Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sekvencia lägger ner Apple butiken

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har tidigare uppmärksammat Sekvencia som startat en Macbutik mitt i city - tvärs över gatan ifrån Åhléns. Detta är alltså endast 300 meter ifrån Sergels Torg - mycket ambitiöst!

Men nu har satsningen avslutats och Mac butiken flyttar till Sekvencias vanliga lokaler där nu PC och Macintosh datorer står sida vid sida.

Vi kommer att följa upp detta med kommentarer ifrån Sekvencia under morgondagen.

Läs mer här:
Sekvencia flyttar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 08:09

Trist. Den det visar att det inte är läget det hänger på (och på och det allmänna dåliga läget i konjunkturen). Jag är rätt säker på att Mac-kunderna hittar till butiken även om den ligger vid Sankt Eriksplan, Odenplan eller Karlaplan - ja till och med på så exotiska (nåja) platser som Roslagstull, Ringvägen eller Hornsgatan. Bara det är innerstan så går det fint.

Det är ju bara det att Apple behöver NYA kunder.. likväl som sina befintliga redan fanatiska anhängare.

Den där "Apple" dedikerade butiken tror jag var lite väl dyr, dessutom har Macarna fått rätt fina platser i den lilla lokalen.

Ett problem som Sekvencia har är genomströmningen av personer. Som det är nu så kliver folk upp från T-banan och paserar deras PC butik och sedan så går dom över till Åhlens. Det var en ganska stor anledning till flytten, tyvärr. Mac lokalen hade en stor potential, pga stora outnyttjade ytor. Dom skulle ha kunnat göra en Svensk Apple Store, men tyvär så är det pengarna som styr. Jag har all förståelse för det, men samtidigt så är det synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 10:27

Personligen *avskyr* jag Stockholms city - Klarakvarteren ser ju ut som Östberlin! (Var det Hitler, Stalin eller amerikanerna som atombombade den stadsdelen?) Jag undviker den delen av stan så mycket jag bara orkar. Håller mig till Söder, Kungsholmen, Vasastan, Östermalm, vissa delar av Norrmalm och Sibirien...

Hela det absolut centrala Stockholm är väl inte direkt någon mysig plats att vara på.

Speciellt inte när det är mörkt. :rolleyes:

Synd att man missade att det fanns en Mac-only butik. Jag bor alldeles för nära för att röra mig runt Sergels torg antar jag. Dock måste det ju vara bra att låta pc-kunderna se macarna och att man har demo på dem (bland pc-burkar) och exempelvis visar i-appen. Har man 17" imacen och en 23" skärm bland de andra gråbeiga kliar det nog i fingrarna på dem också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 23:15

Tycker inte det är så illa. Jag köpte en ny hårddisk till min PB, och fick springa över till "PC-butiken" för att göra det. Nu finns ju alla icke macspecifika tillbehör i samma butik!

Problemet med att köpa Mac rent allmänt tycker jag har varit att det inte funnits personal som varit kunnig i macfrågor. Detta behövs det ingen dedikerad butik för att klara. Som kund känns det bra att kunna jämföra produkter, oavsett om det är mac- eller windowsburkar.

Vänligen, Ylan

[ 20 November 2002, 23:16: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Jag tycker att Sekvencia gör helt rätt. I Göteborg fanns det för något år sedan en datoraffär brevid Fiskekyrkan som ursprungligen sålde bara PC, när dom sedan började med mac så tog macdelen efter en tid upp en större del av lokalen än vad PC-delen gjorde... det tog förvisso en tid men växte det gjorde det. Tyvärr så stängde butiken för att istället orientera sig på helt annan försäljning, dom ingick i Dialect-kjedjan. Det viktigaste är att det finns ställen som säljer mac och inte att vi isolerar oss.

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 19:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Hela det absolut centrala Stockholm är väl inte direkt någon mysig plats att vara på.

Speciellt inte när det är mörkt. :rolleyes:

Stockholm är fantastiskt vackert på kvällar och nätter! Dock är citykärnan ett sorgeligt kapitel i arkitekturens histoia (även om det finns dom som påstår annorlunda).

Att Sekvencias macbutik stänger är också trist,men jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig riktigt gillade den...varför vet jag inte säkert,men den kändes helt enkelt inte som en tillräcklig satsning. Framförallt saknade jag ett större utbud av programvaror och tillbehör.

