Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om export (Dum, dummare, dummast)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-24 19:26

Ok, jag har haft företag länge, men när det gäller vissa saker så har jag dålig koll.

Så här ligger det till, jag skall sälja en pryl som tillhör min firma, den skall jag sälja till en svensk som har Estländskt bolag. Hur gör jag då?

Hur gör jag med moms, jag antar att han inte skall betala moms, skall jag eller han betala tull?

Grejen är den att han kommer till sverige och hämtar prylen och ger mig pengar i handen, i utbyte vill han ha en exportfaktura med alla rätta siffror på så han kan lägga in den i sitt bolags bokföring.

Finns det några fällor, blir jag lurad? Tacksam för alla tips och råd som det här grymma communityt kan ge mig!

/Mattias

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-24 19:38

Läs där -> Moms vid EG-handel | Skatteverket [NS4 version]

Pekpinne för nedan textutdrag..... här sa Skatteverket till mig att sista punkten betyder att du måste skicka iväg grejerna med t.ex Posten direkt till Estland. Om han kommer och hämtar ska han betala momsen här och får sen dra av den när han kommer hem.

"Följande tre villkor måste vara uppfyllda för att du ska ha rätt att sälja varor till annat EG-land utan moms:
• Köparen är registrerad till moms i ett annat EG-land.
• Köparen åberopar ett giltigt momsregistreringsnummer.
• Varan transporteras från Sverige till ett annat EG-land."

Du måste skriva kundens VAT-nummer på fakturan och du måste ha kollat upp att det är giltigt.

Ingen tull mellan EU-länder.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-24 19:52
Ursprungligen av Mija:

Läs där -> Moms vid EG-handel | Skatteverket [NS4 version]

Pekpinne för nedan textutdrag..... här sa Skatteverket till mig att sista punkten betyder att du måste skicka iväg grejerna med t.ex Posten direkt till Estland. Om han kommer och hämtar ska han betala momsen här och får sen dra av den när han kommer hem.

"Följande tre villkor måste vara uppfyllda för att du ska ha rätt att sälja varor till annat EG-land utan moms:
• Köparen är registrerad till moms i ett annat EG-land.
• Köparen åberopar ett giltigt momsregistreringsnummer.
• Varan transporteras från Sverige till ett annat EG-land."

Du måste skriva kundens VAT-nummer på fakturan och du måste ha kollat upp att det är giltigt.

Ingen tull mellan EU-länder.

Supertack!

1
Bevaka tråden