Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taxiresande i företaget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade just en "dust" med min rådgivare angående huruvida man får dra av för taxi.
Jag kör enskild firma och har väl åkt taxi för ca 10000 kr under året. Till viss del direkt till kunder, men även en del då jag rekat marknaden, t.ex. mässor, utställningar och div. jippon ( jag är formgivare/konstruktör).

Jag har sparat kvitton, häftat på A4 och skrivit upp vad jag vart osv. men hon tycker det inte ska kunna dras av. Nu spelar det egentligen ingen roll vad hon tycker, då det är jag själv som skriver under och lämnar in deklarationen, men det gjorde mig lite orolig för om jag missuppfattat reglerna.

Tyckte det var självklart att jag drar av för sånt som är relaterat till firman, och att det är jag själv som avgör vad firman investerar i.

Fel?

Hon har fel, du har rätt.

Hade hon sagt månadskort på SL istället för taxiresor hade hon haft rätt.

Tillägg: Du säger att det är du som bestämmer vad firman investerar i. Det är egentligen inte så, det är Skatteverket som är "slutlig" instans så att säga. Få mig inte att börja berätta skräckhistorier nu...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-19 18:02
Ursprungligen av Taz_1999:

Hon har fel, du har rätt.

Hade hon sagt månadskort på SL istället för taxiresor hade hon haft rätt.

Tillägg: Du säger att det är du som bestämmer vad firman investerar i. Det är egentligen inte så, det är Skatteverket som är "slutlig" instans så att säga. Få mig inte att börja berätta skräckhistorier nu...

Fast den slutliga instansen är väl egentligen domstolen — man kan ju utmana ett beslut hos Skatteverket om man tycker att de tolkat skatterätten fel, och då avgörs det ju till sist i en någon domstol.

SL-kort har jag haft till och från, men tycker det tar för lång tid att byta tåg och hålla på.
Samt att det i regel inte är så trevligt att åka nattbuss till Södertälje med en Macbook Pro under armen.

Jag har som sagt en "revisor" eller vad man ska kalla det, hon ska hjälpa mig med min bokföring och fixa mina deklarationer är det tänkt.
Nu börjar jag ana att det kanske är bäst att anlita någon som är fokuserad på avdrag och hur man kan trixa också. Jag får i princip aldrig några kreativa förslag från den här tanten, känns mest negativt att besöka henne, som att hon är mer på skattmasens sida än på min

Usch, jag känner på mig att det kommer bli tjafs om båten jag köpte i våras. O:-)

Tips på kreativa bokföringskonsulter mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 11:16

Sigvard Marjasin har ett bra trackrecord,

Men skämt åsido, du har rätt att göra vilka resor du vill så länge du kan motivera dom som verksamhetsknutna, sen kan man hamna i tvist med Skatteverket om vad som helst, det finns inga gränser för hur dum/korkad/okunnig eller för den delen smarta skatteverket kan vara

Alltså 10000 i taxiresor är ju inga pengar om man jämnför med om du haft firma bil.
dra av resorna förfan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 21:18

Byt revisor!

Ursprungligen av Fredric:

Byt revisor!

Ja, det får bli så.

Man vill ju att den som man anlitar för att hjälpa till med det här gör rätt, men samtidigt låter mig ta tillvara på de möjligheter som finns.

Jag har inte tjänstebil och har dragit av alla mina taxiresor i tjänsten i fem år. Min redovisningskonsult, som jag får massor med proffsig hjälp från, har aldrig haft en enda invändning mot det.

1
Bevaka tråden