Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KTH studenter!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-27 21:43

Tjenixen!

Om du, som jag, går på kth och kan tänkas vilja använda Matlab (som man ju kan få hem via KTH CD) så gäller det här dig!

Jag går kursen nummeriska metoder och där används(liksom i många andra kurser) programmet Matlab. Om man vill fortsätta jobba hemma kan man låna hem en KTH CD med Matlab på.

Just det gjorde jag idag. Jag lånade Macintosh versionen som bl an innehåller Matlab. Den versionen av matlab som ligger där(5.2 från 1998) är för gamla Mac OS, och fungerara visserligen under classic.
Men jag tycker nog att KTH borde flexa sina ekonomiska muskler och köpa in en licens för Matalab för OSX också, eftersom den nyare versionen finns för Windows.

Finns det fler OS X användare på KTH som vill använda Matlab??

/arvid

Låter ju inte helt omöjligt att få dem att köpa in release 13 för MacOS X. Lunds Universitet har gjort detta och den finns tillgänglig för alla lunds studenter. Det finns dock ett stort krux med den nya versionen och det är att den måste ha kontakt med en serienummersserver hela tiden. Denna server är spärrad till lunds universitets IP-nummer vilket gör att jag har varit tvungen att sätta upp ett IP-sec nätverk som jag kan tunnla denna trafik från mitt BoNet konto.

Detta är mycket bökigt och begränsar användningen men det är ju guld i alla fall att det finns.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Finns det fler OS X användare på KTH som vill använda Matlab??

Det kan du ta och skriva upp!
Sitter just precis och kör Matlab, på en Wintel-burk. Vore ju väldigt nice att kunna köra det på Macen istället.

Ska vi lämna in en protest Arvid?

/M

Skriv upp mig också!

Sitter just nu med regler fk och matlab hemma i rätt OS skulle sitta helt rätt!

/Linus

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-28 00:10

Kul att inte vara ensam. Här hittade jag en feedback sida för KTH CD skivorna. Det är ju i alla fall ett ställe att börja på. Jag tänkte kanske se om jag kan hitta någon ansvarig att snacka med också...?

/arvid

Gissar att ni går kursen via NADA, skicka en vänligt formulerad fråga till [email protected] så kanske ni kan bli hjälpta, ni får åtminstonde ett bra svar om inte annat.

Visst, här är en till som surar över 5.2an.
Har provat att installera R13 men utan fungerande licenser.
Trodde ett tag att det var ok att köra om man kunde använda KTH´s licens, men de jag fick funkade inte.
R13 behöver en licens.dat-fil men jag fick bara ett licensnummer.

Jag vet inte hur det funkar med sådana där CD skivor men vi har samma licens för alla maskiner, dvs ett visst antal licenser och sedan bryr de sig inte om man kör på Sun, Windows eller Mac

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-30 22:37

Lite halvt om halvt OT, men jag körde Matlab på min PB när jag var i skolan och jisses vad det sög batteri! Jag antar att det gäller alla classic program... Bateriet tog slut på någonstans runt en och en halv timme mot normala tre timmars användning...

/arvid

Fick svar från KTH idag;

"Matlab för Mac OS X släpptes först under hösten. I och med att skivorna var klara redan i augusti kunde vi inte få med denna version, men förhoppningsvis kommer den att finnas med i nästa utgåva av KTHCD.

En skiva speciellt för Mac OS X har vi inte eftersom många fortfarande har äldre operativsystem, samtidigt som det är förhållandevis få som äger en Mac och därmed lånar skivorna. På cd:n finns annars tre kataloger: 9, carbon och cocoa. Carbon fungerar i båda miljöerna, de andra endast i sin ursprungliga miljö. Finns det något särskilt program (förutom Matlab) du vill köra som inte fungerar i Mac OS X?"

/M

Hehe grattis!

Jag jobbar själv på en studentbokhandel på LiU (som även säljer div programvaroro), och där fick vi ett mail igår om att rel.13 av Matlab (studvers.) skulle komma till Win, MacOs samt Linux. Vi har inte haft dessa på LiU innan, utan bara win-versionen. Hur funkar det för er när ni köper programvarorna!?

Matlab för X fungerar ännu så länge bara med Xwindows. Dock en small sak med Apples X11.

Installerade t.e.x Openoffice och X11 med 10 klick. Så det skall nog inte vara nmågra probs.

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=2773&db=macosx

Det var en riktig plåga att installera R13 för mig, men det var iof innan X11.

1
Bevaka tråden