Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tjänar du pengar på din hemsida / blog?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall fixa en hemsida som är dedikerad åt mitt fotande. Primära tanken med att skaffa en sida är ju såklart att marknadsföra mig som fotograf. Har dock funderat ett tag nu på om det skulle vara värt att dela upp sidan i en "showcase"-del och en "backstage-blog"-del. Eventuellt blir det en tredje distruberings-del där kunder kan logga in och se och förhoppningsvis köpa sina bilder.

Är helt nollad när det gäller "marknaden" internet så jag ber därför ödmjukast om att du som läser detta vill dela med dig lite av dina kunskaper/erfarenheter/affärshemligheter.

Hur många läsare behöver man per månad för att det skall börja löna sig att ha nån form av reklam på sidan. Är det en google banner som gäller eller vilka alternativ finns det?

Hur pass mycket drar det ner det visuella / proffesionella intrycket om man har reklam på en sida som är tänkt att marknadsföra sig själv som fotograf. Hur mycket makt har man över var reklam skall synas på sidan.

Kan man med smart produktplacering i bloginlägg tex få sponsring av företag. Om jag använder en Canon kamera och skriver om det så borde ju rimligtvis Canon visa sin uppskattning genom gratisprylar?

Finns det andra alternativ att tjäna igen den extra tiden man lägger ner på att underhålla en blog?

Tacksam för svar.

//Mårten

P.S om detta inlägg inte hör hemma här så ber jag om ursäkt, hade ganska svårt att bestämma mig för vilket ämne som passade bäst. D.S

Jag hakar på. Jag är också nyfiken på vad Googles textannonser kan ge och hur mycket trafik som krävs.

Har hört att man faktiskt kan tjäna en hacka, men har inte riktigt satt mig in i det. Skulle vara kul om någon ville dela med sig av faktiska erfarenheter. Jag har många skrönor, men de skippar jag. Är mer intresserad av riktiga siffror.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 07:19

Personligen tycker jag att det ser väldigt oproffsigt/billigt ut när man har reklambanners på en sida OM sidan försöker sälja någonting som din kommer göra (dig själv som fotograf och dina bilder).

hej! Lägg fokus på dina bilder istället. Det tjänar du mest på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-11 09:42

martin_rose, dessvärre har du en lite väl positiv bild av hur enkelt det är att få gratisprylar av Canon, med undantag för att du blir den mest kända och mest välbesökta fotobloggen i hela Sverige, en fotograferandets "blondinbella" så att säga, så finns det inte en chans att du får prylar av dem — det är min bedömning.

För att du ska tjäna några pengar på annonser så behöver du också en ganska stor mängd besökare, åtminstonde tusen besökare per dag. Och det är lågt räknat och ger en låg inkomst (för några år sedan hade jag själv en blogg med de besökssiffrorna).

Hur mycket pengar man tjänar på Google AdWords beror på så många olika faktorer — vart de är positionerade, antal, målgrupp, etc. Men man kan säga som tumregel att ju fler och ju "drygare" placerade dina annonser är, desto mer inkomst ger de (kortsiktigt).

Allt detta är dock meningslöst — om du driver sajten för pengarnas skull så har du noll procents chans att nå någonstans överhuvudtaget. Det är först när du redan har en inarbetad, känd och välbesökt fotoblogg som du kan fundera på detta, och dit kommer man av helt andra drivkrafter.

  • Medlem
  • 2008-09-11 09:46

Det varierar väldigt mycket, dels beroende på antal besökare då, men också beroende på om du har annonser som passar just dina besökare och hur "köpstarka" dessa är osv.

För att sälja annonsplats direkt till en annonsör så behöver du pålitlig statistik samt en j-vla massa besökare för att de ska vara intresserade överhuvudtaget... Kan nog vara lämpligt att börja med Google AdSense och/eller några av affiliate-nätverken för att få en uppfattning om hur mycket trafik du kan generera.

Tack för alla svar

Tjena, det känns bra att få ta del av era åsikter och erfarenheter. Min överlag positiva inställning till allt jag tar mig för är väl lite av min last, men jag tar absolut till mig vad ni säger.

Jag hade väl aldrig uppfattningen att enkom göra det för att tjäna en hacka. Ideén var snarare att om jag lägger 3-4 timmar i veckan (isch), på att beskriva projekt och tekniska lösningar och photoshoptekniker etc, att det skulla betala sig med en tusenlapp eller några hundringar i månaden.

