koncept.

Tetra Pak

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-08-21 18:03
Ursprungligen av Marco:

samt eventuellt åka till föräldrarna och se om jag hittar kartongen till deras Mini, iBook G3, Performa 460 och StyleWriter II. Tror att de är sparade och ligger på deras vind.

Här kommer några av de utlovade kartongerna, hittade tyvärr bar den till Performa 460 och tangentbordskartongen till den.

Ni får ursäkta bildkvalitet, bilderna är tagna med iPhone i lyset av en Strålkastarficklampa uppe på vinden, då kartongerna var fulla med div. papper.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-06-04 10:34

nu har jag åkt till skåne över sommaren,så det blir inga bilder, då jag vanligtvis bor i Umeå med alla mina kartonger. hade alla mina kartonger i fönstret i min lägenhet, vilket jag tyckte var väldigt snyggt men min flickvän hatade det. (men sen har ju hon en pc också)

Ursprungligen av thor:

nu har jag åkt till skåne över sommaren,så det blir inga bilder, då jag vanligtvis bor i Umeå med alla mina kartonger. hade alla mina kartonger i fönstret i min lägenhet, vilket jag tyckte var väldigt snyggt men min flickvän hatade det. (men sen har ju hon en pc också)

1. Bra val! Skåne är fantastiskt om sommaren.

2. Kartonger ska ej stå i fönster av 2 anledningar: a) Det är en sak som vanligtvis görs utav extrema nördar som inte fyllt 15. b) Kartongerna blir blekta.

Ursprungligen av henkebarn:

1. Bra val! Skåne är fantastiskt om sommaren.

2. Kartonger ska ej stå i fönster av 2 anledningar: a) Det är en sak som vanligtvis görs utav extrema nördar som inte fyllt 15. b) Kartongerna blir blekta.

Inbrottstjuvar ser att du äger flera mac datorer.....!

//Svante

Jag har kartonger till:
en iBook G4
en MacBook Pro
två iPhones
en Nano
3 vanliga ipods
två Airport Expresser
en TIme Capsule
en Airport Extreme
en Mighty mouse

skall bygga en fin installation och ta ett kort. Slänger aldrig en Apple kartong. Sparar t o m lappen som visar att man betalt med kort i en Apple Store NYC

Hemma i Sverige har jag kvar min PowerBook 190-kartong (full med gamla kassettband) samt antagligen en Performa 160 (LCIII)-kartong med tillhörande Apple Display II (eller vad den nu hette, den där skärmen som inte var en Trinitron men ändå var bättre än det suddiga skräpet som följde med Performa 150).

Nu får ni nöja er med en kartong till min iBook G4 1,2 GHz (still going strong). Skyddskartongen utanpå den vanliga kartongen finns även den kvar. Bredvid står lådan till en "ThinkThink" DVD-brännare. Mattsvart gummiliknande tänkpadde-design som gör att den smälter in i bakgrunden på mitt likaledes mattsvarta Ikea-skrivbord.

Att hitta alla kartonger innebar en del krypande på en mörk vind och jag orkade inte lyfta fram dem helt och samla dem så det fick bli några bilder istället för en...

På bilderna syns lådor för:

Imagewriter (lådan rymmer två, varav en med arkmatare), PowerMac 7600
PowerMac G5
Alutangentbord, hypercard, hypercard 2, MacOS 8.5, iPod Shuffle samt div tillbehör, iLife, Leopard samt slutligen Applecare

Goflorps kartonger

Lite Kartonger:

2st Apple Shuffle
1st iMac
1st MacBook
1st iPhone
1st Alu tangentbord

Ej med på bild (ligger bl a på föräldrarnas vind)
STW II, Powerbook 540c, 520c, Diverse Performor, nån Quadra osv.

Pappa har använt en del lådor till att ha annat i....

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-06 23:38

vit iphone-kartong? det har jag aldrig sett, min är svart.. lust att berätta mer?

//tim

Jag är förstummad...
Detta är den nördigaste tråden som jag har läst hittills.
Men jag har väl missat charmen med lådorna. Använder ni lådorna till något
eller sparas dom bara ?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-07 00:05
Ursprungligen av KaRo:

Jag är förstummad...
Detta är den nördigaste tråden som jag har läst hittills.
Men jag har väl missat charmen med lådorna. Använder ni lådorna till något
eller sparas dom bara ?

Sparas!;)

Ursprungligen av KaRo:

Jag är förstummad...
Detta är den nördigaste tråden som jag har läst hittills.
Men jag har väl missat charmen med lådorna. Använder ni lådorna till något
eller sparas dom bara ?

