Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slussen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 19:04

Hej, denna tråd kan vara intressant även för folk som inte bor i Stockholm. Dn har lagt upp en artikel om Slussen och ombyggnad av den. För er som inte bor i Stockholm. Slussen är en trafikknytpunkt mellan gamla stan och Södermalm som är från 30-talet.

Just nu är den en nergången, kissluktande skamfläck. Här kommer förslag på ombyggnad. Vad tycker ni?
Förslag till framtida Slussen ställs ut

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-25 09:23

Ärligt talat så tycker jag att man faktiskt borde rädda slussen som den är. Ett monument över bilismen, byggt för att klara både vänster- och högertrafik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 10:18

Skämtar du nu eller?
Den är ju byggd för 30-talets trafiksituation. Dessutom, all trafik överst och människorna under marken i små gångar.
Gick där igår och såg verkligen hur hela skiten börjat vittra sönder. Helt sjukt att en sådan fin del av stan ska vara så risig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 12:30

Jag bor i nacka och åker till och från slussen varje dag. Något behövs ju göras. Fast det kommer bli ett par jävligt sega år när dom bygger om :|

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-25 13:13

Jag sa ju det. Monument över bilismen, framtidstron från 30-talet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 14:13
Ursprungligen av bollman:

Jag sa ju det. Monument över bilismen, framtidstron från 30-talet...

Men samtidigt spara utformningen då? Inte så praktiskt. Jag säger bort med skiten och var lite vågad i tankarna istället. Undrar varför folk är så panikslagna för förändring. Klarakvarteren i Stockholm säger då folk. Visst byggdes det sjukt fula hus men det folk inte säger nått om är att husen som togs bort var från i början och mitten av 1800-talet och var tvungna och rivas.
Folk idag som inte ens fanns då romantiserar runt de kvarteren men faktum var att det var slumkvarter.

Gillade sakerna i bild 8 och 9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 20:36
Ursprungligen av acke:

Gillade sakerna i bild 8 och 9.

Bild 8: Inspirerad av gamla goda hockeypalatset Scandinavium i Göteborg!? (Innan dom målade över den orangea färgen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 20:47
Ursprungligen av IngoX:

Bild 8: Inspirerad av gamla goda hockeypalatset Scandinavium i Göteborg!? (Innan dom målade över den orangea färgen)

Jag gillar ljuset och den varma röda färgen. Mer sådant, bygg på höjden, mer glas, mer av allt. Varför ska vi vara så fega, att bygga på höjden behöver inte vara fult.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 14:38

Det som suger mest är ju att Debaser slussen kommer försvinna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 14:59
Ursprungligen av nllub:

Det som suger mest är ju att Debaser slussen kommer försvinna..

På förslagen menar du? Ja, så är det ju nog. Ja, det är ett trevligt ställe att vara på på sommaren. Förutom att de aldrig har tillräckligt med folk i utebaren på sommaren. Det gör mig så jävla förbannad. Man kan väl hoppas på att de hittar ett nytt ställe.

Slussen faktiskt är en av de finaste platserna i Stockholm. Man tänker inte på det eftersom det ser ut som det gör och att det är så mycket trafik. Kan man bara gräva ned trafiken så skulle det blir mycket finare. Man kan gärna ta bort de pinsamma och fula spritfärjorna som ligger mitt inne i stan och förbjuda att turistbussar får stå 5 m från vårt slott. Ska vi nu ha monarki så ska vi väl visa den lite respekt.

En annan sak, tänk om man skulle gräva ned trafiken ut mot nacka och bygga hus mot den enorma bergväggen. Vilken läge och utsikt!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 16:43
Ursprungligen av acke:

På förslagen menar du? Ja, så är det ju nog. Ja, det är ett trevligt ställe att vara på på sommaren. Förutom att de aldrig har tillräckligt med folk i utebaren på sommaren. Det gör mig så jävla förbannad. Man kan väl hoppas på att de hittar ett nytt ställe.