Jag tror nog att jag skulle få en sån där "blogg-kick" av att veta att folk läser det jag skriver om än bara några hundra pers i veckan, så pengarna kanske är något jag ska strunta i helt och hållet.

Jag ser också absolut poängen med att lägga tonvikten vid bilderna och presentationen av mig inför potentiella uppdragsgivare. Det finns säkert de uppdragsgivare som ser det som negativt att man går "backstage" och tar bort lite av magin med den färdiga bilden, om det tex är en spektakulär modefotografering som är i åtanke. Sådant kan ju såklart förhandlas om, jag behöver ju inte blogga om allt, men det kan ju inte rädda ett förlorat första intryck.

hmm Jag måste fundera vidare helt klart.

Men tack för alla svar och fler åsikter är absolut välkomna,

//Mårten

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-11 12:22

marten_rose: jag tror du har störst möjlighet att skapa en välläst och populär blogg genom att inte tänka så mycket på uppdragsgivarna, utan läsarna. Det blir mest "äkta" då liksom, istället för slätstruket och korrekt hela tiden. Var äkta, var intressant, dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter, då kommer läsarna och med dem kommer de kommersiella möjligheterna också.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-11 12:33

Jag tycker att du skall glömma din ide att tjäna penagr på din blogg och att få gratissaker från Canon, iallafall till att börja med. Fokusera på att skaffa dig en bra portfolio och presentera den på ett bra sätt för dina kunder, vid sidan om så kör du din blogg med bra bilder och relevanta nyskapande tips. Att inte blanda in annonser vinner du på, det ger ett oseriöst intryck. Kolla tex på dessa två länkar:

Chase Jarvis

Dustin Snipes|Photography

Bra bilder med ett bloggkomplement som visar "behind the scenes", Chase Jarvis är ju hyffsat framgångsrik och han får gratis prylar från Nikon, men om du ursäktar så tvivlar jag på att du ligger på hans nivå, ännu iallafall.

Jämför dessa två med tex. den här:

Blog : Robert Hammar | Photography - Studio on Location World Wide, wedding, portrait, fashion & glamour photography and lots of photography tips and tricks.

Vilken tycker du känns mest trovärdig och vilken skulle du helst vilja vara som?

Lycka till! Och kom ihåg det är på dig själv och dina bilder du skall tjäna pengar, devalvera inte ditt eget varumärke. Bygg det istället, man kommer långt på att vara en trevlig, hjälpsam, snäll och initiativrik person.

Ursprungligen av Mattias L:

Bra bilder med ett bloggkomplement som visar "behind the scenes", Chase Jarvis är ju hyffsat framgångsrik och han får gratis prylar från Nikon, men om du ursäktar så tvivlar jag på att du ligger på hans nivå, ännu iallafall.

Du behöver inte be om ursäkt för du har helt rätt i. Jarvis är väl en av mina inspirationskällor, och han är ju grymt mycket mer etablerad och rutinerad än vad jag är (just nu;-).

Grymt mycket ärliga och tydliga tips från er alla. Tack så mycket. Jag känner mig redan mycket säkrare på hur jag vill prioritera och presentera sidan. En sorts blog-del vill jag nog köra på, pengarna struntar jag i (nu i början i allafall), och jag skall se till att det är tydligt vad som är personlig prat från mig och vad som är en professionell presentation av mig och mina bilder.

När den till slut dyker upp så kommer jag nog med största säkerhet att presentera den här på 99 för att be om feedback etc. tills dess tack så mycket.

//Mårten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 13:31

Nja, jag är lite kluven om reklam alltid drar ner, Oftast ja, men inte alltid
Thomas Baekdal Baekdal.com - The Goal is Pretty Simple Dansk "interaktionsdesigner" mm
tycker jag håller även med annonser
(Det var där jag hitta napbook före macfeber )

Men han har både varit med, utan och nu åter med Googlesannoner
Sök gärna på Google på hans sajt och läs hans funderingar fram och tillbaka

Tillägg Ser att det visst inte är annonser just nu - eller så har denna webbläsaren det blockerat Hur som helst såhar ha skrivit en del om sin kluvenhet.

Senast redigerat 2008-09-11 13:49
1
Bevaka tråden