Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att köpa ny dator?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-29 23:19

Spana in reporterns dator....
TV | Aftonbladet

Nåja, det kunde varit en Packard Bell
Reporterns dator gör säkert jobbet bra. Kan inte tänka mig att hon gör annat än att skriva och surfa.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-30 00:05

Är det något fel i att använda en gammal imac för ordbehandling? Det är snarare kul att se att hon använder den. Exempelvis är det nästan 1% av världen som fortfarande kör Windows NT. Bara för att saker är gamla behöver inte det betyda att dom är värdelösa eller obrukbara.

Ursprungligen av Csoft:

Är det något fel i att använda en gammal imac för ordbehandling? Det är snarare kul att se att hon använder den. Exempelvis är det nästan 1% av världen som fortfarande kör Windows NT. Bara för att saker är gamla behöver inte det betyda att dom är värdelösa eller obrukbara.

Klart de är. Precis som pensionärer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-30 19:26

iMac första generationen är bullriga, slöa och allmänt rätt usla maskiner. Hade det varit modellen efter kunde jag ha förstått, de är ljudlösa med en bra disk och de duger jättebra till att vara ordbehandlare.

Kunde varit en skrivmaskin också.
Det hade väl varit ännu värre....:tveksam:
Henkebarn som väl är så ung att han aldrig har sett/använt en sådan maskin; det är som en dator utan skärm och texten skrivs på ett papper som sitter i maskinen.
Ungefär så. Saknad av ingen.

Ursprungligen av KaRo:

Kunde varit en skrivmaskin också.
Det hade väl varit ännu värre....:tveksam:
Henkebarn som väl är så ung att han aldrig har sett/använt en sådan maskin; det är som en dator utan skärm och texten skrivs på ett papper som sitter i maskinen.
Ungefär så. Saknad av ingen.

Jodå, jag har sett många! På auktioner och som inredningsdetaljer

Ursprungligen av henkebarn:

Jodå, jag har sett många! På auktioner och som inredningsdetaljer

Suck ! Vem är jag ? Metusalems mamma ?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-30 23:21

Alla har väl sett/använt en skrivmaskin?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-31 08:57

Skrivmaskin fick man banka när jag började som institutionssekreterare på universitetet.
När vi flyttade slog jag sönder säkert 10st för att vi skulle slippa ta dem med oss

Flyttade tråden till "Supporter Lounge".

Skrivmaskinsdiskussionen passar bättre här än i "Allt om Mac".

/Mod

Ursprungligen av bollman:

Skrivmaskin fick man banka när jag började som institutionssekreterare på universitetet.
När vi flyttade slog jag sönder säkert 10st för att vi skulle slippa ta dem med oss

Kan man inte återvinna delarna i en skrivmaskin ?
Det går väl att återvinna rätt mycket från en dator (och sätta in i en annan dator) ?
Man kan ju använda kroppsdelar från avlidna till andra människor....:tveksam:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-01 01:46

Ja, alltså, hade jag låtit maskinerna vara hela hade fortfarande stått å tagit plats utan användning. Nu gick de ju till återvinning och bildar väl någon cm järnvägsräls eller nån vägskylt eller nått

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 00:15

Man undrar lite över sådana här hela branscher som bara försvinner. Skrivmaskin-branschen är väl ett av de största exemplen som dog väldigt snabbt. Är väl bara Jan Guillou som använder en idag?

ack Facit...

Kommer ihåg att Wettergrens i Göteborg hade ett helt skyltfönster fullt med åbäken. Hade även en egen skrivmaskin som barn.

Dagens CAPS-lock på tangentbordet fick sig en AHA-upplevelse då.
Man tryckte skiftlås och hela halva maskinens armsystem tiltade och flyttade sig en halv cm så att alla anslag tog på den delen av armen där VERSALERNA satt.

Fast, sällan blev det felfritt, alltid bullrade det och aldrig blev det rätt.
Men visst kommer man ihåg ljuden och lukten av Tippex...

Jag har en kompis vars son var hur imponerad som helst av en skrivmaskin. Tänk att man kunde skriva direkt i skrivaren utan dator!!!!

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Jag har en kompis vars son var hur imponerad som helst av en skrivmaskin. Tänk att man kunde skriva direkt i skrivaren utan dator!!!!

T-son

Kul och gulligt !:D

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-07 13:30

Min tio-årige brorson har använt datorer sedan han kunde gå i princip, och han tycker det är väldigt faschinerande med elektriska skrivmaskiner.

Vad gäller Windows NT4 (1996) var det ett ruggigt stabilt system som dessutom bara drog c. 30MB nybootad. (För den som inte vet var ju Windows 95, 98, ME av en annan konstruktion än Windows NT-familjen (3.1, 3.5, 4), Windows 2000 och senare XP och Vista.)

Ursprungligen av planB:

Min tio-årige brorson har använt datorer sedan han kunde gå i princip, och han tycker det är väldigt faschinerande med elektriska skrivmaskiner.

Vad gäller Windows NT4 (1996) var det ett ruggigt stabilt system som dessutom bara drog c. 30MB nybootad. (För den som inte vet var ju Windows 95, 98, ME av en annan konstruktion än Windows NT-familjen (3.1, 3.5, 4), Windows 2000 och senare XP och Vista.)

Har kört NT 3.51 på Power-PC .... rätt ovanligt....
Stabilt och fult kan man väl säga....

Jag såg nyss en rolig sak på Viasat History.
Ett team är ute och utforskar ett vrak som legat på havets botten i 20 år och vad hittar de? Jo, en bondi blue iMac

Frågan är hur den har hamnat där, då den är långt ifrån 20 år gammal! Någon som planterat efteråt? Jävligt mystiskt!

1
Bevaka tråden