De sparas. Den dag jag skall sälja t ex min iMac är det ju otroligt snyggt att kunna göra det i originalkartongen. Allt nedpackat.
Jag visar ju då den nye köparen att jag "vart rädd om grejerna" väldigt tydligt. Lådan är dessutom MYCKET bra att ha om man skall transportera prylen i fråga.
Har man vind/förråd etc så är det väl inget att ha en kartong som står där?

Dessutom, om man köper en NY Appleprodukt och råkar ut för problem direkt så känns det bra att kunna gå tillbaka till affären med den och lämna in den i sin originalförpackning. Man har säkert lättare få en ny....

Jag tycker jag sparar med förnuft. I kartongen ligger bruksanvisningar och sånt kvar som jag inte använder. Dessutom så kan man som ngn sa lägga kartonger i varann, alla smålådor jag har ligger i iMacens låda.

Ursprungligen av KaRo:

Jag är förstummad...
Detta är den nördigaste tråden som jag har läst hittills.
Men jag har väl missat charmen med lådorna. Använder ni lådorna till något
eller sparas dom bara ?

Jag spar dem för att de kan vara bra att ha då jag behöver transportera grejorna i dem vid en flytt eller så

Ursprungligen av KaRo:

Jag är förstummad...
Detta är den nördigaste tråden som jag har läst hittills.
Men jag har väl missat charmen med lådorna. Använder ni lådorna till något
eller sparas dom bara ?

På tal om nördighet använder jag mina till att frakta Warhammer ^^
Sparar även på lådorna som mina älskade plastbitar kommer i...

Ursprungligen av tim-:

vit iphone-kartong? det har jag aldrig sett, min är svart.. lust att berätta mer?

//tim

En Amerikansk 8GB, inget pysko alls. Eller så är det väl locket till headsetet (sålt) som hamnat på iPhones låda ? Eller?

Återkommer strax med foto

*fixat* tuschat bort lite IMEI och Serienummer etc.
Vänstra delen är alltså Toppen (locket), högra är undersidan (botten).
Den svarta putsduken ligger i lådan, plast för iPhonen skall passa i.
Flärp att dra i så det öppnas. Utan tvekan en sekund en Apple Originalprodukt.

Jag har bara min macbook låda kvar. Har haft imac 24" alu och en mini, men när jag sålde dom så fick dom ju med kartongerna.

Håller med dig ang dina argument Goflorp. Visst ger det ett snyggare intryck om man lämnar en dator till försäljning i den ursprungliga lådan. Fast jag har aldrig sålt någon dator eller annan pryl för den delen heller utan använder dom ofta tills dom "somnar in" för gott. Förresten, jag har ju tagit 100 kr för en HP men det är ju som att skänka bort den. Mina datakartonger står under sängen. Har inget i källaren eftersom jag har förrådet närmast dörren till garaget och där är inbrott ofta. Kan inte tänka mig att ha något i det förrådet. Så är det att bo centralt i en sk bra område i Göteborg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 22:23

Kanske, kanske har en SE/30-kartong någonstans. Gammal mjukvara finns det en del, hittade häromdagen en gammal version av Photoshop. Kul tråd men jag kan för tillfället inte bidra med bilder...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 22:34

Har

Mac mini låda
Apple vitt t-bord låda
Apple alu t-bord låda
iPod nano box
Leopard retail

Slängde lådan för min Powerbook 12" eftersom den var i dåligt skick. Köpte PB:n begagnad och säljaren hade bara slängt in PB:n i originallådan, tryckt på en adresslapp och skickat iväg den. Lådan såg verkligen inget vidare ut sen när jag fick den...

Anledningen till att jag sparar är för att:

1. Vid frakt (flytt, försäljning, inlämning till service) underlättar emballage
2. Då kartongerna är snygga och inte ser ut som bruna flyttkartonger är de snygga på sina hyllor i förråden
3. Jag förvarar instruktionsböcker, installationsskivor och dylikt i kartongerna, för att man enkelt ska hålla reda på dem
4. Det är gött, för fan!

Blev tvungen att rusa upp på vinden och fota av en gammal pärla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 23:14
Ursprungligen av dxaren:

Blev tvungen att rusa upp på vinden och fota av en gammal pärla...

Nu blev jag avundsjuk

Å' för oss som hängt med ett tag kan det här vara en trevlig påminnelse om gamla svunna kartonger...

Bevaka tråden