Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undvika dubletter vid import i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-21 12:15

Kan man inte tvinga iPhoto att inte importera dubbletter?

Och kan man inte välja vilka bilder man skall importera? det kan man ju göra med 'Bildinsamling'

  • Medlem
  • 2005-05-21 14:40

Nähä.. inget svar... lösning är tydligen att importera med bildinsamlingen och sedan manuellt dra in bilderna i iphoto.. synd att Apple inte byggt in den funktionen…

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • 2005-05-21 15:39
Ursprungligen av leonardo:

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

det tycker jag du borde gett fan i… och gett ett vettigt svar istället…

Ursprungligen av nixon:

det tycker jag du borde gett fan i… och gett ett vettigt svar istället…

hahaha )
På dom bara!:)

Ursprungligen av sventa46:

hahaha )
På dom bara!:)

Skulle det vara kul? Vettiga rubriker hjälper folk att få svar på sina frågor.

  • Medlem
  • 2005-05-23 20:03
Ursprungligen av Adrian B:

Skulle det vara kul? Vettiga rubriker hjälper folk att få svar på sina frågor.

Men förihelvete.. det var en vettig rubrik jag hade, den innefattade både dubletter, iPhoto och Undvika... tror du inte jag kan skriva en rubrik efter 2070inlägg????

Ursprungligen av nixon:

Men förihelvete.. det var en vettig rubrik jag hade, den innefattade både dubletter, iPhoto och Undvika... tror du inte jag kan skriva en rubrik efter 2070inlägg????

Jag vet inte vilket rubrik du hade så jag kan inte bedömma det, men jag ser vilket språk du använder och det är inte speciellt trevligt. Om du tycker att leonardo gjorde fel så går det alldeles utmärkt att säga i betydligt trevligare ordalag. Hans intentioner var att hjälpa, så varför vara otrevlig?

Ursprungligen av nixon:

Men förihelvete.. det var en vettig rubrik jag hade, den innefattade både dubletter, iPhoto och Undvika... tror du inte jag kan skriva en rubrik efter 2070inlägg????

Snacka inte strunt nixon. Du konfabulerar om din ursprungliga rubrik. För allas nyfikenhet/visshet, så citerar jag härmed en text, som finns på annat ställe i detta forum - enbart med anledning av ändringen.

"Ursprungsrubriken löd; 'importera i iPhoto'.

Stavfel och inledande gemen korrigerar jag regelbundet utan kommentar, men denna rubrik var för luddig, alltså ändrade jag och satte dit standardmeddelandet."

Min bedömning var att rubriken var för oprecis, och därmed inte underlättade att få svar, och heller inte följde de stavningsregler som gäller, dvs. att Rubriker skall inledas med Versal.

Jag hade inte tänkt bemöta Dig nixon, men konfabuleringen i Ditt inlägg (=citat ovan), föranleder mig att replikera, men i övrigt avser jag inte att vidare kommentera detta.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-04-27 12:22

iPhoto frågar inte om dubletter vid import

iPhoto 5.0.4 frågar inte om jag vill importera dubletter. Denna fråga kom automatiskt upp i tidigare versioner när jag anslöt kamera:confused:

Ursprungligen av nixon:

det tycker jag du borde gett fan i… och gett ett vettigt svar istället…

Ta och tagga ner dig lite. Om rubriken var otydlig från början så kanske chanserna att du får ett vettigt svar har ökat nu. Det kan du väl knappast klaga på, eller?

Ursprungligen av nixon:

det tycker jag du borde gett fan i… och gett ett vettigt svar istället…

halva forumet är ju fullt med trådar som heter; aj som fan, hjälp mig; hur gör jag; nu blir jag arg; behöver hjälp snabbt. Osv.

Knappast sökbart eller vettigt.
Med den attityden du ligger inne med vete fasen om jag här lust hjälpa till öht.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 16:33

när jag importerade bilder o iphoto i går såkunde jag välja om jag ville strunta i att importera dubletterna.

  • Medlem
  • 2005-05-21 17:00
Ursprungligen av Lauren:

när jag importerade bilder o iphoto i går såkunde jag välja om jag ville strunta i att importera dubletterna.

jepp, den frågar varje gång det kommer en dubblett, men man vill kunna kryssa i någonstans "importera inte dubbletter"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 01:48
Ursprungligen av nixon:

jepp, den frågar varje gång det kommer en dubblett, men man vill kunna kryssa i någonstans "importera inte dubbletter"

Hmm, kan man inte göra det? Jag kan i alla fall det....

Ursprungligen av iigloo:

Hmm, kan man inte göra det? Jag kan i alla fall det....

Vad är det för en ruta, vill också ha en sån. Vilken version av iPhoto kör du?

Men iigloo , det där är väl en vanlig import , vad vi talar om här är väl en möjlighet att
slippa just den rutan.
Att kunna ha programmet inställt så att inga som helst dubbletter importeras.
Jag måste säga att jag delar faktiskt Nixons åsikt om att det borde finnas en funktion i grundinställningarna där man skulle kunna kryssa i att inte importera dubbletter.
Man kan ju undra över varför den möjligheten inte finns.
Kanske nåt som Apple kan komma med i senare versioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 11:15

@sventa46: jaha... okej, Jo det vore smidigt, men jag tycker inte att det är så jobbigt att kryssa i den rutan som kommer upp men jag förstår vad ni menar.

@Jani Uutela: iPhoto 5.0.2

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 21:19

Jag har fått fel på hela mitt iPhoto-bibliotek efter ett antal backuper som slagits ihop. Nu finns ofta 4, 5 eller 6 exemplar av samma bild. Jag provade att skapa en mapp och dra allt dit, sedan tillbaks igen - 1,22 Gb med data. Om bilden heter "äppelträd" så får kopiorna namnet "äppelträd_1", "äppelträd_2"... osv. Finns det något program som kan hitta kopiorna och rensa i biblioteket utan att förstöra det?

Ursprungligen av PF:

Jag har fått fel på hela mitt iPhoto-bibliotek efter ett antal backuper som slagits ihop. Nu finns ofta 4, 5 eller 6 exemplar av samma bild. Jag provade att skapa en mapp och dra allt dit, sedan tillbaks igen - 1,22 Gb med data. Om bilden heter "äppelträd" så får kopiorna namnet "äppelträd_1", "äppelträd_2"... osv. Finns det något program som kan hitta kopiorna och rensa i biblioteket utan att förstöra det?

Duplicate Annihilator, 8USD

blir snäll

EN idé kan vara att kolla inne i iPhotos plist-fil.
Det står säkert på en råd "ImportDuplicates=on" eller
ngt i samma stil.

1
Bevaka tråden