Hoppas dock att man inte ger upp macen helt på Sekvencia - alternativ behövs till SIBAs och ONOFFs smått sunkiga avdelningar. NK håller fortfarande måttet men har bara en liten,liten hörna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 02:43

Var inne där igår. Helt ok, mycket folk där. Däremot var säljarna slöa. Jag stod och fipplade med datorerna i nästan 15 min. Skulle tippa att det kom 20 pers som kollade på maccarna. Ingen av dessa fick ens frågan om de ville ha hjälp eller en demonstration.
En av mackillarna var mer intresserad av växeln i sin ficka och hängde över bänken. Den andra (Da Snow?) var oxå en smula frånvarande.
Tråkigt när detta är det ända macfästet i stockholm.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-23 14:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Var inne där igår. Helt ok, mycket folk där. Däremot var säljarna slöa. Jag stod och fipplade med datorerna i nästan 15 min. Skulle tippa att det kom 20 pers som kollade på maccarna. Ingen av dessa fick ens frågan om de ville ha hjälp eller en demonstration.
En av mackillarna var mer intresserad av växeln i sin ficka och hängde över bänken. Den andra (Da Snow?) var oxå en smula frånvarande.
Tråkigt när detta är det ända macfästet i stockholm.

De gånger jag varit där har mottagandet varit ungefär såhär:

40% Tillfrågad om jag vill ha hjälp
30% Mött med ögonkontakt
15% Ingen speciell reaktion
15% Tittar i golvet/helt absorberad av något annat

De senaste gångerna tycker jag det varit mycket bättre än de första gångerna jag var där...

Jag hoppas den nya aproachen med PC/Mac blandat inte gör att Macarna drunknar bara...

/arvid

Jag tycker det är bra med butiker som blandar datorer med olika operativsystem bara försäljarna kan vara kunniga nog.

Ylan skriver "Nu finns ju alla icke macspecifika tillbehör i samma butik!". Att påvisa att en mac faktiskt innehåller helt vanliga pc-prylar gör kanske att folk blir mindre tveksamma inför en Apple-dator.

Egentligen finns det ju bara en enda grej som Mac OS inte är bra på och det är spelutbudet. Allt annat finns ju!

Tyvärr exponeras Mac-spel alldeles för dåligt. Problemet är ju till stor del att en butik bara har några få titlar för Macen och inte ens tar in Mac-versionen av PC-spelen.

Man får ju ofta helt odugliga svar om man frågar: "Ni har spelet X och det finns också till Mac, kan ni beställa hem Mac-versionen?" Svar: "Nej, det går inte... vår distributör bla bla bla".

Spel är dessutom dyrt i Sverige jämfört med andra länder.

Därför är det handel via Internet som gäller. Dessutom är det bekvämt, bara att beställa och få varorna till dörren efter några dagar.

Däremot måste man fixa kortbetalningssystem som är smidiga (att kortet är permanent kopplat till kontot man har hos butiken).

En bra välsorterad Mac-spelsbutik på nätet som skickar via Stockholm (likt Swedisc för DVD) vore en perfekt lösning. Då kan man köpa spelen från USA via en svensk handlare som inte behöver handikappas av distributörer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
alternativ behövs till SIBAs och ONOFFs smått sunkiga avdelningar. NK håller fortfarande måttet men har bara en liten,liten hörna.

[/QB]

Vad gäller programvara tycker jag att Åhléns City är bäst (vilket tyvärr inte betyder att det är utmärkt) För att uppmuntra dem så betalar jag dock gärna lite extra, en femtilapp är ok, för att handla där istf att beställa över nätet.

/Per

Som jag ser det är det bara bra att de flyttat Mac-sektionen över till PcButiken några meter bort.

Gick in dit för ett tag sedan och blev förvånad över den goda uppställningen Apple hade fått.

Till råga på allt pockade de vackra/härliga Macarna helt på en kund som kommer in, så fint uppställda som de var.

De slår ut allt annat helt klart (min reaktion när jag kom in i butiken).

Dessutom fick de bättre fönsterplats åxå.

När jag gick därifrån var jag helt nöjd med flytten och chanserna över att sälja Macar tror jag ökar med 50% minst som de stack ut mot allt annat.

Nä, tumme upp än så länge för det hela

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Sibirien...

Ja det var Stalin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-31 03:38

Sibirien kallas den yttersta delen av Vasastan, norr om Sveavägen och öster om Odengatan, mot Roslagstull. En rätt anonym och lite tråkig del av Stockholm, men det finns en fenomenal fransk delikatessaffär där...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -iDisco-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Sibirien...

Ja det var Stalin!

... vår vän och kamrat!

Men lägg av nu med denna kvasikommunism-wannabes!

Det börjar bli j-ligt tröttsamt

Kolla in rubriken om ni har glömt.

[ 02 Januari 2003, 13:53: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Sorry, blev arg.
Kvar står andemeningen.

Mvh,
/G :rolleyes:

1
Bevaka tråden