Slussen faktiskt är en av de finaste platserna i Stockholm. Man tänker inte på det eftersom det ser ut som det gör och att det är så mycket trafik. Kan man bara gräva ned trafiken så skulle det blir mycket finare. Man kan gärna ta bort de pinsamma och fula spritfärjorna som ligger mitt inne i stan och förbjuda att turistbussar får stå 5 m från vårt slott. Ska vi nu ha monarki så ska vi väl visa den lite respekt.

En annan sak, tänk om man skulle gräva ned trafiken ut mot nacka och bygga hus mot den enorma bergväggen. Vilken läge och utsikt!

Ja fast det är ju riktigt bra där inne också. Helt klart stockholms intimaste konsertarena.. Har sett många många bra band där! Men förhoppningsvis hittar dom någon annanstans. Sen har jag för mig att anledningen till att dom öppnade på Medis var för planerna av slussen ombyggnation.
Att bygga ner trafiken mot nacka är en inte helt dum idé, men nu håller dom på och gräver i eriksdalsberget, brevid saltsjöbanan. Vet inte riktigt vad det är dom gör men har hörde någon som snackade om att dom ska dra trafiken i berget vid danvikstull, fast jag trodde det var ett senare projekt.. Hittar heller ingenting om det här: Vgprojekt i Stockholm
så det skulle kunna vara något som reningsverket håller på med.

En riktig NollÅtta-tråd det här. Stockholm är en vacker stad och vi är ju alla "delägare"till de kulturella skatterna där. Har inget förhållande till Slussen. Bara ett ställe som man åker förbi. Kom ihåg när dom hade ett stånd och sålde potatismos/makrill där; en höjdare. Tyckte förslagen var lite svåra att förstå sig på. Den gröna ubåtsliknande pluppen var lite konstig. Håller med om att det är konstigt att dom inte gjort något åt det tidigare. Klart dom ska satsa på något spännande när dom nu kommer att göra trafiken för de som bor på Söder till en pina i några år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 20:44
Ursprungligen av KaRo:

En riktig NollÅtta-tråd det här. Stockholm är en vacker stad och vi är ju alla "delägare"till de kulturella skatterna där. Har inget förhållande till Slussen. Bara ett ställe som man åker förbi. Kom ihåg när dom hade ett stånd och sålde potatismos/makrill där; en höjdare. Tyckte förslagen var lite svåra att förstå sig på. Den gröna ubåtsliknande pluppen var lite konstig. Håller med om att det är konstigt att dom inte gjort något åt det tidigare. Klart dom ska satsa på något spännande när dom nu kommer att göra trafiken för de som bor på Söder till en pina i några år.

Ja, kanske lite samtidigt som man inte behöver bo nära för att uppskatta arkitektförslag men det hjälper ju. Gröna ubåten vad konstig..tänkte jag också på.

Ja, all betong håller ju på att upplösas helt. Men det är fortfarande en het potatis att bygga om i Stockholm. Alltså vågar inga politiker göra detta under deras tid och hoppas på att nästa 4-års period tar ansvaret. Förhoppningsvis så blir snart alla klarakvarters-romantiker till bromsklossar för gamla för att ha något att säga till om. Det är illa att de som bestämmer sitter och myser i sin lägenhet i gamla stan och har gångavstånd till jobbet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 20:26

Nu för tiden är det Potatismos med strömming. Och så har det vart så länge jag kan minnas Men det är riktigt bra ibland när man är sugen

Ursprungligen av nllub:

Nu för tiden är det Potatismos med strömming. Och så har det vart så länge jag kan minnas Men det är riktigt bra ibland när man är sugen

Javisst är det strömming jag menar ! Borde väl skämmas (att gissa fel fisk) med tanke på att jag kommer från västkusten ! Kommer ihåg att jag tyckte det var gott och en himla bra idé istället för det obligatoriska korv med bröd.

1
Bevaka tråden