Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Univac 2

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ett tack för den eminenta berättelsen om UNIX under senaste mötet i
Göteborg så tänkte jag bjuda på en bild som jag tog i höstas då jag var i
Minneapolis. Besökte då ett museum, Historical Sociaty. Där fanns en av de
första datorerna uppställda, en UNIVAC 2 - det har gått några år sedan,
skillnaden mellan den och dagens Powerbookar är *ganska* stora..................

-----------------------------------------------------------

Någon som kan berätta mer om detta monster ???

[ 02 December 2002, 11:01: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-02 16:15

Vet inte ett smack om den, men rent utseendemässigt ligger den grymt bra till, platsar i "KlingKlang" anyday... Snygg logo dessutom, inte så lite viktigt vad gäller prylar

"Någon som kan berätta mer om detta monster ???"

Jo, jag säger som dom gör i polarstudion...
"de e en makalös manick..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 21:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 21:46

Den här Bendix-datorn från 1956 är rätt märklig... Bendix B15.

[ 02 December 2002, 21:52: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

När jag såg rubriken på denna tråd, trodde jag först att de snackades sanitetsteknik här inne. Den enda Univacen hemma hos mig är nämligen vår centraldammsugare. Jag hade inte hört talas om univac-datorn, utan trodde Univac alltid varit just en dammsugare...

...men men så fel man kan kan! Life is a big learning!

http://www.univac.se/

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 23:48

Univac har faktiskt andra strängar på sin lyra också! Dessutom finns det ett annat reseföretag med samma namn!

[ 02 December 2002, 23:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-12-03 00:32

UNIVAC har inget med dammsugare att göra.. VAC kommer av orde Vacum tubes radiorör på svenska...

UNIVAC grundades av pionärerna Mauchly och Eckert som byggde en dator (ENIAC) under andra värdskriget för att beräkna haubitsbanor, tyvärr så blev inte datorn färdig förän efter kriget...

Datorer under WWII Zuse III i Pendemynde, en relädator konstruerad av Konrad Zuse.. och colossus i Bletchley Park konsturerad av Allan Turing...

Eniac var troligen världen fjärde dator...

Mauchly och Eckert grundade datorföretaget UNIVAC och sålde några av värdens första civila datorer.. Bla till ett försäkringsbolag och gjorde succé genom att beräkna en valprognos....

Univac köptes senare upp av Burroughs som senare blev UNISYS....

Note: jag skriver direkt ur minnet så vissa minnes-error kan finnas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 00:48

Glöm inte Sperry och Remington Rand. Burroughs. Och Honeywell som byggde de två första datorerna på Internet (Arpanet). Och IBM förstås som byggde den första helt modulära datorn (S/360 från 1964 - IBM tjänade över 100 miljarder dollar på det systemet!). Och DEC och i viss mån Datasaab.

Pappa började på DataSaab i början på 70-talet, som sedan blev uppköpta av Sperry. I slutet på 80-talet gick Sperry och Burroughs ihop och blev Unisys (precis som Nixon skrev).

Efter sammanslagningen blev Unisys ca 650 anställda innan en stor "krasch" i databranschen ca 1989-1990. I samma veva flyttade vi ner till Kalmar där han jobbar kvar på Unisys anläggning på Telia IT-Service. (det var tur -för Unisys sparkade ca 70% av dom Svenska anställda) I Kalmar finns bland annat nummerupplysningen och utskrift av telefonräkningar osv.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-03 08:28

Nothing sucks like a VAX.

Det roliga är att som ni vet fanns en serie datorer som hette VAX, men faktiskt också en dammsugare!
Detta var dammsugarföretagets slogan men blev snabbt en höjdare inom datorbranschen.

UNISYS sålde datasaab-kvarlevorna till Facit om jag inte minns fel. Facit insåg att datorer var mer avancerade än skrivmaskiner och sålde till Ericsson, Ericsson till Nokia, Nokia till ICL. ICL blev uppköpta av Fujitsu och de har gått ihop med Siemens.
Ergo: om du köper en Jujitsu-Siemens idag får du en bit DataSAAB

[ 03 December 2002, 08:29: Meddelandet ändrat av: bollman ]

  • Medlem
  • 2002-12-03 11:56

JA Datasaab rulade verkligen... 1962 skulle det upphandlas 20 stordatorer för skatteberäkningar, dom sk länsdatorerna.. Gunnar Emanuel Sträng ville köpa IBM, men industrin ville ha svenskt.. på sedvanligt svensk sätt så blev det en kompromiss.. Tio IBM och tio Datasaab...

Det visade sig att Datasaabarna var överlägsena IBM-datorerna så nästa upphandling gick till DS..

http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/e8a76acf828e0088c12566d70055dfe6/d59e07a000d0cbc2c12567b4005492dd?OpenDocument

  • Oregistrerad
  • 2002-12-04 10:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
UNIVAC har inget med dammsugare att göra.. VAC kommer av orde Vacum tubes radiorör på svenska...

Vän Av Ordning påpekar att UNIVAC står för Universal Automatic Computer. ´AC-ändelsen fanns på många andra akronymdatorer i början, t.ex ENIAC, EDVAC, EDSAC, ILLIAC, FLAC, MIDAC, ORDVAC, OARAC, MANIAC, osv.

/BR

  • Medlem
  • 2002-12-04 11:41

Tack för påpekandet..

Jag drog en förhastad slutsats av Vacum Tubes och att alla datorer på den tiden just var byggda av radiorör...

MACNIAC vore väl något?

[ 04 December 2002, 16:41: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

1
Bevaka tråden